• Trivia

Varför måste man bjuda respektive?

Hej på er!

Håller på och planerar bröllop och diskuterade med min mor om hur vi skulle begränsa antalet gäster (känner att fler än 100gäster är lite väl mycket).
    När det gäller släkten så har jag dragit gränsen vid kusiner men funderade ändå på några kusinbarn. Då säger min mor att, ja men om du bjuder "x" så måste du ju bjuda hennes sambo också. Något som jag inte hade haft en tanke på.

Är detta någon "regel" som jag missat? Varför ska man behöva bjuda människor som man inte ens har träffat?
    Jag skulle tycka att det var jättekonstigt att gå på ett bröllop där jag inte kände brudparet. Inte skulle jag ta illa vid mig om min sambo blev bjuden på ett bröllop och inte jag (om det nu inte var gemensamma vänner)...

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Varför måste man bjuda respektive?
  • GeneralElectric
    BlackWIngedAngel skrev 2011-08-02 16:54:19 följande:
    De flesta par brukar klara av att inte sitta tillsammans. Flört (Har dock ett par i släkten som är undantaget eftersom hon är tokigt svartsjuk.)
    De par där partnern är ganska ny och inte känner så många, tänkte vi nog trots allt försöker sätta dem i närheten av varandra, om än inte som bordspar. 

Det största problemet med traditionell bordsplacering är att det är så heteronormativt. Om ett homopar är förlovade, vilket trumfar då; Förlovningen eller dam/herr-ordningen? (Ribbing kanske har svaret?) Tungan ute
    Vi hade ett väldigt traditionellt bröllop och en formell middagssittning, men skulle gärna satt båda i ett förlovat eller samboende gaypar bredvid varandra. (Dock ej om de hade varit samboende väldigt länge, då hade vi betraktat dem som gifta – och delat på dem av den anledningen, som med andra gifta eller långvariga samboende!)

Vi hade väldigt många gaygäster, dock är alla de som kunde komma singlar! De fick sitta bredvid damer, men vi införde lite flirtmöjligheter genom att sätta vissa gaykillar nära varandra (och två av dem har faktiskt – en månad efter bröllopet – nyss blivit tillsammans, tror vi!). Nu hade vi 50 % män och 50 % kvinnor bland gästerna; hade ett kön haft överskott hade vi nog löst det genom att sätta ihop några gaygäster, om det hade funkat.

Ett gift par bad faktiskt att få sitta med varandra. Inte för att de inte skulle klara sig annars, utan för att de tyckte att de aldrig får någon tid att ses till vardags... En annan anledning är att de hade med sig en bebis, och ville underlätta kommunikationen om honom mellan varandra. Tyvärr fick de inte som de ville, men vi satte dem i alla fall i närheten av varandra.

Mitt recept för en lyckad bordsplacering är att de flesta ska ha både kända och okända personer närmast omkring sig, det brukar bli bäst.
  • Bettina

Här sätter vi dem som känner varandra brevid varann.
    Jag vill att de ska kunna slappna av och ha kul (nu kan man naturligtvis ha kul med andra också) hoppas ni förstår vad jag menar. Jag är mer mig själv när jag är med andra jag känner i stället för att artigt le och nicka vid rätt tillfälle

De är vuxna människor och vill de lära känna de andra så gör de det ändå tycker jag.
    Har redan fått två frågor från inbjudna som undrar om de kommer sitta brevid varandra, de pustade båda ut när så var fallet.

Säger inte att det är fel att sära eller blanda ihop, bara vad jag tycker 

• BlackWIngedAngel
    GeneralElectric skrev 2011-08-02 18:00:09 följande:
    Vi hade ett väldigt traditionellt bröllop och en formell middagssittning, men skulle gärna satt båda i ett förlovat eller samboende gaypar bredvid varandra. (Dock ej om de hade varit samboende väldigt länge, då hade vi betraktat dem som gifta – och delat på dem av den anledningen, som med andra gifta eller långvariga samboende!)
    Jag hade också satt ett förlovat par tillsammans oavsett kön. (Däremot inte sambos, för sambos tänker vi sära på.) Men det hade faktiskt varit intressant att veta vad etikettreglerna säger om detta. 
  • Vi2alltid
    BlackWIngedAngel skrev 2011-08-02 22:35:52 följande:
    Jag hade också satt ett förlovat par tillsammans oavsett kön. (Däremot inte sambos, för sambos tänker vi sära på.) Men det hade faktiskt varit intressant att veta vad etikettreglerna säger om detta.
    Skulle det inte vara trevligt att inte gå hårt på etiketten i vilket fall, och istället behandla homosexuella lika som alla andra? Är de förlovade så är de, då ska de sitta tillsammans.
  • BlackWIngedAngel
    Vi2alltid skrev 2011-08-02 22:55:21 följande:
    Skulle det inte vara trevligt att inte gå hårt på etiketten i vilket fall, och istället behandla homosexuella lika som alla andra? Är de förlovade så är de, då ska de sitta tillsammans.
    Jo, men det var väl ungefär det jag sa? Jag skrev väl uttryckligen att jag skulle placera förlovade par tillsammans oavsett kön?. Däremot var jag nyfiken på vad etikettreglerna "sa" om det.

Det kan förstås inte du veta något om, men för mig blir det jättekomiskt när du påtalar att jag borde behandla homosexuella "som alla andra".  Glad
  • Sara 120707

Intressant tråd eftersom det märks mer och mer att vi är på väg ifrån de gamla traditionerna.

Traditionen är ju absolut att bjuda båda i ett par men inför vårt bröllop har vi valt att bara bjuda ena parten i några fall. Vi är nämligen i en annan situation, vi ska ha ett väldigt litet bröllop 40 personer(inkl brudparet) och eftersom lokalen bara tar 40 personer så fick vi gallra ganska rejält både på släktsidan och vänner. Vi valde då bort en del partners som vi inte hade träffat eller träffat en gång som hastigast. Däremot ringde vi upp och kollade noggrant först med den inbjudne om ett sådant arrangemang var okej för dem. Alla tillfrågade tyckte inte det var några problem. Tror inte folk blir så upprörda om man pratar med dem först. naturligtvis är det väldigt individuellt men personligen tycker ja man kan vara utan sin partner för en kväll. I och med att man inte "ska" sitta ihop så ser man inte så mycket av varandra i alla fall. Vill man lära känna nytt folk kan man faktiskt bjuda dem på middag hemma eller något enklare, bröllop är ganska dyrt och det känns underligt att lägga en dyr kuvertavgift på någon man aldrig träffat och behöva välja bort en gammal barndomsvän.

• anne på grönkulla

Några spridda kommentarere till olika aspekter som kommit upp i diskussionen allteftersom tråden fortskridit (och jag bordplacerar ganska ofta):

Visst KAN man vara utan sin partner för en kväll, men in socialt umgänge kanske man inte vill? Jag skulle som sagt inte prioritera en sån inbjudan framför ett alternativ för oss båda (men skulle heller inte av princip neka till att gå, men jag skulle uppfattat det som att vi inte var så viktiga för de som bjöd utan lugnt välja bort det). Däremot föredrar jag att inte sitta ihop.

Bordsplacering med traditionell bordsherres/bordsdam skull jag aldrig göra om efter folks sexuella preferenser. Däremot skulle jag lugnt tumma på den, t ex för att par behöver sitta ihop av nåt praktiskt skäl (typ små barn eller ojämnt antal).

Regeln om förlovade som sitter tillsammans och gifta som säras på (formellt/traditionellt är den egna bröölopsmiddagen det sista tillfälle ett par kan räkna med att sitta ihop i formellt sällskapsliv)  skulle jag lugnt omtolka efter hur nya/etablerade som par folk är utan att räkna deras juridiska status strikt.

• Kattpoet

Jag har aldrig förstått varför man måste upplysa om folks läggning...   He hum, det gör mig inte bättre till människa bara för att mina vänner  homosexuella,  transsexuella, Bisexuella, omnisexuella, metrosexuella  eller  transvetiter.

Folk märker rätt så fort om det är en bra människa eller utan att veta om att personen gillar att  runka till Göran Person. 

• Chicita

Apropå bordsplacering, nu när tråden har kommit in mer på det.

Vi sätter alla par diagonalt mot varandra. Vissa hamnar inte "direkt diagonalt" emot varandra om ni förstår hur jag menar. Och föräldrar som har barn med sig sitter så att båda föräldrarna har möjlighet att prata med barnet.
    De som varit ihop kortast tid nu har varit tillsammans drygt ett år. Så vi räknar alla som "etablerade par" och därför har vi inte låtit några par ha varandra till bordet.
    Men dom sitter ändå så pass nära varandra att dom inte tappar kontakten under middagen utan kan föra en dialog om dom vill.

Vi har varit på bröllop med den lösningen tidigare och vi tycker att det är den bästa.
    Singlarna och barnen "används" för att få en bra förskjutning så att säga...
    Alla singlar är placerade bredvid någon som dom känner väl

• bruden

Vi har inte delat på par men vi har runda bord så de sitter på varannan plats. De kan alltså se och samtala somom de satt bredvid varandra men det sitter ändå en emellan.

Bettina skrev 2011-08-02 20:07:46 följande:
    Jag vill att de ska kunna slappna av och ha kul (nu kan man naturligtvis ha kul med andra också) hoppas ni förstår vad jag menar. Jag är mer mig själv när jag är med andra jag känner i stället för att artigt le och nicka vid rätt tillfälle

De är vuxna människor och vill de lära känna de andra så gör de det ändå tycker jag.
    Det var vår tanke också. Vi vill att gästerna ska kunna fokusera på trevligheterna utan att behöva känna sig obekväma med att deras partner sitter vid ett annat bord.
Svar på tråden Varför måste man bjuda respektive?