• BlackWIngedAngel

Blir det fånigt?

Jag har funderat en del kring det där med slöjan. Sedan jag var liten har jag alltid föreställt mig att jag skulle ha en "engelsk slöja" när jag gifte mig, dvs en slöja som är nedfälld framför ansiktet och som sedan viks undan. Vi ska inte ha ett anglosaxiskt bröllop i övrigt utan ett traditionellt, svenskt kyrkbröllop. Så då undrar jag; blir det fånigt om jag går in med slöjan nedfälld och att brudgummen viker undan den när vi kommer fram till altaret? 

Jag vet att det är upp till mig och att jag ska göra som jag vill, men jag vill gärna höra lite synpunkter. Är det någon här som hade tyckt att det kändes plojigt eller konstigt på något sätt?

• Svar på tråden Blir det fånigt?
  • BlackWIngedAngel

Dejli: Jag tycker att det blev en väldig massa utläggningar, utan att du egentligen svarade MIG för det?! Jag har inte bett om en tråd för inbördes beundran, men jag tycker heller inte att det är okej att du utgår ifrån att det är en "Hollywood-idé", för det är det inte. 

Jag ser väldigt lite på amerikanska komedier och den här idén har jag haft längre än så, kan jag meddela. Dessutom tycker jag inte att en modefråga är att jämföra med brudöverlämning.

För en slöja är ju ett klädesplagg, eller möjligen en accessoar och de har varierat mycket i sitt utseende under årens lopp. Jag skulle inte vilja vara kvinna på 50-talet, med allt vad det innebar, men kläderna var finare då. (Tycker jag, alltså) Och om jag väljer att sy mig en klänning i 50-talsmodell eller en kostymdräkt i 40-talsstil, så är det knappast någon som kommer se det som ett ställningstagande om att jag vill ha sämre rättigheter för kvinnor. Varför skulle det i så fall tolkas så, just denna dag, bara för att plagget är vitt?!  

• BlackWIngedAngel
    Prinsessan Törnros skrev 2010-08-18 14:36:48 följande:
    Jag tycker det är vacker med en brudslöja, kommer troligen att ha det själv. Tycker inte att det är fånigt, men alla tycker ju olika!
    Jo, men vad tycker du om just den här typen av brudslöja?
  • Mymlan16

Angående det här med fånigheten. Egentligen är ju den vita klänningen och dess innebörd (oskuld) precis lika fånig, hur många brudar i Sverige idag är egentligen oskulder när de står brud? En del, men ganska få. Och att drösa omkring i långklänning med krinolin som om det vore år 1850 (om man nu har det).... Liksom att bära runt på ett knippe blommor hela dagen (vem gör annars en sådan sak till vardags? Det är faktiskt också ganska löjligt.) Att ha en tiara eller en krona är värsta maskeraden, de flesta av oss är varken prinsessor, grevinnor eller oskulder ;)  Att åka häst och vagn, eller Rolls Royce som många gör är också maskerad, när vi annars åker Volvo eller Fiat med lite rost på. Men man gör det för att det är roligt, för att det är och ska bli en festlig dag osv. Slöja framför ansiktet är väl egentligen inte varken mer eller mindre fånigt än allt det andra.

Lite fånigt är det dock tycker jag (som ändå ska bära det). Jag har skrattat, grälat, gråtit, sovit, svettats, älskat och krossat porslin i vredesmod när min kille varit nära. Att han skulle lyfta på slöjan och se/kyssa sin brud för första gången är totalt malplacerat i sammanhanget och då blir det lite maskerad. Men varken mer eller mindre än allt det andra, ovan nämnda, underbara tramset som byggs upp runt bröllop.... ;) Det enda viktiga och verkliga är ju ändå kärleken och löftet, allt annat är bara vacker rekvisita, gamla traditioner  och nya och drömmar om att få en "sagodag". Det runt omkring glad lek, och det ena är väl inte fånigare än det andra (bara mer eller mindre ovanligt). =)

• BlackWIngedAngel
    Mymlan16 skrev 2010-08-18 18:42:45 följande:
    Angående det här med fånigheten. Egentligen är ju den vita klänningen och dess innebörd (oskuld) precis lika fånig, hur många brudar i Sverige idag är egentligen oskulder när de står brud? En del, men ganska få. Och att drösa omkring i långklänning med krinolin som om det vore år 1850 (om man nu har det).... Liksom att bära runt på ett knippe blommor hela dagen (vem gör annars en sådan sak till vardags? Det är faktiskt också ganska löjligt.) Att ha en tiara eller en krona är värsta maskeraden, de flesta av oss är varken prinsessor, grevinnor eller oskulder ;)  Att åka häst och vagn, eller Rolls Royce som många gör är också maskerad, när vi annars åker Volvo eller Fiat med lite rost på. Men man gör det för att det är roligt, för att det är och ska bli en festlig dag osv. Slöja framför ansiktet är väl egentligen inte varken mer eller mindre fånigt än allt det andra.Lite fånigt är det dock tycker jag (som ändå ska bära det). Jag har skrattat, grälat, gråtit, sovit, svettats, älskat och krossat porslin i vredesmod när min kille varit nära. Att han skulle lyfta på slöjan och se/kyssa sin brud för första gången är totalt malplacerat i sammanhanget och då blir det lite maskerad. Men varken mer eller mindre än allt det andra, ovan nämnda, underbara tramset som byggs upp runt bröllop.... ;) Det enda viktiga och verkliga är ju ändå kärleken och löftet, allt annat är bara vacker rekvisita, gamla traditioner  och nya och drömmar om att få en "sagodag". Det runt omkring glad lek, och det ena är väl inte fånigare än det andra (bara mer eller mindre ovanligt). =)
    Väldigt mycket vettiga tankar! *skratt* Så har jag inte heller tänkt på det innan. En sak dock; Den vita färgen är inte till för att visa att man var oskuld, utan för att visa att man hade så gott om pengar att man kunde köpa sig en klänning enbart för bröllopets skull. Allmogen gifte sig i sin vanliga finklänning, som var svart av praktiska skäl och de rika gifte sig i vitt för att visa att de kunde. Redan snobberierna alltså! ;)
  • Mymlan16

anne på grönkulla skrev 2010-08-18 18:54:20 följande:
    Jag undrar varför du vill det - vad i att lyfta slöjan är det som är viktigt för dig på bröllopsdan?

Vet inte om det är till mig eller TS som du riktar det här; men för min del är det inte jag som vill det utan han (jag är förvisso inte emot det, men hade inte tänkt på denna typ av slöja innan). Vi diskuterade just varför och han visste inte riktigt. Kanske därför att under alla år han tänkt på att gifta sig inte visste med vem och därför var ansiktet beslöjat i drömmen och nu var det så han tänkte sig just det ögonblicket. Eller för att han sett en musikvideo med Guns and Roses där de gjorde det =)  Argumenten spelar inte så stor roll för mig, så länge de inte är nedvärderande på något sätt och de är de inte. Han vet att han får en ultrafeminist som livskamrat ;). Jag uppfyller mer än gärna denna lilla dagdröm, det känns roligt att kunna göra det.

• anne på grönkulla

Mymlan16 skrev 2010-08-18 19:37:40 följande:
      Vet inte om det är till mig eller TS som du riktar det här; men för min del är det inte jag som vill det utan han (jag är förvisso inte emot det, men hade inte tänkt på denna typ av slöja innan). Vi diskuterade just varför och han visste inte riktigt. Kanske därför att under alla år han tänkt på att gifta sig inte visste med vem och därför var ansiktet beslöjat i drömmen och nu var det så han tänkte sig just det ögonblicket. Eller för att han sett en musikvideo med Guns and Roses där de gjorde det =)  Argumenten spelar inte så stor roll för mig, så länge de inte är nedvärderande på något sätt och de är de inte. Han vet att han får en ultrafeminist som livskamrat ;). Jag uppfyller mer än gärna denna lilla dagdröm, det känns roligt att kunna göra det.

Jag tänkte frågan till TS men uppskattar svar från övriga också, tack snälla! Särskilt som jag tycker det ofta blir rätt trista reaktioner på såna frågor, man blir ofta anklagad för att vara hårig ultrafeminist eller nåt.

Det är inte en dagdröm jag personligen skulle vara bekväm med att uppfylla (mitt nick till trots, jag tycker det hör hemma i sagan och inte i min vardag ), men du är mer generös än jag tydligen!

• Sebastiána
    Prinsessan Törnros skrev 2010-08-18 14:36:48 följande:
    Jag tycker det är vacker med en brudslöja, kommer troligen att ha det själv. Tycker inte att det är fånigt, men alla tycker ju olika!
    Kommer du att ha brudslöja för ansiktet? Eller bara vanlig slöja. Vanlig slöja ser inte lika konstigt ut (tycker jag).
  • katten89

jag tycker det låter lite gulligt på något sätt! Ha du din slöja om det känns rätt för dig! Satsa på en ganska tunn bara, ett litet tips... :)

• BlackWIngedAngel
    Sebastiána skrev 2010-08-18 20:00:37 följande:
    Kommer du att ha brudslöja för ansiktet? Eller bara vanlig slöja. Vanlig slöja ser inte lika konstigt ut (tycker jag).
    Formuleringen; "inte LIKA konstigt", får det att låta som att du tycker att alla typer av slöja är lite konstigt. I så fall kanske den här tråden inte riktigt var din grej? :)
  • BlackWIngedAngel
    anne på grönkulla skrev 2010-08-18 18:54:20 följande:
    Jag undrar varför du vill det - vad i att lyfta slöjan är det som är viktigt för dig på bröllopsdan?
    Det är väl med det som med alla kläder jag tar på mig; jag har alltid tyckt att det är fint med nedfälld slöja.
  • Hoffsennanen Tottoplex
    katten89 skrev 2010-08-18 20:04:50 följande:
    jag tycker det låter lite gulligt på något sätt! Ha du din slöja om det känns rätt för dig! Satsa på en ganska tunn bara, ett litet tips... :)
    haha!!! fick en bild framför mig att man har en såpass tjock att man inte ser igenom och att man ramlar eller går in i något!haha!!

Lycka till TS! tycker att det kan vara fint/romantiskt/vackert osv osv!  

ps: vi vill se bild

• BlackWIngedAngel
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2010-08-18 22:57:17 följande:
    haha!!! fick en bild framför mig att man har en såpass tjock att man inte ser igenom och att man ramlar eller går in i något!haha!!   Lycka till TS! tycker att det kan vara fint/romantiskt/vackert osv osv!   ps: vi vill se bild
    Ja, en tjock slöja är knappast en bra idé.

Jag får väl försöka lösa det sen då :)

• Sebastiána
    BlackWIngedAngel skrev 2010-08-18 22:36:00 följande:
    Formuleringen; "inte LIKA konstigt", får det att låta som att du tycker att alla typer av slöja är lite konstigt. I så fall kanske den här tråden inte riktigt var din grej? :)
    Fel uttryckt av mig . Jag tycker inte att det ser konstigt ut med vanlig slöja - mer än att det kan bli för mycket till vissa klänningar (min egen t.ex om det blir den jag nu bestämt mig för).
Svar på tråden Blir det fånigt?