• Trivia

Varför måste man bjuda respektive?

Hej på er!

Håller på och planerar bröllop och diskuterade med min mor om hur vi skulle begränsa antalet gäster (känner att fler än 100gäster är lite väl mycket).
    När det gäller släkten så har jag dragit gränsen vid kusiner men funderade ändå på några kusinbarn. Då säger min mor att, ja men om du bjuder "x" så måste du ju bjuda hennes sambo också. Något som jag inte hade haft en tanke på.

Är detta någon "regel" som jag missat? Varför ska man behöva bjuda människor som man inte ens har träffat?
    Jag skulle tycka att det var jättekonstigt att gå på ett bröllop där jag inte kände brudparet. Inte skulle jag ta illa vid mig om min sambo blev bjuden på ett bröllop och inte jag (om det nu inte var gemensamma vänner)...

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Varför måste man bjuda respektive?
  • Trivia

Ja nu har jag ju aldrig sagt att jag ska "bryta upp" par utan bara att jag tycker att det är en väldigt konstig regel. Men uppenbarligen så var jag rätt så ensam om den saken.... Men jag kan ju inte göra något åt att jag känner som jag gör?
    Såklart förstår jag också att det kommer att bli en del "besvär" oavsett hur vi väljer att göra. Varför man nu inte har ditten eller datten och om man verkligen måste ha kostym eller om det går bra med ett par mörka jeans... Märkte ju vilka konstiga krav min väninna fick när hon planerade bröllop typ "får jag inte sitta bredvid min respektive så kommer inte jag..." Hur man nu kan ha mage att begära något sådant?!

Jag får helt enkelt kapa i släktleden (för det är där det drar iväg i antal) så vi inte blir för många. Festlokalen tar inte mer än 100pers, så även om jag skulle vilja bjuda fler så går det inte.

Men tack för era tankar! Vi har julite tid på oss att fundera...vi ska inte gifta oss förens 2013 eftersom vi vill att våra barn ska hinna bli lite större. Vi har en 10månaders nu och en till som kommer i januari å jag vill inte vara gavid eller amma när jag gifter mig samt att sparandet inte går så jättesnabbt när man lever på en lön...

• Chicita
    Trivia skrev 2011-08-02 09:13:08 följande:
    Ja nu har jag ju aldrig sagt att jag ska "bryta upp" par utan bara att jag tycker att det är en väldigt konstig regel. Men uppenbarligen så var jag rätt så ensam om den saken.... Men jag kan ju inte göra något åt att jag känner som jag gör?
    Såklart förstår jag också att det kommer att bli en del "besvär" oavsett hur vi väljer att göra. Varför man nu inte har ditten eller datten och om man verkligen måste ha kostym eller om det går bra med ett par mörka jeans... Märkte ju vilka konstiga krav min väninna fick när hon planerade bröllop typ "får jag inte sitta bredvid min respektive så kommer inte jag..." Hur man nu kan ha mage att begära något sådant?!

Jag får helt enkelt kapa i släktleden (för det är där det drar iväg i antal) så vi inte blir för många. Festlokalen tar inte mer än 100pers, så även om jag skulle vilja bjuda fler så går det inte.

Men tack för era tankar! Vi har julite tid på oss att fundera...vi ska inte gifta oss förens 2013 eftersom vi vill att våra barn ska hinna bli lite större. Vi har en 10månaders nu och en till som kommer i januari å jag vill inte vara gavid eller amma när jag gifter mig samt att sparandet inte går så jättesnabbt när man lever på en lön...
    Ta det inte som kritik... Du har som sagt helt rätt att göra som du tycker känns bäst  Glad
    Jamen exakt... sånt får man alltid räkna med. Och du är ju uppenbart medveten om det... Så då kommer det inte som en chock senare. Jättebra Glad

Jag tycker egentligen inte att det är en så konstig regel.
    Om jag bjuder någon på middag så vill jag ju gärna bjuda deras respektive också, det tycker jag är shystast. Och det gäller väl hur stort sällskap man än bjuder kan jag tycka...
    Däremot så har vi inte bjudit de respektive som har kommit till efter att inbjudningarna skickades ut.
    Några antod att deras nya killar skulle få följa med och då satte vi ner foten. Det finns ju en anledning att man vill ha svar på antal, då går det inte att lägga till folk som man tycker själv sen liksom Förvånad (en principsak. 2 av de som ville lägga till en ny pojkvän har dessutom hunnit göra slut nu *suck*)

Ni kommer hinna ändra er 100 gånger angående hur det ska gå till och vilka ni vill bjuda.
    Men börja pilla på inbjudningarna redan nu. Något som jag rekommenderar är att göra en reservlista, och att be dom som vet att dom inte tänker komma svara tillbaka så fort som möjligt. (man kan formulera det som att "om ni vet redan nu att ni inte kan komma så var snäll och meddela det så fort ni kan då vi har en reservlista" (eller något sånt).
    Vi fick 30 avhopp pga älgjakt (oh ja... det var viktigare att jaga älg just den dagen än att gå på bröllopet Tungan ute) samt några som inte kunde pga jobb eller lång väg.
    Men då fick vi in 10 "reserver" istället. Kusiner till mig, jobbarkompisar och lite annat som vi hade önskat bjuda men inte haft råd med från början...
  • förlovadflicka

Jag tycker det är rätt självklart att man bjuder respektive, iaf om det är ett etablerat par. Jag har blivit bjuden på ett par tillställningar (hos andra ungdomar alltså) och då har inte min fästman blivit bjuden- det är jättedålig stil, så gör man inte (speciellt som de känner honom..)

Vi har bjudit hans kusins fästmö som vi aldrig träffat, hon blev jätteglad för inbjudan och vi har pratat lite på facebook så att vi känner till varandra lite.

När man är tillsammans med någon, förlovad, gift eller bor ihop, så gör man ju det för att man är ett par som förknippas med varandra, en familj eller en tilltänkt familj. Man bjuder väl aldrig halva familjer till bröllop om det inte är särskilda omständigheter... :)

• Kattpoet

chicita!  Självklart att man måste skjuta äg just på den dagen!  Älgar väntar ju inte,  Er kan man ju skjuta på vilken dag som helst. ;)

• Bettina

Kan ju säga att jag skulle bli mer besviken av anledningen "skjuta älg" än att de inte kunde komma

• Kattpoet

Skulle vara rätt  åt  dem om älgen gömde sig och det ösregnade där de satt och smög på älgen.

• Bettina
    Kattpoet skrev 2011-08-02 10:50:46 följande:
    Skulle vara rätt  åt  dem om älgen gömde sig och det ösregnade där de satt och smög på älgen.
    Hehe
  • Chicita

Älgjakten är riktigt stor här uppe...
    En väninnas man prioriterade älgjakten framför sin sons födsel. Det säger väl en hel del Tungan ute

Men jo lite besvikna blev vi ju självklart.
    Dock tycker jag nog att om dom prioriterar att jaga älg just den lördagen när det finns många andra under säsongen, så behöver dom inte komma på några andra fester framöver heller {#emotions_dlg.djavulsk}

• GeneralElectric
    Trivia skrev 2011-08-02 09:13:08 följande:
    Vi har julite tid på oss att fundera...vi ska inte gifta oss förens 2013 eftersom vi vill att våra barn ska hinna bli lite större.
    Oj, ja, det var till att vara ute i god tid...! Ska ni inte gifta er förrän om två år finns ju gott om tid – både för er att träffa och lära känna era kusiners barns respektive, och för somliga av era släktingar att separera och bli ihop med nya... Det hann hända en hel del med gästerna på vår ”önskelista” under det dryga halvår vi planerade inbjudningarna, så mitt råd är att du börjar oroa dig för vilka ni ska bjuda om ett och ett halvt år eller så...
    Men det är klart, om släkten redan vet att ni ska gifta er blir det ju svårt att hålla tillbala folks (kusinbarnens etc) förväntningar.
    Jag valde att bjuda tre av mina fem kusiner (de är alla syskon, men jag valde tjejerna av dem som är de som jag umgåtts med mest – och ingen av dem har heller, till skillnad från sina bröder, någon respektive). Dessutom ETT av mina sex kusinbarn samt hans fru, för att han är den jag umgåtts med mest. Men det kändes lite fånigt att inte bjuda alla kusiner, särskilt som de två manliga bjudit mig på sina jämna födelsedagsfester ganska nyligen (dock ej på sina bröllop, för länge sedan)...
  • GeneralElectric

Ovanstående inlägg blev lite OT, lät som om det handlade om ifall man ska bjuda kusiner eller inte. Vad jag menade var att jag avstod från att bjuda två av mina kusiner dels för att jag inte umgås så mycket med dem, dels för att de motsvarade fyra personer eftersom de har respektive. Hade de inte haft det hade jag _kanske_ bjudit dem. Inte lätt detta med gästantal!
    Men vi bjöd över 200 personer, mest vänner – och alla bjöds med sina respektive. Det hade känts väldigt konstigt att inte bjuda par tillsammans. Jag kan förstå att det är annorlunda om man har en ung vänkrets där ens kompisar byter pojk-/flickvän stup i kvarten (vilket vissa här på BT vittnat om)...
    Flera av vännerna kom dock ensamma, för att deras respektive – som vi inte alltid kände – hade annat för sig och prioriterade det, så det var ganska få av gästerna som vi inte alls kände. Och dem ser fram vi emot att lära känna!

Svar på tråden Varför måste man bjuda respektive?