• Wille Jr

Betala för att gå på bröllop?

När vi gifte oss så hade vi en dunder fest med super god mat och övernattning till de som åkte långt.
    Nu har vi fått 2 inbjudningar till våra vänners bröllop.

Den ena är 65mil bort, de bjuder på middagen men inget annat.
    Det andra bröllopet är utomlands och de bjuder också på själva middagen , men inget mer.
    Känns surt att lägga 15.000kr på deras bröllop.
    Förstår inte hur man tänker?

De skickar inbjudning till deras bröllop men vi blir helt ruinerade.
    Klart att vi hellre lägger pengarna på vår familj och en härlig semester istället.

Tycker ni att jag tänker fel?
    Varför bjuda på bröllop om man inte kan bjuda på det mesta runtomkring?
    Då är det bättre att ha en fest här hemma och sen åka iväg själva.....

• Svar på tråden Betala för att gå på bröllop?
  • Emblas Mamma
    fialia skrev 2011-03-22 07:52:07 följande:
    Som jag skrev är det up till var och en att bestämma. Men av olika skäl känner jag till deras ekonomi väl. Jag tycker inte att det är konstigt att man betalar för boendet, men på just detta bröllopet kändes det att de hade bröllopet "på landet" för att göra det billigt för sig själva och allt annar var jättesunkigt. För mig gäller att jag inte vill uppfattas som snål för det är ingen egenskap jag gillar (går konstant back på detta). För oss var det inga problem att betala men upplevelsen kan ju trots detta kännas snål, eller?!
    Jag säger bara så länge du inte har tittat in på deras bankkonton så kan du inte uttala dig om hur dom har det.
    Har dom skulder så berättar dom knappast det!
    Jag vet inte ens vad min mamma och pappa har för ekonomi! Inte heller mina bästa vänner.

Men visst, är du insatt så väl så att du kan kika på deras konton och skulder och annat så har du säkert rätt!
    Men förstår inte varför du skulle det.

men helt enkelt: Tycker ni det är för snålt så tycker inte jag att ni borde gå på deras bröllop och förstöra deras lycka genom att sura över snålhet!
    Jag hade inte velat ha sådana gäster på mitt bröllop, hade någon inte haft råd att bila dit vi ska va så är jag gladare om dom är hemma faktiskt.. Eller så hade jag helt enkelt försökt fixa ett boende hos mina släktingar till dom ifall dom hade ringt och tagit upp problemet.
    Så varför gör ni inte det? Ringer och frågar om det finns övernattningsmöjlighet hos någon dom känner? Dom kanske visst kan fixa detta..
    Det är lätt att sitta hemma och ha massa förutfattade meningar om vad som kan fixas och inte när man inte ens har ringt och kollat.
    Och om det ändå inte går att fixa så stanna för all del hemma om ni nu skulle bli ruinerade!
  • EmblaW

Jag håller helt med Emblas Mamma, jag har varit på flera bröllop i olika prisklasser och de har alla varit underbara på sitt sätt! Vissa kanske inte vill lägga ner mer än 10 - 20 000kr på ett bröllop medan andra tycker att det är värt mycet pengar.

TS, du skriver att ni la 100 000kr trots att ni tjänar mindre, men det var ju helt upp till er. Dom kan inte, och SKA inte, jämföra sitt bröllop med ert över huvud taget. Om dom hade haft sitt bröllop först, hur hade du tänkt då? "Nej, nu måste vi sänka vår budget för våra kompisar var så snåla på sina?"

Njut av minnet av er underbara bröllopsdag med fantastisk fest och övernattningar, era kompisar kanske inte får detta på samma sätt?

Själv skulle jag aldrig lägga ner 100 000kr på ett bröllop men jag har full förståelse för dom som gör det. Som sagt, det är allas val. Var glada att ni blev bjudna istället även om ni tackar nej pga av pengar.

• Vintersol
    Wille Jr skrev 2011-03-21 20:26:57 följande:
    Vintersol, tycker som du!

Om vi nu ska prata om pengar så tjänar de som nu gifter sig 4ggr mer i månaden än vad vi gör.
    Vi la 100.000kr på oss och våra nära och tjära.
    Hade världens bästa fest och frukost med alla på slottet dagen efter.

De åker iväg ca 15personer och kan inte ens bjuda på övernattning.
    Det tycker jag är av det  snålaste laget när man varit på sina vänners bröllop och sovit över på slott m.m

När min bästa vän fyllde 30 så bjöd hon på allt.
    De kom gladeligen till 30 års festenoch sov över på lyxigt hotell  men de har inte mage att bjuda på en övernattning när de tjänar äckligt mkt pengar.
    Men att gå på andras bröllop utan att betala en krona det gör de gärna.
    Blir så besviken.....
    Nu vet jag inte vad du menar att du håller med i, så jag kan förtydliga mig.

Jag tycker inte att man kan förvänta sig att någon (oavsett inkomst) ska stå för boendekostnader. Det är i mina ögon ett orimligt krav. Om ni har valt att bjuda folk på övernattning på slott är det givetvis väldigt generöst, men förhoppningsvis var det ett val ni gjorde för att ni prioriterade den upplevelsen och inte med förväntningar på en särskild motprestation.

Vad jag försökte säga var bara att jag kan förstå om man blir besviken när man inte kan vara med att fira, samt att jag tycker att en fest när man kommer tillbaka är en bra lösning för att ge de som stannat hemma en chans att få delta i festligheterna.
  • Agape

Hjälp säger jag då, hade de vart bättre att inte bjuda er öht? Av inlägget att dömma så skulle jag vara riktigt ledsen om jag hade en sådan "vän" som ts. Som inte kan vara glad och acceptera vårt val av bröllop utan förväntar sig en viss typ av bröllop för att de själva valde att ha det på ett visst sätt. Om än de har ekonomi för ett stort bröllop så kanske de helt enkelt inte vill! Vi har det gott ställt och ändå försöker vi hålla ned på kostnaderna rejält för att vi vill helt enkelt inte lägga ut en massa pengar på bröllopet utan prioriterar annat. Men vi hoppas att våra vänner ändå glädja med oss och är glada att få dela dagen med oss om än vi inte bjuder på resa och övernattning....

• jkbr
    Emblas Mamma skrev 2011-03-21 21:09:15 följande:
    Menar du att man ska hellre lägga pengar man inte har bara för att göra andra glada?

Eller vi säger så här:

Jag har ca. 100.000 kr på banken för tillfället, allt har jag sparat och slitit ihop,
    men vi ska inte lägga så mycket på bröllopet, vi kommer bjuda på middag och vin och öl,
    men vi kommer inte bjuda på sprit eller hyra in dyrt liveband eller anordna ett dyrt boende åt gästerna,
    för vi vill helt enkelt satsa på en framtid också och köpa ett hus!

Men är det då att lägga pengarna på sig själv?
    Skulle vi hellre i framtiden nöja oss med att bo i en liten lägenhet för att vi hellre la hela startkapitalet på bröllopet och på alla gäster som måste bo på ett hotell?
    Är vi själviska då?
    Nej jag tycker bara vi är smarta!
    Nej jag håller med dig, jag menar att dom hellere vill lägga pengarna på sig själva än att betala för folk.
    jag vill inte heller betala boende för mina gäster fast jag har dom 20000 den kostar , dom kan vi ha till något annat känner jag.
    20000 är jätte mycket för oss 350 kr per pers för att sova över är inte så mycket för gästerna.
    Jag menar bara när hon har bjudit på så mycket så förstår jag att hon är besviken, hon utgår ju från sig själv så som vi alla.
  • Emblas Mamma
    jkbr skrev 2011-03-22 10:59:25 följande:
    Nej jag håller med dig, jag menar att dom hellere vill lägga pengarna på sig själva än att betala för folk.
    jag vill inte heller betala boende för mina gäster fast jag har dom 20000 den kostar , dom kan vi ha till något annat känner jag.
    20000 är jätte mycket för oss 350 kr per pers för att sova över är inte så mycket för gästerna.
    Jag menar bara när hon har bjudit på så mycket så förstår jag att hon är besviken, hon utgår ju från sig själv så som vi alla.
    Okej då förstår jag :) :)
    Tyckte det bara lät först som att du tyckte det var snålt att tänka på sig själv :)
    Strunt i vad jag skrev! :P
  • 4Juni2011
    Wille Jr skrev 2011-03-21 13:25:59 följande:
    Skillnaden är att de som nu gifter sig har varit på vårt bröllop och alla våra vänners bröllop och blivit bjudna på allt.
    Övernatting m.m
    Sen skickar de ut inbjudningskort till oss och vi blir helt ruinerade.
    Om man räknar med allt och att festen hålls här hemma i Sverige så landar kalas lätt på 100.000kr.
    De bjuder med 15 personer då tycker jag att de iallafall kan  bjuda på någon aktivitet eller övernattning.
    Annars tycker jag inte man kan skicka en inbjudan till bröllop ......
    Om du inte hade blivit bjuden, hade du inte blivit ledsen eller arg då?
  • Moster Stina

Vill bara göra ett litet inlägg...

Jag själv ser jättemycket fram emot att få ställa till med bröllop. Och jag vill ha MÅNGA människor där.
    För att få ihop det måste vi såklart snåla in på massor av saker, såett  lyxigt blir det ju i alla fall inte .

Men vi hoppas ändå att släktingar och alla gamla vänner skall tycka att det blir minnesvärt och fint.
    Till vårt bröllop har jag bjudit flera kompisar som jag vet ALDRIG kommer att gifta sig, eller så har de gift sig i smyg.
    Alltså kommer de aldrig kunna "bjuda tillbaka".
    Men vad spelar DET för roll! Alla måste få leva sitt liv som de vill, eller få gifta sig på sitt sätt.

Om skall tänka sådär som trådstartaren så borde jag väl egentligen inte ens då bjuda folk som har snuvat mig på sin bröllopsfest, eftersom jag då borde anse dem vara snåla.
    Men det gör jag ju inte.
    Tycker bara att det ska bli kul att återse gamla vänner som man inte träffat på några år. Skulle kännas konstigt att välja bort folk bara för att jag tycker att alla borde göra som jag.

Trådstartaren, du var verkligen jättegenrös som fixade boende åt dina gäster, men det är faktiskt inte något som gemene man förväntar sig som gäst. Inte jag själv i alla fall.

• fialia

Här kommer mitt sista inlägg. Man kan för en enkel penning ge lite lyxkänsla åt ett bröllop så jag menar inte att man skall spendera hundratusentals kronor. Det kan tom kännas generöst även om man betalar för att komma. Men när det känns i hela atmosfären att det har snålats är det inget kul! 

• Å och D

Om jag bjuder, gör jag det med hjärtat, inte för att människor ska stå i skuld till mig.

Du har ett val, gå inte. Mycket enkelt, så slipper du tjura över att de inte agerar som du vill.

Jag tycker ärligt talat att det är du som är snål. Du är inte generös innerst inne utan du bjuder för att förvänta dig något i retur, vilket inte känns äkta och ärligt.

Svar på tråden Betala för att gå på bröllop?