• Fjosok

Bästa giftasåldern

Vilken ålder tycker NI är den ultimata giftasåldern? Ge gärna en god tanke bakom varför också :)

// Fjosok

• Svar på tråden Bästa giftasåldern
  • Pullan88
    J3nny skrev 2010-09-29 09:40:09 följande:
      Tror du missuppfattat lite, om det är mig du menar. Vi skrev fördomar mot unga som gifter sig, att de ofta har äldre män och inte utbildar sig. Blir hemmafru och är hemma med alla barn, och jag tycker det är en kvinnofälla. Inget fel i att tycka det.Sedan varför du skulle vara ointelligent utan akademisk utbildning är det ingen som sagt. Jag skrev att det är en fördom jag har...Jag har själv barn, innan giftemål. Ska jag vara helt ärlig så känns det underbart att ha gått igenom en sådan sak innan vi gifter oss. Det är vårat livs största utmaning, och jag skulle inte känna min sambo så väl som jag gör efter två barn. Blir på en helt annan nivå. Sedan får ni som tycker det är vansinne tycka det. Jag kommer stå som brud med en man jag gått igenom livets största under med! Nu har vi bara resten kvar, leva, uppfostra våra barn, jobba, utbilda oss ännu mera, resa och bli gamla tillsammans.  Måste väl tillägga att jag inte tycker det är fel att gifta sig innan barn heller, skulle nog själv kunnat göra det. Men det finns fördelar med båda.
    Jag är ung..

Fick barn vid precis fyllda 20,

Gifter mid vid 23,

och ändå är jag snart utbildad på universitet och är typ garanterad jobb världen över..

och jag tycker inte heller att man är dum för att man inte har högskoleutbildning :)

Hemmafru är egentligen ett underbart ord! Något fel med det? :)

Tänk vad skönt att kunna vara hemma, fixa, dona, göra världens bäste mat, gärna ha en stor bondgård och fixa med alla djuren..

bönder är bäst! och en hyllning till ALLA hemmafruar som jag VET har ett mycket hårdare arbete än de flesta:) :)

Skulle gärna vara hemmafru 50% och mitt blivande yrke 50% om jag hade råd.. men vem vet, det kanske jag har :)

Hmmafruar! Ni är bäst!!!! :)

• Fjosok

ojojoj, ja ...jag som tycker jag är för gammal vid 32. Och jag är man ...

Vad vi är olika :)

• Pullan88
    Fjosok skrev 2010-09-29 17:24:26 följande:
    ojojoj, ja ...jag som tycker jag är för gammal vid 32. Och jag är man ... Vad vi är olika :)
    man är inte äldre än vad man känner sig :)
  • Kattpoet

Jag började om vid 27 och  än en gång vid 33 och gifte mig vid 34.... man är aldrig för gammal.

• Fjosok

Klart man inte är. Känns bara som att denna "bröllopsgrej" med vigsel, kyrka, kläder och allt känns anpassad till 20-25 typ. Eller? Ingen annan som känner så?

• Lissie84
    Fjosok skrev 2010-09-29 18:33:58 följande:
    Klart man inte är. Känns bara som att denna "bröllopsgrej" med vigsel, kyrka, kläder och allt känns anpassad till 20-25 typ. Eller? Ingen annan som känner så?
    Nja inte riktigt, kanske mer upp mot 35, sen skulle jag personligen tycka att stort kyrkbröllop med jätteklänning skulle kännas lite passé 
  • Fjosok

Ja, säger inte ATT det är fel, men det känns som hela bröllopsgrejen är gjorda för "unga och redo för livet".

Men vi som inte är unga längre? Är det borgeligt i "civila" kläder som gäller?

• Fjosok

Eller tja, måste tillägga. Jätteklänningarna i mitt galleri har använts av brudar mellan 29-42 ...

Hehe :)

• Lissie84

Jag håller med om att "bröllopshysterin" är mer inriktad på unga kvinnor ch män (skulle inte räkna 32 som gammalt ). Sen är det absolut inte fel ifall någon som är 40+ vill ha bauta bröllop men det skulle rycka lite i mungipan... Alla har väl någon gräns för när man inte längre kan ha brudklänning med stort b. Sen tycker jag inte att inte att man behöver gifta sig borgligt bara för att man är äldre... =) 

• Pullan88

Jag tycker tvärtom..

bröllop är till för äldre.. för här inne på BT så tycker ju många det är fel att gifta sig ung..

det verkar som de flesta tycker det och har fördomar mot yngre..

så jag har alltid tyckt att gifta sig är till för 27+...:)

själv har man fått lite pikar från olika håll över hur ung man är..

då är det ju ganska underligt om butikerna faktiskt inriktar sig på 20-25 år , för jag uppfattar det lite som pinsamt att vara den enda yngre som ska gifta sig i våran stan :)

eftersom man just får.. pikar och annat..

• Sebastiána
    Pullan88 skrev 2010-09-29 16:49:34 följande:
    Jag är ung.. Fick barn vid precis fyllda 20, Gifter mid vid 23, och ändå är jag snart utbildad på universitet och är typ garanterad jobb världen över..   och jag tycker inte heller att man är dum för att man inte har högskoleutbildning :) Hemmafru är egentligen ett underbart ord! Något fel med det? :) Tänk vad skönt att kunna vara hemma, fixa, dona, göra världens bäste mat, gärna ha en stor bondgård och fixa med alla djuren..   bönder är bäst! och en hyllning till ALLA hemmafruar som jag VET har ett mycket hårdare arbete än de flesta:) :) Skulle gärna vara hemmafru 50% och mitt blivande yrke 50% om jag hade råd.. men vem vet, det kanske jag har :)   Hmmafruar! Ni är bäst!!!! :)
    Det jag pratade om var när MÄN hindrar sina flickvänner och MÖDRAR hindrar sina döttrar från att utbilda sig. I den håla jag pratar om FÖRVÄNTAS det att tjejerna slutar utbilda sig efter skolan, gifter sig och blir hemmafruar VARE SIG DE VILL ELLER INTE. Det tycker jag är läbbigt. Min väninna var jättesmart och fick högst eller näst högst betyg i alla ämnen men hennes mamma tyckte att hon slösade bort sitt liv och hennes pojkvän tyckte att hon brydde sig för lite om honom eftersom hon pluggade på kvällarna (då blev hennes mamma ännu mer ihärdig för "du ska väl inte skrämma bort honom"). Det slutade med att hon hoppade av efter första terminen på gymnasiet. Hon är så illa tvungen att vara hemmafru nu, hon får ju inget jobb och hur skulle hon klara sig utan honom om han stack?
  • Sebastiána
    Lissie84 skrev 2010-09-29 18:41:42 följande:
    Nja inte riktigt, kanske mer upp mot 35, sen skulle jag personligen tycka att stort kyrkbröllop med jätteklänning skulle kännas lite passé 
    Jag är snart 40, men känner mig som 25. Jag har inte varit gift tidigare och jag tänker inte missa det där med vit fin klänning och kyrkbröllop bara för att jag inte hittat den rätte förrän nu. Man lever för tusan bara en gång!!!
  • Sebastiána
    Lissie84 skrev 2010-09-29 19:28:29 följande:
    Jag håller med om att "bröllopshysterin" är mer inriktad på unga kvinnor ch män (skulle inte räkna 32 som gammalt ). Sen är det absolut inte fel ifall någon som är 40+ vill ha bauta bröllop men det skulle rycka lite i mungipan... Alla har väl någon gräns för när man inte längre kan ha brudklänning med stort b. Sen tycker jag inte att inte att man behöver gifta sig borgligt bara för att man är äldre... =) 
    Jag ser nu yngre ut än vad jag är, men jag kan säga att det finns brudar betydligt yngre än jag som passar MYCKET sämre än jag i klassisk brudklänning.
  • Lissie84

Jag menade absolut inget illa. Jag är säker på att du blir en jättesnygg brud vid 40! Jag skrev bara om hur det skulle kännas för mig och mina gränser, tror att alla har sina gränser, ifall en 60åring kom i en axelbandslös brudklänning med stor prinsesskjol skulle jag tycka det ser lite kul ut men vill hon ha det så får hon självklart det. Jag skulle känna mig lite out of place och försöka att anpassa sig lite mer efter min ålder. De flesta klänningar ser ju ut att vara anpassade för 20-35 åringar, men sen handlar det ju självklart om hur man känner sig!   

• Sebastiána
    Lissie84 skrev 2010-09-29 20:49:55 följande:
    Jag menade absolut inget illa. Jag är säker på att du blir en jättesnygg brud vid 40! Jag skrev bara om hur det skulle kännas för mig och mina gränser, tror att alla har sina gränser, ifall en 60åring kom i en axelbandslös brudklänning med stor prinsesskjol skulle jag tycka det ser lite kul ut men vill hon ha det så får hon självklart det. Jag skulle känna mig lite out of place och försöka att anpassa sig lite mer efter min ålder. De flesta klänningar ser ju ut att vara anpassade för 20-35 åringar, men sen handlar det ju självklart om hur man känner sig!   
    Det finns säkert 60-åringar som är betydligt fräschare än en den 25-åringar... och jag tror att Madonna, som fyllt 50, alldeles säkert skulle se skitsnygg ut i en klassisk brudklänning. Om man däremot ser tantig ut... men det finns både 25-åringar och 30-åringar som ser tantiga ut!

För min del kan jag säga att de flesta tror att jag är strax över 30...
  • Joffan

Tror inte det finns en bnästa ålder. Det är olika för alla jag kommer att vara 24 och min sambo 25. Vår dotter är 1år. vi gifter oss om 8månader för att det inte finns någon orsak att vänta. han är min bästa vän och är pärfekta för varandra!

Svar på tråden Bästa giftasåldern