• Margaux

Vad normalt att lägga på fotograf??

Photo session 1-2h
    halvdag/heldag?

• Svar på tråden Vad normalt att lägga på fotograf??
  • daniiel
    Andrea A skrev 2011-11-23 00:57:04 följande:
    Om man inte har tänkt gifta om sig flera gånger tycker jag det är värt att lägga minst 5.000:-
    Jag förstår inte hur folk tänker när man tycker det är bättre med 100 halvdåliga bilder istället för 10 riktigt bra.
    Den som tycker att man kan ta lika bra bilder som amatör med en pocketkamera jämfört med en proffstfotograf med en systemkamera för 50.000:-, får gärna visa lite bilder. Sedan är det naturligtvis olika - vissa nöjer sig med halvtaskiga bilder medan andra vill ha bra bilder.

Och det där med att få 100-300 bilder digitalt - vem behöver det?
    Av de 100 är det garanterat många bilder som är i samma pose, med ytterst små skillnader (om man inte har haft en fotograf hela dagen och kvällen). Ex att någon blinkar eller bara ser konstig ut. Vad vill man egentligen ha de bilderna till?
    För mig är det precis som att gå på restaurang - jag vill bara välja mellan de bästa rätterna, annars blir jag förvirrad och vet inte vad jag ska välja. 
    Samma sak var det när vi fotades på vårt bröllop - vi ville bara välja mellan de bästa bilderna. Allt annat kändes jobbigt och svårt helt i onödan. En bra fotograf visar aldrig de bilder hon/han inte är nöjd med.
    Dessutom skulle jag aldrig lägga ansvaret för fotografering på någon som är bjuden till bröllopet. Dels är det ett stort ansvar för en amatör, dels förstör det både sermonin och festen för den som "tvingas" vara fotograf istället för gäst.
    En amatör kan kanske vara bra, men jag skulle i alla fall inte chansa på mitt livs enda bröllop. 
    Och tänk.. vi resonerade precis tvärtom och är helt underbart nöjda med våra 700 bilder av en amatörfotograf (mediaelev med systemkamera)  för 700kr ;P

Vi ville absolut inte prioritera så mkt pengar på bara en fotograf och ville mkt hellre ha en hel uppsjö av bilder som kanske inte är perfekta än enbart 10st som, enligt någon annan kanske är perfekta. Vem bestämmer vad en perfekt bild är?

Lustigt hur olika man kan tycka och tänka :)
  • förlovadflicka

Klart man vill ha så många bilder som möjligt! Jag vill ha bilderna för att kunna gå tillbaka och minnas, då räcker inte tio bilder. Sedan är det inte alla av oss som inte är fotointresserade som ens märker om ett kort hade varit bättre om det blev taget av en riktig fotograf, precis som en del inte märker skillnad på en dyr ring och en billig osv. Jag förstår inte varför alla fotografer blir så upprörda, själv är jag musiker och har för min ålder en bred musikutbildning som jag ägnat i stort sett hela min uppväxt till, men jag blir väl inte sur om någon vill ha sin kusin som kan tre ackord på gitarr på sitt bröllop? ;) man prioriterar ju helt olika saker utefter vad man själv tycker är viktigt :)

• SaraJohanna

Det är många som kommenterar att en amatörfotograf och släkting inte kan dokumentera minnena lika bra som ett proffs. Det beror ju dock verkligen på hur man ser på det. Vissa kanske inte bryr sig om kvalitén på fotografierna, utan tycker att det är huvudsaken att det finns bilder att gå tillbaka och titta på. Jag kan tycka att det är lika roligt att gå tillbaka i fotoalbum och kika på suddiga bilder med hemska grimaser, som perfekta studiobilder - de är ju oftast kopplade till speciella händelser och väcker minnen ändå.

Som någon sa tog man ju många gånger förr i tiden en bra bild och ramade in, nu lägger vissa en månadslön på en fotograf. Vi kommer nog att lägga kring 5000kr på vår fotograf för porträtt och vigsel, samt gruppbilder. Sen får släkten, en kollega och svärfar stå för resten av dokumentationen. Jag tycker det räcker, sen finns det säkert de som tar bättre bilder, men jag tror vi minns dagen ändå!

Tycker också att det är viktigt att respektera att man väljer att prioritera olika, dels har vi ju alla olika förutsättningar. Vi väljer ju också att prioritera t.ex. lokal olika, vissa gifter sig i slott, andra hemma på gräsmattan - tror inte att det är sådana saker som avgör hur lyckligt äktenskapet blir!

• 20110920
    Margaux skrev 2011-08-04 19:35:08 följande:
    Får jag fråga varför ni betalar kläder till fotograferna? Har ni enväldigt speciell klädkod?

Jag har tittat runt en massa och det verkar som 15.000 för en halvdag är rätt normalt! Det som stör mig ENORMT är att man måste betala extra för höguplösliga filer..... Fattar inte alls vad fotografen ska med mina filer till?
    Hejsan Margaux!

Jag jobbar själv som fotograf på heltid och har svar på dina funderingar.
    Att man som fotograf inte vill ge ifrån sig högupplösta bilder utan extra kostnad är (som några andra även har skrivit) att det är hur lätt som helst som kund framkalla egna bilder om man har "det digitala negativet".
    Det är väl ingen direkt hemlighet att det är framförallt efterbeställningar och inte själva fotograferingen som man tjänar pengar på.

"Cometen" har en bra poäng i att förr i tiden så lämande inga fotografer ifrån sig negativen, varför ä det så självklart att göra det idag?

Vill också lägga in i debatten och bemöta klagomålen på att ofta bröllopsfotografer är dyra är att jobbet är absolut inte slut när fotograferingen är det. En fotografering på ca 2 timmar kräver minst en heldags arbete för att redigera. Om kunden sedan även vill ha album, kollage, tackkort m.m. tar detta ännu längre tid.

Det finns undantag men du betalar för det du får. En duktig fotograf med erfarenhet tar mer betalt. Men då kan du kanske också vara mer säker på att han/hon också kommer i tid, skriver avtal med dig ang. hur bilderna får användas, träffar dig för konsultation före OCH efter bröllopet, har extra utrustning med sig om något skulle gå i sönder under fotograferingen, håller sig i bakgrunden på ett proffsigt sätt, bilderna levereras på utsatt tid o.s.v.

Att vara fotograf är ett jobb precis som alla andra och, tyvärr, är det ju så att man behöver pengar för att leva.
    Jag har valt att jobba som fotograf för att jag verkligen älskar det och hade gärna gjort det gratis om det var möjligt. Men även jag har hyra, räkningar och mat att betala.

Jag hoppas att du, och alla andra som läser, INTE tar detta som en förolämpning utan mer som en förklaring till varför det ser ut som det gör.

(P.S. Kan tycka det är intressant att många brudar är beredda att lägga många, många tusen på en klänning de ska använda en gång i livet men inte på proffsfoton från bröllopet som du kan ha glädje av hela livet...)

Mvh
    Lotta Johansson
  • Lipan

Jag tillhör nog den skaran av blivande brudar som hellre lägger pengarna på en proffsfotograf än på en dyr klänning. Det kan ju råka bli både och, men förhoppningsvis snubblar jag över en billigare klänning. Tungan ute

• 20110920
    Lipan skrev 2012-01-16 17:00:00 följande:
    Jag tillhör nog den skaran av blivande brudar som hellre lägger pengarna på en proffsfotograf än på en dyr klänning. Det kan ju råka bli både och, men förhoppningsvis snubblar jag över en billigare klänning. Tungan ute
    Vad kul att höra att det är någon som prioriterar fotograf framför klänning Flört.
    Tummen upp till dig Lipan!

/Lotta
  • knyttan
    20110920 skrev 2012-01-10 11:51:33 följande:
    (P.S. Kan tycka det är intressant att många brudar är beredda att lägga många, många tusen på en klänning de ska använda en gång i livet men inte på proffsfoton från bröllopet som du kan ha glädje av hela livet...)

Mvh
    Lotta Johansson
    Vår fotograf kostar dubbelt så mycket som min klänning och bara 1000 kr mindre än vi lägger på våra ringar totalt Tungan ute Nu beror inte det på att vi lägger några monstersummor på fotografen iofs, bara att jag inte var så pigg på att lägga några fantasisummor på klänningen och ringarna Flört men däremot prioriterar att få ett bra hantverk av en duktig fotograf!
  • 20110920

Jag menar inte att alla har dyrare klänning än fotograf. Har bara fått bilden av att många är beredda att lägga mer pengar på klänning än foto.

Dock kul att se att det finns undantagSkrattande.

Och ja, jag håller med om att vissa fotografer tar monstersummor, inte okej! Det förstör hela branschen. Men vill bara påpeka att det är så mycket mer jobb bakom än själva fotograferingen.

/Fotograf Lotta Johansson

• Lommila1

spännande disskusion ovan, vill ge mina synpunkter också;
    1) vi komemr lägga ca 7000 kr på en 1½ timmes fotosession, därifrån får vi 15 foton. ( kan köpa till fler)

vi har valt en ganska dyr proffsfotograf för att vi vill ha en viss garanti på vad vi får, korten skall ju endå hänga på väggen i några år framöver. mao är fotografen dyare än klänningne men inte dyrare än ringen men helt klart en stor utgift.
     som flera sagt så är proffsfotorgrafen en konstnär som kan ta mer "konstnärliga"foton än amatören

men å andra sidan skulle jag kanske inte ta in en proffsfotograf för en 12 timmars session. Klart man vill ha foton från festen osv. Men jag känner inte att man behöver ett utbildat proffs för att ta foton på när faster dricker kaffe och när kusinen sturlar med bestman. de fotonen kan nog vem som helst ta lika gärna

• U hjärta M

Vi betalade ca 14 000 för våran fotograf i 4 timmar och det blev det ca 50 högupplösta redigerade bilder, väl värt varenda krona och hade gärna köpt till mer kort om mannen inte stoppat mig.

Det är dubbel mot min klänning och mer än ringe´n.

• Emma84

Vi betalar vår fotograf 5800 kr och då är hon med oss från 12.30 till sena kvällen!

• daniiel

Ptja.. jag la ca 1800kr, men på två klänningar. Den ena kostade bara ca 600kr. Mina ringar, två, kostade tillsammans 450kr. Fotografen 700kr.

Man kan väl säga att vi höll det mesta i samma prisklass ;P Vi var varken villiga att lägga stor summor på kläder, fotograf eller ringar.

• Biscuit

Har inte läst hela tråden så nån kanske redan har rekomenderat henne (skulle inte förvåna mig) men vi gifte oss i augusti och hade en underbar fotograf som heter Malin. Hon är verkligen värd varenda krona för allt det jobb hon gör och inte speciellt dyrt heller tycker jag. Vi fick ungefär 300 bilder.

http://www.malin-fotograf.com/

• Martinag

Vet ni kanske varför de duktiga proffsen är så dyra? Jo den summan de tar måste de oftast betala 25% av detta i moms samt 50% i skatt det blir alltså inte mycket över. Därför är de så "dyra" En hobby amatör som har 5000 kr ja ett proffs får inte ut mycket mer på en summa på 15000 kr. Självklart blir de irriterade på hobby nissarna som skippar att göra "rätt" för sig. Detta är ett utbrett problem helt klart. Dock kan man ju förvänta sig mycket mer från ett proffs. tex en utarbetad och bra service och suppport. leverans i tid samt redigering på proffsig nivå mm samt självklart bättre bilder om man nu ser någon skilnad vilket man absolut gör KOM igen  det vill säga om du inte valt en riktigt kass fotograf.

En amatör kanske inte har med sig ett extra batteri om det första går sönder. Vad gör du då?
    En amatör kanske inte har med sig två kameror, vad händer om en går i golvet?
    En amatör kanske får minneskortet fullt vad gör han då jo han börjar radera bilder för att få plats med fler men det är inget ni vet om.
    En amatör är inte tränad i stress och att se allt som händer, kanske står han och pratar med gästerna istället för han  kanske känner dem då ni anlitat en vän/kusin etc.
    En amatör missar att brudens föräldrar gråter på vigseln för han har bara kameran mot brudparet och tror att det är allt som behövs.
    En amatör tar dåliga bilder i kyrkan för att han har ett billigt objektiv. Billigare objektiv klarar inte av att ta bilder i en mörk kyrka. Han missar kyssen och ringen för han är inte rutinerad.

etc.etc.etc.etc.

Smak sak också självklart. Men att gnälla på att de är dyra är fel om man ser det på detta sättet. Självklart är det mycket pengar för en privatperson att lägga ut men och andra sidan vad är viktigast på bröllopet bra bilder eller något annat som man troligtvis glömmer. Bilderna lever kvar för alltid i generationer. BilderNa tar fram minnen och känslor om tio år.

Säg ett heldags bröllop för ett proffsa låt oss säga   20 000 kr
    20 timmar arbete på bröllopsdagen. Nästa dag kan han inte arbeta för då msåte han sova då är vi uppe i två dagar. Sen ska bilderna sorteras och redigeras ytterligare en dag kanske även två. Så då är vi uppe i en arbetstid på fyra dagar och han får ut ca 8000 när allt är betalt.   BILLIGT ELELR DYRT???  vad tycker ni?

Så fick ni lite inblick   ;)  lycka till allihopa

• U hjärta M

ska jag ta med när min kära svärmor klagar på våra dyra bilder. tack!!!!!!

Martinag skrev 2012-01-20 22:38:11 följande:
    Vet ni kanske varför de duktiga proffsen är så dyra? Jo den summan de tar måste de oftast betala 25% av detta i moms samt 50% i skatt det blir alltså inte mycket över. Därför är de så "dyra" En hobby amatör som har 5000 kr ja ett proffs får inte ut mycket mer på en summa på 15000 kr. Självklart blir de irriterade på hobby nissarna som skippar att göra "rätt" för sig. Detta är ett utbrett problem helt klart. Dock kan man ju förvänta sig mycket mer från ett proffs. tex en utarbetad och bra service och suppport. leverans i tid samt redigering på proffsig nivå mm samt självklart bättre bilder om man nu ser någon skilnad vilket man absolut gör KOM igen det vill säga om du inte valt en riktigt kass fotograf.

En amatör kanske inte har med sig ett extra batteri om det första går sönder. Vad gör du då?
    En amatör kanske inte har med sig två kameror, vad händer om en går i golvet?
    En amatör kanske får minneskortet fullt vad gör han då jo han börjar radera bilder för att få plats med fler men det är inget ni vet om.
    En amatör är inte tränad i stress och att se allt som händer, kanske står han och pratar med gästerna istället för han kanske känner dem då ni anlitat en vän/kusin etc.
    En amatör missar att brudens föräldrar gråter på vigseln för han har bara kameran mot brudparet och tror att det är allt som behövs.
    En amatör tar dåliga bilder i kyrkan för att han har ett billigt objektiv. Billigare objektiv klarar inte av att ta bilder i en mörk kyrka. Han missar kyssen och ringen för han är inte rutinerad.

etc.etc.etc.etc.

Smak sak också självklart. Men att gnälla på att de är dyra är fel om man ser det på detta sättet. Självklart är det mycket pengar för en privatperson att lägga ut men och andra sidan vad är viktigast på bröllopet bra bilder eller något annat som man troligtvis glömmer. Bilderna lever kvar för alltid i generationer. BilderNa tar fram minnen och känslor om tio år.

Säg ett heldags bröllop för ett proffsa låt oss säga 20 000 kr
    20 timmar arbete på bröllopsdagen. Nästa dag kan han inte arbeta för då msåte han sova då är vi uppe i två dagar. Sen ska bilderna sorteras och redigeras ytterligare en dag kanske även två. Så då är vi uppe i en arbetstid på fyra dagar och han får ut ca 8000 när allt är betalt. BILLIGT ELELR DYRT??? vad tycker ni?

Så fick ni lite inblick ;) lycka till allihopa
  • say yes
    Andrea A skrev 2011-11-23 00:57:04 följande:
    Om man inte har tänkt gifta om sig flera gånger tycker jag det är värt att lägga minst 5.000:-
    Jag förstår inte hur folk tänker när man tycker det är bättre med 100 halvdåliga bilder istället för 10 riktigt bra.
    Den som tycker att man kan ta lika bra bilder som amatör med en pocketkamera jämfört med en proffstfotograf med en systemkamera för 50.000:-, får gärna visa lite bilder. Sedan är det naturligtvis olika - vissa nöjer sig med halvtaskiga bilder medan andra vill ha bra bilder.

Och det där med att få 100-300 bilder digitalt - vem behöver det?
    Av de 100 är det garanterat många bilder som är i samma pose, med ytterst små skillnader (om man inte har haft en fotograf hela dagen och kvällen). Ex att någon blinkar eller bara ser konstig ut. Vad vill man egentligen ha de bilderna till?
    För mig är det precis som att gå på restaurang - jag vill bara välja mellan de bästa rätterna, annars blir jag förvirrad och vet inte vad jag ska välja. 
    Samma sak var det när vi fotades på vårt bröllop - vi ville bara välja mellan de bästa bilderna. Allt annat kändes jobbigt och svårt helt i onödan. En bra fotograf visar aldrig de bilder hon/han inte är nöjd med.
    Dessutom skulle jag aldrig lägga ansvaret för fotografering på någon som är bjuden till bröllopet. Dels är det ett stort ansvar för en amatör, dels förstör det både sermonin och festen för den som "tvingas" vara fotograf istället för gäst.
    En amatör kan kanske vara bra, men jag skulle i alla fall inte chansa på mitt livs enda bröllop. 
    Andrea A:
    Man märker verkligen att du vet vad du pratar om! Jag skulle heller aldrig chansa! Hellre 10 otroliga (eller jaa..kanske 20 än 100 halv bra..
    Den fotografen vi själva skall ha har kunder som IKEA, Systembolaget, SJ och Volvo etc. så även om hon inte är bröllopsfotograf så känns det som att vi är i riktigt trygga händer. Hoppas jag kan lägga ut hennes hemsida här, www.karijantzen.com. Ingen reklam eller så, vi "fick" henne genom kontakter.
  • Doffan

Vi har anlitat en frilansande fotograf och han tog bara 1500kr  och sen får vi alla bilder på skivor eller minneskort..
    Tyckte jag var lagom Skrattande

• LillaEllan

Vår fotograf tar vanligen 10 000 / 2H fotogafering + vigsel fotografering+ tackkort + en förstoring och 15 kort.

Nu är detta en vän till oss så vi har fått detta i gåva och hon är bjuden på bröllpet och kommer vara med hela kvällen. 

Har aldrig sett nån ta finare bilder än hon :) 

• Pyttsan

Vi betalar 800? för en fotograf hela dagen fram till festen. Porträtt, alla gäster, vigsel, festlokalen, detaljer och brudskål. Samt efterbehandling. På festen vill vi dock att han deltar på festen då det är en god vän som fotar. Partybilderna får andra ta. Det är prisvärt då han lägger tid på förberedelser också! Mvh

• ewamarie

Vi kommer betala, håll i er nu, 30 000:- till vår fotograf!!
    Men då är han med från vår BBQ på fredag kväll till Brunchen på söndagen. Vi kommer också att betala för fotografens boende.
    Vi  bor i stockholm och det gör fotografen också men vi kommer vigas på Öland. Vi bjuder på en hel bröllopshelg och vi vill ha fantastiska bilder. 

Jag tyckte först att det var på tok för dyrt för en fotograf men när vi pratat igenom det här hemma så har vi kommit fram till att dessa bilder skall vi ha resten av vårt liv. Bilder att titta tillbaka på och minnas en fantastisk helg och då kan det vara värt att lägga lite extra pengar!
    Så resonerade vi  

Svar på tråden Vad normalt att lägga på fotograf??