• Wille Jr

Betala för att gå på bröllop?

När vi gifte oss så hade vi en dunder fest med super god mat och övernattning till de som åkte långt.
    Nu har vi fått 2 inbjudningar till våra vänners bröllop.

Den ena är 65mil bort, de bjuder på middagen men inget annat.
    Det andra bröllopet är utomlands och de bjuder också på själva middagen , men inget mer.
    Känns surt att lägga 15.000kr på deras bröllop.
    Förstår inte hur man tänker?

De skickar inbjudning till deras bröllop men vi blir helt ruinerade.
    Klart att vi hellre lägger pengarna på vår familj och en härlig semester istället.

Tycker ni att jag tänker fel?
    Varför bjuda på bröllop om man inte kan bjuda på det mesta runtomkring?
    Då är det bättre att ha en fest här hemma och sen åka iväg själva.....

• Svar på tråden Betala för att gå på bröllop?
  • Chicita
    prinsessanogrodan skrev 2011-03-22 20:19:37 följande:
    Jag har uppfattat det hela som att det är fråga om människor som bor på annan ort än TS?
    Har jag fattat helt fel ?????
    Om jag får inbjudan till vigsel och bröllopsmiddag 65 mil från min hemort för att brudparet BOR där så har jag ju valet att åka dit och vara med på brudparets dag men inte ge brudparet någon annan "present" än min närvaro eller så tackar jag nej men motivationen att jag inte har råd och är det ett brudpar jag känner väl så hoppas jag att de förstår och jag kan ändå vara glad att de ville dela sin dag med mig ) och kanske skicka en present istället?) Samma sak om det är ett brudpar som BOR utomlands- då måste man som gäst förstå att brudparet kanske vill gifta sig i det landet.
    Är det så att bruden och brudgummen kommer från olika delar av landet eller från olika länder och väljer att gifta sig utomlands eller på en annan ort så kan det ju vara så att brudparet väljer en helt annan ort /annat land för att slippa välja mellan de olika länderna eller olika hemorterna ( och slippa besvikna familjer och släktingar på ena eller andra sidan)....
    MEN om brudparet väljer att gifta sig på annan ort/utomlands "bara för att gifta sig utomlands" eller på annan ort "för att hembygden inte riktigt duger" eller vad jag ska säga.....då är det en annan femma....
    Om brudparet gifter sig 65 mil från där TS bor trots att de bor på samma ort som TS (och om de båda kommer från samma ort eller samma del av landet ) då är jag benägen att hålla med om att brudparet skulle kunna erbjuda övernattning åt gästerna eller i alla fall kunna ordna billig logi åt gästerna OCH avsäga sig presenter.....Och som brudpar måste man i så fall förstå att alla kanske inte har råd att komma...precis som jag skrivit förut. Men jag tycker inte att man kan tycka att folk ska bjuda tillbaka på "samma nivå" som man själv har haft på bröllop/fester/dop etc...Man VET faktiskt aldrig riktigt hur folk har det med sin ekonomi, hur "rika" man än tror att de är eller hur mycket de än tjänar...
    Jag har inte uppfattat det som att det som var 65 mil bort är något som ett brudpar anordnar fast dom bor på samma ort som TS. Det är ju något som kan behöva specificeras i så fall om man ska förstå det rätt.
    Men även om det är som du antar, så tycker jag inte att det är brudparets ansvar att betala boende och resa för sina gäster.
    Ok om dom förhandlar med ett hotell eller vandrarhem eller liknande för att få ett bra pris på boende.
    Men det är ändå en fest man bjuder in till, och som med alla fester så är det upp till den inbjudne att tacka ja eller nej.
    Och om man som brudpar förlägger bröllop och fest på ett ställe dit ens vänner och släktingar kommer ha svårt eller omöjligt att ta sig pga ekonomi så får man ju acceptera att dom inte kommer.
    Men det är ju brudparets val. OM platsen är viktigare än gästerna så är det ju upp till dom faktiskt...

Vi hade funderat på att gifta oss på Gotland, i Visby under medeltidsveckan. Och det är inte för att "det inte duger hemma", utan för att det hade varit den perfekta miljön och tidpunkten då medeltidsveckan varit en stor del av våra liv sen 7 år tillbaka,,,
    Men då hade det varit svårt med boende om vi inte hade valt att vänta flera år på bröllopet, men att redan nu försöka prelliminärboka rum. Och det hade också kostat en hel del för gästerna med resa och boende. För det finns inte i vår budget hur gärna vi än hade önskat. Så där hade vi fått acceptera att det kanske bara hade blivit dom närmaste som kom...
    Men eftersom min mamma är svårt sjuk så ville vi inte vänta, och vi ville att hon skulle ha möjlighet att närvara. Så vi valde att ha både vigsel och fest här i stan istället. Vi försöker återskapa en bit av medeltidveckan hemma istället...
    MEN varken jag eller min blivande är härifrån. Alla våra släktingar får åka en bit även om det inte är så "illa" som det hade varit på Gotland. Dom som har närmast har 14 mil till oss.
    Vi har förhandlat med hotellet jag jobbar på och fått ner kostnaden väldigt mycket för våra närmaste, och även en hel del rabatt för de som inte hör till närmaste kretsen. Men det är allt vi kan göra... Vi kan inte betala för att folk ska fira oss.

Jag har vänner  som gift sig utomlands också, och där har det också varit att "vi hoppas att ni kan komma, men om ni inte kan så får ni gärna komma och fira med oss när vi kommer hem". Inga krav, bara önskemål.
    Och hade jag haft råd så hade jag gärna kombinerat semester med deras bröllop.
    Jag är ingen van resenär, har aldrig varit utomlands faktiskt. 
    Men många åker ju en eller två gånger per år utomlands. Och då kan man ju faktiskt kanske lägga en av dom resorna (eller den resan) till den plats som bröllopet ska stå. Om det inte är mycket dyrare där än dit man brukar åka liksom...
    Allt är relativt, och allt hänger på vilka kretsar man umgås i.
    Om jag läst rätt i tråden så hade TS en budget på 100000:- vilket är rätt högt. Även om det inte är extremt.
    Men om det är "normalt" i deras kretsar så har dom säkert andra förväntningar än vad jag och många andra har på våra och andras bröllop också.

Och angående gåvor så är det alltid så att det är upp till de inbjudna om dom vill ge något alls. Det är inget krav när man går på bröllop även om det är kutym. Oavsett hur mycket man som gäst betalar för resa och boende...
  • Mace

Men herregud!! Hur kan ni bli sura för att ni blir inbjudna till ett bröllop?!?!?!

Det är väl bara att tacka nej!?

Brukar ni be era vänner betala taxi när de bjuder på middag också?

• Chicita
    TheD skrev 2011-03-22 20:35:24 följande:
    Precis!

Låt säga att en kompis tillmig ska gifta sig och vi får inbjudan...Och sen om det
    skulle följa med information eller om det kommer separat om boende och att VI inte behöver betala för
    det då det är bokat och betalat om vi tackar jag dvs. Jag skulle bli förvånad/chockad och säga oki... Snällt!

Inte att vi "jaha, då hopaps jag vi inte ska behöva betala  för det och det osv...." Seriöst... blir lite trött på det här...
    Precis... Om jag fick en inbjudan och resa och hotell var betald så skulle jag tacka så hemskt mycket. Nästan så jag skulle tycka att det var lite pinsamt att inte kunna bjuda tillbaka på samma sätt.
    Men visst om dom tyckte att det skulle vara så, så är det ju bara att tacka och ta emot.

Men om dom sen förväntade sig att jag skulle bjuda tillbaka likadant... Tja då var jag ju egentligen inte BJUDEN på resa och boende. Utan det var en förskottsbetalning till mitt eget bröllop för deras del Tungan ute 

Kontentan är: bjud GÄRNA på allt om ni vill det.
    Men förvänta er inte att andra ska göra likadant tillbaka... 
  • Cilla81

Har inte läst vad alla skrivit men....

Vi har bott på lite olika ställen i landet, vilket innebär att vi känner folk lite här och där. Folk som bor 65 mil från vigselorten är inbjudna, och vissa bor på andra sidan Östersjön....

Kan ju bara säga så att vi skulle aldrig på denna jord ha råd att bjuda människor om vi skulle betala övernattning och resa!! Om våra gäster är intresserade av att komma så måste de tyvärr göra den bedömningen om de tycker att det är värt det! Några gäster kommer vi att husera i våra föräldrars hus, och jag vet att några som åker 65 mil "gör en grej" av det, typ passar på att utnyttja de fina golfbanorna i trakten.

Har själv rest minst 65 mil för att gå på vänners bröllop, och det är för att jag tyckt att tiden och resan varit värt det för att umgås med vänner! Har hälsat på vänner 65 mil bort för sämre anledningar än bröllop...

Men vsst, förstår att det är surt om man själv bjuder på bröllop och bjuder på allt, men tyvärr är det inte så vanligt att folk har råd med det och nog absolut inget man kan förvänta sig att vännerna skulle bjuda tillbaka på...

• Chicita
    Cilla81 skrev 2011-03-22 21:48:19 följande:

Har inte läst vad alla skrivit men....

Vi har bott på lite olika ställen i landet, vilket innebär att vi känner folk lite här och där. Folk som bor 65 mil från vigselorten är inbjudna, och vissa bor på andra sidan Östersjön....

Kan ju bara säga så att vi skulle aldrig på denna jord ha råd att bjuda människor om vi skulle betala övernattning och resa!! Om våra gäster är intresserade av att komma så måste de tyvärr göra den bedömningen om de tycker att det är värt det! Några gäster kommer vi att husera i våra föräldrars hus, och jag vet att några som åker 65 mil "gör en grej" av det, typ passar på att utnyttja de fina golfbanorna i trakten.

Har själv rest minst 65 mil för att gå på vänners bröllop, och det är för att jag tyckt att tiden och resan varit värt det för att umgås med vänner! Har hälsat på vänner 65 mil bort för sämre anledningar än bröllop...

Men vsst, förstår att det är surt om man själv bjuder på bröllop och bjuder på allt, men tyvärr är det inte så vanligt att folk har råd med det och nog absolut inget man kan förvänta sig att vännerna skulle bjuda tillbaka på...

När jag var ute med hunden i kväll så slog en liknelse mig...
    Om jag bjuder någon på middag och förväntar mig att denne ska betala tillbaka med en likvärdig middag. Så har jag ju egentligen inte bjudit. Utan jag har lånat ut pengarna tills vidare...

Och visst håller jag med dig. Jag skulle gladeligen åka 65 mil för att hälsa på en bra vän, även utan bröllop.
    Vi brukar kvista iväg 19 mil enkel resa, bara över dagen, för att hälsa på en del av min släkt ibland... 
    Och jag har åkt 26 mil enkel resa och bott 4 nätter på hotell för att träffa vänner som jag inte umgås med så ofta pga avståndet. Och det enda jag förväntat mig är att dom ska vara hemma och kanske bjuda på kaffe och hinna med att umgås med mig när jag är där... Solig

Att bjuda på något är i min bok likamed att man inte förväntar sig att få något tillbaka.
    Och jag tror att jag inte sticker ut hakan allt för mycket om jag förutsätter att de andra som gått på en liknande linje här i tråden har ungefär samma defenition Solig 
  • Humlan66

Jag har oxå ett dilemma.. Vi har blitt bjudna på ett bröllop i värmland helgen före vårat egna bröllop som innebär hyra av stuga ( det är ett friluftsbröllop ) och vi kämpar tillräckligt för att få pengarna att räcka till. Mannen vill åka ( det är hans släkting ) men jag tycker vi har annat att tänka på..
    Hur skulle ni ha gjort ?

sorry TS att jag snor tråden lite

• AnelehNY

Jag är en av de, enligt TS och vissa av er andra, snåla människor som väljer att gifta mig utomlands och INTE bjuda på nåt mer än middagen! Usch, vilken hemsk människa jag måste vara!

Fast jag känner mig inte hemsk alls!!! Jag har ALDRIG velat ha ett stort bröllop här hemma utan alltid drömt om att gifta mig på en öde strand. Även min blivande har haft samma tankar i hela sitt liv. Det här är VÅRT bröllop och vi måste få forma det utifrån hur vi vill ha det och inte efter vad som förväntas av oss. Vi har varit på många av våra vänners bröllop och haft fantastiskt roligt, men det är inte vår bild av hur vårt bröllop ska vara.

Våra familjer samt en hel del vänner åker med oss för att fira vår stora dag. Tyvärr är det många som inte har möjlighet att åka med av massa olika anledningar, exempelvis svårt att ha råd, barnfödande m m. Vi respekterar och förstår fullt ut att alla inte har möjlighet utan är istället bara glada över att några har möjlighet att följa med.

Tycker att det känns trist att man inte kan respektera brudparets vilja, det måste väl ändå få vara deras val och deras lycka som ska få stå i fokus?

Och som så många före mig skrivit, alternativet att tacka nej finns alltid!

• Sebastiána
    Humlan66 skrev 2011-03-22 22:02:22 följande:
    Jag har oxå ett dilemma.. Vi har blitt bjudna på ett bröllop i värmland helgen före vårat egna bröllop som innebär hyra av stuga ( det är ett friluftsbröllop ) och vi kämpar tillräckligt för att få pengarna att räcka till. Mannen vill åka ( det är hans släkting ) men jag tycker vi har annat att tänka på..
    Hur skulle ni ha gjort ?

sorry TS att jag snor tråden lite
    Han kan åka själv. Ni behöver inte komma båda två!
  • Chicita
    AnelehNY skrev 2011-03-22 22:45:16 följande:

Jag är en av de, enligt TS och vissa av er andra, snåla människor som väljer att gifta mig utomlands och INTE bjuda på nåt mer än middagen! Usch, vilken hemsk människa jag måste vara!

Fast jag känner mig inte hemsk alls!!! Jag har ALDRIG velat ha ett stort bröllop här hemma utan alltid drömt om att gifta mig på en öde strand. Även min blivande har haft samma tankar i hela sitt liv. Det här är VÅRT bröllop och vi måste få forma det utifrån hur vi vill ha det och inte efter vad som förväntas av oss. Vi har varit på många av våra vänners bröllop och haft fantastiskt roligt, men det är inte vår bild av hur vårt bröllop ska vara.

Våra familjer samt en hel del vänner åker med oss för att fira vår stora dag. Tyvärr är det många som inte har möjlighet att åka med av massa olika anledningar, exempelvis svårt att ha råd, barnfödande m m. Vi respekterar och förstår fullt ut att alla inte har möjlighet utan är istället bara glada över att några har möjlighet att följa med.

Tycker att det känns trist att man inte kan respektera brudparets vilja, det måste väl ändå få vara deras val och deras lycka som ska få stå i fokus?

Och som så många före mig skrivit, alternativet att tacka nej finns alltid!

Precis, ni har valt ett upplägg som passar er men är också införstådda med konsekvenserna som det kan innebära i form av gäster som inte kan komma mm...
    Och jag ser inget fel i det. Man gör ju ett aktivt val som brudpar. Även om man har bröllopet i sin hemkommun så kan ändå många släktingar och vänner behöva åka långväga för att kunna delta. Och det är inte säkert att alla kan ändå även om det är i sverige ju...

Om man måste "bjuda igen" eftersom man blev bjuden på någon annans bröllop, så känns det ju som om dom som gifter sig först i ens bekantskapskrets eller av ens släktingar, som om dom bestämmer stilen på bröllopen framöver liksom...
    Man får gärna överträffa deras bröllop men man får inte göra något enklare, eller annorlunda. För då är man snål FörvånadObestämd

Snacka om press utöver allt annat som hör bröllopsnerverna till.
    Nu förstår jag varför vissa står i hörnen och tisslar med varandra på bröllop om "hur fula servetter dom hade" och "vi hade minsann liveband" eller "vilken trist lokal, vi var på ett slott..."
Svar på tråden Betala för att gå på bröllop?