Chicita skrev 2011-08-02 09:31:12 följande:
Ta det inte som kritik... Du har som sagt helt rätt att göra som du tycker känns bäst

Chicita skrev 2011-08-02 09:31:12 följande:
Ta det inte som kritik... Du har som sagt helt rätt att göra som du tycker känns bäst

Jamen exakt... sånt får man alltid räkna med. Och du är ju uppenbart medveten om det... Så då kommer det inte som en chock senare. Jättebra
Jag tycker egentligen inte att det är en så konstig regel.
Om jag bjuder någon på middag så vill jag ju gärna bjuda deras respektive också, det tycker jag är shystast. Och det gäller väl hur stort sällskap man än bjuder kan jag tycka...
Däremot så har vi inte bjudit de respektive som har kommit till efter att inbjudningarna skickades ut.
Några antod att deras nya killar skulle få följa med och då satte vi ner foten. Det finns ju en anledning att man vill ha svar på antal, då går det inte att lägga till folk som man tycker själv sen liksom

(en principsak. 2 av de som ville lägga till en ny pojkvän har dessutom hunnit göra slut nu *suck*)
Ni kommer hinna ändra er 100 gånger angående hur det ska gå till och vilka ni vill bjuda.
Men börja pilla på inbjudningarna redan nu. Något som jag rekommenderar är att göra en reservlista, och att be dom som vet att dom inte tänker komma svara tillbaka så fort som möjligt. (man kan formulera det som att "om ni vet redan nu att ni inte kan komma så var snäll och meddela det så fort ni kan då vi har en reservlista" (eller något sånt).
Vi fick 30 avhopp pga älgjakt (oh ja... det var viktigare att jaga älg just den dagen än att gå på bröllopet

) samt några som inte kunde pga jobb eller lång väg.
Men då fick vi in 10 "reserver" istället. Kusiner till mig, jobbarkompisar och lite annat som vi hade önskat bjuda men inte haft råd med från början...
Nejdå det gjorde jag inte. Ville bara förtydliga vad det var jag menade. =)
Kattpoet skrev 2011-08-02 10:50:46 följande:
Skulle vara rätt åt dem om älgen gömde sig och det ösregnade där de satt och smög på älgen.
Precis! Att tacka nej av en sådan anledning skulle då jag tolka som att jag inte var speciellt viktig och inte brytt mig så mycket om den relationen nå mer....
capobranco skrev 2011-08-02 12:34:41 följande:
Inte läst alla inlägg men vi har bjudit några från jobbet utan deras respektive de får helt enkelt gå med varandra. Funderarde länge och rådgjorde även med dem men de var helt ok med det och förstod att man måste dra gränsen någonstans. Jag hade inte tyckt de var konstigt att gå utan min blivande när jag hade mina vänner där istället. Skärskillt inte när de inte har en relation på de viset.
Skönt att jag inte var heeelt ensam om mina tankar! =)
BlackWIngedAngel skrev 2011-08-02 14:42:55 följande:
Måste bara få inflika att det där med att man inte kommer sitta bredvid varandra vid middagen, bara stämmer till viss del. Förlovade par ska ju (förutsatt att man följer etikettreglerna) sitta tillsammans vid bordet. Vid traditionell bordsplacering ska alltså förlovade par inte delas på. Vid sitt eget bröllop har man sin egen partner till bordet för sista gången.

Ja den regeln känner jag faktiskt till men den tänker vi strunta blankt i! =) Kan man inte klara sig utan sin respektive i ett par timmar så får man stanna hemma. Visst att man ska anpassa sig lite efter gästerna men något måste man ju ändå få bestämma över.... ;)
Har frågat runt lite bland mina vänner hur de skulle ställa sig till detta och ingen skulle ta illa vid sig om deras respektive eller de själva inte blev bjuden. Förutsatt att det var till någon som de inte kände. Har man träffats och umgåtts tidigare så är det självklart att man bjuder båda. Men det kanske är olika hur man umgås i vanliga fall. Vissa umgås ju oftast bara i par eller med sina tjej/killkompisar. I min bekantskapskrets funkar det inte riktigt så.
Visst är det trevligt att lära känna nya människor men i ärlighetens namn, hur mycket hinner man prata med varje person på en tillställning med över 100personer?
Jaja...blev en väldig diskussion detta. Hade nog aldrig räknat med att få så mycket respons :)