• Margaux

Vad normalt att lägga på fotograf??

Photo session 1-2h
    halvdag/heldag?

• Svar på tråden Vad normalt att lägga på fotograf??
  • Brummelisa

Jag har märkt att fotografer är ganska dyra.

Som någon annan skrev, finns det amatörfotografer som ställer upp för att få mer erfarenhet.

Vi anlitade en jätte duktig amatörfotograf från Jönköping (som jag hittade här via BT), som aldrig fotat bröllop själv men gjorde ett jätte bra jobb - vi fick det helt gratis och hon har förhoppningsvis några bilder hon kan lägga in i sitt portfolio.

Så kika runt lite.

• Aniara4
    Enstudio skrev 2011-11-03 15:37:47 följande:
    Hej på Er.

Är själv brölloppsfotograf
    Det är inte tillåtet att göra reklam för sig själv i forumet, betala för dina annonser som alla andra och sluta spamma.
  • Erin

Hej!

Alla är vi olika och alla har vi olika förutsättningar. Vissa vill ha en "amatör forograf " vissa vill att en släkting/vän ska fotografera och vissa vill ha proffesionella fotografer osv...
    Jag personligen skulle inte vilja att en vän/släkting skulle jobba på mitt bröllop och jag skulle inte heller anlitat en " amatör fotograf " men återigen så har vi olika förutsättningar.

Vilken summa är normalt att lägga ut?? Vi ska lägga ut 17.000 kr för heldag då har vi fått en grym deal. I detta ingår:  2 kameramän heldag samt en fotograf heldag. 250 redigerade bilder i ett bröllopsalbum samt alla andra bilder på DVD. 5 bilder 30×40 samt en Canvas tavla 60×90. 
    Redigering av videofilm samt 6 DVD av filmen.
    Utomhus samt studiofotografering.

För mig är detta normalt att lägga ut då man förhoppningsvis bara gifter sig en gång och man vill ha så fina minnen som möjligt, visst man har ju fina minnen inom sig också men det är inte samma sak.
    Vi har anlitat en proffesionell studio ateljé, och detta är något som passar oss.
    Jag tycker inte att man ska snåla med fotograf, har några bekanta som ångrade att dem inte la ut mer pengar just på fotograf, även några som skrivit det på BT.. Men men lycka till alla Ni som planerar bröllop..
    peace out Glad

• Cometen
    Erin skrev 2011-11-10 10:58:45 följande:
    Vilken summa är normalt att lägga ut?? Vi ska lägga ut 17.000 kr för heldag då har vi fått en grym deal. I detta ingår:  2 kameramän heldag samt en fotograf heldag. 250 redigerade bilder i ett bröllopsalbum samt alla andra bilder på DVD. 5 bilder 30×40 samt en Canvas tavla 60×90. 
    Redigering av videofilm samt 6 DVD av filmen.
    Utomhus samt studiofotografering.
    Med tanke på allt som ingår är detta ett helt otroligt bra pris!
  • LindaochJohn

Nu är det ju så att många inte kan lägga ut massa pengar på bara fotografen!
    Har man en budget på tex 50.000 är 20.000 väldigt mycket! Då känns det nog väldigt orimligt att lägga så mkt pengar. Jag har en större budget men prioriterar annat ändå.

Hade jag haft de pengarna hade jag oxå gärna bokat 2 fotografer en heldag, men det har jag inte. Därför får jag nöja mig med att vara onormal o att chansa.

• Mrs S 2012

Min blivande svärmor har bokat en fotograf åt oss i den lilla stad i Skottland där vi ska gifta oss. Vi har tänkt att den bara ska ta bilder på oss efter vigseln då min lillasyster har en bra kamera och är duktig så hon kan ta bilder resten av dagen. Vi har inte någon jättestor budget men känner att en bra fotograf är viktigt för oss.

Igår fick vi veta vad denna fotograf vill ha betalt för sitt arbete. Han vill ha ca 25 000 för sitt stora paket och 10 000 för sitt minsta paket och i det lilla ingår det inte ens ett album!!! Helt sjukt dyrt! Det finns absolut inte plats för i vår budget och efter att ha läst vad andra har skrivit i denna tråd kan jag inte fatta hur han kan ta så mycket.

Tilläggas ska att allt annat (förutom brudklänningar) är billigare i Skottland. Vår middag och fest med mat och dryck kostar ungefär halva priset där jämfört med Sverige.

Nu är det dags att leta ny fotograf, verkar trots allt som om det får bli någon amatör :(

• AndroSid

Vi betalar inte en krona för vår fotograf.

Men å andra sidan, då är det en väldigt god vän till oss som läser foto (ska utbilda sig till fotograf). För oss känns det helt klart värt det eftersom jag (inte så fotogenisk) tycker att det känns betydligt lättare att slappna av med någon som känner mig och som kan "direktdirigera" mig till vad jag ska göra. Dessutom får hon bilder till arbetsprov och portfolio.

Vår vän ska troligtvis ha en av sina handledare från sin senaste praktik som assistent, och eventuellt så blir det även så att hon får låna utrustning därifrån (de har väldigt bra kontakt). Skulle bilderna inte bli helt lyckade så är det inte hela världen - porträttbilder kan vi ta någon annan dag och vigseln, tja, huvudsaken är ju ändå att det finns bilder som visar stunden!

• Andrea A

Om man inte har tänkt gifta om sig flera gånger tycker jag det är värt att lägga minst 5.000:-
    Jag förstår inte hur folk tänker när man tycker det är bättre med 100 halvdåliga bilder istället för 10 riktigt bra.
    Den som tycker att man kan ta lika bra bilder som amatör med en pocketkamera jämfört med en proffstfotograf med en systemkamera för 50.000:-, får gärna visa lite bilder. Sedan är det naturligtvis olika - vissa nöjer sig med halvtaskiga bilder medan andra vill ha bra bilder.

Och det där med att få 100-300 bilder digitalt - vem behöver det?
    Av de 100 är det garanterat många bilder som är i samma pose, med ytterst små skillnader (om man inte har haft en fotograf hela dagen och kvällen). Ex att någon blinkar eller bara ser konstig ut. Vad vill man egentligen ha de bilderna till?
    För mig är det precis som att gå på restaurang - jag vill bara välja mellan de bästa rätterna, annars blir jag förvirrad och vet inte vad jag ska välja. 
    Samma sak var det när vi fotades på vårt bröllop - vi ville bara välja mellan de bästa bilderna. Allt annat kändes jobbigt och svårt helt i onödan. En bra fotograf visar aldrig de bilder hon/han inte är nöjd med.
    Dessutom skulle jag aldrig lägga ansvaret för fotografering på någon som är bjuden till bröllopet. Dels är det ett stort ansvar för en amatör, dels förstör det både sermonin och festen för den som "tvingas" vara fotograf istället för gäst.
    En amatör kan kanske vara bra, men jag skulle i alla fall inte chansa på mitt livs enda bröllop. 

Svar på tråden Vad normalt att lägga på fotograf??