• Margaux

    Vad normalt att lägga på fotograf??

    Photo session 1-2h
    halvdag/heldag?

  • Svar på tråden Vad normalt att lägga på fotograf??
  • GeneralElectric

    Många bröllopsbudgetar brukar föreslå att man lägger ungefär 10 procent av sin totala budget på fotografen.

  • Chicita

    Det är ju väldigt individuellt.
    Det finns en proffsfotograf här i dalarna som "bara" tar 2500:- för en halvdag. Men då får man bara 10 kort efteråt. Eller rättare sagt man får välja ut 10 kort. Korten har hans logga på sig och får inte spridas hur som helst utan hans medgivande. Extra kort kan kosta upp till 250:- per kort.

    En annan proffsfotograf tar 10000:- för en halvdag. Då får man alla kort från dagen, men 15 är redigerade och har en väldigt diskret signatur medans dom andra korten har en maffigare logga på sig.
    Också där kan man köpa loss fler kort.

    Har sett att det finns möjlighet att boka limo + fotografering till ett paket också med novalimo. Men jag vet inte vad det kostar och jag vet inte om jag gillar fotografens bildspråk. myheart hade anlitat honom. Och det är absolut inget fel på deras bilder. Många är jättefina. Men min personliga smak säger att det inte är rätt för mig.

    Vi har valt en fotografistuderande som får kläder, resa och två nätter på hotell betalt + tillgång till bilderna i sin framtida karriär och en amatörfotograf som är kollega till sambon, han får kläderna betalda + en slant ca 2-3000:- eller nåt.
    Med två fotografer så borde vi få någon bild vi gillar... Vi har även en proffsfotograf på "standby" som kan komma till kyrkan dagen efter om vi blir riktigt missnöjda med fotograferingen.

    Hoppas det hjälper dig lite med pristankarna Glad

  • Margaux
    Chicita skrev 2011-08-04 18:52:18 följande:
    Det är ju väldigt individuellt.
    Det finns en proffsfotograf här i dalarna som "bara" tar 2500:- för en halvdag. Men då får man bara 10 kort efteråt. Eller rättare sagt man får välja ut 10 kort. Korten har hans logga på sig och får inte spridas hur som helst utan hans medgivande. Extra kort kan kosta upp till 250:- per kort.

    En annan proffsfotograf tar 10000:- för en halvdag. Då får man alla kort från dagen, men 15 är redigerade och har en väldigt diskret signatur medans dom andra korten har en maffigare logga på sig.
    Också där kan man köpa loss fler kort.

    Har sett att det finns möjlighet att boka limo + fotografering till ett paket också med novalimo. Men jag vet inte vad det kostar och jag vet inte om jag gillar fotografens bildspråk. myheart hade anlitat honom. Och det är absolut inget fel på deras bilder. Många är jättefina. Men min personliga smak säger att det inte är rätt för mig.

    Vi har valt en fotografistuderande som får kläder, resa och två nätter på hotell betalt + tillgång till bilderna i sin framtida karriär och en amatörfotograf som är kollega till sambon, han får kläderna betalda + en slant ca 2-3000:- eller nåt.
    Med två fotografer så borde vi få någon bild vi gillar... Vi har även en proffsfotograf på "standby" som kan komma till kyrkan dagen efter om vi blir riktigt missnöjda med fotograferingen.

    Hoppas det hjälper dig lite med pristankarna Glad
    Får jag fråga varför ni betalar kläder till fotograferna? Har ni enväldigt speciell klädkod?

    Jag har tittat runt en massa och det verkar som 15.000 för en halvdag är rätt normalt! Det som stör mig ENORMT är att man måste betala extra för höguplösliga filer..... Fattar inte alls vad fotografen ska med mina filer till?
  • Chicita
    Margaux skrev 2011-08-04 19:35:08 följande:
    Får jag fråga varför ni betalar kläder till fotograferna? Har ni enväldigt speciell klädkod?

    Jag har tittat runt en massa och det verkar som 15.000 för en halvdag är rätt normalt! Det som stör mig ENORMT är att man måste betala extra för höguplösliga filer..... Fattar inte alls vad fotografen ska med mina filer till?
    Hehe... ja vi har en väldigt speciell klädkod...
    Vi har medeltidstema Flört
    Dom kommer att klä sig som borgare från 1300-talet. På så sätt kan vi placera dom mitt i lokalen sen under middagen eftersom klädseln påverkar bordsplaceringen.
    Gästerna kunde välja Adel, borgare, bönder eller vanliga kläder.
    Adeln sitter närmast honnörsbordet och sen blir det borgarna, bönderna och till sist dom få som valt vanliga kläder...
  • Cometen
    Margaux skrev 2011-08-04 19:35:08 följande:
    Jag har tittat runt en massa och det verkar som 15.000 för en halvdag är rätt normalt! Det som stör mig ENORMT är att man måste betala extra för höguplösliga filer..... Fattar inte alls vad fotografen ska med mina filer till?
    Innan det fanns digitalfotografi fick man inte heller negativen av fotografen utan endast utskrifter, förstorningar osv. Varför ska det vara så självklart att man får negativen nu bara för att de är digitala?
  • MKF
    Margaux skrev 2011-08-04 19:35:08 följande:
    Det som stör mig ENORMT är att man måste betala extra för höguplösliga filer..... Fattar inte alls vad fotografen ska med mina filer till?
    Man kan nog säga att många fotografer håller på korten av två anledningar. Dels kan det vara så att fotografen inte vill släppa ifrån sig oredigerade bilder som fotografen själv inte tycker är lyckade. Om kunden visar dessa för potentiella kunder kan de få fel uppfattning. Den stora anledningen är dock att de vill sälja framkallningar/förstoringar/album etc till er. Om kunden har fått bilderna är det ju så lätt att idag göra egna kopior och då tjänar inte fotografen pengar på detta framöver.

    Alla fotografer gör dock inte så här. Framför allt hobbyfotografer (alltså fotografer som inte lever på sitt fotande) brukar vara mer givmilda med fotonen.
  • MKF
    Margaux skrev 2011-08-04 18:29:17 följande:
    Photo session 1-2h
    halvdag/heldag?
    Jag har nog aldrig sett en ordentlig undersökning på detta som avgör vad som är normalt att lägga ut. Generellt kan man säga att folk lägger mellan 0kr och 40,000kr på fotografen. Allt beror på vilken fotograf ni vill ha. 0kr är kompisen som kanske är fotointresserad och har en enkel kamera. 40,000kr är för Sveriges bästa fotografer under en heldag.

    Erfarenheten är på BT är nog att du aldrig kommer att få ett bra svar på den där frågan. Mitt tips är att du först och främst bestämmer dig för ungefär vad du vill ha och vilken budget ni har. Kontakta sedan flera fotografer och be om offerter på olika upplägg. Ni kommer då snabbt att se ungefär vad priserna ligger på och vad ni kan få in i budgeten.

    Tänk på vad som ingår i leveransen. Får man bara 10 bilder utan möjlgihet att göra egna förstoringar? Vill ni ha alla bilder? Album? Rättigheter att göra egna kopior? etc.

    Välj sedan inte fotograf uteslutande på priset. Speciellt under längre fotouppdrag som halv/heldag är det viktigt att ni känner er bekväma med personen i fråga. Se till att ni skriver avtal etc.

    Lycka till med allt!
  • GeneralElectric
    MKF skrev 2011-08-05 07:05:42 följande:
    40,000kr är för Sveriges bästa fotografer under en heldag.
    Nja, enligt deras prislistor verkar standardpriset snarare vara 55 000:- för en heldag...och det finns säkert de som tar mer än så.
  • GeneralElectric

    Om dessa är _bäst_ i Sverige eller ej kan förstås diskuteras..! Men det är ganska många av bröllopsfotograferna som ligger i den prisklassen, enligt sina prislistor...

  • MKF
    GeneralElectric skrev 2011-08-05 07:44:03 följande:
    Nja, enligt deras prislistor verkar standardpriset snarare vara 55 000:- för en heldag...och det finns säkert de som tar mer än så.
    Till och med det kanske. Det var ungefär hela vår bröllopsbudget :)
Svar på tråden Vad normalt att lägga på fotograf??