• Wille Jr

Betala för att gå på bröllop?

När vi gifte oss så hade vi en dunder fest med super god mat och övernattning till de som åkte långt.
    Nu har vi fått 2 inbjudningar till våra vänners bröllop.

Den ena är 65mil bort, de bjuder på middagen men inget annat.
    Det andra bröllopet är utomlands och de bjuder också på själva middagen , men inget mer.
    Känns surt att lägga 15.000kr på deras bröllop.
    Förstår inte hur man tänker?

De skickar inbjudning till deras bröllop men vi blir helt ruinerade.
    Klart att vi hellre lägger pengarna på vår familj och en härlig semester istället.

Tycker ni att jag tänker fel?
    Varför bjuda på bröllop om man inte kan bjuda på det mesta runtomkring?
    Då är det bättre att ha en fest här hemma och sen åka iväg själva.....

• Svar på tråden Betala för att gå på bröllop?
  • Emblas Mamma
    Wille Jr skrev 2011-03-21 20:26:57 följande:
    Vintersol, tycker som du!

Om vi nu ska prata om pengar så tjänar de som nu gifter sig 4ggr mer i månaden än vad vi gör.
    Vi la 100.000kr på oss och våra nära och tjära.
    Hade världens bästa fest och frukost med alla på slottet dagen efter.

De åker iväg ca 15personer och kan inte ens bjuda på övernattning.
    Det tycker jag är av det  snålaste laget när man varit på sina vänners bröllop och sovit över på slott m.m

När min bästa vän fyllde 30 så bjöd hon på allt.
    De kom gladeligen till 30 års festenoch sov över på lyxigt hotell  men de har inte mage att bjuda på en övernattning när de tjänar äckligt mkt pengar.
    Men att gå på andras bröllop utan att betala en krona det gör de gärna.
    Blir så besviken.....
    Men det spelar väl ingen roll om dom tjänar mycket?
    jag förstår faktiskt inte ditt resonemang!

Alla vill inte ha ett lyxbröllop och bjuda på allt, jag menar, det är väl självklart at bjuda på middag och sånt,
    men inte övernattning!
    Ni behöver ju inte ens gå så jag förstår inte?

Man kan inte kräva att alla ska göra likadant som ni..

vill man ex. gifta sig utomlands så är ju det jättespeciellt och vackert och säkerligen något man drömt om,
    och varför skulle man vara tvungen att betala för alla gästerna?
    det är ju helt och hållet frivilligt!

Vi bjuder gäster som bor långt ifrån oss, men inte tvingar vi dom att komma heller!
    Man kan ju annars övernatta hos en släkting vilket dom kommer göra..
    Annar är det som sagt bara att tacka nej!
    Man ska inte kräva massa av andra - spelar ingen roll vad dom tjänar.
  • meah2000
    Emblas Mamma skrev 2011-03-21 20:33:47 följande:
    Men det spelar väl ingen roll om dom tjänar mycket?
    jag förstår faktiskt inte ditt resonemang!

Alla vill inte ha ett lyxbröllop och bjuda på allt, jag menar, det är väl självklart at bjuda på middag och sånt,
    men inte övernattning!
    Ni behöver ju inte ens gå så jag förstår inte?

Man kan inte kräva att alla ska göra likadant som ni..

vill man ex. gifta sig utomlands så är ju det jättespeciellt och vackert och säkerligen något man drömt om,
    och varför skulle man vara tvungen att betala för alla gästerna?
    det är ju helt och hållet frivilligt!

Vi bjuder gäster som bor långt ifrån oss, men inte tvingar vi dom att komma heller!
    Man kan ju annars övernatta hos en släkting vilket dom kommer göra..
    Annar är det som sagt bara att tacka nej!
    Man ska inte kräva massa av andra - spelar ingen roll vad dom tjänar.
    Där kan jag inte annat än hålla med dig Glad
    Alla är olika och vill göra på sitt vis.
  • Värmland2011

Tacka nej om du känner att ni inte har råd, ibland får man inte tillbaka det man själv tycker att man ger.

• fialia

Jag måste hålla med TS. Sen är det självklart upp till var och en hur man vill göra. Själv är jag av det generösare slaget och har svårt för "snåla" personer. Såklart så blir ju känslan av att vara snål annorlunda om personeran i fråga tjänar mycket pengar alt har det riktigt tajt. Har också varit på snålbröllop. Vet att de tjänar bra och så får man åka iäg ute på landet långt bort = billigare för dem, dyrare för gästerna. Boendet som ordnas är sunkigt = sovsal men skall betalas för. Utöver det grymt sunkig mat och dukning. Den enda känslan jag bär med mig är att det var ett sunk/snålbröllop. Vi valde att åka då de är nära vänner och det gick inte att föreställa sig att just den känslan skulle bli det  bestående intrycket.

• Emblas Mamma
    fialia skrev 2011-03-21 20:52:22 följande:
    Jag måste hålla med TS. Sen är det självklart upp till var och en hur man vill göra. Själv är jag av det generösare slaget och har svårt för "snåla" personer. Såklart så blir ju känslan av att vara snål annorlunda om personeran i fråga tjänar mycket pengar alt har det riktigt tajt. Har också varit på snålbröllop. Vet att de tjänar bra och så får man åka iäg ute på landet långt bort = billigare för dem, dyrare för gästerna. Boendet som ordnas är sunkigt = sovsal men skall betalas för. Utöver det grymt sunkig mat och dukning. Den enda känslan jag bär med mig är att det var ett sunk/snålbröllop. Vi valde att åka då de är nära vänner och det gick inte att föreställa sig att just den känslan skulle bli det  bestående intrycket.
    Men alla vill inte ha lyxbröllop?
    Fattar inte varför det skulle vara obligatoriskt att vilja slänga ut pengar för att man gifter sig?
    Vad är ni andra att döma vad dom personerna gör med sina pengar?

Dom kanske tjänar bra, men kanske också har skyhöga skulder eller liknande?
    Dom kanske bara sparar undan allt för att ge till sina barn eller ha pengar över ifall det händer något?
    Dom kanske skänker pengar till räddabarnen ?

Listan kan göras lång och andra ska väl inte sitta och spekulera i vad andra tjänar och hur bra dom har det?

Det kan mycket väl vara så att det verkar vara så att dessa människor har bra med pengar, men på insidan kanske dom har sjukt höga lån och är skuldsatta upp över öronen!
    Det kan man aldrig veta! Sånt erkänner man inte.

Man kan inte kräva att folk ska betala för allt - vänd på det istället, det kanske är ni själva som är för snåla för att gå på bröllopet?

Eller så är det bara så att ni inte har råd :) OCh vad gör man då? Jo man tackar helt enkelt NEJ! :) För det lönar väl inte sig att sitta här och beklaga sig? :)
  • jkbr

Jag förstår att du blir besviken men vissa personer är bara inte lika generösa ,dom har väl lust att lägga pengarna på sig själva.
    Men det är ganska ovanligt att betala boeende för folk  men det var ju väldigt snällt av er att göra det.
    men i sverige verkar det vara vanligt att gästerna betalar för allt möjligt.

• Emblas Mamma
    jkbr skrev 2011-03-21 21:04:52 följande:
    Jag förstår att du blir besviken men vissa personer är bara inte lika generösa ,dom har väl lust att lägga pengarna på sig själva.
    Men det är ganska ovanligt att betala boeende för folk  men det var ju väldigt snällt av er att göra det.
    men i sverige verkar det vara vanligt att gästerna betalar för allt möjligt.
    Menar du att man ska hellre lägga pengar man inte har bara för att göra andra glada?

Eller vi säger så här:

Jag har ca. 100.000 kr på banken för tillfället, allt har jag sparat och slitit ihop,
    men vi ska inte lägga så mycket på bröllopet, vi kommer bjuda på middag och vin och öl,
    men vi kommer inte bjuda på sprit eller hyra in dyrt liveband eller anordna ett dyrt boende åt gästerna,
    för vi vill helt enkelt satsa på en framtid också och köpa ett hus!

Men är det då att lägga pengarna på sig själv?
    Skulle vi hellre i framtiden nöja oss med att bo i en liten lägenhet för att vi hellre la hela startkapitalet på bröllopet och på alla gäster som måste bo på ett hotell?
    Är vi själviska då?
    Nej jag tycker bara vi är smarta!
  • Äppelkärna
    Emblas Mamma skrev 2011-03-21 21:04:30 följande:
    Fattar inte varför det skulle vara obligatoriskt att vilja slänga ut pengar för att man gifter sig?

Dom kanske bara sparar undan allt för att ge till sina barn eller ha pengar över ifall det händer något?

Listan kan göras lång och andra ska väl inte sitta och spekulera i vad andra tjänar och hur bra dom har det?

Det kan mycket väl vara så att det verkar vara så att dessa människor har bra med pengar, men på insidan kanske dom har sjukt höga lån och är skuldsatta upp över öronen!

Man kan inte kräva att folk ska betala för allt - vänd på det istället, det kanske är ni själva som är för snåla för att gå på bröllopet?

Eller så är det bara så att ni inte har råd :) OCh vad gör man då? Jo man tackar helt enkelt NEJ! :) För det lönar väl inte sig att sitta här och beklaga sig? :)
  • fialia
    Emblas Mamma skrev 2011-03-21 21:04:30 följande:

Som jag skrev är det up till var och en att bestämma. Men av olika skäl känner jag till deras ekonomi väl. Jag tycker inte att det är konstigt att man betalar för boendet, men på just detta bröllopet kändes det att de hade bröllopet "på landet" för att göra det billigt för sig själva och allt annar var jättesunkigt. För mig gäller att jag inte vill uppfattas som snål för det är ingen egenskap jag gillar (går konstant back på detta). För oss var det inga problem att betala men upplevelsen kan ju trots detta kännas snål, eller?!
Svar på tråden Betala för att gå på bröllop?