• Trivia

Varför måste man bjuda respektive?

Hej på er!

Håller på och planerar bröllop och diskuterade med min mor om hur vi skulle begränsa antalet gäster (känner att fler än 100gäster är lite väl mycket).
    När det gäller släkten så har jag dragit gränsen vid kusiner men funderade ändå på några kusinbarn. Då säger min mor att, ja men om du bjuder "x" så måste du ju bjuda hennes sambo också. Något som jag inte hade haft en tanke på.

Är detta någon "regel" som jag missat? Varför ska man behöva bjuda människor som man inte ens har träffat?
    Jag skulle tycka att det var jättekonstigt att gå på ett bröllop där jag inte kände brudparet. Inte skulle jag ta illa vid mig om min sambo blev bjuden på ett bröllop och inte jag (om det nu inte var gemensamma vänner)...

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Varför måste man bjuda respektive?
  • Kattpoet

Bara för att man bjuder  ens föräldrars syskon betyder det inte att man måste bjuda deras  vuxna barn, en annan sak är om de är unga. Det så jag fått lära mig.

• Trivia

Okej...
    Ja det är inte så att jag har något emot att träffa nya människor men som sagt. För mig känns det konstigt att inte känna dem man bjuder. Det är ju en väldigt personlig tillställning, inte en vanlig förfest innan krogen...
    Vad säger man som gäst vid ex middagsbordet när man får frågan om hur man känner bruden/brudgummen?. "nej jag känner ingen av dem men min tjej/kille är släkt/kompis." Jag skulle känna mig väldigt malplacerad....

Men som sagt. Får avstå från att bjuda kusinbarnen så slipper vi det problemet.

• Trivia
    GeneralElectric skrev 2011-08-01 22:08:16 följande:
    Etablerat bruk och ”regler” – i den mån sådana finns i sällskapslivet – kan du läsa om här:

www.dn.se/mat-dryck/etikett/valkomna-gaster

samt i varianter:
    www.dn.se/blogg/etikettfragan/2010/11/15/inte...
    www.dn.se/mat-dryck/etikett/kommentarer-till-...
    www.dn.se/blogg/etikettfragan/2011/06/22/sarb...
    Så detta med att bjuda respektive är för att man ska visa att han/hon duger, och det är ju en fin tanke. Men det känns också lite främmande för mig att man inte ska kunna göra saker utan varandra. Låter ju nästan som att man inte FÅR gå på en fest utan sin respektive för då är man ego och alla andra gäster ser ner på en (iaf enl första länken).
    Klart att jag inte vill att någon ska bli sårad men jag kan faktiskt inte förstå varför man skulle bli det. Men alla är vi olika.
  • ClaraH

Även om det känns konstigt för dig att okända kommer så är det ju för dina gästers skull man bjuder sambon. Det ska ju vara en trevlig kväll för gästerna också, inte bara för er. Som gäst är det roligare att gå som par.

Jag skulle inte bli glad om jag eller min sambo blev ensamt bjudna på ett bröllop eller t.ex. en 40-årsfest utan varandra. Då skulle jag fundera på att avstå eller gå, men gå hem tidigt.

• Kattpoet

Uhm man säger som det är   "Jag är Kusin Bob Gunnars  flickvän/ pojkvän"  eller  "Jag är  Bengta-Jo,  flickvän till  Charles-Arne, du vet han som just nu snortar upp bålen"  och sedan säger man nej jag har dock inte hunnit träffa brudparet innan, de är ju så trevliga men du vet hur det är, man har aldrig tid.

• Trivia

Ja om det nu är så att man inte känner någon annan på festen än brudparet så kan jag förstå att det känns tråkigt att gå ensam.
    Men oftast känner man ju en hel drös andra också. Är man kompis till brudparet känner man väl säkert en del andra vänner som är där och är man släkt så känner man väl förhoppningsvis de andra släktingarna. Man kommer ju i alla fall inte att sitta bredvid varandra under middagen...

Jag får väl acceptera att andra kan känna sig sårade även om jag själv inte skulle tycka att det var konstigt att gå på fest utan min sambo. Eller att han gjorde det för den delen...

• Trivia
    Kattpoet skrev 2011-08-01 23:30:43 följande:
    Uhm man säger som det är   "Jag är Kusin Bob Gunnars  flickvän/ pojkvän"  eller  "Jag är  Bengta-Jo,  flickvän till  Charles-Arne, du vet han som just nu snortar upp bålen"  och sedan säger man nej jag har dock inte hunnit träffa brudparet innan, de är ju så trevliga men du vet hur det är, man har aldrig tid.
    =)
  • marimekko86

Vi har bjudit allas respektive. Vissa har vi aldrig träffat, exempelvis kusinenes kille, mosters nya snubbe, min blivandes kompis tjej träffade vi för första gången för två veckor sedan och min blivandes farbror har en ny kvinna som vi aldrig träffat....Så vi har bjudit in folk vi inte känner mest för att jag tycker att man bjuder etablerade par.

Jag skulle ärligt talat bli lite sur om jag inte blev bjuden till exempelvis min sambos kusins bröllop bara för att vi inte träffats tidigare...vi kanske bor 100 mil ifrån varandra skulle kunna vara en anledning till att vi inte träffats tidigare. Och jag skulle bli lite brydd på om bara jag var bjuden och inte min sambo. Jag vill ju helst inte gå utan honom och vara där "ensam". Så känner jag bara, men vi är ju olika och har man inte möjlighet att bjuda vissa respektive då kan man ju inte det.

• Vott

Som de flesta här redan konstaterat så kan det nog ses lite märkligt att inte bjuda respektive. Väljer man ändå att göra så måste man räkna med och acceptera att man kommer få frågor om NN också kan följa med och då gäller det ju att man inte ger vika så det blir orättvist för andra gäster som fått lämna respektive hemma. 

Alltså väljer du att bryta paren så vill jag inte se en tråd om ett par månader (eller när ni nu  skickat ut inbjudningarna) i stilen typ "ÅÅÅÅHHH varför kan inte våra gäster acceptera vååååååår vilja det är ju miiiiiiitt bröllop" Flört

Skulle jag få en inbjudan där inte min sambo står med skulle jag antagligen tolka det som att brudparet egentligen inte har råd att bjuda mig heller och bespara brudparet den extra kostnaden och stanna hemma.

• Chicita
    Vott skrev 2011-08-02 05:28:56 följande:
    Som de flesta här redan konstaterat så kan det nog ses lite märkligt att inte bjuda respektive. Väljer man ändå att göra så måste man räkna med och acceptera att man kommer få frågor om NN också kan följa med och då gäller det ju att man inte ger vika så det blir orättvist för andra gäster som fått lämna respektive hemma. 

Alltså väljer du att bryta paren så vill jag inte se en tråd om ett par månader (eller när ni nu  skickat ut inbjudningarna) i stilen typ "ÅÅÅÅHHH varför kan inte våra gäster acceptera vååååååår vilja det är ju miiiiiiitt bröllop" Flört

Skulle jag få en inbjudan där inte min sambo står med skulle jag antagligen tolka det som att brudparet egentligen inte har råd att bjuda mig heller och bespara brudparet den extra kostnaden och stanna hemma.
    Tummen upp Glad
    ------------------------------------------------
    Här har du (TS) möjlighet att göra ett kvalificerat beslut.
    Gör valet att inte bjuda respektive, men var beredd på att det blir massa frågor och en del klagomål och att några som du ville ha där kommer att avböja om inte deras partners är bjudna.
    Eller gör valet att bjuda alla med respektive, men begränsa antalet genom att inte bjuda föräldrarnas syskonbarn och deras barn osv, bara för att föräldrarna skulle vilja se dom där. (man måste alltså inte bjuda alla sina kusiner, kusinbarn, bryllingar, tremänningar och allt vad det heter, om man inte träffar dom ofta).
    Det går ju också att välja att inte ha full middag med alla gäster utan kanske bara mingel och brudskål med alla och sen åka iväg till en restaurang eller liknande med dom närmaste...

Oavsett vad du beslutar så får du räkna med att någon kommer att ha åsikter om hur du gör. "varför bjuder du inte dom?" eller "varför bjöd du dom?" "Varför har du / har du inte buffé?" osv...
    Så innan du börjar fundera över gästlistan, så bestäm vilka "regler" ni har på ert bröllop. Så ni som brudpar är överens när frågorna börjar hagla...
    Tillåter ni barn? I så fall, är det bara vissa barn eller alla, åldersgräns? osv...
    Om ni har bestämt sånt här ordentligt innan ni skickar ut inbjudningarna så är det så mycket lättare att stå fast vid besluten sen. Annars kommer ni säkert (som så många andra) upptäcka att "kusin Per-Gunnar frågar både dig, din blivande, era föräldrar och syskon + eventuellt toastmaster/toastmadame, om det inte går att göra ett undantag från reglerna för bara hans skull..." 
    Om alla ansvariga + närmaste släkt är medvetna om vad ni önskar så kommer han få samma svar oavsett vem han frågar... 
Svar på tråden Varför måste man bjuda respektive?