• BlackWIngedAngel

Blir det fånigt?

Jag har funderat en del kring det där med slöjan. Sedan jag var liten har jag alltid föreställt mig att jag skulle ha en "engelsk slöja" när jag gifte mig, dvs en slöja som är nedfälld framför ansiktet och som sedan viks undan. Vi ska inte ha ett anglosaxiskt bröllop i övrigt utan ett traditionellt, svenskt kyrkbröllop. Så då undrar jag; blir det fånigt om jag går in med slöjan nedfälld och att brudgummen viker undan den när vi kommer fram till altaret? 

Jag vet att det är upp till mig och att jag ska göra som jag vill, men jag vill gärna höra lite synpunkter. Är det någon här som hade tyckt att det kändes plojigt eller konstigt på något sätt?

• Svar på tråden Blir det fånigt?
  • Vinter10
    mamablues skrev 2010-08-18 01:24:08 följande:
    Men ärligt, vilken diskussion det blev om en fråga, hahaha! Det kan verkligen bli hetsiga ämnen här utan anledning Jag har haft den drömmen sedan jag var liten att ha en slöja framför ansiktet men kommer inte att ha det då det känns för mkt till min klänning. Annars är det väldigt vackert! Se till helheten när du gör ditt val och om det har vart din dröm så kanske du ska följa ditt hjärta! Måste man tänka på vad allt har för betydelse eller vart det kommer ifrån? Det är väl ingen som skulle undra varför du ahr så på ditt bröllop eller skratta åt dig? Man ser det så ofta i filmer å på bild så jag tycker det är ett naturligt sätt att bära en slöja på, variationen är i olika skepnader och man väljer det man tycker om bäst själv!
    Jag tror nog att det finns många som kan undra varför man har en slöja framför ansiktet när man gifter sig. När det gäller bröllop verkar de flesta ha åsikter om hur det SKA vara. För TS gäller det väl att känna att hon är nöjd med sitt val och kan stå ut med att några ifrågasätter, de allra flesta har säkerligen vett på att hålla tyst om vad de tycker och många verkar ju också tycka att det är romantiskt, ialla fall här på BT.

Genomgående i alla svar är i alla fall svaret: Gör som DU vill!

• BlackWIngedAngel
    Dejli skrev 2010-08-17 22:11:01 följande:
    Då får man ju också stå ut med att man ifrågasätter syftet med det hela, särskilt om man startar en diskussionstråd med frågan "Är det någon här som hade tyckt att det kändes plojigt eller konstigt på något sätt?". Jag har svarat på den sista delen i frågan, "konstigt på något sätt". För jag personligen anser att det är "konstigt på något sätt". Sedan gör man precis som man vill. Men om man verkligen vill detta, varför ställer man ens frågan?
    Har du glömt att du inte svarar personen som öppnat tråden längre? ;) Du skriver att man får stå ut med ifrågasättande om man startar en tråd, och JAG (som startat tråden!) har väl knappast gjort något annat?

Även om man vill en sak, så kan man väl tycka att det är intressant med andras åsikter? Ibland kan det dessutom komma upp saker i diskussioner som man inte hade tänkt på. Om jag inte upplever att det har någon glädjedödande effekt att höra andras synpunkter, varför behöver du i så fall ifrågasätta mig?, undrar jag.

• Dejli
    mamablues skrev 2010-08-18 01:24:08 följande:
    Men ärligt, vilken diskussion det blev om en fråga, hahaha! Det kan verkligen bli hetsiga ämnen här utan anledning Jag har haft den drömmen sedan jag var liten att ha en slöja framför ansiktet men kommer inte att ha det då det känns för mkt till min klänning. Annars är det väldigt vackert! Se till helheten när du gör ditt val och om det har vart din dröm så kanske du ska följa ditt hjärta! Måste man tänka på vad allt har för betydelse eller vart det kommer ifrån? Det är väl ingen som skulle undra varför du ahr så på ditt bröllop eller skratta åt dig? Man ser det så ofta i filmer å på bild så jag tycker det är ett naturligt sätt att bära en slöja på, variationen är i olika skepnader och man väljer det man tycker om bäst själv!
    Jag hade definitivt undrat varför, då jag själv tycker det ser väldigt löjligt ut. Min personliga åsikt. Naturligtvis hade jag inte uttryckt det på det viset för en vän (och absolut inte skrattat, herregud...), men hade lugnt undrat varför hon gjort valet. 

Och ja, jag anser faktiskt att man ska och bör fundera över varför man gör på olika sätt, oavsett vad det är. Det är ett sätt att utvecklas som människa och fundera över sin bakgrund och framtid, och inte bara följa strömmen som en död fisk. Sedan när man gjort det så kan man göra ett val efter det och vara nöjd med att man kan stå för det oavsett vad andra säger.

Man kan jämföra principen med att rösta... antingen så erkänner man att man är helt ointresserad och oinsatt och röstar blankt (kan kanske jämföras med att låta bli att bära slöja alls). Eller så sätter man sig in i vad de olika partierna tycker och säger och röstar efter det.

Inte röstar du på Moderaterna/Vänsterpartiet/Whatever för att du tycker att partiledaren är snygg? Eller för att din bästa kompis säger att det är bra, utan att du själv vet vad partiet står för? Då får man ju räkna med att bli ifrågasatt rejält...

• BlackWIngedAngel
    Sebastiána skrev 2010-08-17 21:24:54 följande:
    Frågan var "Ser det fånigt ut" och jag har svarat att jag tycker att det ser lite fånigt ut.
    Jo, jag tror inte någon missade det.
  • Prinsessan Törnros

Jag tycker det är vacker med en brudslöja, kommer troligen att ha det själv. Tycker inte att det är fånigt, men alla tycker ju olika!

• mamablues
    Dejli skrev 2010-08-18 13:58:42 följande:
    Jag hade definitivt undrat varför, då jag själv tycker det ser väldigt löjligt ut. Min personliga åsikt. Naturligtvis hade jag inte uttryckt det på det viset för en vän (och absolut inte skrattat, herregud...), men hade lugnt undrat varför hon gjort valet.  Och ja, jag anser faktiskt att man ska och bör fundera över varför man gör på olika sätt, oavsett vad det är. Det är ett sätt att utvecklas som människa och fundera över sin bakgrund och framtid, och inte bara följa strömmen som en död fisk. Sedan när man gjort det så kan man göra ett val efter det och vara nöjd med att man kan stå för det oavsett vad andra säger. Man kan jämföra principen med att rösta... antingen så erkänner man att man är helt ointresserad och oinsatt och röstar blankt (kan kanske jämföras med att låta bli att bära slöja alls). Eller så sätter man sig in i vad de olika partierna tycker och säger och röstar efter det. Inte röstar du på Moderaterna/Vänsterpartiet/Whatever för att du tycker att partiledaren är snygg? Eller för att din bästa kompis säger att det är bra, utan att du själv vet vad partiet står för? Då får man ju räkna med att bli ifrågasatt rejält...
    Ärligt...jag gick inte till personangrepp mot någon. TS ville ha svar på två frågor å inte en hel utläggning om varför alla tycker som de gör. Därför tycker jag att denna tråd har tappat sin mening. Jag tänker inte svara på dina frågor eftersom de inte hör till denna tråd. Du kan maila mig om du vill ha svar på vilket parti jag röstar på

Jag lämnar denna tråd nu för jag har gett TS min åsikt å det var det hon ville ha  

Lycka till med ditt val BlackWIngedAngel

• Rufsas
    Dejli skrev 2010-08-18 13:58:42 följande:
    Jag hade definitivt undrat varför, då jag själv tycker det ser väldigt löjligt ut. Min personliga åsikt. Naturligtvis hade jag inte uttryckt det på det viset för en vän (och absolut inte skrattat, herregud...), men hade lugnt undrat varför hon gjort valet.  Och ja, jag anser faktiskt att man ska och bör fundera över varför man gör på olika sätt, oavsett vad det är. Det är ett sätt att utvecklas som människa och fundera över sin bakgrund och framtid, och inte bara följa strömmen som en död fisk. Sedan när man gjort det så kan man göra ett val efter det och vara nöjd med att man kan stå för det oavsett vad andra säger. Man kan jämföra principen med att rösta... antingen så erkänner man att man är helt ointresserad och oinsatt och röstar blankt (kan kanske jämföras med att låta bli att bära slöja alls). Eller så sätter man sig in i vad de olika partierna tycker och säger och röstar efter det. Inte röstar du på Moderaterna/Vänsterpartiet/Whatever för att du tycker att partiledaren är snygg? Eller för att din bästa kompis säger att det är bra, utan att du själv vet vad partiet står för? Då får man ju räkna med att bli ifrågasatt rejält...
    Du jämför brudslöja med om man röstar? Herregud. Och det är ganska självklart att man inte röstar efter hur folk ser ut. Men jag menar, hur tänker du när du jämför dessa två HELT olika företeelser? Man får inte glömma att det är ett BRÖLLOP vi pratar om. Inte kärnvapenfrågan.
  • Lissie84

Tycker absolut inte att det är fånigt, om du vill ha det så kör på. 

Tycker att det är sorgligt att folk har så lite förståelse för andra människor, vi är alla olika och vill ha olika saker. Känns nästan som om vissa bara väntar på ett tillfälle att få "hugga till". Även om man inte håller med i ett ämne behöver man inte pressa på med sin egen åsikt om och om igen.

BlackWIngedAngel- Hoppas att bröllopet och slöjan blir som du tänkt! 

• Dejli

Jag är kanske bara en person som inte gillar att följa fårskocken för att det är så romantiskt/fint eller vad som helst utan att veta innebörden av det hela. Jag vill vara påläst och bilda mina beslut på en väl underbyggd grund baserad på kunskap. Jag vägrar att medvetet göra saker som står för något jag inte själv står bakom.

Jag struntar fullkomligt i vad folk röstar på, bara de faktiskt röstar och kan motivera det för sig själva. Om det sedan är moderaterna, vänstern eller sverigedemokraterna, det struntar jag blankt i. Men den diskussionen kan vi lämna, det var principen jag ville åt, att man alltid ska grunda sina beslut på kunskap, inte utifrån värderingar man fått från romantiska komedier från USA.

Att rösta på någon som man tycker är snygg är för mig lika illa som att välja slöja/överlämning för att man tycker det är fint utan att veta bakgrunden. Ja, jag tycker faktiskt det, och jag vet att inte så många håller med mig. Det är min åsikt oavsett. För mig representerar det något helt annat än något romantiskt. Jag tycker det är ett hån mot de som offrat sig i tidigare generationer för att vi ska ha det så bra som vi har det att återuppta gamla seder och bruk som står för detta förtryck, oavsett hur romantiskt Hollywood har fått oss att tro att det är. Det är inte en del av svenska traditioner, och det finns en god anledning till det.

Så ja, jag ser faktiskt vissa likheter med att rösta och använda slöja för ansiktet. Själva principen, som jag förklarade tidigare. Den direkta konsekvensen är naturligtvis inte densamma. Jag är väl skadad av högskolestudier och umgänge med politiker och andra som alltid kräver källhänvisningar och en väl underbyggd argumentation innan man fattar beslut. Men en del borde testa det, det är allmänbildanden

Framförallt tycker jag det ser fruktansvärt fånigt ut, oavsett orsak till att välja det, men det är ju en fråga om tycke och smak. Bara bruden är nöjd, så ska alla andra hålla käften inför henne om smaksaker eller komma med konstruktiva funderingar om bruden uttryckligen ber om råd. Sedan får man räkna med att folk diskuterar vilken fest som helst med varandra, både bra eller dåliga saker. Är maten inte god, bordsgrannen för full, talen för långa eller vad som helst så kommer folk diskutera det bakom ryggen, oavsett vad värdparet tycker om saken. Om vännerna är något att ha så låter de bli att kritisera smaksaker inför henne.

Ber man däremot om en åsikt på ett öppet forum där alla har rätt till åsikter får man räkna med att bli kritiserad, särskilt i den här typen av frågor som ju ligger i samma stil som brudöverlämning (som ju också är ett hett ämne). TS frågar ju efter svar på frågan "Är det någon här som hade tyckt att det kändes plojigt konstigt på något sätt?", och det blir inte intressant för någon om alla svarade "Ja" "Nej" eller "Ja, konstigt på något sätt" utan att motivera varför.

Ger man sig in i en diskussion får man tåla motargument... man kan inte räkna med att bli struken medhårs. Att som flera gjort kalla inlägg/skribenter för patetiska, inleda med nedlåtande formuleringar etc... det tycker jag är patetiskt om något. Man måste väl tåla en saklig diskussion på ett forum? Eller ska vi bara berömma och gulligulla allting? En konstruktiv diskussion, oavsett ämne, är intressant och bildande och man lär sig alltid nånting, oavsett om man håller med eller inte.

Men jag lämnar detta, och ska vis av erfarenheten bara deltaga i trådar för inbördes beundran ett tag framöver. Jag ska bara berömma och hålla med, och i trådar där jag tycker frågeställaren är helt ute och cyklar så ska jag bara hålla käften och låta TS leva i en rosa bubbla där allt är romantiskt och vackert som kommer från Hollywood. Varför ifrågasätta saker, det är ju bättre att låta andra tänka åt mig och jag bara hänger på. Mycket enklare, mycket bekvämare.

/En Dejli som lägger ner, så ni behöver inte påpeka att ni inte kommer att kommentera mina inlägg något mer

• Dejli

Förresten är det tydligen inte självklart att man inte röstar på folk för att de är snygga. Vet en mamma till en vän som röstade på Carl Bildt när det begav sig för att han var så stilig. Vad partiet stod för hade hon ingen aning om...

Svar på tråden Blir det fånigt?