• Wille Jr

Betala för att gå på bröllop?

När vi gifte oss så hade vi en dunder fest med super god mat och övernattning till de som åkte långt.
    Nu har vi fått 2 inbjudningar till våra vänners bröllop.

Den ena är 65mil bort, de bjuder på middagen men inget annat.
    Det andra bröllopet är utomlands och de bjuder också på själva middagen , men inget mer.
    Känns surt att lägga 15.000kr på deras bröllop.
    Förstår inte hur man tänker?

De skickar inbjudning till deras bröllop men vi blir helt ruinerade.
    Klart att vi hellre lägger pengarna på vår familj och en härlig semester istället.

Tycker ni att jag tänker fel?
    Varför bjuda på bröllop om man inte kan bjuda på det mesta runtomkring?
    Då är det bättre att ha en fest här hemma och sen åka iväg själva.....

• Svar på tråden Betala för att gå på bröllop?
  • Chicita

Jag har aldrig blivit bjuden på resa och logi när jag varit på bröllop.
    Däremot har jag betalt kuvertavgift på något istället.

Jag förstår inte varför man måste betala gästernas boende och resa?
    Det är väl upp till gästerna om dom vill komma eller inte, man kan underlätta genom att förboka flera rum på ett hotell för att få ned kostnaden för login.  Men att betala gästernas logikostnad??
    Tja då skulle jag få gifta mig i trädgården och bjuda på bär från bärbuskarna i så fall...
    Jag lägger hellre pengarna på middagen faktiskt.
    Om det betyder att någon inte kommer på mitt bröllop. Tja då är det deras förlust, inte min... 

• Wille Jr

Men herregud  vad dryga vissa är.
    Hur kan ni tänka så snålt!

Det er personerna som gifter sig, deras upplevelse....
    Om vi /de vill bjuda på en härlig middag m.m så gör gärna det.
    Tycker inte att ett bröllop ska kosta att gå på förutom praktiska saker runtomkring.

Har variit på lågbudget bröllop samt mer lyxiga.
    Alla lika härliga, men inte f-an har vi  betalat något när vi blivit bjudna, därför ville vi också bjuda igen.

Sen att 2 vänner åker iväg och skickar en inbjudan som kostar varje par 15-20.000kr ink flygbiljett är höjden av snålhet.
    Det är deras bröllop och jag skulle inte åkt utomlands för att höra dem saga JA.
    De har inte ordnat något annat en en middag för de åker själva vidare efter midnatt.

Skulle de bjudit på en fest här hemma och sedan åkt iväg så hade ingen sagt något.
    Men de har mage att gå på 10st bröllop hos vänner och sen låta vännerna betala när de bjuder.
    Inte rätt kvittar vad ni säger!!!

Man betalar mkt för sin klänning m.m

• Emblas Mamma
    Wille Jr skrev 2011-03-22 15:26:22 följande:
    Man betalar mkt för sin klänning m.m
    Och ursäkta att jag bara gapskrattar åt denna kommentaren!
    hahahahhahahahaha

du menar att du inte kunde köpt en billig klänning om du ville?
    Eller du menar att gästerna är tvugna att även tänka på sin nästa fest som ännu mer påkostad bara för att din klänning var dyr?  ^^   ^^  ^^
    den var rätt rolig ;) ;)
  • 4Juni2011
    Emblas Mamma skrev 2011-03-22 15:38:21 följande:
    Men VEM i hela friden  är det egentligen som är dryg!?!?!
    Det är väl för fan upp till var och en om man vill gifta sig utomlands eller inte - det är fullkomligt fantastiskt!
    Dom kanske är lite roligare än er bara och har ett mer exotiskt bröllop helt enkelt!

Vad är det för fel på era tankesätt?
    Ni behöver inte ens betala några 15-20000 kr eftersom ni inte behöver gå!!!!

Menar du att det bästa vore att åka iväg utan att bjuda någon?!?!
    Jag är SÄKER på att dom gör det pga artighet! Eller mnar du att dom inte ska få ha sitt utomlandsbröllop över huvud taget eftersom ni en gång bjöd på en fest där DOM ska ge igen exakt samma?
    Eller menar du att alla som gifter sig utomlands är helt dumma och egoistiska om dom inte betalar för alla??!

Så du menar att om något brudpar i din bekantskapskrets som du någonsin bjudit inte får
    1. gifta sig hemligt
    eller
    2. bjuda bara närmsta familjen på bröllop

för då anser du att dom är egoistiska som inte bjuder er!?

URSÄKTA?

Så du menar att när ni sätter ribban 100.000 kr och bjuder X antal gster så förväntas alla andra göra exakt likadant? Eller om ni bjuder på gratis bar hela kvällen så ska alla andra som var på ert bröllop göra det också för annars har ni gett för mycket och dom för lite?!
    Om du skulle ge en present till någon som kostar 5000 kr och sen hade den personen inte haft så gott om pengar - förväntar du dig då att dom ÄNDÅ ska ge tillbaka för samma pris? Fastän det var ni från början som satte en kanske omöjlig ribba för dom?

Nej, väx upp för i helv****

Och gå inte på detta bröllop - ni är INTE värda att visa er där och förstöra stämningen!
    Det är ju sånna som er som inte borde bli bjudna över huvud taget!
    Och sen kommer ni väl sitta och vara falska bakom ryggen mot dessa människor i evighet och sura..

GUUUUUUUUUD!
    Bra sagt!

När de bara bjudit 14 pers så skulle jag uppfatta det som att de anser TS som en god vän men när man läser hennes kommentarer så känns det inte så. På sätt och vis hoppas jag de får reda på TS ståndpunkt, jag skulle inte velat ha en sådan "vän"
  • lovis80

Varför går man på bröllop? För att äta, dricka eller i ditt fall få en liten "minisemester" på bekostnad av brudparet eller för att lyckönska brudparet och förgylla deras stora dag?

• TheD

Jag bara ler när jag läses de sista tre inläggen! För att jag håller med er!

Vi hade tänkt att åka till Thailand och gifta oss med m in familj som vittnen men eftersom tradition är en del av mig så vill jagha kyrka osv...

Men jag förstår inte problemet i det hela.

• Wille Jr

Endast 2 par har tackat ja
     Det säger allt!

• hysch

Jag och mitt ex blev en gång bjuden på bröllop i Venezuela, brudens hemland. Vill minnas att de ordnat bra pris på boende, men det var inte så att de bekostade det eller så. Hur som helst var vi bara glada och tacksamma över att de ville ha oss där och funderade och dividerade länge innan vi bestämde oss för att vi inte hade råd att åka. Hur som helst såg jag inget fel i det alls, utan kände mig hedrad i att bli inbjuden. Självklart hade brudparet förståelse när vi tackade nej.

• Tärna 2011

Har inte orkat läsa alla inlägg, så ber om ursäkt om jag upprepar det som någon redan har sagt eller om jag är inne på fel väg. Men som jag har förstått det som är TS inte besviken för att deras vänner inte har gjort exakt som dem på sitt bröllop, utan att det handlar om kuvertavgift/icke kuvertavgift? Eller? Att man är bjuden till ett bröllop, och då känns det minst sagt märkligt att en "avgift" på 15.000 kr tillkommer.
    Bröllopsdagen är väl något man vill dela med så många av sina nära som möjligt, hur kan man då bara rycka på axlarna och säga "Visst, kom inte på bröllopet om du inte kan betala. Ditt problem, inte mitt." Själv skulle jag bli mer ledsen av att mina vänner inte kan närvara, än om jag inte kan få den flashiga lokal jag så gärna vill ha. Därför BLIR det ett problem för en själv om bekanta inte kan närvara, särskilt när bara 2 har tackat ja!
    Minnen kommer ur glädjen tillsammans med dem man umgås med, inte att sitta på ett flott hotell i Thailand. Tycker JAG.

• prinsessanogrodan
    Tärna 2011 skrev 2011-03-22 18:16:50 följande:
    Har inte orkat läsa alla inlägg, så ber om ursäkt om jag upprepar det som någon redan har sagt eller om jag är inne på fel väg. Men som jag har förstått det som är TS inte besviken för att deras vänner inte har gjort exakt som dem på sitt bröllop, utan att det handlar om kuvertavgift/icke kuvertavgift? Eller? Att man är bjuden till ett bröllop, och då känns det minst sagt märkligt att en "avgift" på 15.000 kr tillkommer.
    Bröllopsdagen är väl något man vill dela med så många av sina nära som möjligt, hur kan man då bara rycka på axlarna och säga "Visst, kom inte på bröllopet om du inte kan betala. Ditt problem, inte mitt." Själv skulle jag bli mer ledsen av att mina vänner inte kan närvara, än om jag inte kan få den flashiga lokal jag så gärna vill ha. Därför BLIR det ett problem för en själv om bekanta inte kan närvara, särskilt när bara 2 har tackat ja!
    Minnen kommer ur glädjen tillsammans med dem man umgås med, inte att sitta på ett flott hotell i Thailand. Tycker JAG.
    Njae, jag tror det handlar om att det är långt att åka till dessa bröllop och att TS och hennes respektive måste betala för resa och övernattning....inte om kuvertavgift. Jag har uppfattat att det handlar om huruvida brudparen ska betala resa och övernattning för gästerna eller ej......
Svar på tråden Betala för att gå på bröllop?