• BMTS
    Äldre 21 Dec 14:36
    5653 visningar
    15 svar
    15
    5653

    Hur lära sig avstå från sötsaker??

    Kan ni hjälpa mig förbättra min karaktär så att jag lättare kan avstå från att äta sötsaker?

    Jag MÅSTE inte gå ner i vikt men jag VILL, inte mycket men kanske fem kilo eller så. Grejen är bara att min karaktär är så extremt dålig när det gäller att avstå från sötsaker och annat som är gott (och onyttigt). Inte så att jag ständigt måste gå och köpa godis, men finns det tillgängligt eller om jag blir bjuden så kan jag inte låta bli att äta - alldeles för mycket och alldeles för ofta.

    Hur lär man sig avstå eller säga nej tack? Har ni några tips som faktiskt fungerar?

  • Svar på tråden Hur lära sig avstå från sötsaker??
  • didis
    Äldre 21 Dec 14:51
    #1

    Människan är predisponerad att tycka om söta smaker så sådär alldeles enkelt är det inte.

    Men man kan bestämma sig i förväg för tex 2 chokladbitar eller 5 skumtomtar och sedan äta det långsam långsamt.

    Och så se till att det finns god frukt hemma istället för kakor.

    Det viktigaste är antgligen att du intalar dig att du VISST har stenhård karaktär och att det inte är något som helst problem att avstå godsakerna. Du är egentligen inte ens särskilt sugen...

  • BMTS
    Äldre 21 Dec 14:54
    #2

    Hmm, didis det där sista tipset är nog inte så dumt - att helt enkelt bete mig som om jag inte alls gillar godis... Frågan är om det går att "programmera om mig" så att min syn på godis förändras, alltså något som får mig att inte tycka det är gott och aptitligt. Ska fundera på det!

  • Moirie
    Äldre 21 Dec 14:55
    #3

    Jag avstod från godis under ett par år. Något som hjälpte väldigt mycket var att alla omkring visste om det så godisskålen sträcktes aldrig fram till mig, och det skulle dessutom blivit mer pinsamt att äta godis inför de andra. En del var snälla och avstod själva från sötsaker när de umgicks med mig. Tror du att du kan prata med dina vänner?

  • BrideB­ecks
    Äldre 21 Dec 15:17
    #4

    Mitt tips är att dricka t ex te eller något annat neutralt som dämpar smaklökarna så fort man blir sugen på något sött. Alternativt ta en frukt eller mandlar istället för godis. Tänker man "bara 1 godisbit" så brukar det vara kört när godisskålen står inom räckhåll. I övrigt kan jag tipsa om att äta regelbundet så att man håller insulinet i jämn nivå och slipper det där dalarna när man blir sugen på socker. Har hjälpt mig och på köpet, förutom att jag gick ner 2 stolekar, mår jag mycket bättre och är piggare.

  • Maddeå­Mats
    Äldre 21 Dec 17:40
    #5

    Magnesiumbrist kan orsaka ett stort sötsug, du kan ju altid prova magnesium tabletter samtidigt som du lägger om dina godisvanor.
    Har inte testat själv om det hjälper men har läst lite om det på nätet.

  • BlomAn­na
    Äldre 21 Dec 22:46
    #6

    Varje gång du vill ta en godis kan det vara vettigt att tänka Varför vill jag äta denna? Behöver jag det verkligen?

    en läkare sa till mig en gång att försöka betrakta godis som kattmat och tänka "det kanske är gott men det är inte för mig"

    Att sluta helt och hållet kan vara jätte svårt, det kan vara en bra idé att istället för att sluta helt med godis försöka begränsa det till en dag i veckan och då även bestämma hur mycket du får äta då. Lördagar brukar vara en bra dag

    Det är inte helt lätt att sluta med socker men det går

    Lycka till

  • Lyckli­ga013b­ruden
    Äldre 22 Dec 06:23
    #7

    ja hade samma problem, men sen började jag med dyrare finare godis och glass, när jag förtjänade det.
    T.ex. efter när jag klarat en tenta så får jag köpa en halv liter häägendasz glass. att gå i butiken och vara sötsugen och vilja ha godis och glass är jobbigt men då har jag tänkt att när jag klarat tentan dåå ska jag unna mig den glasssorten eller den lyxiga chokladkakan. Vad jag märkt med lyxglassen och lyxchokladen är att jag är nöjd efter tre skedar så ställer ja in glassen på obestämd tid i frysen.
    Jag begränsa mig också till helgen, så får jag tentabesked en tisdag får jag ändå vänta till helgen med att unna mig sockret. För mig funkar det för jag vet att jag får även om jag måste vänta.

    Lipton har ett gott sött te som funkar som lite efterrätt mitt i veckan, tropical fruit.
    En annasak så här vid jul när man är bortbjuden och det finns godis överallt, så tänk att du får ta en bit när både din moster och kusin (eller andra lämpliga personer) tagit sin andra knäck/kola/ischoklad. Lätt är det ju inte......

  • lecaro­line
    Äldre 22 Dec 10:05
    #8

    Såg på tv för nått år sedan en kvinna som inte kunde sluta äta choklad och hon blev hypnotserad och tränad och rörde inte chokladen efter åt..

  • Äldre 22 Dec 10:36
    #9

    Jag har också sagt till mig själv att jag får äta hur mycket jag vill på lördagar. Och då vräker jag i mig så att jag inte vill se godis mer . Men visst blir man sugen i veckorna också och då brukar jag inte tänka att "Nej, jag FÅR inte" utan tänka; "Klart att du FÅR äta godis! Herregud, det är ju bara att ta ett extra pass på gymmet sedan, men jag VILL nog inte ändå". För hjärnan är det stor skillnad på FÅ och VILJA. Är vi inte lite sådana allihop att man gärna VILL göra det man inte FÅR?

  • CeKe
    Äldre 22 Dec 11:34
    #10

    Hej. Nu har inte jag läst alla tips här ovanför... Jag har lärt mig om mig själv att oftast när jag känner sötsug, är jag egentligen törstig.. på vatten! Knasigt, men har hört att det är rätt många som tror att det är ett sötsug när det egentligen är törst som ger sig till känna!

    Jag gick med i viktklubb och där blir det så jobbigt att käka godis eftersom man lär skirva in allt, så ser man hur många kalorier det är... huuuuva. Det hjälpte för mig och istället för att gå ner 5 kg som jag hoppades att jag skulle klara, rann 15 kg av! I o f sig en massa träning då också.. Men jag trodde aldrig i livet att jag skulle klara av det, men till min förvåning gick det som en dans när jag väl bestämt mig och började fylla i allt jag åt på internet!

  • pingla­n29
    Äldre 22 Dec 11:38
    #11

    Ett tips är att borsta tänderna! Sedan vill man inte kladda ner dom med äckligt godis

  • lecaro­line
    Äldre 23 Dec 11:42
    #12

    Håller med Äter inget förän det är tid för luch på jobbet, sedan är det svårare


    pinglan29 skrev 2009-12-22 11:38:41 följande:
    Ett tips är att borsta tänderna! Sedan vill man inte kladda ner dom med äckligt godis
  • mittid
    Äldre 29 Dec 11:17
    #13

    Jag "avgiftade kroppen" från socker helt i två veckor, sen var sötsuget helt borta! Inga kallorier/kolhyderater alls under de två veckorna var allt som behövdes. Mår jättebra efter detta!

  • PennyJ­enny
    Äldre 29 Dec 14:09
    #14

    Försök att kartlägga när det är du faller för frestelsen. Finns det andra saker som spelar in, så som att du kanske eg är hungrig eller tenderar att känsloäta, dvs äta för att fira, att du är rastlös/uttråkad, ledsen, varit duktig med mera. Om det är sådana saker som påverkar om du äter godis eller inte så försök att åtgärda grundproblemet istället. Gå inte och handla om du är hungrig. Ta med en macka till eftermiddagsfikat om du vet att det vankas bullar och mota hungern istället. Om det är känslorna som styr, försök då att stanna upp och fråga dig själv varför du vill ha den där godisen. Är du ledsen, glad, uttråkad? Vad hjälper då den godisbiten?

    På jobbet har jag som regel att jag inte ska äta kakor, tårta och godis. Det vet kollegorna och därför trugas det aldrig. Jag försöker också att fundera till varför jag nästan per automatik styr till godishyllan i affären. Är jag bara hungrig? Då kan jag ibland avstå när jag inser det. Ibland kan jag också "förhandla" med mig själv. Okej, jag får köpa en bit choklad, men innan jag äter den ska jag äta mat. Och när jag ätit mat så är jag inte längre sugen och då slänger jag faktiskt ut godiset. (Och ja, man får göra så, bättre att "lura" sig själv och slänga den än att bara kapitulera och sedan dessutom äta den)

  • ELDRIN­G
    Äldre 30 Dec 01:11
    #15

    Haha jag är precis som du... Jag kan bara inte sluta äta godis eller unvika godis, kakor och bullar! Men jag har ett nyårslöfte kommande år att jag inte ska äta en enda liten kaka, bulle eller godisbit förutom på födelsedagar!! Undra hur det ska gå? Förra gången jag hade ett sånt löfte glömde jag bort mig när jag gick i affären eller så blev jag alldeless yr när jag gick runt i city så jag var tvungen att gå in och köpa något föra att få upp sockret!!

Svar på tråden Hur lära sig avstå från sötsaker??