Vad normalt att lägga på fotograf??
Photo session 1-2h
halvdag/heldag?
Photo session 1-2h
halvdag/heldag?
Men man behöver inte ha en proffs fotograf. Finns jätte bra hobby fotografer som inte tar så mkt. Vi ska ha en kompis till oss som extra knäcker som fotograf men han är jätte duktig. Har flera kompisar i närheten som är hobby fotografer och super duktiga.
Kolla runt lite innan ni bestämmer er.
"Att äga en piano gör inte en till en pianist och att äga en kamera gör inte en till fotograf".
-Att ta bilder är en konst och ett yrke. Vad det är värt är bara du som kan veta det. Viss gillar Picasso och andra Munk. Du måste kolla runt och se efter vilket sorts jobb du vill ha.
Vissa vill ha lite porträtt bilder före eller efter vigseln. Andra vill ha vigseln också fotograferad eller ha en reportage från hela dagen.
Vi betalar nu 5500 kr för en foto session på typ 1-2 h men får med högupplösliga bilder. Absolut inte billigt men av det billigaste vi hittat och detta är nästan halva priset från vad hon tar normalt.... Till festen och vigsel har jag lånat en systemkamera från jobbet som jag tänkte ge till mamma, hon är duktig på att fotografera! Det för räcka för oss!! Tror det blir bra.....
Vi betalar 3500:- då fotar hon oss före vigseln ca 1 timme, tills vi är nöjda, och vi får typ 20 högupplösta bilder. Får betala en mindre summa för fler bilder
Sedan träffar hon oss en timme innan bröllopsdatumet på platsen vi vill fota oss på och för-fotar oss och snackar igenom allt, hur vi vill ha det. Hon är fotograf men arbetar inte heltid med det utan gör mestadels bara bröllop och liknande. Tar ruggigt fina bilder och är urgullig, därför valde vi henne.
Har sedan min syrra som kommer fota under vigseln och under middagen/festen. Hon är inte fotograf men har gått fotokurser och gör fina bilder som duger åt oss
Jag vill inte lägga för stor summa pengar på fotografering. Hittade denna tjej som många rekkomenderat och hon tar verkligen vackra bilder till en billig peng enligt mig...så varför leta dyrare fotograf? Vi har lagt mycket pengar på annat som är viktigt för oss.!
Från 12,000 för en heldagsfotografering är helt normalt om man vill ha en fotograf som kan sina saker.
Jag fattar inte hur man vågar chansa - dagen kommer ju liksom inte tillbaka?! Inte heller hur man kan lägga på en släkting att fotografera - ska inte dom få njuta av dagen som andra gäster utan behöva tänka på att "jobba"?
Det bästa sättet att hålla nere priset är kanske att börja titta på vad ni verkligen vill få ut av det.
Kanske bättre med några få riktigt bra bilder från en yrkesfotograf än flera hundra halvbra från en amatör?
Förr i världen verkade folk vara glada med ett (1) bröllopsfoto på väggen.
Idag ingår det böcker, album, bildspel, redigering, retusch och ofta flera hundra bilder.
Klart det blir dyrare OM man känner att man behöver allt det där :)
Bra sagt !
Här inne verkar det enbart att allt ska vara så billigt som möjligt. En del pratar om att det är inte viktigt med bilderna men varför bry sig över huvud taget om att fotografera då ?
Man får vad man betalar för.