• Cltsp

    50-tals temat rullar vidare

    Halloj! Den gamla tråden var stängd så jag tog initiativet till en ny! :) Här kommer alla länkar igen som fanns i den gamla tråden

    Gamla trådar
    www.brollopstorget.se/Forum-1-73/m2809557-1.h...
    www.brollopstorget.se/Forum-1-73/m2999449-1.h...
    www.brollopstorget.se/Forum-1-73/m3116199-1.h...
    www.brollopstorget.se/Forum-1-73/m3219206-1.h...

    Kläder och accesoarer
    daddyos.com
    www.gojane.com/
    www.stopstaring.com
    www.sivletto.com
    www.madmanclothing.com
    www.8ballwebstore.com/
    www.vivienofholloway.com/
    www.stephaniejamescouture.com/
    www.bluevelvetvintage.com
    candyanthony.com
    www.dollycouture.net
    www.angelinas.se
    www.unique-vintage.com/index.php

    Gör ditt eget flor
    madebymaryann.blogspot.com/2008/04/birdcage-v...
    www.myonlineweddinghelp.com/bride/accessories...

    Frisyrer
    www.lphouse.com/hairstyles-1950s.htm
    static.howstuffworks.com/gif/marilyn-monroe-1...
    www.unveiledbridaldesigns.com/index.html
    starshipaurora.com/images/marilyn_monroe.jpg
    community.livejournal.com/vintagehair/

    Make up
    therezz.blogg.se/2008/november/face-stockholm...

    Trycksaker
    www.dafont.com
    www.fontspace.com/category/1950s
    www.papermaze.se (klicka på omonterade stämplar och sedan stampinback)
    www.coverbrowser.com/bubbler
    www.yearbookyourself.com

    Bilar
    www.bfm.nu/sok.htm

    Mat
    www.skonahem.com/inredning/dukning-mat/rockab.../

    Inspiration
    www.wedsmack.com/2007/08/super-sweet-50s-styl...
    www.flickr.com/photos/13174319@N00/295877771/in/pool-60677509@N00
    www.artoflove.com/blog/weddings/jessica-jason.../
    offbeatbride.com

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-30 11:40
    www.thevintageweddingdresscompany.com/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-10 10:38
    50s-style-wedding.blogspot.com/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 21:55
    offbeatbride.com/tag/rockabilly-wedding

  • Svar på tråden 50-tals temat rullar vidare
  • Cltsp
    teak skrev 2010-01-07 12:15:04 följande:
    Sitter och letar någon bolero eller liknande. Är rädd för att det kan bli lite kallt utan något över axlarna.Har hittat en bolero som jag tycker verkar vara supersnygg, men priset är ju dyrare än min klänning. FInns på angelinaswww.angelinas.se/visa_produkt.aspNågon som vet var jag kan hitta något liknande men betydligt billigare. Ska ni ha något över axlarna? Vad i så fall?Behöver alla tips jag kan få.
    Känner du ingen som kan sticka en åt dig som liknar den på bilden??
  • Cltsp
    Lian1972 skrev 2010-01-03 22:44:39 följande:
    Hej alla!"Hoppar" in här, min sambo och jag gifter oss oxå den 15 maj! Med 50-tals tema "light". Att jag säger "light" är eftersom vi verkligen verkligen har en tajt budget, typ nästan ingen alls... Så vi tänker försöka göra det bästa med det vi har. Och för det behövs inspiration, a lot of it, så jag är SÅ :) att jag hittade denna tråd!
    Hej, kul med fler som kikar in :) Hur går det för er med er planering?
  • Cltsp
    KatjaB skrev 2010-01-02 12:16:26 följande:
    "fly me to the moon" har vi också funderat på, eller "come fly with me". jag var och provsminkade mig på makeupstore för ett tag sedan, behövde handla lite nytt smink så jag bokade festmakeup där smink ingår i priset. Hon sminkade mig med inspiration av marilyn men inte fullt så pastelligt. Blev riktigt bra och hade bara lösögonfransar längst ut, så att de inte kändes störande. Blev jättefint.
    Tänker du en marilyn-inspirerad sminkning som pastellig? Inte för att det spelar någon roll men det var helt tvärtom den bild jag har :)

    Din sminkning ser jättefin ut!
  • KatjaB
    Cltsp skrev 2010-01-07 14:25:32 följande:
    Tänker du en marilyn-inspirerad sminkning som pastellig? Inte för att det spelar någon roll men det var helt tvärtom den bild jag har :)Din sminkning ser jättefin ut!
    enligt sminkösen så använde hon sig av gansal pastelliga färger, inte starka färger men åt det det pastelliga hållet.
    Personligen hade jag aldrig reflekterat över det :D
  • Junebug

    Är det någon av er alla som känner/har hört talas om en sömmerska/skräddare som gör 40/50tals kläder? Det kan vara någon nyutexaminerad från tillskärarakademien med intresse för kläder från den eran, till exempel?

    Jag letar vintageklänningar men min plan B är att låta sy upp en klänning efter bilden i mitt huvud. Jag har kirrat fantastiskt sidentyg från vietnam i mjuk ivory-färg med vintage-känsla, nu behöver jag bara hitta någon som kan sy... och som inte tar jättemycket pengar för det. Håller tummarna.

  • teak

    Har någon av er handlat av Matildas fest.
    Jag tror jag har hittat modell på skor jag vill ha, måste bara fundera om den gröna färgen blir bra.
    Vill bara höra med någon om de är nöjd med deras köp där.

  • Pinupp

    halloj, ett tag sen nu igen... Tappade datorn i golvet innan jul, modemet pajja!! men äntligen har jag fått ett nytt! Har skickat inbjudningarna nu... så skönt att ha det gjort! har fått så mycket beröm för dem, verkloigen superkul när man lagt ner så mycket jobb. Nu e vi i full gång med sånghäftet och funderar över dukningen.. vet inte riktigt vad jag ska göra med plaseringskorten... Tänkte döpa borden efter filmstjärnor från 50-talet, men vet inte hur jag ska utforma plaseringskorten... nån ide någon?

  • KatjaB

    jag köpte mina därifrån, gjorde en egen desig och tycker de var jättefina. Det enda vore väl att själva sulan underifrån sett känns lite knölig, men det är inte så inne i skon så det är inget som stör.


    teak skrev 2010-01-11 08:19:45 följande:
    Har någon av er handlat av Matildas fest.Jag tror jag har hittat modell på skor jag vill ha, måste bara fundera om den gröna färgen blir bra.Vill bara höra med någon om de är nöjd med deras köp där.
  • Junebug

    Hej, kul att ni kommit så långt. Vilket datum är det ni gifter er? vi ska också börja fundera på inbjudningarna nu, har du någon bild på era?

    Vet att flera här använder filmisar som placeringskort, det tycker jag är en kul idé! Kanske härmas :) Beror lite på vilken stil av bröllop ni vill ha, men såg någon som använt målade kottar och satt ner namnskyltar i (vilket var finare än det låter), om man vill skoja till det vet jag andra som har haft små krukor med namnet på en blompinne (sen är tanken att gästerna tar med sig krukan hem och att det växer upp någon krydda).
    Själv tänkte jag nog köra på en enkel variant, ta gammal tapet eller filmisar och skriva fint, kanske rita något.

    Vi ska duka med olika pastellfärger så vi kommer dekorera varje plats med sådana pastelliga sweetheart-godisar, tror det blir fint.


    Pinupp skrev 2010-01-13 15:49:29 följande:
    halloj, ett tag sen nu igen... Tappade datorn i golvet innan jul, modemet pajja!! men äntligen har jag fått ett nytt! Har skickat inbjudningarna nu... så skönt att ha det gjort! har fått så mycket beröm för dem, verkloigen superkul när man lagt ner så mycket jobb. Nu e vi i full gång med sånghäftet och funderar över dukningen.. vet inte riktigt vad jag ska göra med plaseringskorten... Tänkte döpa borden efter filmstjärnor från 50-talet, men vet inte hur jag ska utforma plaseringskorten... nån ide någon?
  • Junebug

    Är det förresten någon mer än jag som jagar vintageklänning? Isåfall delar jag gärna med mig av tips på affärer i Stockholm!

  • bokkei

    snubblade över den här klänningen, har inte läst igenom allt ni skrivit så den kanske redan kommit upp.

    www.etsy.com/view_listing.php

    Tycker den var toksöt, någon kanske skulle vilja ha den på sitt bröllop?

  • Junebug

    En fråga till alla här eftersom vi pratade om musik förut;
    Gifter ni er i kyrka, borgerligt inomhus/utomhus? Har ni funderat på musik till vigseln?

    Vi gifter oss i ett litet kapell, tänkte inte ha någon musik på CD utan köra på piano, orgel och saxofon/klarinett.
    Är sugen på att ha all you need is love som utgångslåt, men skulle hellre ha något med lite drag i..

    Vad kör ni för låtar? In- och utgångslåtar känns svårast tycker jag..

  • Pinupp

    hej igen. vi gifter oss den 22 maj! Har tyvär inga bilder på mina inbjudningar här än... tack för alla tips om plaseringskort, tror jag tar nån enkel variant jag med.. Vi kommer att duka i vitt, svart och inslag av rosa.
    bokkie- superfin klänning!
    Jag har en kompis som e superduktig på att sy, hon har tagit på sig att sy min klänning. Har redan gjort en prov i ett enkelt tyg för att se att min design funkade. Nu ska jag bara beställa det riktiga tyget oxå tar det fart på allvar. Är såååååå pirrig nu!

  • teak

    Ska ni ha tårta eller cupcakes eller något helt annat?

    Vi hade tänkt ha cupcakes som jag skulle göra själv, provbakade och de blev goda men inte så snygga. Känner bara att när ska jag ha tid att göra dessa just innan bröllopet. Hmm
    så nu har vi nog bestämt att beställa tårta istället.
    Ni som ska ha tårta, har ni hittat några snygga?

  • SweetSun

    hej jag gifte mig för snart ett år sen och brukade hänga i dessa trådar Är bara inne en sabbis och tittar till er alla nya som kör bästa temat

  • Cltsp

    Hittade denna sida för inspiration
    www.whirlingturban.com/wedding_boutique/

    Bokkie, klänningen är jättesöt!

    Junebug, har du tänkt att ha någon sjunger också eller bara musiken? Svårt det där med låter, det finns ju så många att välja på!

    pinupp, vad spännande att klänningen är på g :)

    teak, varför blev det inte bra med cupcakes? Gjorde du dem i muffinsplåt? Har du sett att det finns jättestora formar så man kan ha en stor muffins som tårta?

    Sweetsun, Hej! Tänkte passa på att fråga om ni gjort något speciellt med era bröllopskort. Vet att ni gjorde en fotobok också. Vi håller på men har inte fått den framkallad än då vi väntar på korten i rätt format från fotograf :)

  • SweetSun
    Cltsp skrev 2010-01-22 12:55:42 följande:
    Sweetsun, Hej! Tänkte passa på att fråga om ni gjort något speciellt med era bröllopskort. Vet att ni gjorde en fotobok också. Vi håller på men har inte fått den framkallad än då vi väntar på korten i rätt format från fotograf :)
    Nja vi beställde tackkort på nätet bara, vi blev lite sena med korten så det blir inget "tema" på dem tyvärr, men de blev endå lite annorlunda! en stor bild och tre små på framsidan och en stor bild i kortet.
  • ActDontTalk

    Hej allesammans! Här går bröllopsplaneringen på högvarv, nu när det bara är 4 månader kvar. Klipper och klistrar, så vi äntligen kan skicka ut inbjudningskorten, som blev supersnygga, men en helt annan idé än jag först tänkt.

    Jag har en liten fråga till er, angående min bästa vän och toastmaster, som kommer vara gravid i 6:e månaden under bröllopet. Någon som kan tipsa på klänning till henne som går i femtiotalsstuk? Eller vad man ska leta efter för modell?

Svar på tråden 50-tals temat rullar vidare