• Anonym (Storasyster)

Lillasyster 18 år och gravid...

Jag vet inte riktigt vart jag ska börja... min lillasyster som är nyss fyllda 18 kom idag hem och berättade att hon är gravid, ca 7-8 veckor. Hon hade fått reda på det igår, och det var inte planerat.

Jag vet inte riktigt vad jag ska känna eller tänka eller tycka. Hon är inte gammal varken i huvudet eller till åldern, utan extremt omogen och har just fått sina långvariga depressioner och adhd-problem i schack. Hon är klok som en uggla när hon har en bra dag, men ibland slår det bara slint och hon gör spontana och dumma saker utan att tänka efter, så hon är inte pålitlig för fem öre. Envis som synden, men också mån om att göra rätt hela tiden. Röker och dricker inte, och om någon av hennes vänner gör det på en fest så går hon därifrån. Hon gillar inte sådana saker alls...

Hennes kille är en 2 år äldre kille som åkt in och ut hos polisen i yngre dar för småbrott och för att ha rökt på, men som nu tagit tag i sitt liv och varit ren ett par år och hela familjen tycker bra om honom. Det är en schysst kile med bra uppbackning hemifrån, och som har jobb och ambitioner. De har dock inte varit ihop mer än några månader...

Men vad gör man? Lillasyster har inget slutbetyg från gymnasiet utan börjar på Komvux nästa vecka,  och det är hon väldigt motiverad inför. Hon har precis börjat få ordning på sitt liv, och vet varken ut eller in annat just nu. Mamma är helt ifrån sig (dock inte inför lillasyster) och går nog in i väggen snart med alla problem som varit med henne.

Jag har själv genomgått en abort som ung, och det vet ingen i familjen om. Jag känner att det är dags att anförtro sig åt henne nu när det är som det är, och att det kanske ger mig lite rätt att ge henne lite andra perspektiv på saker och ting som faktiskt gått igenom samma sak själv med allt vad det innebär. Dels att hon inte är ensam, och dels att det är ett stort beslut oavsett vilket, men att hon alltid kan komma till mig med funderingar.

Självklart är det här ett beslut som hon ska och måste fatta på egen hand (ihop med sin kille). Men det innebär ju inte att man bara kan stå bredvid och inte ge henne stöd och verktyg att fatta ett genomtänkt beslut. Men hur tar man den diskussionen utan att skuldbelägga eller sätta sig över henne? Självklart har hon allas stöd om hon väljer att behålla barnet, men vi önskar ju att hon fattar ett annat beslut, på egen hand...

• Svar på tråden Lillasyster 18 år och gravid...
  • Anonym
    Anonym (grinig) skrev 2011-08-17 22:21:54 följande:
    Ångrar mig - Jag har vid mer än ett tillfälle önskat att min mamma hade valt abort för mig, pappa försökte övertala mig (de var 22 när de fick mig, men de hade precis blivit ihop när hon blev gravid.). Hon har också vid flera tillfällen sagt att hon ångrar att hon fick mig (dels sådär när vi har bråkat, men också helt oprovocerat när hon har pratat med mina syskon, som båda är under 10år). Så varför hade i så fall inte en abort kunnat vara ett bättre alternativ?

Jag tror också att det är en stor skillnad på de som faktiskt har barn och de som inte har det - men jag tror faktiskt att livet börjar vid födseln och mitt 7 veckor gamla foster var inte ett barn, det var ett foster. Inget mer än det och jag tänker inte springa omkring och ångra något som jag har gjort bara för att jag hade kunnat vara en mamma nu - det spelar ändå ingen roll.
    Men det är ju ingen normal mamma som ångrar att hon fick sitt barn, än mindre att hon säger det rent ut till dig, det måste du väl ändå förstå?
  • pierredouglas
    Anonym (Ångrar mig) skrev 2011-08-17 21:06:56 följande:
    Jämför pressen idag, "Sverige ska få en ny tronarvinge". Ingen pratar om någon liten geleklump som kan väljas bort. Om Kronprinsessan skulle göra abort skulle nog de allra flesta anse att hon dödade tronarvingen. Om det är så för henne så är det väl så för oss alla? 
    Waooooooooo vill jag säga. Me like it. Det är bara synd att i vårt samhäll värderar man djur mer än människor :)
  • HJ120128
    pierredouglas skrev 2011-08-17 16:36:50 följande:
    Jag skulle ha storkramat dig om det var möjligt. Tänk att det finns fortfarande folk med ditt hjärta på den här jorden. Jag är stolt över dig. ME FETT LIKE :)
    Oj, tack snälla!! Det värmer att höra sånt

Stor kram
  • Dejli
    Anonym skrev 2011-08-18 00:07:48 följande:
    Men det är ju ingen normal mamma som ångrar att hon fick sitt barn, än mindre att hon säger det rent ut till dig, det måste du väl ändå förstå?
    Spelar det någon roll för barnet om det är en normal mamma eller inte? Det mår man väl inte bättre av. Det kan ju inte barnet rå över, och då är det ju ändå redan för sent. Självklart är det inte "normalt" att känna så för sitt barn, då hade människoarten inte överlevt. Det mest onormala är väl att berätta för barnet att man önskar att det inte fanns - det kan ju inte det rå för, men jag vet flera som faktiskt ångrar sina barn.

Ett exemperl är en helt normal kvinna som jag lärt känna på ett annat forum. Hon fick iofs ett gravt autistiskt barn som i 3-4-årsåldern visade sig ha våldsamma tendenser och pappan höll sig helst på jobbet så mkt som möjligt pga att han inte orkade med. Hon ångrar sitt barn. Hon var relativt "gammal" när sonen föddes (ca 38) och ville egentligen inte ha barn, men pga omgivningens och mannens påtryckningar så beslöt hon att behålla barnet när hon av misstag blev gravid. Hon ville inte ha barn, och nu fick hon ett som var extremt krävande. Hon ville älska honom, men kunde inte.

Det är ju sådant man inte kan veta i förväg. Förmodligen hade hon inte ångrat sitt barn om det varit ett "normalt" barn som beter sig som man tänker sig att barn gör, och som utvecklas till en mer och mer självständig individ... Men du vet inte om du får ett extremt krävande barn som tar upp all din tid för väldigt många år framöver. Kommer du älska ditt barn villkorslöst även om det är ett barn som inte vill ha din kärlek och som visar aggressiva tendenser och dessutom aldrig kommer klara sig på egen hand? Det kan du inte veta. De allra flesta klarar nog av det, moderskänslorna är oändligt starka, men alla är inte starka nog.

Och nej, det är inte "normalt" att få ett sådant barn, men precis som jag sa ovan. Vad hjälper det i efterhand...
  • passionsblomman

TS, när jag läser din trådstart och dina övriga inlägg (jag har lagt mitt huvudfokus på dem), ser jag personligen, en klarsynt kvinna utan blå dunster i ögonen, en omtänksam syster och en medmänniska som vill finnas till för sina närmaste. Jag tycker det lyser starkt av kärlek och medkänsla, utan att vara ömkande. Din omsorg om din syster är befriande, såtillvida att den är utan daltande och du har en vid insikt i många olika aspekter av livet som din syster säkerligen har gott stöd av att du hjälper henne se. Jag tycker du verkar sköta det här med "hur gör man i mötet så att det blir stöd, inte pekpinnar" på ett jättebra sätt, helt utan vår inblandning. Någon sa att det inte är ditt jobb. -What a crap! Som om världen bestod av den perfekta tanken att alla föräldrar orkar vara den som alltid är det bästa och närmsta stödet. Sanningen är ju den att ju äldre man blir kanske det istället är högst troligt-och normalt, att man söker stöd och vägledning, delar sitt mest privata, med någon helt annan än sin mamma. En syster, en vän, en annan kompis föräldrar- vem det är, spelar mindre roll än att man har någon att tala med. Någon som inte dömer, men heller inte ojjar sig. Någon som lyssnar och som ser en. Någon som vågar dela erfarenheter och tankar. Någon som också vågar säga en del av det obekväma man ibland behöver få upp på bordet. Utan katastrofsånger.

Visst finns det risk att du kommer att ha svårt att lita på hennne framöver baserat på allt du vet, men närheten och rikedomen hon har i att hon har en syster som du, det är något att vara riktigt riktigt tacksam över. Då är man välsignad. It´s a true blessing.
    (Det är en av se saker jag tycker är sorgligast med att jag inte kunde få fler barn-att min son missar den sortens relation i sitt liv.)

När det kommer till själva caset, att bli mamma väldigt ung, så är det väl lätt att konstatera att det både kan bli bra och likaväl gå åt helvete. Det tänker jag inte sitta och radda mina talrika exempel på. För din systers del, verkar det solkart som om hon har en väg att gå redan som det är, alldeles utan den enorma förändringen. Inte minst hade det varit gott med en inkomst och därmed både föräldrapenning och sjukpenning,  samt a-kassa. Utan det nätet blir det så mycket tuffare än vad det behöver vara. Även om man givetvis kan reda ut det ändå. Din mamma verkar behöva en del stöttning i hur hon behöver bemöta sitt vuxna barn-det är säkert jättesvårt med en såpass "ny" problematik, som hon nog hade behövt mer uppbackning runt för väldigt många år sedan.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Anonym (Ångrar mig)
    Anonym (grinig) skrev 2011-08-17 22:21:54 följande:
    Ångrar mig - Jag har vid mer än ett tillfälle önskat att min mamma hade valt abort för mig, pappa försökte övertala mig (de var 22 när de fick mig, men de hade precis blivit ihop när hon blev gravid.). Hon har också vid flera tillfällen sagt att hon ångrar att hon fick mig (dels sådär när vi har bråkat, men också helt oprovocerat när hon har pratat med mina syskon, som båda är under 10år). Så varför hade i så fall inte en abort kunnat vara ett bättre alternativ?

Jag tror också att det är en stor skillnad på de som faktiskt har barn och de som inte har det - men jag tror faktiskt att livet börjar vid födseln och mitt 7 veckor gamla foster var inte ett barn, det var ett foster. Inget mer än det och jag tänker inte springa omkring och ångra något som jag har gjort bara för att jag hade kunnat vara en mamma nu - det spelar ändå ingen roll.
    Det är verkligen sorgligt att höra att du önskar att de hade valt bort dig. Jag hoppas att du inser hur värdefull du är och att du kan få ett liv som du känner dig tillfreds med i framtiden.
  • Anonym (Storasyster)
    passionsblomman skrev 2011-08-18 10:33:10 följande:
    TS, när jag läser din trådstart och dina övriga inlägg (jag har lagt mitt huvudfokus på dem), ser jag personligen, en klarsynt kvinna utan blå dunster i ögonen, en omtänksam syster och en medmänniska som vill finnas till för sina närmaste. Jag tycker det lyser starkt av kärlek och medkänsla, utan att vara ömkande. Din omsorg om din syster är befriande, såtillvida att den är utan daltande och du har en vid insikt i många olika aspekter av livet som din syster säkerligen har gott stöd av att du hjälper henne se. Jag tycker du verkar sköta det här med "hur gör man i mötet så att det blir stöd, inte pekpinnar" på ett jättebra sätt, helt utan vår inblandning. Någon sa att det inte är ditt jobb. -What a crap! Som om världen bestod av den perfekta tanken att alla föräldrar orkar vara den som alltid är det bästa och närmsta stödet. Sanningen är ju den att ju äldre man blir kanske det istället är högst troligt-och normalt, att man söker stöd och vägledning, delar sitt mest privata, med någon helt annan än sin mamma. En syster, en vän, en annan kompis föräldrar- vem det är, spelar mindre roll än att man har någon att tala med. Någon som inte dömer, men heller inte ojjar sig. Någon som lyssnar och som ser en. Någon som vågar dela erfarenheter och tankar. Någon som också vågar säga en del av det obekväma man ibland behöver få upp på bordet. Utan katastrofsånger.

Visst finns det risk att du kommer att ha svårt att lita på hennne framöver baserat på allt du vet, men närheten och rikedomen hon har i att hon har en syster som du, det är något att vara riktigt riktigt tacksam över. Då är man välsignad. It´s a true blessing.
    (Det är en av se saker jag tycker är sorgligast med att jag inte kunde få fler barn-att min son missar den sortens relation i sitt liv.)

När det kommer till själva caset, att bli mamma väldigt ung, så är det väl lätt att konstatera att det både kan bli bra och likaväl gå åt helvete. Det tänker jag inte sitta och radda mina talrika exempel på. För din systers del, verkar det solkart som om hon har en väg att gå redan som det är, alldeles utan den enorma förändringen. Inte minst hade det varit gott med en inkomst och därmed både föräldrapenning och sjukpenning,  samt a-kassa. Utan det nätet blir det så mycket tuffare än vad det behöver vara. Även om man givetvis kan reda ut det ändå. Din mamma verkar behöva en del stöttning i hur hon behöver bemöta sitt vuxna barn-det är säkert jättesvårt med en såpass "ny" problematik, som hon nog hade behövt mer uppbackning runt för väldigt många år sedan.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Tack Passionsblomman. Som så otroligt många gånger förr så säger du så kloka, bra saker.

Nu när några dagar har passerat så har värsta chocken lagt sig. Jag har varit bortrest ett par dagar och har inte varken träffat eller pratat med någon annan än min BM. Nu känns det mer som "jaja, hon har satt sig i skiten på egen hand, nu får hon lösa det bäst hon vill, jag orkar inte bry mig mer". Självklart kommer det inte bli så, hon är min syster och jag älskar henne oändligt. Men jag orkar inte.

Jag har varit som en extramamma åt min syster (det skiljer nästan 10 år) under många år när hon inte orkat med sig själv och bara bråkat hemma. Då har hon bott hos mig i perioder, ibland månader. Bara för att få lugn och ro och slippa bråka med mamma (som såklart var roten till allt ont) och för att mamma skulle få lite lugn och ro själv. Vi har bott nära varandra, och i de perioderna kunde de umgås som vuxna människor därför att de inte gick och nötte på varandra hemma.

Vi tänkte då att det var en normal tonårsrevolt, och både jag och min lillasyster som är nästan jämngammal med mig har varit extremt lugna och skötsamma, så mamma tänkte att då kommer väl allt med henne istället. Vår minsta lillasyster har också varit väldigt lugn.. .En bråkig tonåring är ju inget konstigt, och ingen anande adhd eftersom hon inte varit hyperaktiv eller stökig i skolan.

Vad gäller vår mamma så har du nog rätt. Hon hade behövt mer stöd i detta, kanske särskilt från vår pappa som inte riktigt vet hur han ska hantera saker som har med känslor att göra. Han älskar oss gränslöst, och gör alltid saker han kan och som är mer konkreta, som man kan "ta" på, men när det gäller sådant här så lägger han sig helst inte i.

Sanningen är den att jag tror att min syster (med all rätt) kommer att få ta ett mycket större ansvar än vad hon räknar med om hon behåller barnet. Mamma kommer inte ta det ansvaret, hoppas jag, därför att hon kommer inte orka.Efter de senaste ca 8 årens turbulens kring lillasyster (innan vi visste bakgrunden framförallt) så är orken helt enkelt slut och hon har gett mer än jag egentligen anser man kan förvänta sig, t o m från en mamma. Kanske har hon gett för mycket, och till följd har syster blivit mindre självständig än vad hon borde varit. Å andra sidan hade hon garanterat inte fått den hjälp från sjukvården hon hade behövd om hon hade fått klara sig själv, och jag är rädd att hon också hade råkat väldigt illa ut då hon är fruktansvärt naiv. Men det är ju också det naiva och oskyldiga som gör henne till en väldigt sympatisk människa.

Självklart kommer syster få råd och stöd, hon kommer inte hamna på gatan, men gränsen är nådd på hur mycket självorsakat strul pga dumma beslut och även ofattade beslut hon som mamma orkar med. Jag tror själv att mamma behöver distansiera sig från detta för att själv orka leva ett normalt liv. En olycklig mamma (eller vän/syster/vem som helst) som gått in i väggen är inte mycket till hjälp...

Just nu tror jag nästan min mamma behöver mig mer än min syster... lillasyster lever trots allt sitt egna liv och är myndig och därmed ansvarig för sina handlingar. Så funkar det ju inte riktigt med de flesta mammor, hon kan inte bara stå bredvid och se på när lillasyster kraschar gång på gång utan att komma med dunkuddar att landa på...
  • Anonym (B)

...får man komma med en tanke?

Visst ångrar man inte de barn man fick, i de allra flesta fall. Självklart. Men man kan väl få glädas åt de barn man inte fick, likafullt? Oavsett om det var på grund av abort, missfall eller att man bara inte råkade bli gravid?

Jag har aldrig varit gravid, vad jag vet. För det mesta har man väl skyddat sig, men det är inte alltid det hjälper. Och jag är så OÄNDLIGT glad att jag inte blev med barn med någon av mina expojkvänner! I det läget hade jag nog behållit barnet, nämligen. Och sedan hade jag varit fast; och nu menar jag inte med barnet, det hade säkert blivit en trevlig person; utan med karlfan. Ja, jo, efter mycket sorg och bedrövelse, hade det väl tagit slut ändå, men fram tills dess...

Tänk vad många kvinnor och män som stannar kvar med fel partner, som kanske missbrukar eller misshandlar, för barnens skull. Hade det inte varit bättre om just dessa barn kanske inte fötts, så att den människan hade kunnat skapa sig ett lyckligt liv med andra, lyckligare, barn? Man kan inte önska bort en levande individ, men innan det har blivit en levande individ är det bara en möjlighet till en sådan. Och som möjlighet ska man ha i åtanke att ett barn ofta utesluter andra, eftersom de allra flesta inte genomgår så många graviditeter i sitt liv. Därför vårdar jag möjligheten att kunna välja rätt livsomständigheter (som jag hoppas att jag kan), vilket är bättre för alla, även barnen.

• Anonym (Storasyster)

Lillasyster har nu bestämt sig för att behålla barnet. Då är det som det är med det.

För att vara lite kall så hoppas jag att hon åker på några "kallduschar" vad gäller att sköta sig själv medans barnet är så litet att det inte minns eller tar skada, så att hon tar tag i sitt liv och fattar att ett liv utan varken utbildning eller jobb är ett ganska torftigt liv. För hennes verklighetsuppfattning är ju inte vad den borde vara, som sagt...

Jag förstår bara inte hur hon ska kunna försörja sig och barnet på länge... och jag hoppas innerligt att pojkvännen håller sig ren från droger och skit och skaffar sig ett jobb så de kan ha tak över huvudet och ställa mat på bordet. Själv har hon ju växt upp gansa priviligerat och har ingen aning om vad saker och ting kostar. Det lär hon ju bli varse ganska omgående...

Jag håller tummarna för henne, och kommer hjälpa henne med råd och stöd om hon önskar. Ekonomi och bostadssituation är upp till henne att ordna på egen hand...

Men jag vet vad jag ska göra idag iaf. Jag ska sätta mig och titta på lapptäckesmönster...

• Anonym

Det kommer säkert gå riktigt bra för din syster! Den som inte har barn själv, kan inte ens föreställa sig hur mycket man mognar bara under tiden man är gravid. Efter förlossningen kommer ännu en stor skillnad. Det är kanske något som har med hormonerna att göra, jag vet inte. Jag vet bara att jag många gånger har sett den förvandlingen. Den som blir gravid är oftast inte alls mogen att bli förälder, men när de väl blir det, har något hänt. Dessutom behöver inte föräldrar vara perfekta. Och om det är så illa som vissa pratar om, så finns det stöd för både de nyblivna föräldrarna och barnet, via samhället. Det är inget att skämmas för, och det är faktiskt något som våra skattepengar ska gå till. Att stötta den som behöver stöd, alltså. 

Det är väldigt vanligt att det bland syskon blir en slags rivalitet, där någon hackar och klagar på en av de andra hela tiden. Inget duger, inget klarar man av... Det är trist, och jag tror inte att man alltid är medveten om hur illa man kan göra sina syskon när man måste tala om för dem hur mycket bättre man vet själv. Min gamla granne brukar säga Kan du inte säga något snällt, kan du vara tyst tills du kan det.  

Svar på tråden Lillasyster 18 år och gravid...