Bästa giftasåldern
Vilken ålder tycker NI är den ultimata giftasåldern? Ge gärna en god tanke bakom varför också :)
// Fjosok
Vilken ålder tycker NI är den ultimata giftasåldern? Ge gärna en god tanke bakom varför också :)
// Fjosok
Men har det inte ofta varit så förr i tiden med, att tjejen gifte sig med en äldre kille?
Tror du inte alltid det varit så att tjejen är mer mogen? :)
Med undantag såklart :) Har träffat många yngre killar som är mogna också..
Men kan det ha något att göra med att kvinnan känner mer starkt att skaffa barn? Om man tänker den biologiska klockan och känslan man har, och att man då strävar efter lugn, trygghet och familj..
Mannen kanske också gör det, men inte i samma utsträckning? Mannen är ju inte tvingad att stanna vid samma kvinna och skaffa barn med bara EN om man ser till naturen :)
haha.. jag är kanske helt ute och cyklar.. men lite teorier bara!
Både min sambo och jag är 28 år och kommer så vara om 4 dagar när vi gifter oss.
FÖR OSS passar detta jättebra då vi båda har ganska lång utbildning bakom oss. Han lumpen (lång omgång) och 3 år på KY-utbildning och jag 6 år på Chalmers. Jag var helt klar med utbildningen vid 25 (sist av oss) och vi har nu båda stadiga jobb och inkomster.
Vi känner nu att vi är redo att verkligen starta en familj. Som Heloise här ovan sa så är detta en markering av en ny fas för oss. Vi köpte ett hus för 1 år sedan och vi planerar att inom kort efter bröllopet börja försöka skaffa barn.
Men detta gäller ju bara för oss och för många andra kommer det säkert vara en annan ålder som är mest lämplig. Finns ju dessutom inget som säger att man inte kan gifta sig innan man är färdig med sina utbildningar och skaffat jobb. Men för oss så kändes detta mest rätt.
Jag röstade 26-29 år.
Jag är själv nyss 24 år fyllda. Sambon är 25 snart och vi ska gifta oss om en månad. Efter 7 år ihop och två barn såg vi ingen anledning till att vänta.
Dock tänker jag inte dölja att jag gärna går ut och dansar med vännerna ibland, jag umgås inte med folk som ens är 10 år äldre än mig och jag verkar nog inte äldre än vad jag är heller. Kanske inte ska gifta mig.
Lekt av mig har jag nog inte heller gjort för jag leker mer än gärna med sambon/blivande ( ) och anser att relationen med mina vänner är viktig!
Angående vad jag röstade tycker jag att 26-29 år är medelåldern. Allt under och över är också perfekt ålder. Allt beror på individerna.
Sedan tror jag inte killar behöver längre tid att "leka av sig" på. Allt handlar kanske om att man inte hittat den rätta än. Hittar man rätt tror jag också att man stannar. Behöver inte vara svårare än så.
Undrar om det är karlarna eller vi kvinnor som kommit på detta med att karlar behöver längre tid på sig att bli mogna. Jag har dock inte denna erfarenhet, konstigt eftersom många verkar anse det? Många unga män jag känner och träffar på vill alla ha fru och barn, det verkar vara drömmen för många.
Jag har inte dragit alla över en kant.
Men de flesta män behöver mer tid.
i alla fall där jag bor.. Här är medelåldern att skaffa barn och stadga sig ca. 25-35 år för en man och för en kvinna mellan a. 18-25 år..
det borde ju vara något i den stilen annars skulle det inte varit så ju ;)
Men som sagt.. jag drar inte alla över en kant.. detta är bara min erfarnhet...
alla människor är olika och många, som jag, är inte den typen som måste ut och partaja och dricka.. jag nöjer mig med vinkvällar med nära och kära och vänner..
Leka av sig menar jag inte knulla runt, utan mer att man måste festa runt varje helg..
Min sambo festade runt varje helg i örjan när vi träffades, men nu gör han inte det, och inte för att jag tvingar honom till att vara hemma lite mer, utan för att ha själv vill det..
Båda vill ha ett lite lugnare liv helt enkelt.. men det har jag velat sen jag var 18 och han 26..
i de flesta av mina vänners förhållande är det ungefär likadant.. därför denna teori om att män behöver lite längre tid på sig att "festa loss varje helt och göra som dom vill"..
ett partyliv helt enkelt, inte ett "ha sex med alla liv"
;)
Men vill inte heller påstå att VI är tråkiga för att vi har ett mer familjeliv, tycker att det är UNDERBART!
Och jag kan tycka det är kul att komma ut ganska ofta med, men absolut inte på puben eller dansgolvet bland alla andra, utan en bra kväll med vin och mat med vänner och folk jag känner..
me nvisst kan drömmen för många unga killar med vara fru och barn. men jag upplever att tjejer är snabbare att vilja ha det..
sen kan det variera var vi bor hän med :)
Jag tycker inte att mognaden ligger i hur ofta man väljer att gå ut och dansa eller hur ofta man väljer att stanna hemma heller. Svårt att förklara hur jag menar.
Det är en himla balans och även om du och jag kanske inte tycker det är superkul att vara på krogen och festa ofta (jag går ut och dansar då och då och tycker att det är roligt om det inte händer allt för ofta) så finns det de som gillar det, men jag anser inte mig vara mognare eller på något vis mer lämpad att gifta mig för det.
Jag älskar också familjelivet, har varit mamma i fyra års tid men värdesätter tid för mig själv även om det är att dansa på krogen (behöver inte innebära alkohol ens) eller om det är att bara gå och och promenera med mina vänner. Precis som min sambo tränar och tar hand om sig själv samt umgås med människor utan mig.
Alla ser på äktenskap olika såklart, jag tycker det är viktigt att man har ett eget liv också. Jag tycker inte det tyder på att man inte lekt av sig. Jag menar att det man gör på sin egentid inte ska spegla förhållandet i sig.
Sedan om man springer på krogen jämt, eller tränar varje kväll så egentid med sin kära blir lidande kanske det är mer förhållandet som är skadat då. Så tänker jag...
Ja, medelåldern på att gifta sig är nog hög var man än bor. Tycker kvinnor här också är en aning sena eftersom vi räknas som tidiga. Känner nog ingen kvinna i min ålder som ens planerar giftemål. Ingen man heller då.
Rörigt det blir allting och vad mycket jag skriver, hoppas att lite av vad jag menar kommer fram.
Menar bara att i vår lilla by så är det inte bara festandet som gäller utan massa som går överstyr och inte kan räknas alls som att vara mogen :)
Som sagt, man kan ju ha roligt nykter med som du säger..
Hur gammal är du förresten ? Blir nyfiken nu, när du sa att det inte var många i din ålder där du bor...:)
Själv är jag 22 och vet inte heller någon som gifter sig i min ålder.. eller kanske ett par stycken, men som jag inte känner.. min sambo är dock 29.. men är som mig till sättet:)
29-30 sådär!
Men jag har också upptäckt att många unga tjejer romantiserar giftemål och skaffa barn, allt är rosenrött och de ska äntligen de få någon som älskar dem vilkorlöst.
Jag mött flera unga pojkar som insett, nej jag har inte livsefarenheten som det krävs för att vara en bra förälder.
Ibland känns det som killar är mer realistiska när det gäller att bilda familj.
Jag har bara väldigt svårt att förstå vad det har med könet att göra? Någon får gärna förklara det för jag är inte omöjlig att ändra uppfattning.
Jag är nyfyllda 24 år. Min yngre syster är 22 år och hon är så långt ifrån giftemål man kan komma. Jag hade två barn och fästman vid 22 vilket jag tycker är rätt tidigt. Men jag skulle lätt ha gift mig då också. Dock ser ekonomin bättre ut nu när vi båda varit föräldrarlediga klart o.s.v.
Hur länge har du och din blivande varit tillsammans?
Jag tror att du och jag har olika uppfattning/erfarenheter vad gäller att gå ut och dansa. Jag gör det med mina vänner, och vi kan även träffas utan att gå ut. Inget krångel utan bara trevligt.
Jag har bara väldigt svårt att förstå vad det har med könet att göra? Någon får gärna förklara det för jag är inte omöjlig att ändra uppfattning.
Kanske kan det ha med yttre påverkan att göra. Just det vi diskuterar i tråden just nu t.ex. Kvinnor känner sig mer pressade för att de väntas gifta sig och bilda familj tidigt medans männen anses vara senare och behöver inte stressa...
har jättemycket livserfarenhet mot de flesta i min ålder...
Skulle aldrig romantisera det där med att skaffa barn, och nu har vi ju i alla fall gjort det och är världens lyckligaste familj.. inte bara vi som tycker det om oss..
folk i vår omgivning ser oss som riktigt seriösa iallafall..
man kan ju inte dra alla tjejer och killar över en kant..