• BlackWIngedAngel

Blir det fånigt?

Jag har funderat en del kring det där med slöjan. Sedan jag var liten har jag alltid föreställt mig att jag skulle ha en "engelsk slöja" när jag gifte mig, dvs en slöja som är nedfälld framför ansiktet och som sedan viks undan. Vi ska inte ha ett anglosaxiskt bröllop i övrigt utan ett traditionellt, svenskt kyrkbröllop. Så då undrar jag; blir det fånigt om jag går in med slöjan nedfälld och att brudgummen viker undan den när vi kommer fram till altaret? 

Jag vet att det är upp till mig och att jag ska göra som jag vill, men jag vill gärna höra lite synpunkter. Är det någon här som hade tyckt att det kändes plojigt eller konstigt på något sätt?

• Svar på tråden Blir det fånigt?
  • Rufsas

Min blivande man kommer att ha finskor och manschettknappar dagen till ära. Jag ser DET som att han är pojke som blir till man. Skämtosido, måste vi komma in på jämställdshetsdebatten bara för att vi diskuterar BRUDslöja? Jag är övertygad om att TS inte blir stenad till döds av sin blivande make om hon inte har den, utan att hon valt upplägget själv eller tillsammans med honom. Låt oss rikta engagemang och iver mot de riktiga problemen i världen. Själv har jag en far som suttit fängslad i flera år i vårt hemland. Det ni skriver är ett fuck you-finger rakt i hans ansikte. Suck för lilla Sverige säger jag bara...

• Marängtrollet

Skippar detta ämne nu, orkar inte läsa mer från någon som har Wikipedia som favoritkälla...

Håller med Rufsas och JT2010 för övrigt.

Hoppas tråden går tillbaka till huvudämnet nu, om det är fånigt eller inte, och jag tycker inte det. Var och en har rätt till sin uppfattning och det respekterar jag.
    Men att dra in penisar ( nej jag tror faktiskt inte att ALLA tänker på att man dansar runt en sådan med sina barn ) tycker jag är patetiskt. Orkar inte ens kommentera detta eftersom det med säkerhet också blir "missuppfattat"..

Jag kommer troligen ha en sådan slöja om den passar till min oinköpta klänning och om vår präst inte har något emot det, eftersom jag tycker det är vackert och romantiskt!
    Tack för mig, och lycka till BlackWingedAngel hur du nu än gör=)

Och vad gäller det här med slöjan och ägodelstänket på den tiden så berodde det på att bröllopet knappast var av kärlek utan pengar och makt, och då ville brudgummen vara säker på att det var rätt person han gifte sig med. På den tiden var det komplicerat med skilsmässa..ibland kunde det hända att familjen skickat någon helt annan till kyrkan.. Så har jag förstått det när detta diskuterades på någon historialektion.

• Dejli
    Marängtrollet skrev 2010-08-17 19:50:27 följande:
    Skippar detta ämne nu, orkar inte läsa mer från någon som har Wikipedia som favoritkälla...Håller med Rufsas och JT2010 för övrigt.Hoppas tråden går tillbaka till huvudämnet nu, om det är fånigt eller inte, och jag tycker inte det. Var och en har rätt till sin uppfattning och det respekterar jag.Men att dra in penisar ( nej jag tror faktiskt inte att ALLA tänker på att man dansar runt en sådan med sina barn ) tycker jag är patetiskt. Orkar inte ens kommentera detta eftersom det med säkerhet också blir "missuppfattat"..Jag kommer troligen ha en sådan slöja om den passar till min oinköpta klänning och om vår präst inte har något emot det, eftersom jag tycker det är vackert och romantiskt! Tack för mig, och lycka till BlackWingedAngel hur du nu än gör=)Och vad gäller det här med slöjan och ägodelstänket på den tiden så berodde det på att bröllopet knappast var av kärlek utan pengar och makt, och då ville brudgummen vara säker på att det var rätt person han gifte sig med. På den tiden var det komplicerat med skilsmässa..ibland kunde det hända att familjen skickat någon helt annan till kyrkan.. Så har jag förstått det när detta diskuterades på någon historialektion.
    Jag ber om ursäkt om jag uppfattas som oseriös (och favoritkälla vet jag inte, har nog inte delat med mig av Wiki tidigare vad jag kan minnas), och jag vet att Wikipedia inte är det mest seriösa på nätet. Just det citatet sammanfattade det dock väldigt bra som jag läst på många andra sidor. Om det är valet av källa som stör dig så letar jag gärna reda på något trovärdigare.

Och jag tror nog att även om inte just du diskuterar innebörden av midsommarstången med dina barn så har iaf jag och alla jag känner fått lära sig detta i skolan i samband med religions- och/eller historielektionen. Precis som man får lära sig varför vi firar påsk, jul eller vad det nu må vara. Men nej, alla tänker nog inte på att det är en penis just vid dansandet. Men det tillhör normal allmänbildning att veta varför man (ursprungligen) firar midsommar.

Jag har också kommenterat huvudämnet också, så helt off-topic har jag inte varit. Man kan framföra sina åsikter sakligt och utan att gå till personangrepp (vilket jag tycker du gör i din inledande mening).

Jag har bara sagt vad JAG anser och hur JAG skulle göra och att JAG ANSER att man bör veta innebörden av de symboliska handlingar man utför. Sedan är det upp till var och en att känna att man kan och vill stå för den innebörd det har. Kan och vill man det är det bara att köra på. Det är ju ett personligt ställningstagande, precis som allt annat.

• JT2010
    Dejli skrev 2010-08-17 20:59:54 följande:
    Jag har bara sagt vad JAG anser och hur JAG skulle göra och att JAG ANSER att man bör veta innebörden av de symboliska handlingar man utför. Sedan är det upp till var och en att känna att man kan och vill stå för den innebörd det har. Kan och vill man det är det bara att köra på. Det är ju ett personligt ställningstagande, precis som allt annat.
    Men snälla du tror du verkligen att man väljer att ha slöja framför ansiktet bara om man kan stå för dess gamla innebörd???? Saker och ting förändras och därmed även denna handlings innebörd som man faktiskt står för. Är det så svårt att acceptera att saker utvecklas? Jag blev både överlämnad vid altaret och hade slöja för ansiktet men detta gjorde jag utan att tänka på dessa sakers ursprungliga innebörd. Som någon skrev tidigare så finns det ju inte en normal kotte som tänker att bruden på något sätt är förtryckt bara för att man gör något av detta medan hon går fram mot altaret!
  • Mymlan16

Jag ska ha en sådan - tyckte det var lite fånigt först, men min kille ville så gärna få lyfta på slöjan efter vigseln och kyssa mig. Och vem kan motstå en sådan dröm från hans sida... ;) Hoppas att jag inte kommer se ut som Spökplumpen haha (skrattade länge efter att ha läst det uttrycket!)Lite skönt faktiskt också att ha något att "gömma sig bakom"....

• Sebastiána

Frågan var "Ser det fånigt ut" och jag har svarat att jag tycker att det ser lite fånigt ut.

• Dejli
    JT2010 skrev 2010-08-17 21:08:53 följande:
    Men snälla du tror du verkligen att man väljer att ha slöja framför ansiktet bara om man kan stå för dess gamla innebörd???? Saker och ting förändras och därmed även denna handlings innebörd som man faktiskt står för. Är det så svårt att acceptera att saker utvecklas? Jag blev både överlämnad vid altaret och hade slöja för ansiktet men detta gjorde jag utan att tänka på dessa sakers ursprungliga innebörd. Som någon skrev tidigare så finns det ju inte en normal kotte som tänker att bruden på något sätt är förtryckt bara för att man gör något av detta medan hon går fram mot altaret!
    Det är ju upp till var och en, naturligtvis. Det finns många saker människor gör för att man vill, för att man tycker det är vackert/romantiskt/vad som helst, och tycker att den ursprungliga innebörden är oviktig.

Då får man ju också stå ut med att man ifrågasätter syftet med det hela, särskilt om man startar en diskussionstråd med frågan "Är det någon här som hade tyckt att det kändes plojigt eller konstigt på något sätt?". Jag har svarat på den sista delen i frågan, "konstigt på något sätt". För jag personligen anser att det är "konstigt på något sätt". Sedan gör man precis som man vill.

Men om man verkligen vill detta, varför ställer man ens frågan? Är det då inte bättre att bara köra på utan att be om råd, för då riskerar man ju att få ett svar man inte vill ha. Det kan ju också göra att man ändå känner att man vill, men att det tagit udden av glädjen med det hela när andra tycker olika och talar om det också.

Som exempel tycker jag tycker palestinasjalar kan vara snygg rent estetiskt på vissa personer, men skulle aldrig bära en pga den politiska laddning jag tycker den har, och som jag inte står för. Jag vet att många struntar i det och bär den för att det är snyggt utan att göra något personligt ställningstagande, och då får man absolut göra det. Men jag anser att man bör vara medveten om ursprunget så att man vet vad den kan betyda för vissa människor.

• Cackis

Som svar på TS fråga: Ja, det känns fånigt. Tycker jag. Som en maskerad ungefär. Eller som taget ur en Hollywoodfilm.

Men smaken är som baken - delad

• mamablues

Men ärligt, vilken diskussion det blev om en fråga, hahaha! Det kan verkligen bli hetsiga ämnen här utan anledning

Jag har haft den drömmen sedan jag var liten att ha en slöja framför ansiktet men kommer inte att ha det då det känns för mkt till min klänning. Annars är det väldigt vackert! Se till helheten när du gör ditt val och om det har vart din dröm så kanske du ska följa ditt hjärta! Måste man tänka på vad allt har för betydelse eller vart det kommer ifrån? Det är väl ingen som skulle undra varför du ahr så på ditt bröllop eller skratta åt dig? Man ser det så ofta i filmer å på bild så jag tycker det är ett naturligt sätt att bära en slöja på, variationen är i olika skepnader och man väljer det man tycker om bäst själv!

• ClaraH

Personligen gillar jag det enkla och avskalade så om du vill ha en ärlig åsikt tycker jag att det ser lite fånigt ut. Det är väldigt trevligt att få se ansiktet på bruden när brudparet kommer in.

Svar på tråden Blir det fånigt?