Marängtrollet skrev 2010-08-17 14:44:16 följande:
Men herregud...då borde vi väl inte fira midsommar (hednisk ritual) heller!?Varför måste man gräva i gammal skit jämt och ständigt?
Jag vet inte exakt vad som är förtryckande i midsommar (som har med fruktsamhet att göra), men visst, är man extremt religiös kanske det kan tolkas som olämpligt.
Jag säger att man ska göra som man vill. Men man ska vara medveten om vad man gör och känna att man kan stå för innebörden och känna att man orkar förklara varför man väljer att göra på ett visst sätt om någon. För jag hade DEFINITIVT reagerat och tyckt det var konstigt. Nu vet jag inte exakt vilken typ av slöja TS tänkt sig, och det finns ju slöjor (eller kanske mer flor) som varit på modet för några årtionden sedan som inte är lika "illa" som en mer täckande slöja som någon påpekade ovan.
JAG tycker att många delar ur den, främst, anglosaxiska bröllopstraditionen som har sitt ursprung ur kvinnoförtryckande ritualer, och jag skulle aldrig kunna stå för dem. Slöja över ansiktet och överlämning är två av dem. De må ha fått en annan betydelse i Sverige där vi är Hollywoodifierade och itutade att det är romantiskt, men kvinnor har i århundraden kämpat med sina liv för att vi ska ha det som vi har det idag med (i teorin iaf) lika rättigheter som män. Min åsikt är att det vore att ta ett steg tillbaks att anamma utländska traditioner som kommer av kvinnoförtryck.
Det är min åsikt, som TS efterfrågat, och alla andra får tycka som de vill. Se bara till att ni vet varifrån seden (gäller alla seder tycker jag) kommer så att ingen avslöjar något vid ett senare tillfälle som du inte kan stå för.
Swastikan, som nazisterna tog till sin, är ju en uråldrig solsymbol. Många i Asien använder den fortfarande med sin riktiga innebörd. I västvärlden har den dock fått en helt annan betydelse, och det är direkt olämpligt att använda den. Om du däremot är buddhistisk munk så är det en annan sak, och du blir förmodligen inte anklagad för att vara nazist. Om du ovetandes köpt en tröja du tycker är snygg med ett hakkors utan att veta vad den betyder kommer du förmodligen bli kallad både nazist och ignorant.
Nu jämför jag dig absolut inte med en nazist, men det var ett exempel på hur en symbol (kan också vara en symbolisk handling) kan betyda olika saker beroende på vad man gör den till och vad den har för ursprung, och att man enligt mig är skyldig att veta vad man gör och varför. Det kan vara väldigt laddat för många människor.