• BlackWIngedAngel

Blir det fånigt?

Jag har funderat en del kring det där med slöjan. Sedan jag var liten har jag alltid föreställt mig att jag skulle ha en "engelsk slöja" när jag gifte mig, dvs en slöja som är nedfälld framför ansiktet och som sedan viks undan. Vi ska inte ha ett anglosaxiskt bröllop i övrigt utan ett traditionellt, svenskt kyrkbröllop. Så då undrar jag; blir det fånigt om jag går in med slöjan nedfälld och att brudgummen viker undan den när vi kommer fram till altaret? 

Jag vet att det är upp till mig och att jag ska göra som jag vill, men jag vill gärna höra lite synpunkter. Är det någon här som hade tyckt att det kändes plojigt eller konstigt på något sätt?

• Svar på tråden Blir det fånigt?
  • Dejli
    Sebastiána skrev 2010-08-17 15:54:13 följande:
    En kille jag känner gjorde just en sådan ritual när han gifte sig. De följde nämligen en gammal skånsk sed: när han gick in - i folkdräkt - hade han "pågamössan" på sig. När han sedan hade blivit gift tog han på sig "herrehatten" (den fick man bara ha som gift man) och hade den på sig när de gick ut.
    Det tycker jag är en kul sed. Men den symboliserar ju mer att han kom in som ogift och går därifrån som äkta make. Det har ju ingenting med att han ska "godkännas", överlämning eller något annat. Bara en symbolhandling att en förändring skett.

Jag har själv en skånsk folkdräkt med en huvudbonad som är för ogifta tjejer/kvinnor och sedan får man byta när man gift sig.

• shakynose

Jag tycker inte att det är särskilt fint, och jo det är nog lite fånigt också.

• Marängtrollet

Nej Dejli, i så fall har du helt missförstått vad jag menade och ber om ursäkt om jag var otydlig. Jag sade inte att midsommar är kvinnoförtryckande.. Jag vet mycket väl att midsommar är en hednisk fruktbarhetsrit och vad jag menade med det var att traditioner förändras och symboler förändras..
    På gott och ont.

Och nej, nazist är jag verkligen inte..

• BlackWIngedAngel
    Dejli skrev 2010-08-17 17:41:54 följande:
    Det tycker jag är en kul sed. Men den symboliserar ju mer att han kom in som ogift och går därifrån som äkta make. Det har ju ingenting med att han ska "godkännas", överlämning eller något annat. Bara en symbolhandling att en förändring skett. Jag har själv en skånsk folkdräkt med en huvudbonad som är för ogifta tjejer/kvinnor och sedan får man byta när man gift sig.
    Jo, men det var det Monstersmulan skrev att hon såg slöjan som också. Att man förändras från fröken till fru.
  • BlackWIngedAngel

Jag har aldrig sett någon symbolik på det sättet, kring "avslöjandet". :P Brudöverlämningen är en väldigt tydlig gest om att man förs över, från en man till en annan. 

Men jag måste nog erkänna att jag fortfarande inte riktigt ser hur de fick ihop ägodelsbiten med att vika upp slöjan.

• BlackWIngedAngel
    Rufsas skrev 2010-08-17 12:50:33 följande:
    Va?! Inte ens i min vildaste fantasi trodde jag att folk skulle tycka att det är fånigt. Jag säger KÖR! Är ju superromantiskt! Hade jag haft slöja hade jag gjort samma sak. Men till er som tycker det är fånigt. Vad exakt är det som är fånigt?
    Vi är visst överens jämt, du och jag?! ;)
  • Dejli
    Marängtrollet skrev 2010-08-17 18:07:59 följande:
    Nej Dejli, i så fall har du helt missförstått vad jag menade och ber om ursäkt om jag var otydlig. Jag sade inte att midsommar är kvinnoförtryckande.. Jag vet mycket väl att midsommar är en hednisk fruktbarhetsrit och vad jag menade med det var att traditioner förändras och symboler förändras..På gott och ont. Och nej, nazist är jag verkligen inte..
    Fast midsommar har ju inte ändrat innebörd bara för att folk inte alltid vet vad den betyder (även om jag tror att de flesta är medvetna om att vi dansar kring en stor penis). Att den är hednisk spelar väl ingen roll i sammanhanget, för någon kristen tradition har den ju aldrig varit även om kyrkan accepterade den för att inte förlora medlemmar när det begav sig. Jag kan inte se att midsommar ändrat betydelse, även om man fokuserar på lite andra saker... dock sjunger man ju ofta sångar som är förknippat med skörd och naturen kring midsommarstången.

Både påsk och jul har ju också kvar sin ursprungliga innebörd även om de inte är så viktiga längre om man inte är väldigt religiös, och att det har tillkommit saker med tiden... ägg, julklappar etc... Men de betyder fortfarande samma sak, även om  dyraste-julklappar-när-man-dör-vinner-mentaliteten tagit över.

Som sagt, jag anklagade dig inte alls för att vara nazist, men det tror jag du förstod ;) Tycker bara att swastikan är ett typexempel på en symbol som har olika betydelse beroende på bakgrund, och att man bör veta vad den står för beroende på var man är.

• Rufsas
    BlackWIngedAngel skrev 2010-08-17 18:21:13 följande:
    Vi är visst överens jämt, du och jag?! ;)
    Det verkar onekligen så.
  • JT2010

Men herreGud TS frågade en enkel fråga angående slöja framför ansiktet då behöver man väl inte blanda in brudöverlämning som är så extremt katastrofalt enligt många på detta forum!

Som någon skrev tidigare så förändras saker och tings innebörder, häng med i utvecklingen, snälla! Fattar inte hur man kan jämföra slöja med burka!? Det är ju inte så att man inte kan se bruden genom slöjan, det är ju bara ett tunt väldigt genomskinligt tyg.

Dejli: Måste bara tillägga att det är pinsamt att du hänvisar till wikipedia av alla källor. Alla, eller iaf de flesta, vet att informationen kan ändras där hur lätt som helst, av vem som helst, närsomhelst. Därmed är det en väldigt osäker källa.

• Sebastiána
    Dejli skrev 2010-08-17 17:41:54 följande:
    Det tycker jag är en kul sed. Men den symboliserar ju mer att han kom in som ogift och går därifrån som äkta make. Det har ju ingenting med att han ska "godkännas", överlämning eller något annat. Bara en symbolhandling att en förändring skett. Jag har själv en skånsk folkdräkt med en huvudbonad som är för ogifta tjejer/kvinnor och sedan får man byta när man gift sig.
    Jag svarade på följande från MonsterSmulan: "För mig så symboliserar det förändringen som inträffar under vigseln - dvs man kommer in i kyrkan som ogift och sen vänder man på bladet/viker bort slöjan och kommer ut som fru. Om något, så borde väl i så fall mannen också ha någon liten ritual som symboliserar hans "uppdatering" från fästman till make?". Den gamla skånska seden jag refererade till symboliserar just mannens förvandling från ogift till gift.
Svar på tråden Blir det fånigt?