• Trivia

Varför måste man bjuda respektive?

Hej på er!

Håller på och planerar bröllop och diskuterade med min mor om hur vi skulle begränsa antalet gäster (känner att fler än 100gäster är lite väl mycket).
    När det gäller släkten så har jag dragit gränsen vid kusiner men funderade ändå på några kusinbarn. Då säger min mor att, ja men om du bjuder "x" så måste du ju bjuda hennes sambo också. Något som jag inte hade haft en tanke på.

Är detta någon "regel" som jag missat? Varför ska man behöva bjuda människor som man inte ens har träffat?
    Jag skulle tycka att det var jättekonstigt att gå på ett bröllop där jag inte kände brudparet. Inte skulle jag ta illa vid mig om min sambo blev bjuden på ett bröllop och inte jag (om det nu inte var gemensamma vänner)...

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Varför måste man bjuda respektive?
  • capobranco

Inte läst alla inlägg men vi har bjudit några från jobbet utan deras respektive de får helt enkelt gå med varandra. Funderarde länge och rådgjorde även med dem men de var helt ok med det och förstod att man måste dra gränsen någonstans. Jag hade inte tyckt de var konstigt att gå utan min blivande när jag hade mina vänner där istället. Skärskillt inte när de inte har en relation på de viset.

• SaJo1981

man bör bjuda båda i ett par enligt mig, men sen är det ju frågan om båda kommer! kanske inte aa som känner att dom har där att göra om dom inte ens känner brudparet!

Vi gifte oss förra helgen och hade ett par stycken respektive som vi aldrig träffat förr, men nu fick vi ju ett bra tillfälle att lära känna dem! men visst då var alla par på vårt bröllop etablerade så sätt att dom var sambos/förlovade etc.... 

• BlackWIngedAngel
    Trivia skrev 2011-08-02 00:39:31 följande:
    Ja om det nu är så att man inte känner någon annan på festen än brudparet så kan jag förstå att det känns tråkigt att gå ensam.
    Men oftast känner man ju en hel drös andra också. Är man kompis till brudparet känner man väl säkert en del andra vänner som är där och är man släkt så känner man väl förhoppningsvis de andra släktingarna. Man kommer ju i alla fall inte att sitta bredvid varandra under middagen...
    Måste bara få inflika att det där med att man inte kommer sitta bredvid varandra vid middagen, bara stämmer till viss del. Förlovade par ska ju (förutsatt att man följer etikettreglerna) sitta tillsammans vid bordet. Vid traditionell bordsplacering ska alltså förlovade par inte delas på. Vid sitt eget bröllop har man sin egen partner till bordet för sista gången. Glad
  • Trivia
    Chicita skrev 2011-08-02 09:31:12 följande:
    Ta det inte som kritik... Du har som sagt helt rätt att göra som du tycker känns bäst  Glad
    Chicita skrev 2011-08-02 09:31:12 följande:
    Ta det inte som kritik... Du har som sagt helt rätt att göra som du tycker känns bäst  Glad
    Jamen exakt... sånt får man alltid räkna med. Och du är ju uppenbart medveten om det... Så då kommer det inte som en chock senare. Jättebra Glad

Jag tycker egentligen inte att det är en så konstig regel.
    Om jag bjuder någon på middag så vill jag ju gärna bjuda deras respektive också, det tycker jag är shystast. Och det gäller väl hur stort sällskap man än bjuder kan jag tycka...
    Däremot så har vi inte bjudit de respektive som har kommit till efter att inbjudningarna skickades ut.
    Några antod att deras nya killar skulle få följa med och då satte vi ner foten. Det finns ju en anledning att man vill ha svar på antal, då går det inte att lägga till folk som man tycker själv sen liksom Förvånad (en principsak. 2 av de som ville lägga till en ny pojkvän har dessutom hunnit göra slut nu *suck*)

Ni kommer hinna ändra er 100 gånger angående hur det ska gå till och vilka ni vill bjuda.
    Men börja pilla på inbjudningarna redan nu. Något som jag rekommenderar är att göra en reservlista, och att be dom som vet att dom inte tänker komma svara tillbaka så fort som möjligt. (man kan formulera det som att "om ni vet redan nu att ni inte kan komma så var snäll och meddela det så fort ni kan då vi har en reservlista" (eller något sånt).
    Vi fick 30 avhopp pga älgjakt (oh ja... det var viktigare att jaga älg just den dagen än att gå på bröllopet Tungan ute) samt några som inte kunde pga jobb eller lång väg.
    Men då fick vi in 10 "reserver" istället. Kusiner till mig, jobbarkompisar och lite annat som vi hade önskat bjuda men inte haft råd med från början...
    Nejdå det gjorde jag inte. Ville bara förtydliga vad det var jag menade.  =)
    Kattpoet skrev 2011-08-02 10:50:46 följande:
    Skulle vara rätt  åt  dem om älgen gömde sig och det ösregnade där de satt och smög på älgen.
    Precis! Att tacka nej av en sådan anledning skulle då jag tolka som att jag inte var speciellt viktig och inte brytt mig så mycket om den relationen nå mer....
    capobranco skrev 2011-08-02 12:34:41 följande:
    Inte läst alla inlägg men vi har bjudit några från jobbet utan deras respektive de får helt enkelt gå med varandra. Funderarde länge och rådgjorde även med dem men de var helt ok med det och förstod att man måste dra gränsen någonstans. Jag hade inte tyckt de var konstigt att gå utan min blivande när jag hade mina vänner där istället. Skärskillt inte när de inte har en relation på de viset.
    Skönt att jag inte var heeelt ensam om mina tankar! =)
    BlackWIngedAngel skrev 2011-08-02 14:42:55 följande:
    Måste bara få inflika att det där med att man inte kommer sitta bredvid varandra vid middagen, bara stämmer till viss del. Förlovade par ska ju (förutsatt att man följer etikettreglerna) sitta tillsammans vid bordet. Vid traditionell bordsplacering ska alltså förlovade par inte delas på. Vid sitt eget bröllop har man sin egen partner till bordet för sista gången. Glad
    Ja den regeln känner jag faktiskt till men den tänker vi strunta blankt i! =) Kan man inte klara sig utan sin respektive i ett par timmar så får man stanna hemma. Visst att man ska anpassa sig lite efter gästerna men något måste man ju ändå få bestämma över.... ;)

Har frågat runt lite bland mina vänner hur de skulle ställa sig till detta och ingen skulle ta illa vid sig om deras respektive eller de själva inte blev bjuden. Förutsatt att det var till någon som de inte kände. Har man träffats och umgåtts tidigare så är det självklart att man bjuder båda. Men det kanske är olika hur man umgås i vanliga fall. Vissa umgås ju oftast bara i par eller med sina tjej/killkompisar. I min bekantskapskrets funkar det inte riktigt så.
    Visst är det trevligt att lära känna nya människor men i ärlighetens namn, hur mycket hinner man prata med varje person på en tillställning med över 100personer?

Jaja...blev en väldig diskussion detta. Hade nog aldrig räknat med att få så mycket respons :)
  • litenkaka

Alla gör som de vill men det skulle kännas enormt obekvämt om bara jag eller min sambo blev bjudna på ett bröllop. Klart man alltid bjuder par!

Visst är det din kusin som är din familj, inte hennes man. Men hon och hennes man har bildat en ny egen familj och att bara bjuda ena parten känns bara småaktigt.

• Vi2alltid

Man bör ju bjuda båda i ett par, men allas relationer ser olika ut och ibland kan det skilja lite mellan olika fall. Det är förstås vettigt att bjuda gifta och förlovade par, i övrigt är det en svår gränsdragning med "etablerade par. Men "månadens dejt" behöver man inte bjuda!

Inför vårt bröllop pratade jag med några gamla vänner som jag inte hade träffat på ett litet tag, och som hade en ny partner sedan 2-3 månader tillbaka. Jag sa som det var att det var lite svårt med plats osv, och alla förstod och sa att du behöver absolut inte bjuda min nya pojk/-flickvän! Att komunicera tror jag är rätt sätt.

I övrigt så är det klart mtt man vill gå tillsammans som par, men jag skulle klara mig utan min man om inte han blir bjuden. Är man inte förlovad så sitter man ju inte alltid tillsammans heller, har varit på flera bröllop då jag knappt såg röken av min man! :) Lite lustigt egentligen att man är så mån om att få bli bjudna tillsammans...

• GeneralElectric

”Regeln” att inte sära på par gäller ju ”alla” middagsbjudningar, såvida det inte är rena tjej-/herrmiddagar. Men just på bröllop, som ytterst är ett sätt att fira Kärleken, blir det faktiskt lite extra märkligt att inte bjuda sina vänner och släktingar just som par.
    Men visst blir konsekvensen den trista att man därmed inte kan bjuda andra man känner bättre än den medföljande i vissa par.

• Trivia
    Vi2alltid skrev 2011-08-02 15:31:15 följande:
     Är man inte förlovad så sitter man ju inte alltid tillsammans heller, har varit på flera bröllop då jag knappt såg röken av min man! :) Lite lustigt egentligen att man är så mån om att få bli bjudna tillsammans...
    Ja jag har då aldrig blivit placerad brevid min sambo och vi är förlovade. Men det gör mig ingenting.

Ja nu är det ju inte sååå många som jag inte känner (men det kan ju hinna ändra sig...). Så att de får slinka med är ju inte hela världen.
    Men jag börjar förstå varför många singlar suckar lite inför att gå på sånna här tillställningar. För man sticker ju verkligen ut om man inte har någon respektive med sig....
  • annicka

Jag och min man är nygifta. Vi funderade endel på om vi skulle bjuda/inte bjuda respektive vi inte "känner". Vi kom ganska snabbt fram till att vi själva inte skulle uppskatta att bli bjudna till ett bröllop där inte båda är välkomna - och att vi högst sannolikt skulle tacka nej till en sådan inbjudan. När vi kommit fram till det var det ganska enkelt för oss att bestämma oss för att bjuda in alla med respektive - iaf de som hade en respektive när inbjudan gick iväg. Följden av vårt sätt att bjuda in blev dels att vi hade några inbjudna som jag och/eller min man inte träffat tidigare, och dels att vissa respektive faktiskt tackade nej eftersom de inte tyckte att de kände oss. Som många konstaterat tidigare - gör det som känns rätt för er. Jag ville, som en input till er, egentligen bara berätta hur vi valde att göra och vad det fick för effekt.

• BlackWIngedAngel
    Trivia skrev 2011-08-02 15:14:26 följande:
    Ja den regeln känner jag faktiskt till men den tänker vi strunta blankt i! =) Kan man inte klara sig utan sin respektive i ett par timmar så får man stanna hemma. Visst att man ska anpassa sig lite efter gästerna men något måste man ju ändå få bestämma över.... ;)
    Jo, självklart gör man som man vill. Tänkte mest lägga in det som en brasklapp när vi nu diskuterar etikettreglerna kring att dela på par. Det är ju inte i första hand en anpassning efter gästerna utan efter norm och tradition. De flesta par brukar klara av att inte sitta tillsammans. Flört (Har dock ett par i släkten som är undantaget eftersom hon är tokigt svartsjuk.)

De par där partnern är ganska ny och inte känner så många, tänkte vi nog trots allt försöker sätta dem i närheten av varandra, om än inte som bordspar. 

Det största problemet med traditionell bordsplacering är att det är så heteronormativt. Om ett homopar är förlovade, vilket trumfar då; Förlovningen eller dam/herr-ordningen? (Ribbing kanske har svaret?) Tungan ute
Svar på tråden Varför måste man bjuda respektive?