Marängtrollet skrev 2010-08-17 18:07:59 följande:
Nej Dejli, i så fall har du helt missförstått vad jag menade och ber om ursäkt om jag var otydlig. Jag sade inte att midsommar är kvinnoförtryckande.. Jag vet mycket väl att midsommar är en hednisk fruktbarhetsrit och vad jag menade med det var att traditioner förändras och symboler förändras..På gott och ont. Och nej, nazist är jag verkligen inte..
Fast midsommar har ju inte ändrat innebörd bara för att folk inte alltid vet vad den betyder (även om jag tror att de flesta är medvetna om att vi dansar kring en stor penis). Att den är hednisk spelar väl ingen roll i sammanhanget, för någon kristen tradition har den ju aldrig varit även om kyrkan accepterade den för att inte förlora medlemmar när det begav sig. Jag kan inte se att midsommar ändrat betydelse, även om man fokuserar på lite andra saker... dock sjunger man ju ofta sångar som är förknippat med skörd och naturen kring midsommarstången.
Både påsk och jul har ju också kvar sin ursprungliga innebörd även om de inte är så viktiga längre om man inte är väldigt religiös, och att det har tillkommit saker med tiden... ägg, julklappar etc... Men de betyder fortfarande samma sak, även om dyraste-julklappar-när-man-dör-vinner-mentaliteten tagit över.
Som sagt, jag anklagade dig inte alls för att vara nazist, men det tror jag du förstod ;) Tycker bara att swastikan är ett typexempel på en symbol som har olika betydelse beroende på bakgrund, och att man bör veta vad den står för beroende på var man är.