• Wille Jr

Betala för att gå på bröllop?

När vi gifte oss så hade vi en dunder fest med super god mat och övernattning till de som åkte långt.
    Nu har vi fått 2 inbjudningar till våra vänners bröllop.

Den ena är 65mil bort, de bjuder på middagen men inget annat.
    Det andra bröllopet är utomlands och de bjuder också på själva middagen , men inget mer.
    Känns surt att lägga 15.000kr på deras bröllop.
    Förstår inte hur man tänker?

De skickar inbjudning till deras bröllop men vi blir helt ruinerade.
    Klart att vi hellre lägger pengarna på vår familj och en härlig semester istället.

Tycker ni att jag tänker fel?
    Varför bjuda på bröllop om man inte kan bjuda på det mesta runtomkring?
    Då är det bättre att ha en fest här hemma och sen åka iväg själva.....

• Svar på tråden Betala för att gå på bröllop?
  • kve

Vi gifter oss på annan ort men bjuder inte på övernattning till gästerna. Alla våra gäster kommer och ingen har sagt något negativt om att dem själva måste betala sitt boende. Men jag hoppas att om någon skulle tycka något eller känner att dem inte har råd, att dem säger till i så fall.
    Kan tillägga att vi meddelade alla om bröllopet ca ett år innan för att alla skulle vara beredda på det! Det är ingenting som kostar flera flera tusen men ändå.
    Vi var också, som någon skrev, beredda på att vissa inte vill komma pga att det är lite längre bort men det får man ju räkna med i såfall tycker jag..

• Vintersol

Jag kan hålla med TS litegrann. De jag vet som åkt bort och gift sig har haft en fest när de kommit hem, och då var alla som inte kunde ta ledigt/hade råd för att följa med på festen istället. Det tycker jag är en bra lösning.

• Liina86

Jag tycker inte att det är konstigt att brudparet som gifter sig 65 mil bort inte betalar resa och boende. Våra släktingar och vänner är spridda över landet så oavsett var vi skulle välja att gifta oss så blir det en bit för de flesta. Vi har bröllopet på en herrgård och övernattning kostar 650 kr per person och natt inkl brunch. Vi har därför berättat det i väldigt god tid för alla så att de som har lite mindre med pengar hinner spara om de väljer att komma och att sova över. Vi har bara ett par gäster som inte svarat än och hittills har ingen svarat nej av ekonomiska skäl. Många har också valt att stanna i två nätter. Jag tror att de flesta som vill har möjlighet att spara ihop några tior varje månad för att komma på en väns eller släktings bröllop. Tycker man inte att man vill lägga de pengarna så är det väl bara att tacka nej. Att säga att brudparet inte ens borde bjuda till bröllopet om de inte kan betala alla gästers kostnader runt omkring tycker jag är väldigt övrdrivet. 

• Sebastiána
    Joffan skrev 2011-03-20 22:58:54 följande:
    Jag kommer från Fnland och min blivande från Sverige, hur vi än gör så kommer det att bli utomlands för helften av gösterna. Vi valde färför att gifta oss i sverige eftersom jag vet att mina gäster har bättre ekonomi.
    Jag har sagt till alla att mina vänner som inte har råd att jag fattar helt.
    Men någonstans måste vi ju få gifta oss :)
    Samma för oss. Vi kommer båda från Sverige, men var sin landsände. Som sagt, nånstans måste vi gifta oss! Vi har ansträngt oss för att hitta billigt boende, men gästerna får betala själva.
  • Emblas Mamma
    Wille Jr skrev 2011-03-21 13:25:59 följande:
    Skillnaden är att de som nu gifter sig har varit på vårt bröllop och alla våra vänners bröllop och blivit bjudna på allt.
    Övernatting m.m
    Sen skickar de ut inbjudningskort till oss och vi blir helt ruinerade.
    Om man räknar med allt och att festen hålls här hemma i Sverige så landar kalas lätt på 100.000kr.
    De bjuder med 15 personer då tycker jag att de iallafall kan  bjuda på någon aktivitet eller övernattning.
    Annars tycker jag inte man kan skicka en inbjudan till bröllop ......
    fast.. även om ni hade råd att bjuda på övernattning och sånt så är det inte säkert dom har det?
    Jag menar - om min bror bjuder på det lyxigaste maträtter man kan tänka sig på sitt bröllop så ska väl vi inte förväntas bjuda tillbaka på samma sak?

Dom är säkert väl medvetna om att inte alla kan komma, dom väljer kanske att ha sitt drömbröllop på det ställe dom vill, och då får dom hlt enkelt räkna med att gäster inte heller harråd att dyka upp - men det kanske inte gör dom någonting! Dom kanske bjuder mest för att vara artiga och ändå känna att dom vill ha er där, men det är inte ett måste!

Har man en dröm om att gifta sig utomlands eller någon anna stans, så varför inte? :)
    Bara det att alla inte kan komma. Men så är det ju!
    tacka bara nej om ni inte har råd - svårare är det ju inte :)
  • Lebendig

Vi har precis som många andra, släkten i olika delar av Sverige. Vi kommer inte bjuda på boende. Men jag tycker att får man veta ca ett år före (via save the date kort) hinner man spara ihop en rätt anselig summa pengar. Får man däremot inbjudan två månader innan kan jag tycka det känns hårt, eller som om du hoppas att man inte kan komma.

• Lebendig

Vi har precis som många andra, släkten i olika delar av Sverige. Vi kommer inte bjuda på boende. Men jag tycker att får man veta ca ett år före (via save the date kort) hinner man spara ihop en rätt anselig summa pengar. Får man däremot inbjudan två månader innan kan jag tycka det känns hårt, eller som om du hoppas att man inte kan komma.

• FriPhi

Jag förstår att du är besviken, men det kommer alltid att vara sådär. Det är ju som när man ger bort en väldigt fin present och får en mindre fin tillbaka, men det är ju alltid frivilligt att ge den där presenten och man kan ju aldrig räkna med att få något tillbaka alls. Det är ju upp till var och en hur mycket pengar man vill lägga på sitt bröllop helt enkelt.
    Ha inte dåligt samvete för att du tackar nej, de har säkert räknat med stort bortfall som fler har skrivit.

• Emblas Mamma
    FriPhi skrev 2011-03-21 18:35:00 följande:
    Jag förstår att du är besviken, men det kommer alltid att vara sådär. Det är ju som när man ger bort en väldigt fin present och får en mindre fin tillbaka, men det är ju alltid frivilligt att ge den där presenten och man kan ju aldrig räkna med att få något tillbaka alls. Det är ju upp till var och en hur mycket pengar man vill lägga på sitt bröllop helt enkelt.
    Ha inte dåligt samvete för att du tackar nej, de har säkert räknat med stort bortfall som fler har skrivit.
    precis!
    man kan ju inte räkna med att någon annan har lika mycket pengar som en själv heller!
    Om någon som är skitrik i släkten sätter ribban med värsta lyxbröllopet kan dom ju inte förvänta sig att vi ska ge tillbaka samma till dom eftersom vi i nuläget har lägre inkomst!
    Det är ju helt fel...
  • Wille Jr

Vintersol, tycker som du!

Om vi nu ska prata om pengar så tjänar de som nu gifter sig 4ggr mer i månaden än vad vi gör.
    Vi la 100.000kr på oss och våra nära och tjära.
    Hade världens bästa fest och frukost med alla på slottet dagen efter.

De åker iväg ca 15personer och kan inte ens bjuda på övernattning.
    Det tycker jag är av det  snålaste laget när man varit på sina vänners bröllop och sovit över på slott m.m

När min bästa vän fyllde 30 så bjöd hon på allt.
    De kom gladeligen till 30 års festenoch sov över på lyxigt hotell  men de har inte mage att bjuda på en övernattning när de tjänar äckligt mkt pengar.
    Men att gå på andras bröllop utan att betala en krona det gör de gärna.
    Blir så besviken.....

Svar på tråden Betala för att gå på bröllop?