Dejli skrev 2011-08-04 14:33:59 följande:
Fin sed kanske, men omodern för de allra flesta... som i mitt exempel ovan (inlägg nr 64). Ett 16-årigt par som förlovat sig efter tre veckor tillsammans ska alltså anses "seriösare" än ett par som varit ihop i 10 år och har barn ihop, men som inte är förlovade? För det är ju det man gör när man placerar efter vilken "förlovningsstatus" man har, man värderar vilket som är mer "seriöst" än det andra.
Tycker absolut inte det är stor skillnad på sambo och att vara förlovad. Det finns inget juridiskt bindande i det, och man kan vara förlovad i hundra år utan att det spelar någon roll. Tycker däremot som du att det iofs är stor skilnad på att vara sambo och gift, men det har ju också en stor juridisk innebörd som gör att det är ett större steg att gifta sig.
Förr var man ju inte ihop "på riktigt" och sågs inte som ett etablerat par om man inte var allra minst förlovade. Man förlovade sig också efter mycket kortare tid än nu och gifte sig normalt sett inom ca 1 år. Om man nu ska gå efter gamla seder..
jag skulle ställa mig väldigt kluven till ifall jag hade ett nyförlovat pår på 16 år, är de förlovade på allvar eller kör de en liten låtsas förlovning? Däremot ifall jag hade ett par som var 18-19 år och nyförlovade med planer på att gifta sig så "värderar" jag dem lite högre än ett sambopar som varit tillsammans i massa år, ( kan tillägga att jag och mig blivande har varit tillsammans i snart 12 år och förlovade i ca ett).
Sen ifall samboparet har barn ihop eller inte (ber om ursäkt ifall jag trampar någon på tårna, det är inte meningen) spelar inte nån roll de har ju fortfarande inte valt att spendera resten av livet tillsammans. Vad jag försöker säga på något bra sätt är att jag inte väger in barn i detta utan mer förhållandet mellan paret, om det är någon som förstår vad jag menar.