• BlackWIngedAngel

Blir det fånigt?

Jag har funderat en del kring det där med slöjan. Sedan jag var liten har jag alltid föreställt mig att jag skulle ha en "engelsk slöja" när jag gifte mig, dvs en slöja som är nedfälld framför ansiktet och som sedan viks undan. Vi ska inte ha ett anglosaxiskt bröllop i övrigt utan ett traditionellt, svenskt kyrkbröllop. Så då undrar jag; blir det fånigt om jag går in med slöjan nedfälld och att brudgummen viker undan den när vi kommer fram till altaret? 

Jag vet att det är upp till mig och att jag ska göra som jag vill, men jag vill gärna höra lite synpunkter. Är det någon här som hade tyckt att det kändes plojigt eller konstigt på något sätt?

• Svar på tråden Blir det fånigt?
  • Princessan2010

Nä verkligen inte! Jag tycker absolut att du ska göra det du känner för! :) Prata med prästen innan bara så att han/hon inte har några invändningar mot detta.

Det finns inget som är fånigt och det finns inget bättre än de par som gör det som passar dem själva :)

• mattiasFästmö

Nej det tycker jag inte blir fånigt, ovanligt, men inte fånigt. Gör så om du känner att du vill det! men som sagt, kolla med prästen bara så dom inte har något emot det.

• JT2010

Vad har prästen med saken att göra? Det är väl upp till bruden. Jag hade min slöja framför ansiktet under hela vigseln och innan vi skulle gå ut ur kyrkan lyfte min nyblivna man upp den.

• Marängtrollet

Det är ju superromantiskt och dessutom kan det ju vara skönt om man som jag är lite nervös för allas blickar..=) Är liksom inte typen som gillar att vara i centrum om man säger så...
    Har aldrig hört om att det inte skulle vara tillåtet..? Men vad vet jag, kanske någon prästkunnig vet?

• prinsessanogrodan

Så romantiskt! Kör på!

• BlackWIngedAngel

Tack så mycket allihopa! Roligt att fler tyckte idén kändes okej. 

Jag kan inte se varför prästen skulle ha några synpunkter, men självklart ska jag fråga.

• Sebastiána
    BlackWIngedAngel skrev 2010-08-14 01:37:52 följande:
    Jag har funderat en del kring det där med slöjan. Sedan jag var liten har jag alltid föreställt mig att jag skulle ha en "engelsk slöja" när jag gifte mig, dvs en slöja som är nedfälld framför ansiktet och som sedan viks undan. Vi ska inte ha ett anglosaxiskt bröllop i övrigt utan ett traditionellt, svenskt kyrkbröllop. Så då undrar jag; blir det fånigt om jag går in med slöjan nedfälld och att brudgummen viker undan den när vi kommer fram till altaret?  Jag vet att det är upp till mig och att jag ska göra som jag vill, men jag vill gärna höra lite synpunkter. Är det någon här som hade tyckt att det kändes plojigt eller konstigt på något sätt?
    På sätt och vis blir det fånigt. Grejen är ju just att brudgummen inte sett bruden innan och när hon kommer fram till honom för han undan slöjan. Om man går in tillsammans blir det inte samma sak. Men vill ni göra det så kör på. Hur gör man med tiara och så? har man dan under slöjan så att den inte syns förrän man vikt undan den?
  • JT2010
    Sebastiána skrev 2010-08-14 20:42:54 följande:
    På sätt och vis blir det fånigt. Grejen är ju just att brudgummen inte sett bruden innan och när hon kommer fram till honom för han undan slöjan. Om man går in tillsammans blir det inte samma sak. Men vill ni göra det så kör på. Hur gör man med tiara och så? har man dan under slöjan så att den inte syns förrän man vikt undan den?
    Visst vi hade sett varandra för vigseln eftersom vi fotades innan men jag blev överlämnad av min bror framme vid altaret till min blivande så det blev ändå lite speciellt. Det är ju inte så att slöjan inte är genomskinlig så man ser ju tiaran men visst inte helt detaljerat. Men å andra sidan hur bra ser man den om man inte har slöjan över?? Man står ju ändå vänd mot altaret och den lilla stunden gästerna tittar på en när man går in i kyrkan tror hag inte man tänker så mycket på tiaran mer än att den finns dör typ. Är ju senare när man umgås man lägger märke till den.
  • BlackWIngedAngel
    Sebastiána skrev 2010-08-14 20:42:54 följande:
    Jag tänkte mig det mer som att gästerna inte såg mig innan. Tiaran sitter under i så fall, ja. Hur så?
  • Andreas flicka

Gör som du vill, men tänk på att det kan bli lite spökplumpen över det hela...

Svar på tråden Blir det fånigt?