• Anonym (Storasyster)

Lillasyster 18 år och gravid...

Jag vet inte riktigt vart jag ska börja... min lillasyster som är nyss fyllda 18 kom idag hem och berättade att hon är gravid, ca 7-8 veckor. Hon hade fått reda på det igår, och det var inte planerat.

Jag vet inte riktigt vad jag ska känna eller tänka eller tycka. Hon är inte gammal varken i huvudet eller till åldern, utan extremt omogen och har just fått sina långvariga depressioner och adhd-problem i schack. Hon är klok som en uggla när hon har en bra dag, men ibland slår det bara slint och hon gör spontana och dumma saker utan att tänka efter, så hon är inte pålitlig för fem öre. Envis som synden, men också mån om att göra rätt hela tiden. Röker och dricker inte, och om någon av hennes vänner gör det på en fest så går hon därifrån. Hon gillar inte sådana saker alls...

Hennes kille är en 2 år äldre kille som åkt in och ut hos polisen i yngre dar för småbrott och för att ha rökt på, men som nu tagit tag i sitt liv och varit ren ett par år och hela familjen tycker bra om honom. Det är en schysst kile med bra uppbackning hemifrån, och som har jobb och ambitioner. De har dock inte varit ihop mer än några månader...

Men vad gör man? Lillasyster har inget slutbetyg från gymnasiet utan börjar på Komvux nästa vecka,  och det är hon väldigt motiverad inför. Hon har precis börjat få ordning på sitt liv, och vet varken ut eller in annat just nu. Mamma är helt ifrån sig (dock inte inför lillasyster) och går nog in i väggen snart med alla problem som varit med henne.

Jag har själv genomgått en abort som ung, och det vet ingen i familjen om. Jag känner att det är dags att anförtro sig åt henne nu när det är som det är, och att det kanske ger mig lite rätt att ge henne lite andra perspektiv på saker och ting som faktiskt gått igenom samma sak själv med allt vad det innebär. Dels att hon inte är ensam, och dels att det är ett stort beslut oavsett vilket, men att hon alltid kan komma till mig med funderingar.

Självklart är det här ett beslut som hon ska och måste fatta på egen hand (ihop med sin kille). Men det innebär ju inte att man bara kan stå bredvid och inte ge henne stöd och verktyg att fatta ett genomtänkt beslut. Men hur tar man den diskussionen utan att skuldbelägga eller sätta sig över henne? Självklart har hon allas stöd om hon väljer att behålla barnet, men vi önskar ju att hon fattar ett annat beslut, på egen hand...

• Svar på tråden Lillasyster 18 år och gravid...
  • Anonym (Storasyster)
    Anonym skrev 2011-08-23 22:29:12 följande:
    Och med tanke på att syrran nu ska behålla barnet, lär hon hellre få råd av andra, som har barn, eller? För det var väl pga ts erfarenhet av abort, som syrran skulle lyssna på henne? Jag undrar om ni skulle känna förtroende för er storasyster, om ni visste att hon skrev om er på det sätt som storasyrran gör här? Jag skulle bli riktigt lessen över att hon tyckte så om det vore jag. Jag är väl känslig,då kanske?
    Jag skulle bli mest ledsen om min familj inte brydde sig så mkt om mig att de ifrågasatte mina livsavgörande beslut och tvingade mig att tänka efter noga innan jag gör något som kan hjälpa eller stjälpa hela min värld.

Nedvärderande, du får kalla det vad du vill. Om du har en syster som har ett antal handikapp och i dagsläget inte klarar sin vardag på egen hand - och på det är ganska curlad - är det nedvärderande att säga det? Jag förskönar inte verkligheten, det är jag verkligen skyldig till. Jag älskar min syster över allt annat, och hon har kapacitet att bli precis vad hon vill i hela världen för hon är smart, rolig och vacker. Men hon kan inte göra allt precis just nu, därför att hon kämpar med att komma till rätta med sig själv och att "växa ikapp" de ca 4-5 år som läkaren beräknar att hon ligger efter i utvecklingen pga sina handikapp.

Är mamma nedvärderande som pratar med läkaren om alla hennes problem? Mamma är ju dessutom mycket mer utsatt för hennes problem än vad jag är. Ska man bara acceptera allas problem som att de vore helt normala, när det finns hjälp att få för att fungera normalt i samhället, och ha möjlighet att försörja sig själv och leva ett självständigt liv? Är det verkligen nedvärderande att analysera verkligheten så som den är, utan att varken försköna eller förvanskliga den negativt?

Att vara en ja-sägare har aldrig varit min melodi, och att låtsas som att min syster är precis som vem som helst är vad som satt henne i den situationen hon varit - med svåra depressioner därför att hon pga sin adhd inte klarat av omvärldens krav på henne. Inget är så sänkande som trots alla tänkbara ansträngningar inte klara av så enkla saker som att komma ihåg tågbiljetter, slutföra enkla skoluppgifter eller passa tider.

Och nej, jag har aldrig sagt "Nu ska du lyssna på mig för att jag har gjort abort, och det är det bästa". JAG har aldrig ångrat mig, och det tycker jag är minst lika viktigt att belysa som att man kan ångra sig. Alla ångrar sig verkligen inte! Men det var inte det som var poängen, utan att hon inte skulle känna att hon var ensam om att "klanta till det". Jag vet att hon ser upp väldigt mycket till mig, och i vissa fall glorifierar mig. Jag ville visa att jag också har gjort misstag, och att hon kunde prata om mig om den erfarenheten om hon ville veta. Varför skulle det vara mer tabu att prata om det alternativet än att behålla barnet?

Och ja, hon kommer garanterat få råd - de flesta säkerligen oönskade - från andra som har barn. Hon kommer inte kunna avsäga sig dem, hon kommer få dem oavsett hon vill eller inte, och förmodligen vill hon inte. De flesta råd jag hör nyblivna mammor ge varandra är så nedvärderande och nedtryckande så det finns inte, som att de vet det enda rätta själva och den andra nyblivna mamman inte har något sunt förnuft öht.

Precis som med alla andra råd, åsikter och funderingar så får man ta in dem, sortera dem och ta till sig de delar man tycker passar bäst för en själv. Du antyder annars att hon inte skulle kunna värdera mina råd (som aldrig varit råd då jag bara ställt frågor till henne och gett henne svar på hennes frågor) och förkasta dem om hon inte tror på dem. Det är väl mer nedvärderande än något annat eftersom du inte känner någon av oss...
  • Anonym (Storasyster)
    Anonym skrev 2011-08-23 22:46:20 följande:
    De verkliga vännerna accepterar direkt att vännerna inte alltid följer de råd de ger också! Har du ens läst hela tråden? 
    Var har jag inte accepterat att hon inte följer mina råd (som ju, som jag skrev ovan, inte öht har varit formulerade eller menade som "råd")? Hon har fattat sitt beslut, och efter det har jag inte öht ifrågasatt det.

Nej, jag gillar det inte. Det sticker jag inte under stol med. Hon kommer få det fruktansvärt jobbigt och tufft, och statistiken talar emot att hon och killen håller ihop. Men det är inte mitt problem. Det är hennes beslut och hennes liv, och jag respekterar det. Och jag gillar det inte av anledningen att jag är fruktansvärt orolig för hur hon ska klara sig i livet. Inte för att jag inte tror hon kommer bli en bra mamma, för det är jag övertygad om. Tyvärr kan man kan inte leva på luft och kärlek.
  • bumbibjörn

Vad jag önskar att det fanns fler storasystrar som du där ute som bryr sig med hela hjärtat & ser verkligheten som den är! Din syster har tur som har dig! Tycker du skriver det så bra när du skriver att du är övertygad om att din syster kommer bli en bra mamma, men att hon kommer få det otroligt tufft! Det märks att du älskar din syster. Har inga bra råd att komma med följ ditt hjärta så kommer du finnas där på bästa sätt för din syster

• passionsblomman

Anonym, jag undrar istället stilla vad i all världen det är du läser när du läser? Jag har inte sett någonstans i tråden vare sig att TS givit råd öht-utan att hon ville prata med sin syster förtroligt, aproå att hon varit i samma sits, men hemligt. Att hon inte ville att systern skulle behöva känna sig så ensam om att ha "råkat ut".

Och eftersom hon inte givit några råd, så är det ännu konstigare att du uppenbart läser in att hon inte accepterar att de inte följs?

TS, du formulerar dig jättebra. Jag håller helt med dig.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Dejli

Det står att passionsblomman skrivit ett inlägg kl 12.11, men jag kan inte se det!?

• passionsblomman

Varför ser man i listan att Dejli har skrivit ngt i tråden kl 12:29, men man ser inget inlägg här?

Hela BT verkar förövrigt krångla just nu, inläggen försvinner eller försenas. Vad händer?

• förlovadflicka
    Dejli skrev 2011-08-24 12:29:47 följande:
    Det står att passionsblomman skrivit ett inlägg kl 12.11, men jag kan inte se det!?
    Verkar som grejer strular för mig också, kunde inte se ditt inlägg när jag kollade tråden precis. :S
  • Dejli
    passionsblomman skrev 2011-08-24 13:07:30 följande:
    Varför ser man i listan att Dejli har skrivit ngt i tråden kl 12:29, men man ser inget inlägg här?

Hela BT verkar förövrigt krångla just nu, inläggen försvinner eller försenas. Vad händer?
    Det verkar som att inläggen dyker upp när man själv skriver nåt mer, för jag fick upp ditt när jag skrev mitt - med samma innehåll som ditt :P
  • passionsblomman
    Dejli skrev 2011-08-24 12:29:47 följande:

Men herregud!

Samma för dig som mig men tvärtom. Vad ÄR det här!!!
  • förlovadflicka
    Dejli skrev 2011-08-24 13:10:23 följande:
    Det verkar som att inläggen dyker upp när man själv skriver nåt mer, för jag fick upp ditt när jag skrev mitt - med samma innehåll som ditt :P
    Oh no, världen vändes visst precis uppochner, brudar :P
Svar på tråden Lillasyster 18 år och gravid...