• Margaux

Vad normalt att lägga på fotograf??

Photo session 1-2h
    halvdag/heldag?

• Svar på tråden Vad normalt att lägga på fotograf??
  • MKF
    GeneralElectric skrev 2011-08-05 07:44:59 följande:
    Om dessa är _bäst_ i Sverige eller ej kan förstås diskuteras..! Men det är ganska många av bröllopsfotograferna som ligger i den prisklassen, enligt sina prislistor...
    Ja det absolut diskuteras. Alla har vi olika smak.
  • Pinkgrape

Är man inte så jättekräsen, går det få en fotograf för en väldigt billig peng. Vi gav jobbet till en tjej som går med media/journalistik utbildning i gymnasiet och har henne en heldag för 500kr och då får vi alla bilder högupplösta och redigerade. Vi kommer såklart ge henne lite extra, känns extremt snålt med 500kr, men det är hennes pris. Vi har kollat igenom massa bilder som hon tagit, såklart, och tycker själva att hon är jätteduktig.

Jag vet att många säger att en fotograf är värt att lägga ut massor med pengar på, men för oss är det inte så. Klart vi vill ha bilder, men bilderna är inte värda 10 000kr för oss. Vi har dessutom inte de pengarna. Alla resonerar ju olika och väljer olika, vilket ju är helt okej. Tänkte bara att det kan vara värt att reflektera över det.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Antranig

"Att äga en piano gör inte en till en pianist och att äga en kamera gör inte en till fotograf".

-Att ta bilder är en konst och ett yrke. Vad det är värt är bara du som kan veta det. Viss gillar Picasso och andra Munk. Du måste kolla runt och se efter vilket sorts jobb du vill ha.

Vissa vill ha lite porträtt bilder före eller efter vigseln. Andra vill ha vigseln också fotograferad eller ha en reportage från hela dagen.

• Margaux

Nja... jag var tillsammans med en fotograf i 8 år! Han gillade INTE att ta träliga bröllopsbilder och så utan mest konst! Men jag VET att det faktiskt inte är så himla mkt jobb med att redigera digitalt om det nu inte är så att man ska hålla på och byta bakgrund och så.. Och det ska vi ju inte! Analogt är det ju något helt annat och att priserna där är vansinniga förstår jag!

Nu hr vi hittat en jätteduktig fotograf som känner min tärna så vi fick vänpris...

• wahlstrm
    GeneralElectric skrev 2011-08-05 07:44:03 följande:
    Nja, enligt deras prislistor verkar standardpriset snarare vara 55 000:- för en heldag...och det finns säkert de som tar mer än så.
    I dom summorna och uppåt så ingår det dock oftast en otrolig massa grejer, fotoböcker, album, bildspel, förstoringar, utskrifter, högupplösta bilder mm.  
    Ja, nästan allt du kan behöva för att starta en egen presentbutik med dina bröllopsgrejer efteråt

En annan aspekt på det är givetvis branding och marknadsposition också.
    Heter man något som folk känner igen så kan man alltid ta lite extra betalt för det.

• wahlstrm
    Margaux skrev 2011-08-06 18:35:03 följande:
    Men jag VET att det faktiskt inte är så himla mkt jobb med att redigera digitalt om det nu inte är så att man ska hålla på och byta bakgrund och så.. 
    Det kan faktiskt ta rätt lång tid att retuschera en helt vanligt porträtt också.
    Städa huden, fixa tänder, ögon, rynkor, utslag, acne osv..
    Självklart kan man göra dom sakerna fort också, men om det ska naturligt ut så tar det lite tid :)
  • Margaux
    wahlstrm skrev 2011-08-07 19:36:49 följande:
    Det kan faktiskt ta rätt lång tid att retuschera en helt vanligt porträtt också.
    Städa huden, fixa tänder, ögon, rynkor, utslag, acne osv..
    Självklart kan man göra dom sakerna fort också, men om det ska naturligt ut så tar det lite tid :)
    Jooo det är klart när du säger det så stämmer det säkert! Fast vi kommer ju redan vara "färdigretuscherade" & uppsvidade till tänderna! Så då är det lätt fixat!! ;)
  • LinneaWallin
    Margaux skrev 2011-08-04 18:29:17 följande:
    Photo session 1-2h
    halvdag/heldag?

Som jag skrev i ett annat inlägg så hade vi en tjej som fotade vårat bröllop väldigt billigt p.g.a att hon ville ha erfarenhet av bröllopsfotografering, hon var med hela dagen i ca 12 timmar och vi gav 5000 för det. Hon ville ha 3000 men vi ville ge det mer eftersom vi var nöjda med resultatet och det var väldigt många timmar. Vi bjöd på lite mat och det var väldigt uppskattat.

Fick en skiva hem med högupplösta bilder på posten :) Hon var väldigt trevlig och lättsam! Hon redigerar även för det priset. Här är hennes hemsida om den fortfarande finns kvar: http://emmywahnberg.minportfolio.se

Kram!

• Bubo
    LinneaWallin skrev 2011-08-07 22:19:05 följande:

Som jag skrev i ett annat inlägg så hade vi en tjej som fotade vårat bröllop väldigt billigt p.g.a att hon ville ha erfarenhet av bröllopsfotografering, hon var med hela dagen i ca 12 timmar och vi gav 5000 för det. Hon ville ha 3000 men vi ville ge det mer eftersom vi var nöjda med resultatet och det var väldigt många timmar. Vi bjöd på lite mat och det var väldigt uppskattat.

Fick en skiva hem med högupplösta bilder på posten :) Hon var väldigt trevlig och lättsam! Hon redigerar även för det priset. Här är hennes hemsida om den fortfarande finns kvar:

Kram!

Du gör massor med reklam om henne.

Hon har inget företag registrerat. Men bedriver företagsverksamhet med tanke på att det finns prislistor på hennes hemsida.

Betalar ni eller hon moms etc till Skatteverket. Annars kan det bli en rejäl smäll för er sedan. Ni är nämligen skyldiga att betala detta om hon inte gör det.

Svar på tråden Vad normalt att lägga på fotograf??