Bästa giftasåldern
Vilken ålder tycker NI är den ultimata giftasåldern? Ge gärna en god tanke bakom varför också :)
// Fjosok
Vilken ålder tycker NI är den ultimata giftasåldern? Ge gärna en god tanke bakom varför också :)
// Fjosok
J3enny- Ingen fara det är bara att fråga på =)
Jag kan inte säga att jag är särskilt troende, är döpt går i kyrkan lagom till jul (mest för julkonserten... ) men jag känner alltid lugn och frid när jag är i kyrkan, jag skulle aldrig gifta mig borgligt och jag har inget emot sex innan äktenskapet.
Det finns många anledningar till att jag inte vill skaffa barn innan jag är gift, dels beror det på hur jag ser på äktenskapet. Ett sätt att se på det är väl att undra varför man vill skaffa barn innan man är gift ( om man nu vill gifta sig, inte alla vill det). Som jag ser det så är barn ett åtagande och ansvar för livet, en relation man har till man dör. Jag anser inte att det är ett beslut man tänker lätt på. Och att då skaffa barn med någon man själv inte är säker på skulle jag aldrig göra. För mig hör barn till familjen och den startas när man gifter sig. Som den moraltant jag är så ser hur människor skaffar barn hit och dit med olika partners utan att se till framtiden och det är inget jag vill. Sen finns det självklart alla de juridiska fördelarna.
Ska passa på att alla får göra som de vill, dömer ingen som har barn utan att vara gift =)
Håller också med. Även om jag har barn själv och gifter mig inte förrän om en månad.
Tack för att du svarade!
Anledningen till att jag frågade om sex innan äktenskap är väl mest för att vid sex tillkommer också ett ansvar. Sex leder till graviditet och inget skydd är 100% säkert. Då tillkommer ju även moraliska frågor kring abort o.s.v. Saker och ting blir inte alltid som man tänkt sig.
Barn är för mig det största i livet. Äktenskapet är inte alls lika stort.
Jag gifter mig nu eftersom vi inte hann innan. Vi var unga och hade inte alls sparat för ett bröllop. Pengarna vi hade fick gå till barnet. Sedan kom nästa barn och nu har vi äntligen tagit oss ur dimman.
Lade min röst på 23-26 år då det är så gamla vi kommer att vara, men anledningen att vi gifter oss nu är egentligen att vi kommit fram till att åldern inte spelar någon roll. Jag har tidigare haft alla såna där tankar om allt man borde hinna med och göra innan, men vi kom till slut på att vi vill inte se på giftermål som en slutpunkt som man når när allt det andra är genomfört - äktenskapet är ju början! Och om man bara älskar och respekterar varandra tillräckligt mycket och ger varandra frihet så kommer det finnas utrymme att göra allt det där man vill göra ändå.
Jag röstade på 26-29, för att det är då, i den åldern vi kommer att gifta oss. Däremot så ser jag inga problem att gifta sig yngre eller äldre. Livet slutar inte för att man har gift sig. Jag blir lite irriterad över att folk härinne tror att man kommer ifrån stenåldern bara för att man kommer från en liten by.. varför vet jag inte, men,men..
Jag kommer från ett ställe som inte är mer än en by.. jag förväntar mig inte och förväntas inte att skaffa 50 barn och bli hemmafru. Jag känner mig inte heller mindre intelligent för att jag inte har en akademisk utbildning.. jag har bott utomlands, rest runt i världen och har ett väldigt roligt jobb som jag brinner för utan en utbildning..
Jag ber om ursäkt om jag har förstått er fel, men att jag skulle vara blåst i huvudet bara för att jag inte har gått på högskola eller universitet och för att jag inte är över 30 tycker jag bara är fel. Livet tar absolut inte slut bara för att jag och m2b gifter oss och kommer för den delen inte heller ta slut när/om vi skaffar barn, det är ju då det börjar, det en människa är ämnad till.. att bilda familj.. vi låter varandra växa och ta olika stor plats i vårat förhållande, om han vill utbilda sig så jobbar jag och om jag vill utbilda mig så jobbar han.
Tror du missuppfattat lite, om det är mig du menar.
Vi skrev fördomar mot unga som gifter sig, att de ofta har äldre män och inte utbildar sig. Blir hemmafru och är hemma med alla barn, och jag tycker det är en kvinnofälla. Inget fel i att tycka det.
Sedan varför du skulle vara ointelligent utan akademisk utbildning är det ingen som sagt. Jag skrev att det är en fördom jag har...
Jag har själv barn, innan giftemål. Ska jag vara helt ärlig så känns det underbart att ha gått igenom en sådan sak innan vi gifter oss. Det är vårat livs största utmaning, och jag skulle inte känna min sambo så väl som jag gör efter två barn. Blir på en helt annan nivå. Sedan får ni som tycker det är vansinne tycka det. Jag kommer stå som brud med en man jag gått igenom livets största under med!
Nu har vi bara resten kvar, leva, uppfostra våra barn, jobba, utbilda oss ännu mera, resa och bli gamla tillsammans.
Måste väl tillägga att jag inte tycker det är fel att gifta sig innan barn heller, skulle nog själv kunnat göra det. Men det finns fördelar med båda.