• NaemiNose

Vår budget:: ca 14.500:-

Vi har inte sparat en enda krona. Vi får 5.000 kr av min pappa, och jag får tillbaka 6.500 kr på skatten, som ska gå till bröllopet. Min sambo får tillbaka 3.000 kr, vilka ska läggas på en vigselring till mig.

Vi ska ha ett borgerligt bröllop för ca 50-60 personer. Vi ska bjuda på 3-rätters middag och tårta hemma.
    Vigseln sker på vår loge, och festen i tält på gården (tälten lånar vi av vänner som införskaffade tälten till sin vigsel förra året). Jag vill ha en underbar dag med min släkt och mina vänner, och jag bryr mig inte om ifall stolarna inte har matchande överdrag t ex.
    Klänningen kommer kosta ca 1000 kr (syr själv), vi kommer äta på engångstallrikar, smink och hår ordnar min svägerska, musik till vigseln kommer antagligen bli på CD (beroende på om vi kan få några vänner att ställa upp för en billig penning), blommor plockar vi i trädgården och i vårt 1000 kvm stora växthus (svärfar ansvarar för detta), en vän är fotograf, svärmor gör tårtorna.
    Trots vår tighta budget räknar jag ändå med att vi kommer få en vacker och meningsfull vigsel, med en härlig fest efteråt.

När jag läser de summor här som läggs ner på bröllop, så känns det helt surrealistiskt för mig. Att lägga lika mycket pengar på ett bröllop, som en bil.

Är det inte fler än jag som känner så..?
    Även om vi hade 100.000 kr att lägga på bröllopet, så tvivlar jag verkligen på att vi skulle göra det.

• Svar på tråden Vår budget:: ca 14.500:-
  • DarkBrideInWhite

Hammerman, du har så otroligt sköna kommnetarer och vettiga infallsvinklar i de trådar du skriver i! You go!

Hammerman1 skrev 2009-03-24 11:47:36 följande:
    ... popcorntime igen, verkar det som.
  • DarkBrideInWhite

Vad är det ni bråkar om i den här tråden egentligen? Frågan som trådstartaren hade var om det finns fler som känner att det läggs ner surrealistiskt mycket pengar på bröllop. Ge trådstartaren en objektiv syn på det hela utan att börja kasta skit på andra. Kom igen nu, vi är här för att stötta varandra och inte för att tjafsa. Halleliljah!

• DarkBrideInWhite

Hm...halleluljah var det jag menade...

• Megi

Har man råd så varför inte lägga mkt pengar och fixa det bröllop som man alltid drömt om. Alla som har mycket pengar drömmer ju inte om ett stort bröllop, det är individuellt.

Jag har ganska mycket penagr men känner inte för att lägga 100000+ på en dag! Jag åker hellre på en resa med min älskling.

Alla gör som de själva vill, vill de låna så fine gör det! Har man råd att leve efter ett bröllop så får man lägga ut hur mkt penagr som helst.

Men jag tycker inte att ett lyxigt bröllop måste kosta mycket.

• AllyZ

Maste bara saga att jag blir sa trott pa folk som sager saker som "om de gett 10% av brollopskostnaden till polio-vaccin". Det ena utesluter val inte det andra? Finns manniskor som gifter sig for 10.000 men aldrig ger en krona till sina medmanniskor, varfor ska de hyllas? Finns faktiskt de som gifter sig for 100.000 och ger lika mycket till valgorenhet..

I vissa kretsar skams man nastan att saga hur mycket man ska lagga pa sitt brollop, i radsla for pahopp..trakigt...

Budgetbrollop kan vara vackra och sa aven mer pakostade...

• Hofsan
    AllyZ skrev 2009-05-22 22:58:19 följande:
    Maste bara saga att jag blir sa trott pa folk som sager saker som "om de gett 10% av brollopskostnaden till polio-vaccin". Det ena utesluter val inte det andra? Finns manniskor som gifter sig for 10.000 men aldrig ger en krona till sina medmanniskor, varfor ska de hyllas? Finns faktiskt de som gifter sig for 100.000 och ger lika mycket till valgorenhet..I vissa kretsar skams man nastan att saga hur mycket man ska lagga pa sitt brollop, i radsla for pahopp..trakigt...Budgetbrollop kan vara vackra och sa aven mer pakostade...
    Tummen upp !!
  • ario

jag kommer lägga 150000 på en dag och tvekar inte änns, och inte någ med det så kommer jag också åka på en dröm resa..

som sakt, vi är ju alla olika...

Megi skrev 2009-05-17 13:50:54 följande:
    Har man råd så varför inte lägga mkt pengar och fixa det bröllop som man alltid drömt om. Alla som har mycket pengar drömmer ju inte om ett stort bröllop, det är individuellt.Jag har ganska mycket penagr men känner inte för att lägga 100000+ på en dag! Jag åker hellre på en resa med min älskling.Alla gör som de själva vill, vill de låna så fine gör det! Har man råd att leve efter ett bröllop så får man lägga ut hur mkt penagr som helst.Men jag tycker inte att ett lyxigt bröllop måste kosta mycket.
  • mindag2009

Jag skulle aldrig skriva ut precis hur mycket vi kommer att lägga på en fest, men den varar i HELA tre dagar.
    Jag kan säga iaf att det nästan är 7 siffrigt. Men det är vår dag, våra pengar och vi har precis vad vi behöver redan så varför inte?
    Någon skrev om välgörenhet, det gör vi faktiskt. Vi kommer att be alla som kommer på bröllopet att minst skänka 100 kr till Spädbarns fonden med tanke på vår son som dog i plötslig spädbarns död. Så vi gör RÄTT för oss också, fast vi har ett dunder bröllop.

• kroppcaka

Hittade precis till Er "heta" tråd. Precis som många skriver är det alltid lite känsligt att prata om pengar. Detta gäller alltså inte bara bröllopsbudgett utan även, bil, boende, resor och lön. Det är nog bara att acceptera att läget är så, lite typiskt Svenskt tror jag :)

Oavsett hur mycket pengar man lägger så tror jag att man får det bröllop och fest man vill. Skillnaderna ligger nog mest i hur mycket man gör själv och inte. Samt hur mycket tid man lägger på att göra billiga fynd på ex. Tradera och ebay. Behöver man inte fundera på pengarna så är det ju enklare att gå direkt till en butik och välja och vraka mellan deras utbud.

Vi kommer ha ett "budgettbröllop", dock tycker jag att ordet klingar lite fel...Har satt en budgett på ca. 25 000 kr, i detta är inte resan inräknad.

Hittils har vi lagt ut 10 000 kr.
    Det vi har kvar att lägga pengar på är hälften av drycken ca. 3000kr, maten ca. 8000kr, skor till mannen ca. 500kr, underkläder till mig ca. 500kr, blommor ca. 300kr samt lokalhyra på 500kr.
    Så det känns som att vi kommer att hålla budgett, eller kanske bara spräcka den lite :)

Utöver detta kommer vi lägga 12 800 kr på vår bröllopsresa.
    (Resan betalas av vår skatteåterbäring)

Men...vi kommer att laga maten själva med lite hjälp från släkt o vänner. Även tårtan görs av min ena syster. Min svägerska gör hår och jag sminkar mig själv. Jag har köpt klänningar samt dekoration via ebay, mannens kläder är lånade men har inhandlat en ny kravatt.
    Vi har gjort egna inbjudningskort och ska göra övriga trycksaker själva...så visst är det lite mer jobb när man vill hålla nere kostnaderna.

Hade vi haft lite "fetare" löner, större sparkonton, rikare föräldrar så hade jag nog haft i princip samma bröllop men gjorde mindre själv, maten hade defenitivt blivit catering.
    Nu har vi även valt bort en dyr fotograf och transport.

Så nu har Ni fått min bild på det hela...

• aikidoaasa

Bara en lite kommentar om att allt är relativt...
    Vissa kan tycka att 10.000kr är hur mycket som helst medans andra tycker detsamma vid 100.000 kr... vad som skiljer dem åt är ämdå endast en liten nolla.

I england kallas det ofta för ett budget bröllop om man ligger runt £12.000 ta det ggr 13 (ca) så känns det kanske lite mer otroligt. Det är inte heller så att i överlag så har engelsmännen mer pengar i lön än vad vi har...

Nej, ett bröllp eller egentligen vad som helst ska anpassas till det som de gäller anser att det ska kosta, man ska INTe behöva tycka att det blir jobbigt för det.

• Snart mrs Karlsson

Hmm jag förstår inte ett dugg varför folk ska lägga så mycket pengar på bröllop? visst, det är ju ens egen dag men det finns också sånt som kostar som man inte har räknat med precis. Själv håller jag på och planera och sparat ihop till 50.000 kr. Jag försöker hitta det billigaste alternativ på allt.
    Och då menar jag allt+räknat med att det blir extra kostnader som inte är med i räkningen.
    Tycker att det blir en massa kostander annars och då hamnar man kanske på några hundra tusen kronor!

Förresten nån som kan ge mig några tips och idéer? behöver all den hjälp jag behöver....har fastnat lite med planeringen :-s

Svar på tråden Vår budget:: ca 14.500:-