prinsessanogrodan skrev 2011-03-22 20:19:37 följande:
Jag har uppfattat det hela som att det är fråga om människor som bor på annan ort än TS?
Har jag fattat helt fel ?????
Om jag får inbjudan till vigsel och bröllopsmiddag 65 mil från min hemort för att brudparet BOR där så har jag ju valet att åka dit och vara med på brudparets dag men inte ge brudparet någon annan "present" än min närvaro eller så tackar jag nej men motivationen att jag inte har råd och är det ett brudpar jag känner väl så hoppas jag att de förstår och jag kan ändå vara glad att de ville dela sin dag med mig ) och kanske skicka en present istället?) Samma sak om det är ett brudpar som BOR utomlands- då måste man som gäst förstå att brudparet kanske vill gifta sig i det landet.
Är det så att bruden och brudgummen kommer från olika delar av landet eller från olika länder och väljer att gifta sig utomlands eller på en annan ort så kan det ju vara så att brudparet väljer en helt annan ort /annat land för att slippa välja mellan de olika länderna eller olika hemorterna ( och slippa besvikna familjer och släktingar på ena eller andra sidan)....
MEN om brudparet väljer att gifta sig på annan ort/utomlands "bara för att gifta sig utomlands" eller på annan ort "för att hembygden inte riktigt duger" eller vad jag ska säga.....då är det en annan femma....
Om brudparet gifter sig 65 mil från där TS bor trots att de bor på samma ort som TS (och om de båda kommer från samma ort eller samma del av landet ) då är jag benägen att hålla med om att brudparet skulle kunna erbjuda övernattning åt gästerna eller i alla fall kunna ordna billig logi åt gästerna OCH avsäga sig presenter.....Och som brudpar måste man i så fall förstå att alla kanske inte har råd att komma...precis som jag skrivit förut. Men jag tycker inte att man kan tycka att folk ska bjuda tillbaka på "samma nivå" som man själv har haft på bröllop/fester/dop etc...Man VET faktiskt aldrig riktigt hur folk har det med sin ekonomi, hur "rika" man än tror att de är eller hur mycket de än tjänar...
Jag har inte uppfattat det som att det som var 65 mil bort är något som ett brudpar anordnar fast dom bor på samma ort som TS. Det är ju något som kan behöva specificeras i så fall om man ska förstå det rätt.
Men även om det är som du antar, så tycker jag inte att det är brudparets ansvar att betala boende och resa för sina gäster.
Ok om dom förhandlar med ett hotell eller vandrarhem eller liknande för att få ett bra pris på boende.
Men det är ändå en fest man bjuder in till, och som med alla fester så är det upp till den inbjudne att tacka ja eller nej.
Och om man som brudpar förlägger bröllop och fest på ett ställe dit ens vänner och släktingar kommer ha svårt eller omöjligt att ta sig pga ekonomi så får man ju acceptera att dom inte kommer.
Men det är ju brudparets val. OM platsen är viktigare än gästerna så är det ju upp till dom faktiskt...
Vi hade funderat på att gifta oss på Gotland, i Visby under medeltidsveckan. Och det är inte för att "det inte duger hemma", utan för att det hade varit den perfekta miljön och tidpunkten då medeltidsveckan varit en stor del av våra liv sen 7 år tillbaka,,,
Men då hade det varit svårt med boende om vi inte hade valt att vänta flera år på bröllopet, men att redan nu försöka prelliminärboka rum. Och det hade också kostat en hel del för gästerna med resa och boende. För det finns inte i vår budget hur gärna vi än hade önskat. Så där hade vi fått acceptera att det kanske bara hade blivit dom närmaste som kom...
Men eftersom min mamma är svårt sjuk så ville vi inte vänta, och vi ville att hon skulle ha möjlighet att närvara. Så vi valde att ha både vigsel och fest här i stan istället. Vi försöker återskapa en bit av medeltidveckan hemma istället...
MEN varken jag eller min blivande är härifrån. Alla våra släktingar får åka en bit även om det inte är så "illa" som det hade varit på Gotland. Dom som har närmast har 14 mil till oss.
Vi har förhandlat med hotellet jag jobbar på och fått ner kostnaden
väldigt mycket för våra närmaste, och även en hel del rabatt för de som inte hör till närmaste kretsen. Men det är allt vi kan göra... Vi kan inte betala för att folk ska fira oss.
Jag har vänner som gift sig utomlands också, och där har det också varit att "vi hoppas att ni kan komma, men om ni inte kan så får ni gärna komma och fira med oss när vi kommer hem". Inga krav, bara önskemål.
Och hade jag haft råd så hade jag gärna kombinerat semester med deras bröllop.
Jag är ingen van resenär, har aldrig varit utomlands faktiskt.
Men många åker ju en eller två gånger per år utomlands. Och då kan man ju faktiskt kanske lägga en av dom resorna (eller den resan) till den plats som bröllopet ska stå. Om det inte är mycket dyrare där än dit man brukar åka liksom...
Allt är relativt, och allt hänger på vilka kretsar man umgås i.
Om jag läst rätt i tråden så hade TS en budget på 100000:- vilket är rätt högt. Även om det inte är extremt.
Men om det är "normalt" i deras kretsar så har dom säkert andra förväntningar än vad jag och många andra har på våra och andras bröllop också.
Och angående gåvor så är det alltid så att det är upp till de inbjudna om dom vill ge något alls. Det är inget krav när man går på bröllop även om det är kutym. Oavsett hur mycket man som gäst betalar för resa och boende...