• Wille Jr

Betala för att gå på bröllop?

När vi gifte oss så hade vi en dunder fest med super god mat och övernattning till de som åkte långt.
    Nu har vi fått 2 inbjudningar till våra vänners bröllop.

Den ena är 65mil bort, de bjuder på middagen men inget annat.
    Det andra bröllopet är utomlands och de bjuder också på själva middagen , men inget mer.
    Känns surt att lägga 15.000kr på deras bröllop.
    Förstår inte hur man tänker?

De skickar inbjudning till deras bröllop men vi blir helt ruinerade.
    Klart att vi hellre lägger pengarna på vår familj och en härlig semester istället.

Tycker ni att jag tänker fel?
    Varför bjuda på bröllop om man inte kan bjuda på det mesta runtomkring?
    Då är det bättre att ha en fest här hemma och sen åka iväg själva.....

• Svar på tråden Betala för att gå på bröllop?
  • prinsessanogrodan
    Tärna 2011 skrev 2011-03-22 18:16:50 följande:
    Har inte orkat läsa alla inlägg, så ber om ursäkt om jag upprepar det som någon redan har sagt eller om jag är inne på fel väg. Men som jag har förstått det som är TS inte besviken för att deras vänner inte har gjort exakt som dem på sitt bröllop, utan att det handlar om kuvertavgift/icke kuvertavgift? Eller? Att man är bjuden till ett bröllop, och då känns det minst sagt märkligt att en "avgift" på 15.000 kr tillkommer.
    Bröllopsdagen är väl något man vill dela med så många av sina nära som möjligt, hur kan man då bara rycka på axlarna och säga "Visst, kom inte på bröllopet om du inte kan betala. Ditt problem, inte mitt." Själv skulle jag bli mer ledsen av att mina vänner inte kan närvara, än om jag inte kan få den flashiga lokal jag så gärna vill ha. Därför BLIR det ett problem för en själv om bekanta inte kan närvara, särskilt när bara 2 har tackat ja!
    Minnen kommer ur glädjen tillsammans med dem man umgås med, inte att sitta på ett flott hotell i Thailand. Tycker JAG.
    Det står ju i TS att brudparen bjuder på middagen så det handlar om att TS tycker att brudparen borde betala gästernas övernattningar och resa til/från bröllopen. Ett av brudparen gifter sig utomlands och då får man ju som brudpar förstå att alla kanske inte har råd att komma...likaså om man man bjuder gäster som bor långt bort....Men om det är brudpar där brud och brudgum kommer från olika delar av landet eller från olika länder så blir det ju alltid så att det blir x antal gäster som måste åka långt.
  • Tärna 2011
    prinsessanogrodan skrev 2011-03-22 18:52:51 följande:
    Det står ju i TS att brudparen bjuder på middagen så det handlar om att TS tycker att brudparen borde betala gästernas övernattningar och resa til/från bröllopen. Ett av brudparen gifter sig utomlands och då får man ju som brudpar förstå att alla kanske inte har råd att komma...likaså om man man bjuder gäster som bor långt bort....Men om det är brudpar där brud och brudgum kommer från olika delar av landet eller från olika länder så blir det ju alltid så att det blir x antal gäster som måste åka långt.
    Visst är det så. Men om man väljer att ha ett bröllop långt bort för att man vill bo på slott eller inte vill ha den lokal som finns i hemtrakten, har man gjort ett val som innebär större kostnader. Då anser jag att man får ta och bita i det sura äpplet och betala de extra kostnader som uppstår och inte låta gästerna betala. De är ju inbjudna för att dela dagen. Visst kan man tacka nej, men känns som att "Kan du inte betala x antal kronor är du inte välkommen". Sen om brud/brudgum är från annat land/annan ort faller det sig ju naturligt att det är någon som måste betala för boende & resa, om man inte har någon anhörig på plats att sova över hos.
  • Tärna 2011

Men om det är så att TS är sur för att vännerna inte bjuder tillbaka får du nog tänka om Wille Jr. Som flera har skrivit finns det miljoner anledningar i världen till att de inte vill bjuda så som ni har gjort. Alla är olika, vare sig man vill det eller inte (tur är väl ändå det!?).

• LisaEleonor
    Tärna 2011 skrev 2011-03-22 19:17:32 följande:
    Visst är det så. Men om man väljer att ha ett bröllop långt bort för att man vill bo på slott eller inte vill ha den lokal som finns i hemtrakten, har man gjort ett val som innebär större kostnader. Då anser jag att man får ta och bita i det sura äpplet och betala de extra kostnader som uppstår och inte låta gästerna betala. De är ju inbjudna för att dela dagen. Visst kan man tacka nej, men känns som att "Kan du inte betala x antal kronor är du inte välkommen". Sen om brud/brudgum är från annat land/annan ort faller det sig ju naturligt att det är någon som måste betala för boende & resa, om man inte har någon anhörig på plats att sova över hos.

Men det är ju inte alltid så att alla man bjuder bor i närheten. Vi gifter oss ca 500 meter från där vi bor, alltså ganska lokalt. Middagen kommer vara en bit ut på landet men vi fixar skjuts tillbaka till staden där vi bor på kvällen.

Men alla mina vänner och släktingar bor inte i närheten, många bor en bit bort, iaf tjugo mil bort. Dessutom har jag släktingar som kommer från utlandet. Jag tror de skulle skratta åt mig ifall jag frågade om de kan betala sina egna hotellrum.

• Ankis88

Jag ber om ursäkt att jag inte har läst hela tråden, men tänker skriva ändå.

Vi kommer gifta oss i Italien då jag är italienska, så att hälften av våra gäster bor där, och vi har bjudit min blivandes familj som bor i Sverige, England, Israel och Kanada. Samt våra vänner som bor i Sverige.

Hälften av våra gäster skulle ändå ha behövt resa om de hade velat komma. 

En inbjudan är inte ett krav, vi vet att många kommer att tacka nej då det är dyrt att åka iväg, och vi har full förståelse för det. Jag vet att några av våra svenska kompisar och släktingar kommer att kombinera vårt bröllop med en semester med sina familjer, det är ändå Italien i slutet av juni. 

Vi förstår att många kommer inte att komma, men det kan de väl bestämma själva? Vi skickar en inbjudan som att säga att de är välkomna. Vi tar inte för givet någonting.

Jag tycker att det vore trist att bestämma att vissa människor inte får möjligheten att komma bara för att vi antar att de inte kan komma.  

• prinsessanogrodan
    Tärna 2011 skrev 2011-03-22 19:17:32 följande:
    Jag har uppfattat det hela som att det är fråga om människor som bor på annan ort än TS?
    Har jag fattat helt fel ?????
    Om jag får inbjudan till vigsel och bröllopsmiddag 65 mil från min hemort för att brudparet BOR där så har jag ju valet att åka dit och vara med på brudparets dag men inte ge brudparet någon annan "present" än min närvaro eller så tackar jag nej men motivationen att jag inte har råd och är det ett brudpar jag känner väl så hoppas jag att de förstår och jag kan ändå vara glad att de ville dela sin dag med mig ) och kanske skicka en present istället?) Samma sak om det är ett brudpar som BOR utomlands- då måste man som gäst förstå att brudparet kanske vill gifta sig i det landet.
    Är det så att bruden och brudgummen kommer från olika delar av landet eller från olika länder och väljer att gifta sig utomlands eller på en annan ort så kan det ju vara så att brudparet väljer en helt annan ort /annat land för att slippa välja mellan de olika länderna eller olika hemorterna ( och slippa besvikna familjer och släktingar på ena eller andra sidan)....
    MEN om brudparet väljer att gifta sig på annan ort/utomlands "bara för att gifta sig utomlands" eller på annan ort "för att hembygden inte riktigt duger" eller vad jag ska säga.....då är det en annan femma....
    Om brudparet gifter sig 65 mil från där TS bor trots att de bor på samma ort som TS (och om de båda kommer från samma ort eller samma del av landet ) då är jag benägen att hålla med om att brudparet skulle kunna erbjuda övernattning åt gästerna eller i alla fall kunna ordna billig logi åt gästerna OCH avsäga sig presenter.....Och som brudpar måste man i så fall förstå att alla kanske inte har råd att komma...precis som jag skrivit förut. Men jag tycker inte att man kan tycka att folk ska bjuda tillbaka på "samma nivå" som man själv har haft på bröllop/fester/dop etc...Man VET faktiskt aldrig riktigt hur folk har det med sin ekonomi, hur "rika" man än tror att de är eller hur mycket de än tjänar...
  • TheD

Jag har släktingar i Danmark och västkusten dvs, en massa mil att åka (jag bor i Falun) men det är ingen som gnäller för det. Dem har alltid kommit när det har varit konfirmation och student, även när min 3 år yngre syster har gjort samma sak.

JAg tycker inte det är självklart att man som BJUDER in ska betala för boende och resa... Vi har ordnatt ett billiagre pris på ett hotell då vi kommer ha middagen där men vi är inte gjorda av pengar :)

Vad jag vå kommer alla från de längre sträckorna att komma. Min "familj" i USA kollar flyg vet jag men inget är säkert.

• Emblas Mamma

Men folk gillar att gnälla över allting idag tycker jag! :O
    Vi har med släktingar som gärna åker långt utan att knota.
    För att dom helt enkelt inte är lata och gnälliga och sura av sig!
    Tråkigt att det finns sådana människor. Skulle jag vetat om att det fanns i min släkt hade jag inte bjudit dom alls!

:/

• TheD
    Emblas Mamma skrev 2011-03-22 20:29:48 följande:
    Men folk gillar att gnälla över allting idag tycker jag! :O
    Vi har med släktingar som gärna åker långt utan att knota.
    För att dom helt enkelt inte är lata och gnälliga och sura av sig!
    Tråkigt att det finns sådana människor. Skulle jag vetat om att det fanns i min släkt hade jag inte bjudit dom alls!

:/
    Precis!

Låt säga att en kompis tillmig ska gifta sig och vi får inbjudan...Och sen om det
    skulle följa med information eller om det kommer separat om boende och att VI inte behöver betala för
    det då det är bokat och betalat om vi tackar jag dvs. Jag skulle bli förvånad/chockad och säga oki... Snällt!

Inte att vi "jaha, då hopaps jag vi inte ska behöva betala  för det och det osv...." Seriöst... blir lite trött på det här...
  • MissHelena

Det är brudparets dag. dom gör precis som dom vill. Vill dom åka bort och gifta sig kommer dom vara fullt medvetna om att alla inte kommer att kunna delta, men det gör inte att de på någotsätt kommer att tycka att de "inte är välkomna" för att de inte har råd.
    Vi kommer att gifta oss i den stad där jag bor nu, vilket gör att våra gäster kommer att ha upp till 100 mil för att komma hit. Men vi bjuder inte på något boende eller resa, det skulle vi aldrig klara av. Det är ett val som gästerna får göra själva. För oss är det så här, vill vill jätte gärna att ni kommer, MEN vi FÖRSTÅR om det inte är möjligt.

Vi ska inte behöva belåna oss och betala av i flera år bara för att vi vill bli man och hustru. Men vi vill jätte gärna ha så många gäster som möjligt ändå.

Men det sagt, åk om ni vill, kan och har råd, men tvinga inte dom att ändra på sin dröm för att de fick gå på ert bröllop.

Svar på tråden Betala för att gå på bröllop?