Vad normalt att lägga på fotograf??
Margaux skrev 2011-08-04 19:35:08 följande:
Får jag fråga varför ni betalar kläder till fotograferna? Har ni enväldigt speciell klädkod?Jag har tittat runt en massa och det verkar som 15.000 för en halvdag är rätt normalt! Det som stör mig ENORMT är att man måste betala extra för höguplösliga filer..... Fattar inte alls vad fotografen ska med mina filer till?
Jag jobbar själv som fotograf på heltid och har svar på dina funderingar.
Att man som fotograf inte vill ge ifrån sig högupplösta bilder utan extra kostnad är (som några andra även har skrivit) att det är hur lätt som helst som kund framkalla egna bilder om man har "det digitala negativet".
Det är väl ingen direkt hemlighet att det är framförallt efterbeställningar och inte själva fotograferingen som man tjänar pengar på.
"Cometen" har en bra poäng i att förr i tiden så lämande inga fotografer ifrån sig negativen, varför ä det så självklart att göra det idag?
Vill också lägga in i debatten och bemöta klagomålen på att ofta bröllopsfotografer är dyra är att jobbet är absolut inte slut när fotograferingen är det. En fotografering på ca 2 timmar kräver minst en heldags arbete för att redigera. Om kunden sedan även vill ha album, kollage, tackkort m.m. tar detta ännu längre tid.
Det finns undantag men du betalar för det du får. En duktig fotograf med erfarenhet tar mer betalt. Men då kan du kanske också vara mer säker på att han/hon också kommer i tid, skriver avtal med dig ang. hur bilderna får användas, träffar dig för konsultation före OCH efter bröllopet, har extra utrustning med sig om något skulle gå i sönder under fotograferingen, håller sig i bakgrunden på ett proffsigt sätt, bilderna levereras på utsatt tid o.s.v.
Att vara fotograf är ett jobb precis som alla andra och, tyvärr, är det ju så att man behöver pengar för att leva.
Jag har valt att jobba som fotograf för att jag verkligen älskar det och hade gärna gjort det gratis om det var möjligt. Men även jag har hyra, räkningar och mat att betala.
Jag hoppas att du, och alla andra som läser, INTE tar detta som en förolämpning utan mer som en förklaring till varför det ser ut som det gör.
(P.S. Kan tycka det är intressant att många brudar är beredda att lägga många, många tusen på en klänning de ska använda en gång i livet men inte på proffsfoton från bröllopet som du kan ha glädje av hela livet...)
Mvh
Lotta Johansson