• Trivia

Varför måste man bjuda respektive?

Hej på er!

Håller på och planerar bröllop och diskuterade med min mor om hur vi skulle begränsa antalet gäster (känner att fler än 100gäster är lite väl mycket).
    När det gäller släkten så har jag dragit gränsen vid kusiner men funderade ändå på några kusinbarn. Då säger min mor att, ja men om du bjuder "x" så måste du ju bjuda hennes sambo också. Något som jag inte hade haft en tanke på.

Är detta någon "regel" som jag missat? Varför ska man behöva bjuda människor som man inte ens har träffat?
    Jag skulle tycka att det var jättekonstigt att gå på ett bröllop där jag inte kände brudparet. Inte skulle jag ta illa vid mig om min sambo blev bjuden på ett bröllop och inte jag (om det nu inte var gemensamma vänner)...

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Varför måste man bjuda respektive?
  • BlackWIngedAngel
    Kattpoet skrev 2011-08-02 23:57:26 följande:
    Jag har aldrig förstått varför man måste upplysa om folks läggning...   He hum, det gör mig inte bättre till människa bara för att mina vänner  homosexuella,  transsexuella, Bisexuella, omnisexuella, metrosexuella  eller  transvetiter.

Folk märker rätt så fort om det är en bra människa eller utan att veta om att personen gillar att  runka till Göran Person. 
    Jag är nog inte riktigt med på hur du menar, Kattpoet. Vem är det som upplyser om folks läggning? Menar du att man upplyser om folks läggning om man placerar homopar tillsammans? Eller något annat?
  • Aleta
    Chicita skrev 2011-08-02 09:31:12 följande:
    Ni kommer hinna ändra er 100 gånger angående hur det ska gå till och vilka ni vill bjuda. 
    Men börja pilla på inbjudningarna redan nu. Något som jag rekommenderar är att göra en reservlista, och att be dom som vet att dom inte tänker komma svara tillbaka så fort som möjligt. (man kan formulera det som att "om ni vet redan nu att ni inte kan komma så var snäll och meddela det så fort ni kan då vi har en reservlista" (eller något sånt).

Det där är ju ett jättebra sätt!
    Det tycker jag att vi inför från och med nu på alla inbjudningar!

"Om ni redan vet nu att ni inte kan komma, hör genast av er eftersom antalet platser är begränsat men vi har många kära vänner som väntar på att bli bjudna. "
  • Kattpoet

BlackWinged  mer att en person här var tvungen att  skriva ut att de var just homopar.   

• Aniara4

Magdalena Ribbing brukar rekommendera att man placerar folk utifrån kön, inte sexuell läggning, eftersom man  ändå inte förväntas idka könsumgänge med bordspartnern. Alltså varannan man, varannan kvinna.

Är det sen inte lika många av varje har man ett annat problem, men det gäller ju oavsett läggning.

• litenkaka
    Aniara4 skrev 2011-08-03 10:01:43 följande:
    Magdalena Ribbing brukar rekommendera att man placerar folk utifrån kön, inte sexuell läggning, eftersom man  ändå inte förväntas idka könsumgänge med bordspartnern. Alltså varannan man, varannan kvinna.

Är det sen inte lika många av varje har man ett annat problem, men det gäller ju oavsett läggning.
    I praktiken funkar det ju - men hur gör du om två av de homosexuella kvinnorna är förlovade och lever tillsammans? Förlovade ska enligt seden placeras jämte varandra.
  • Kattpoet

Eller om personen  kallas  sig för hen eftersom de hatar  köns attribut.  
    Jag brukar sätta par brevid varandra  och vad som finns i byxan kollar jag INTE, det skulle bli väldigt svårt att placera folk då in min vänkrets. 

• BlackWIngedAngel
    litenkaka skrev 2011-08-03 11:11:33 följande:
    I praktiken funkar det ju - men hur gör du om två av de homosexuella kvinnorna är förlovade och lever tillsammans? Förlovade ska enligt seden placeras jämte varandra.
    Precis. Det var ju den biten som var tveksam vad som "gällde."
    Kattpoet skrev 2011-08-03 09:32:27 följande:
    BlackWinged  mer att en person här var tvungen att  skriva ut att de var just homopar.   
    Jag måste vara lite halvblind, för jag hittar faktiskt inte det inlägget.

• Vi2alltid
    BlackWIngedAngel skrev 2011-08-02 23:12:12 följande:
    Jo, men det var väl ungefär det jag sa? Jag skrev väl uttryckligen att jag skulle placera förlovade par tillsammans oavsett kön?. Däremot var jag nyfiken på vad etikettreglerna "sa" om det.

Det kan förstås inte du veta något om, men för mig blir det jättekomiskt när du påtalar att jag borde behandla homosexuella "som alla andra". Glad
    Nä det var inte menat som ett påhopp alls, utan att jag själv bara ville understryka att i det fallet skulle jag inte bry mig om vad etikettreglerna sa, och jag tycker det verkar konstigt om etiketten sa: du måste sätta förlovade par bredvid varandra, men inte om de är av samma kön :D
  • BlackWIngedAngel
    Vi2alltid skrev 2011-08-03 13:51:21 följande:
    Nä det var inte menat som ett påhopp alls, utan att jag själv bara ville understryka att i det fallet skulle jag inte bry mig om vad etikettreglerna sa, och jag tycker det verkar konstigt om etiketten sa: du måste sätta förlovade par bredvid varandra, men inte om de är av samma kön :D
    Okej. Det kändes lite som kritik, men det är ju sådant som händer när man samtalar via text. Visst hade det varit konstigt, men just därför hade det varit intressant att veta om det fanns något om detta. Glad
  • Aniara4
    litenkaka skrev 2011-08-03 11:11:33 följande:
    Jo precis, det var ju frågan från början, men sen tyckte jag det svävade ut lite i huruvida man generellt skulle placera samkönade par på något annat sätt. Jag skulle nog tänka så här, att det är rätt ovanligt nuförtiden att man är förlovad men inte bor tillsammans och redan har en äktenskapliknande relation. Exakt hur länge ett par ska ha bott tillsammans för att betraktas som gifta i bordsplaceringssyfte är oklart, men jag skulle t.ex. inte placera min bror och hans fästmö tillsammans med tanke på att de har bott ihop sådär en 10 år och har barn ihop. Jag tror knappast de är så nyförälskade att de bara måste få sitta tillsammans!

Men sen kan man ju alltid skita i traditionella bordsplaceringar och att det måste vara varannan man och varannan kvinna. Det löser även frågan om hur man placerar folk som inte vill definieras efter ett kön - sätt folk lite hipp som happ då!
Svar på tråden Varför måste man bjuda respektive?