• Wille Jr

Betala för att gå på bröllop?

När vi gifte oss så hade vi en dunder fest med super god mat och övernattning till de som åkte långt.
    Nu har vi fått 2 inbjudningar till våra vänners bröllop.

Den ena är 65mil bort, de bjuder på middagen men inget annat.
    Det andra bröllopet är utomlands och de bjuder också på själva middagen , men inget mer.
    Känns surt att lägga 15.000kr på deras bröllop.
    Förstår inte hur man tänker?

De skickar inbjudning till deras bröllop men vi blir helt ruinerade.
    Klart att vi hellre lägger pengarna på vår familj och en härlig semester istället.

Tycker ni att jag tänker fel?
    Varför bjuda på bröllop om man inte kan bjuda på det mesta runtomkring?
    Då är det bättre att ha en fest här hemma och sen åka iväg själva.....

• Svar på tråden Betala för att gå på bröllop?
  • maja08jerry
    Wille Jr skrev 2011-03-21 13:25:59 följande:
    Skillnaden är att de som nu gifter sig har varit på vårt bröllop och alla våra vänners bröllop och blivit bjudna på allt.
    Övernatting m.m
    Sen skickar de ut inbjudningskort till oss och vi blir helt ruinerade.
    Om man räknar med allt och att festen hålls här hemma i Sverige så landar kalas lätt på 100.000kr.
    De bjuder med 15 personer då tycker jag att de iallafall kan  bjuda på någon aktivitet eller övernattning.
    Annars tycker jag inte man kan skicka en inbjudan till bröllop ......
    Jag skulle inte ha bjudit dig, du låter ju bara otacksam och bitter. Dom bjöd in er som en gest och för att visa att dom skulle uppskatta er närvaro sen är det väl upp till var och en av alla gäster att avgöra om man vill/kan komma eller inte. Dom kanske inte vill lägga massa pengar på att gästerna ska få lyxa till det. Varför skulle dom bjuda er på övernattning eller en aktivitet? Dom har lagt massa pengar på middagen och lokal sen får väl gästerna själva se till och fixa resten själva eller låta bli att komma. Det vikitgaste för dom är väl att få gifta sig och sen om ni vill delta är väl de ett + men det handlar ju inte om er eller??
    Och det bröllopet som ligger 65 mil bort? Vad är det med de? Hitta en billig tågbiljett och åk eller stanna hemma. Man kan alltid be om hjälp av brudparet att fixa boende osv men inte kräva att dom ska stå för det precis lika lite som brudparet kräver att ni kommer. Min släkt kommer från massa olika ställen. Varberg 46 mil bort, långt ovanför kiruna mer än 100 mil bort, göteborg 40 mil bort, Lund, Jönköping, Borås, Luleå, Umeå och fler ställen och INGEN har låtit som dig.
    Dags att ändra inställning kanske??
  • Sebastiána

Ha, 65 mil är väl inget. Vi gifter oss i min barndomsstad som ligger 120 mil från där vi bor nu. Alla mina gäster bor i närheten men min BM:s bor alltså långt långt bort. Om vi hade gift oss här hade det blivit likadant fast tvärtom.

• Vi2alltid

herregud...säger jag bara...

TS frågade:"tänker jag fel" och flera har skrivit vad de tycker och ändå verkar du bli förbannad, TS?

En inbjudan är en inbjudan. "Vi vill gärna att du kommer om du har möjlighet". Så du menar att de här personerna skulle ha tackat nej till de övriga bröllopen, eftersom de inte skulle ha möjlighet att bjuda på allt det där? Hur skulle brudparen ha reagerat då, när deras gäster tackade nej för en sån sak?
    Vem vet, de kanske tänkte när de själva planerade sitt bröllop att de verkligen inte själva ville prioritera att betala folks resor och övernattningar, utan prioritera saker som de saknade på de bröllop de var gäster på.

Förresten, ska de lägga till i inbjudan "de som bor mer än 30 mil bort får boendet betalt?"

Tänk, det var ingen som klagade när de kom resande till vårt bröllop, flera av dem kom till och med någon dag tidigare för att hjälpa till. Och vi gifte oss inte ute på landet för att vi är snåla, utan för att vi ville ha ett lantbröllop, och jag hör fortfarande mina kompisar säga att det var ett av de bästa bröllop de nånsin hade varit på.

• Vintersol

Trist nivå det har blivit här nu. Är inte så konstruktivt (eller vänligt) att svära och säga åt folk med annan åsikt att växa upp? Även om man inte håller med TS kanske det inte är nödvändigt med såna ordval för att föra fram sin mening?

• Tärna 2011
    Vintersol skrev 2011-03-23 17:05:08 följande:
    Trist nivå det har blivit här nu. Är inte så konstruktivt (eller vänligt) att svära och säga åt folk med annan åsikt att växa upp? Även om man inte håller med TS kanske det inte är nödvändigt med såna ordval för att föra fram sin mening?
    Så sant, så sant....
  • Emblas Mamma
    Vintersol skrev 2011-03-23 17:05:08 följande:
    Kan ju också bero på att jag tycker det känns som ett troll det här!

Jag menar, ingen kan ju tycka så konstigt!

t.ex: (påhittat)

Min "rika" svärmor ger mig en bil för 10.000 kr i present,
    det är hennes val,
    själv är jag fattigare och hade aldrig haft råd, men om jag bara skulle ge min svärmor en present för 500 så hade hon bannlyst mig och surat!

Förstår inte riktigt detta tankesättet :P
  • Emblas Mamma
    Emblas Mamma skrev 2011-03-23 20:57:27 följande:
    Kan ju också bero på att jag tycker det känns som ett troll det här!

Jag menar, ingen kan ju tycka så konstigt!

t.ex: (påhittat)

Min "rika" svärmor ger mig en bil för 10.000 kr i present,
    det är hennes val,
    själv är jag fattigare och hade aldrig haft råd, men om jag bara skulle ge min svärmor en present för 500 så hade hon bannlyst mig och surat!

Förstår inte riktigt detta tankesättet :P
    Eller ännu bättre exempl!

Jag köper en jättedyr klänning till bröllopet och därför kräver jag att alla mina gäster ska bjuda på lyx efter det eftersom jag la så mycket pengar på klänningen när jag gifte mig!

Låter inte det realistiskt så säg? :) :)
  • bellsson

Är ny här. Orkar inte ens läsa igenom era billiga kommentarer. BT är ett otrevlig forum där vissa inte ens kan visa respekt inför andra, utan bara måste vara otrevliga och elaka.

Ts är klart besviken. Hade jag också varit. I vårt umgänge så har vi några riktiga snålisar. De går gärna på fest, men bjudet inte gärna igen. Så det har slutat med att vänner dragit sig undan. Inklusive vi.
    Säkert samma sak som Ts.
    Om deras vänner vill åka iväg,fine, men ordna då en fest för vänner/familj här hemma istället.
     De hade om jag inte läst fel gått på alla andras bröllop och blivit bjudna på rubbet.

• Emblas Mamma

Jag är absolut inte otrevlig, bara ärlig! Det är snarare ts som är riktigt otrevlg - hur kan du veta det om du inte ens läst allt? Hade du gjort det hade du nog märkt en hel del underliga påståenden i denna tråden! Så du kan knappast kommentera att andras kommentarer är billiga då du inte ens läst svaren och vet vad det är frågan om! TS skriver helt klart och tydligt att hon är sur över att deras festklädwr såsom klänning kostade en hel del - alltså är det gästerna som ska stå till svars för det med! Detta var inget som jag greppade ur luften! Och detta handlar inte bara om ETT bröllop utan om TVÅ där även ett par som åker utomlands är riktiga egon! Men det är klart - om TS och alla andra som håller med vill ha ett bröllop precis dom andra bestäm det så är det upp till dom! Med andra ord; det ska vara påkostat, och nästa par ska kosta på ännu mer för att inte vara snåla, och till slut går de som inte har råd att bjuda på allt helt stå över att gifta sig eftersom dom inte har råd och i så fall skulle bli kallade snåla och åka ur bekantskapskretsen fortare än kvickt! Då vet vi här på BT att ni inte gifter er av kärlek i alla fall - utan för att imponera och slå alla andra med grejer! Lycka till!

• eigollet

Eh....
    Min mans bästa vän och hans tjej har bestämt sig för att gifta sig i Las Vegas! Vi har blivit medbjudna på deras tvåveckors vistelse i Kalifornien innan och efter deras vigsel.
    Vi kommer betala allt själva, ca 50 000 kr för oss båda. Jag har aldrig ens funderat över något annat. Att inte följa med har heller inte varit på kartan, det är ju skitskoj att få följa med, vi känner oss verkligen ärade!

Vi fick reda på detta på nyårsafton och resan sker i september. Det kommer bli knapert fram till dess, men nog fasen kommer vi att spara så det räcker till.

Och jag vet att inte alla har råd att göra en sån resa. Vi har tur och kommer genom att prioritera bort annat under de här månaderna kunna ställa upp och delta.

• TheD
    bellsson skrev 2011-03-23 21:10:53 följande:
    Är ny här. Orkar inte ens läsa igenom era billiga kommentarer. BT är ett otrevlig forum där vissa inte ens kan visa respekt inför andra, utan bara måste vara otrevliga och elaka.

Ts är klart besviken. Hade jag också varit. I vårt umgänge så har vi några riktiga snålisar. De går gärna på fest, men bjudet inte gärna igen. Så det har slutat med att vänner dragit sig undan. Inklusive vi.
    Säkert samma sak som Ts.
    Om deras vänner vill åka iväg,fine, men ordna då en fest för vänner/familj här hemma istället.
     De hade om jag inte läst fel gått på alla andras bröllop och blivit bjudna på rubbet.
    Jag tycker inte att ett par måste ordna en fest hemma. Det är brudparets val.
  • Aleta
    Wille Jr skrev 2011-03-21 13:25:59 följande:
    Skillnaden är att de som nu gifter sig har varit på vårt bröllop och alla våra vänners bröllop och blivit bjudna på allt.
    Övernatting m.m
    Sen skickar de ut inbjudningskort till oss och vi blir helt ruinerade.
    Om man räknar med allt och att festen hålls här hemma i Sverige så landar kalas lätt på 100.000kr.
    De bjuder med 15 personer då tycker jag att de iallafall kan  bjuda på någon aktivitet eller övernattning.
    Annars tycker jag inte man kan skicka en inbjudan till bröllop ......
    Enda gången jag har varit bjuden på ett bröllop med övernattning var när det fanns ett gymnastiksalsgolv att sova på för de som ville. Lyxigare boende betalade man själv.

Jag vet inte i vilka kretsar du rör dig i, men jag skulle tro att det är oerhört ovanligt att bjuda på något annat än "bara" middag. (Jag har varit på över trettio bröllop över hela landet med folk ur olika samhällsklasser.)

Jag är själv bjuden på bröllop utomlands i sommar. Med lågprisflyg och billigare bed and breakfast så kommer vi att ha råd att vara med och vi ser det som en liten minisemester utan barnen (för de är inte bjudna). Vi åker för att vi tycker att det är kul, vi har råd just nu och vi vill fira de två som gifter sig.

Jag tycker personligen att din inställning att man ska bjuda fint, annars inte alls är lite...sådär...
    Det är inte din sak att avgöra vad folk lägger sina pengar på. Passar det inte så tacka nej. 
Svar på tråden Betala för att gå på bröllop?