JT2010 skrev 2010-08-17 21:08:53 följande:
Men snälla du tror du verkligen att man väljer att ha slöja framför ansiktet bara om man kan stå för dess gamla innebörd???? Saker och ting förändras och därmed även denna handlings innebörd som man faktiskt står för. Är det så svårt att acceptera att saker utvecklas? Jag blev både överlämnad vid altaret och hade slöja för ansiktet men detta gjorde jag utan att tänka på dessa sakers ursprungliga innebörd. Som någon skrev tidigare så finns det ju inte en normal kotte som tänker att bruden på något sätt är förtryckt bara för att man gör något av detta medan hon går fram mot altaret!
Det är ju upp till var och en, naturligtvis. Det finns många saker människor gör för att man vill, för att man tycker det är vackert/romantiskt/vad som helst, och tycker att den ursprungliga innebörden är oviktig.
Då får man ju också stå ut med att man ifrågasätter syftet med det hela, särskilt om man startar en diskussionstråd med frågan "Är det någon här som hade tyckt att det kändes plojigt eller konstigt på något sätt?". Jag har svarat på den sista delen i frågan, "konstigt på något sätt". För jag personligen anser att det är "konstigt på något sätt". Sedan gör man precis som man vill.
Men om man verkligen vill detta, varför ställer man ens frågan? Är det då inte bättre att bara köra på utan att be om råd, för då riskerar man ju att få ett svar man inte vill ha. Det kan ju också göra att man ändå känner att man vill, men att det tagit udden av glädjen med det hela när andra tycker olika och talar om det också.
Som exempel tycker jag tycker palestinasjalar kan vara snygg rent estetiskt på vissa personer, men skulle aldrig bära en pga den politiska laddning jag tycker den har, och som jag inte står för. Jag vet att många struntar i det och bär den för att det är snyggt utan att göra något personligt ställningstagande, och då får man absolut göra det. Men jag anser att man bör vara medveten om ursprunget så att man vet vad den kan betyda för vissa människor.