Vott skrev 2011-08-02 05:28:56 följande:
Som de flesta här redan konstaterat så kan det nog ses lite märkligt att inte bjuda respektive. Väljer man ändå att göra så måste man räkna med och acceptera att man kommer få frågor om NN också kan följa med och då gäller det ju att man inte ger vika så det blir orättvist för andra gäster som fått lämna respektive hemma.
Alltså väljer du att bryta paren så vill jag inte se en tråd om ett par månader (eller när ni nu skickat ut inbjudningarna) i stilen typ "ÅÅÅÅHHH varför kan inte våra gäster acceptera vååååååår vilja det är ju miiiiiiitt bröllop"
Skulle jag få en inbjudan där inte min sambo står med skulle jag antagligen tolka det som att brudparet egentligen inte har råd att bjuda mig heller och bespara brudparet den extra kostnaden och stanna hemma.
Tummen upp

------------------------------------------------
Här har du (TS) möjlighet att göra ett kvalificerat beslut.
Gör valet att
inte bjuda respektive, men var beredd på att det blir massa frågor och en del klagomål och att några som du ville ha där kommer att avböja om inte deras partners är bjudna.
Eller gör valet att bjuda alla med respektive, men begränsa antalet genom att inte bjuda föräldrarnas syskonbarn och deras barn osv, bara för att föräldrarna skulle vilja se dom där. (man måste alltså inte bjuda alla sina kusiner, kusinbarn, bryllingar, tremänningar och allt vad det heter, om man inte träffar dom
ofta).
Det går ju också att välja att inte ha full middag med alla gäster utan kanske bara mingel och brudskål med alla och sen åka iväg till en restaurang eller liknande med dom närmaste...
Oavsett vad du beslutar så får du räkna med att
någon kommer att ha åsikter om hur du gör. "varför bjuder du inte dom?" eller "varför bjöd du dom?" "Varför har du / har du inte buffé?" osv...
Så innan du börjar fundera över gästlistan, så bestäm vilka "regler" ni har på ert bröllop. Så ni som brudpar är överens när frågorna börjar hagla...
Tillåter ni barn? I så fall, är det bara vissa barn eller alla, åldersgräns? osv...
Om ni har bestämt sånt här ordentligt innan ni skickar ut inbjudningarna så är det så mycket lättare att stå fast vid besluten sen. Annars kommer ni säkert (som så många andra) upptäcka att "kusin Per-Gunnar frågar både dig, din blivande, era föräldrar och syskon + eventuellt toastmaster/toastmadame, om det inte går att göra ett undantag från reglerna för bara hans skull..."
Om alla ansvariga + närmaste släkt är medvetna om vad ni önskar så kommer han få samma svar oavsett vem han frågar...