• Fjosok

Bästa giftasåldern

Vilken ålder tycker NI är den ultimata giftasåldern? Ge gärna en god tanke bakom varför också :)

// Fjosok

• Svar på tråden Bästa giftasåldern
  • förlovadflicka

Måste väl rösta på den första då jag kommer vara 19. Om man är seriös och moget lagd vill säga, de flesta i min ålder är ju inte det... Men förutom det ser jag inga nackdelar med att gifta sig tidigt, har verkligen inget behov av att "leka av mig"...

• S2011
    Fjosok skrev 2010-09-27 12:12:59 följande:
    s2011: allt här är personliga åsikter, jag gav upp att träffa nån efter 30 så jag ansåg, och anser, mig för gammal för att köra hela bröllopsprylen. En del blir skitförbannade, andra applåderar, that's life .Semlorna: Ja, jag startsde denna tråd mest på nyfikenhet när det gällde åldersspannet och vad folk tänkte :)
    Jo, visst är det så. Men av nån underlig anledning har folk en tendens att glömma det där med att man svarar efter ens egna åsikt/er och det känns som att man ständigt får påpeka att det är just ens egen åsikt. Men tack för att du vet att det är så det fungerar :)

Jag tror inte att man nånsin är för gammal, däremot kan ju ens syn på "det perfekta" bröllopet kanske förändras med tid och ålder? Jag tycker dock man ska göra som funkar för en själv, gift sig eller gift sig inte - ett lyckligt liv sitter inte i att man har genomgått en bröllopsceremoni, även om jag kan tycka att det är ett fint "statement".

• Heloise

Jag röstade på 29-35, jag var 30 och min man 32, visst har vi kunnat gift oss när vi var 23 och 25 men det hade itne varit samma sak för oss. Vi ville ha en ordentlig fest och ha det ordnat för oss, i vårt fall dröjde det till 30, men rent teoretiskt sett så hade vi ju kunnat gifta oss betydligt tidigare eftersom vi varit tillsammans i 10 år när vi gifte oss.

Jag resonerade så här, alla stressar så mkt hela tiden, man behöver ju inte vara gift för att höra ihop, jag vill sprida ut de stora sakerna i livet och inte dra av allt innan jag fyllt 25. Gifta sig är ett sådant stort "moment" och för oss markerar det början på en ny fas i vårt liv, eftersom vi planerade att starta familj efter vårt bröllop. Nu har vi varit gifta i drygt 1 år och väntar vårt första barn till jul.

Naturligtvis är det upp till var och en men jag personligen ville vänta lite och längta efter att få gifta mig, precis som jag längtat efter att köpa hus, en ny bil, bli färdig med utbildningen och bli mamma.

• Kattpoet

Det finns ingen ålder som är rätt, det handlar om  personlig mognad och vilja att inse att ingen är perfekt och allt kommer inte vara rosenrött , utan ibland kan det vara behagligt vardagsgrått.

Jag har mött folk som gifter för att visa att de hörihop, för att lösa problem i förhållandet och det funkar inte.

Man bör redan ha kommit på hur man löser problem, att man inte kan ändra den andra personen och att kärlek är inte allt man behöver mer.

Kärlek är dock en god start men man behöver gemenskap, vänskap och  tolerans med.

Så det finns ingen perfekt ålder, det finns 40 åringar som inte borde gifta sig och det finns 20 åringar som verkligen passar för livslång samvaro.

• Fjosok
    S2011 skrev 2010-09-27 12:30:57 följande:
    Jo, visst är det så. Men av nån underlig anledning har folk en tendens att glömma det där med att man svarar efter ens egna åsikt/er och det känns som att man ständigt får påpeka att det är just ens egen åsikt. Men tack för att du vet att det är så det fungerar :) Jag tror inte att man nånsin är för gammal, däremot kan ju ens syn på "det perfekta" bröllopet kanske förändras med tid och ålder? Jag tycker dock man ska göra som funkar för en själv, gift sig eller gift sig inte - ett lyckligt liv sitter inte i att man har genomgått en bröllopsceremoni, även om jag kan tycka att det är ett fint "statement".
    Min nyfikenhet (som så mycket annars, farcineras av människor och hittar på lite olika saker för att kolla in vad folk tycker, tänker och så ...) handlar ju om ifall hela "bröllopsprylen" funkar i olika åldrar. Hela traditionen bygger ju på att man är ung, egentligen. Sen så är det annars idag när man gifter sig oavsett ålder, vilket ju är helt rätt, om man vill. För mig är det otänkbart, för andra självklartl Rätt kul va?
  • Heloise
    Fjosok skrev 2010-09-27 12:57:34 följande:
    Min nyfikenhet (som så mycket annars, farcineras av människor och hittar på lite olika saker för att kolla in vad folk tycker, tänker och så ...) handlar ju om ifall hela "bröllopsprylen" funkar i olika åldrar. Hela traditionen bygger ju på att man är ung, egentligen. Sen så är det annars idag när man gifter sig oavsett ålder, vilket ju är helt rätt, om man vill. För mig är det otänkbart, för andra självklartl Rätt kul va?
    Fast vad är ungt idag? Nu anses en förstföderska på 25 som "ganska" ung. Min svärmor var 3 barnsmor vid 26...

Perspektivet på vad som är ungt förändras ju i takt med att vi lever längre och har större möjligheter att utbilda oss. För 50 år sen var det självklara valet för en kvinna att gifta sig ung( annars kunde hon ju inte flytta hemifrån) och direkt efter giftemålet skaffa familj( vad skulle hon annars tillbringa dagarna med?)

Det är klart att man kan gifta sig ung och utbilda sig, göra karriär etc, men jag tror att en av anledningarna till att människor väljer att gifta sig lite enare idag är att an har större möjligheter, mer man vill upppleva. Nog för att man KAN göra det som gift, men det är nog många som tycker att gifta sig det gör man när man är redo för familjelivet( med eller utan barn).

• Fjosok

Eller så kan man göra som jag, starta om från början vid 28 då man behövde nya mål i livet och köra sin andra akademiska utbildning. Nästan lite pinsamt, känns typiskt 70-talist, hehe :)

Klart att det har olika betydelser i olika tider. Bara för 30 år sen så såg ju folk äldre ut än idag. Kolla en film från 1980 med en skådis som var runt 30, skulle lätt kunna tro idag att dom var 45-50. (exempel, Sven Melander i sällskapsresan)

Klart att det ändrar sig, så kanske inte konstigt att bröllop ser olika ut idag med alla dessa stilar.

Skoj eg :)

• Pullan88

Tror det handlar om personlig mognad som många påpekar:)
    Själv tror jag också de flesta (med undantag) tjejer är redo tidiare än killar.

Sjävl är jag precis 23 år och min sambo 30 när vi gifter oss:)

Vi har stadig ekonomi redan nu,

en dotter på 2 år,

ett jättebra liv ihop där vi båda vill samma saker,

Vi planerar även att bygga hus när jag är färdigutbildad ssk..

livet flyter på åt rätt håll.. vi vill gärna gifta oss redan nu:)

MEN, hade min sambo varit i min ålder så är det ju högst troligt att vi hade väntat med att både gifta oss och skaffa barn.. eftersom min sambo inte hade "lekt av sig" förrän han var omkring 26-27, medan jag själv lekt av mig vid 18 år :)

Vi är alla olika..

• Pullan88

det är ju som sagt olika med vad man vill i livet,

själv hatar jag rent ut sagt att vara ute och leka :) Sånt höll jag på med mellan 15-18 år då jag fick nog!

Jag är som en pensionär och sitter gärna och broderar, påtar i trädgården, ha familjekvällar och hemmadagar med familjen, hittar på massor av utflykter och skoj, tycker om att läsa och bara ta det lugnt..

ska jag ut och festa så är det en vinarkväll som gäller hemma hos någon av grannarna som är mellan 30-50 år..

Åldersmässigt är jag mycket äldre än till och med min sambo.. haha :D

• Fjosok

Men fenomenet är tokintressant.

Varför anses grabbar behöva leka vid 23 då inte kvinnor behöver det? 

Snabbare mognad är en sak i tonåren, men vid 23-25 år?? Det är ju i den åldern man typ "borde" gift sig om man kommer från mina bygder. :)

Svar på tråden Bästa giftasåldern