bongen80 skrev 2009-03-24 18:42:51 följande:
Pengar är ett laddat ämne. Varför? Jo för att det är därifrån vårt liv grundas. (anser jag) Pengar är den viktigaste grundstenen i vår tillvaro. Idag kommer man ingen vart utan dom. O visst sticker det i ögonen på de som inte har så att det knappt räcker till månadens slut att en del har mer än de kan spendera. Redan på dagis ställs frågor om huruvida familjen har mycket eller lite pengar beroende på kläder, semestrar, bilar osv. Inte kommer de ideerna från barnen själva? Väljer man att lägga mycket pengar på ett bröllop så är det genast "slöseri" "överdådigt" "onödigt" "skrytigt" "opersonligt"osv, ett budgetbröllop med betalbar, "gratis hjälp" eller kuvertavgift skapar ramaskri, det är "snålt" "man utnyttjar anhöriga" osvÅ så undrar vi varför världen ser ut som den gör. Varför barn mobbar sina kamrater. Bästa vänner skiljs som värsta efter gräl om tärnklänningar. Kolla grannfejden....hur står det till hos oss människor egentligen?Pengafrågor går inte att komma överens om, det finns för stora skillnader helt enkelt. "Massor" för någon är "smågrus" i plånboken för andra. Förhoppningsvis rättar man bröllop efter plånbok o är nöjd med det. Låt alla ha sina drömbröllop utan att för den delen döma åt något av hållen. Vill ni lägga massor av pengar, gör det! Men döm inte ut andra sätt. Har vi budget var glad för att ni kommer gifta er o titta inte surt på "lyxbröllop". För i slutänden är det bara en sak som betyder någon. Det är att vi, ni, alla får bli man och hustru med den man älskar mest av allt.
Klokt skrivet.
Jag kan känna att det nästan gått hysteri i bröllopspalnerande.
När det är helt normalt att ett bröllop kostar 120 000 kr så börjar iallafall jag undra, för inte tjänar väl majoriteten av svenska folket 40 000 kr eller mer i månaden?
Samma sak ser jag när jag tittar på kök/bad. Det är helt naturligt att helkakla med golvvärme och jacuzzi. Det kostar multum och vi ska luras att tro att det är nödvändig standard.
När vi skulle renovera vårt badrum i radhuset vi köpt så blev jag nästan idiotförklarad för att jag ville ha offert på badrumsmatta - enda rätta var att kakla, för det skulle ju höja värdet SÅÅ mkt, plastmatta var bara skit. Ja fast nu planerar vi att bo i vårt radhus i många år och det är VI som ska vistas i badrummet. Det blev jättefint. Finns faktiskt mattor som inte är ljusblåmelerade. Vi har nu ett tufft badrum med antracitgrått golv, nästan vita väggar (inte melerade!) och tvättställskåp med skiva klädd i röd glasmosail och ovalt tvättställ uppe på och ett stilrent badkar UTAN bubblor. Jag är supernöjd och det kostade oss ca 25000 kr.
Samma med kök - det ska vara den ena finessen efter den andra och allt ska man inbillas att tro att det är det ALLA köper och inget man kan klara sig utan. Bara man går in och vänder på ett byggvaruhus så har man gjort av med 1000 spänn, det är inte billigt att renovera.
Vill man läga 150 000 på sitt bröllop och bara behöver spara undan pengar i 3 månader för att ha det betalt och klart så GRATTIS. Men hur många svenska par (ofta rätt unga) kan göra det? Eller vill man så gärna ha det som på bröllopsmässorna och i bröllopsmagasinen för att det är så det "ska" vara? Överallt läser man att man ska "unna" sig det ena och det andra, ja visst om ekonomin tillåter. Men det är nog inte ovanligt att det blir olika varianter på nudlar för ett bra tag framöver för en hel del. Om det är värt det är upp till var och en. Jag lägger 100 000 om året på min häst, men henne har jag glädje av 356 dagar. Man prioriterar olika.
Och jag tror nog att många höjer på ögonbrynen för papptallrikar och pappdukar, "inte lagt ner mer på sin BRÖLLOPSDAG?!" ve och fasa. Eller så ser man till att omge sig med vänner som är down to earth och tycker att umgänget och att få vara med och fira brudparet är det viktigaste och som skiter i om servetterna inte matchar.