• BlackWIngedAngel

Blir det fånigt?

Jag har funderat en del kring det där med slöjan. Sedan jag var liten har jag alltid föreställt mig att jag skulle ha en "engelsk slöja" när jag gifte mig, dvs en slöja som är nedfälld framför ansiktet och som sedan viks undan. Vi ska inte ha ett anglosaxiskt bröllop i övrigt utan ett traditionellt, svenskt kyrkbröllop. Så då undrar jag; blir det fånigt om jag går in med slöjan nedfälld och att brudgummen viker undan den när vi kommer fram till altaret? 

Jag vet att det är upp till mig och att jag ska göra som jag vill, men jag vill gärna höra lite synpunkter. Är det någon här som hade tyckt att det kändes plojigt eller konstigt på något sätt?

• Svar på tråden Blir det fånigt?
  • BlackWIngedAngel
    Andreas flicka skrev 2010-08-15 02:03:53 följande:
    Gör som du vill, men tänk på att det kan bli lite spökplumpen över det hela...
    Hur menar du att det skulle bli spökplumpen? Massor med kvinnor har gjort detta under en lång tid. Hur skulle det bli mer spökplumpen om jag använde den typen av slöja?
  • uppochhoppa

jag tycker nog att det är lite småfånigt...men det är jag det.

• Sebastiána
    BlackWIngedAngel skrev 2010-08-16 22:22:32 följande:
    Sebastiána: Jag fick aldrig veta varför det spelade roll hur tiaran satt?
    Jag bara undrade. Har tänkt på detta tidigare och tänkte att jag kanske kunde få svar
  • Katlah

Det ar val inte det minsta fanigt.

• sun moon

Det skulle inte passa mig och vårt bröllop. För min del skulle det kännas fånigt och märkligt. Ännu ett steg "tillbaka" i kvinnliga friheten typ :P som jag/vi inte alls står för. 

Tycker mer att det skulle passa ett anglosaxisk bröllop med allt vad det innebär med brudöverlämning osv. Detta var min åsikt som du bad om  

• Rufsas

Va?! Inte ens i min vildaste fantasi trodde jag att folk skulle tycka att det är fånigt. Jag säger KÖR! Är ju superromantiskt! Hade jag haft slöja hade jag gjort samma sak.

Men till er som tycker det är fånigt. Vad exakt är det som är fånigt?

• sun moon

För min del så tycker jag att symbolen som slöja framför ansiktet ger är fel och ser fånigt ut. Samma som jag tycker att burka och andra saker för att dölja kvinnan och ge henne en ställning lägre än männen - är både fel och fånigt. 

Misstolka mig inte som att jag är rasist nu, jag accepterar att de har det så i andra religioner precis som att jag accepterar att man vill bli överlämnad/ha slöja framför ansiktet men för min del är det fel. 

Om man tycker att burka är romantiskt så är det väll ok för den personen men i denna tråden bad TS om våra åsikter och jag svarade, helt enl. hennes önskemål.  

• Rufsas
    sun moon skrev 2010-08-17 12:59:11 följande:
    Om man tycker att burka är romantiskt så är det väll ok för den personen men i denna tråden bad TS om våra åsikter och jag svarade, helt enl. hennes önskemål.  
    Nu blir jag riktigt jävla förbannad. Vem i helvete har sagt att burka skulle vara romantiskt?
Svar på tråden Blir det fånigt?