Tärna 2011 skrev 2011-03-22 19:17:32 följande:
Visst är det så. Men om man väljer att ha ett bröllop långt bort för att man vill bo på slott eller inte vill ha den lokal som finns i hemtrakten, har man gjort ett val som innebär större kostnader. Då anser jag att man får ta och bita i det sura äpplet och betala de extra kostnader som uppstår och inte låta gästerna betala. De är ju inbjudna för att dela dagen. Visst kan man tacka nej, men känns som att "Kan du inte betala x antal kronor är du inte välkommen". Sen om brud/brudgum är från annat land/annan ort faller det sig ju naturligt att det är någon som måste betala för boende & resa, om man inte har någon anhörig på plats att sova över hos.
Jag har uppfattat det hela som att det är fråga om människor som bor på annan ort än TS?
Har jag fattat helt fel ?????
Om jag får inbjudan till vigsel och bröllopsmiddag 65 mil från min hemort för att
brudparet BOR där så har jag ju valet att åka dit och vara med på brudparets dag men inte ge brudparet någon annan "present" än min närvaro eller så tackar jag nej men motivationen att jag inte har råd och är det ett brudpar jag känner väl så hoppas jag att de förstår och jag kan ändå vara glad att de ville dela sin dag med mig ) och kanske skicka en present istället?) Samma sak om det är
ett brudpar som BOR utomlands- då måste man som gäst förstå att brudparet kanske vill gifta sig i det landet.
Är det så att bruden och brudgummen kommer från olika delar av landet eller från olika länder och väljer att gifta sig utomlands eller på en annan ort så kan det ju vara så att brudparet väljer en helt annan ort /annat land för att slippa välja mellan de olika länderna eller olika hemorterna ( och slippa besvikna familjer och släktingar på ena eller andra sidan)....
MEN om brudparet väljer att gifta sig på annan ort/utomlands "bara för att gifta sig utomlands" eller på annan ort "för att hembygden inte riktigt duger" eller vad jag ska säga.....då är det en annan femma....
Om brudparet gifter sig 65 mil från där TS bor trots att de bor på samma ort som TS (och om de båda kommer från samma ort eller samma del av landet ) då är jag benägen att hålla med om att brudparet skulle kunna erbjuda övernattning åt gästerna eller i alla fall kunna ordna billig logi åt gästerna OCH avsäga sig presenter.....Och som brudpar måste man i så fall förstå att alla kanske inte har råd att komma...precis som jag skrivit förut. Men jag tycker inte att man kan tycka att folk ska bjuda tillbaka på "samma nivå" som man själv har haft på bröllop/fester/dop etc...Man VET faktiskt aldrig riktigt hur folk har det med sin ekonomi, hur "rika" man än tror att de är eller hur mycket de än tjänar...