• NaemiNose

Vår budget:: ca 14.500:-

Vi har inte sparat en enda krona. Vi får 5.000 kr av min pappa, och jag får tillbaka 6.500 kr på skatten, som ska gå till bröllopet. Min sambo får tillbaka 3.000 kr, vilka ska läggas på en vigselring till mig.

Vi ska ha ett borgerligt bröllop för ca 50-60 personer. Vi ska bjuda på 3-rätters middag och tårta hemma.
    Vigseln sker på vår loge, och festen i tält på gården (tälten lånar vi av vänner som införskaffade tälten till sin vigsel förra året). Jag vill ha en underbar dag med min släkt och mina vänner, och jag bryr mig inte om ifall stolarna inte har matchande överdrag t ex.
    Klänningen kommer kosta ca 1000 kr (syr själv), vi kommer äta på engångstallrikar, smink och hår ordnar min svägerska, musik till vigseln kommer antagligen bli på CD (beroende på om vi kan få några vänner att ställa upp för en billig penning), blommor plockar vi i trädgården och i vårt 1000 kvm stora växthus (svärfar ansvarar för detta), en vän är fotograf, svärmor gör tårtorna.
    Trots vår tighta budget räknar jag ändå med att vi kommer få en vacker och meningsfull vigsel, med en härlig fest efteråt.

När jag läser de summor här som läggs ner på bröllop, så känns det helt surrealistiskt för mig. Att lägga lika mycket pengar på ett bröllop, som en bil.

Är det inte fler än jag som känner så..?
    Även om vi hade 100.000 kr att lägga på bröllopet, så tvivlar jag verkligen på att vi skulle göra det.

• Svar på tråden Vår budget:: ca 14.500:-
  • ElinDLB

Är väl otroligt bra för TS om hon kan lyckas få bröllopskostnderna att bli 14500.

Jag och min m2b kommer att lägga cirka 100 000 kr och detta är inte för att jag ska på något sätt skryta med kostnaderna men så mycket kommer just vårat bröllop att kosta för att det ska bli som vi vill ha det.
    Men hade man haft mer pengar hade jag ju självklart valt en större sten på min ring osv osv.

Det spelar ju självklart roll om du har mycket eller lite pengar att lägga på ditt bröllop.

• Hammerman

MV85 skrev 2009-03-24 18:07:50 följande:

Väljer man att läsa in nervärderande tonfall i en text så har man SJÄLV VALT att lägga in värderingar i en annan persons text, som mycket väl kan vara menad på ett annat sätt.Att då sedan använda den texten för att säga att den personen står för något som den kanske inte alls gör för att man valt att lägga in en ton som man hör i sitt eget huvud i den personens ord är inte direkt rättvist mot personen i fråga.

• bongen80

Pengar är ett laddat ämne. Varför? Jo för att det är därifrån vårt liv grundas. (anser jag) Pengar är den viktigaste grundstenen i vår tillvaro. Idag kommer man ingen vart utan dom. O visst sticker det i ögonen på de som inte har så att det knappt räcker till månadens slut att en del har mer än de kan spendera. Redan på dagis ställs frågor om huruvida familjen har mycket eller lite pengar beroende på kläder, semestrar, bilar osv. Inte kommer de ideerna från barnen själva?

Väljer man att lägga mycket pengar på ett bröllop så är det genast "slöseri" "överdådigt" "onödigt" "skrytigt" "opersonligt"osv, ett budgetbröllop med betalbar, "gratis hjälp" eller kuvertavgift skapar ramaskri, det är "snålt" "man utnyttjar anhöriga" osv

Å så undrar vi varför världen ser ut som den gör. Varför barn mobbar sina kamrater. Bästa vänner skiljs som värsta efter gräl om tärnklänningar. Kolla grannfejden....hur står det till hos oss människor egentligen?

Pengafrågor går inte att komma överens om, det finns för stora skillnader helt enkelt. "Massor" för någon är "smågrus" i plånboken för andra.

Förhoppningsvis rättar man bröllop efter plånbok o är nöjd med det. Låt alla ha sina drömbröllop utan att för den delen döma åt något av hållen. Vill ni lägga massor av pengar, gör det! Men döm inte ut andra sätt. Har vi budget var glad för att ni kommer gifta er o titta inte surt på "lyxbröllop". För i slutänden är det bara en sak som betyder någon. Det är att vi, ni, alla får bli man och hustru med den man älskar mest av allt.

• GbgHelena

NaemiNose: Jag tycker att det låter som ett helt fantastiskt bröllop! Verkligen mysigt med egen loge och egenodlad mat. Blir riktigt avundsjuk. Hade jag haft möjligheten och tiden hade jag gärna haft ett sådant bröllop.

Vi köper oss fria (hyr ett ställe där de fixar mat, personal och dukning)... Å andra sidan har vi ju inte råd att bjuda lika många som ni!

• Hannaz
    bongen80 skrev 2009-03-24 18:42:51 följande:
    Pengar är ett laddat ämne. Varför? Jo för att det är därifrån vårt liv grundas. (anser jag) Pengar är den viktigaste grundstenen i vår tillvaro. Idag kommer man ingen vart utan dom. O visst sticker det i ögonen på de som inte har så att det knappt räcker till månadens slut att en del har mer än de kan spendera. Redan på dagis ställs frågor om huruvida familjen har mycket eller lite pengar beroende på kläder, semestrar, bilar osv. Inte kommer de ideerna från barnen själva? Väljer man att lägga mycket pengar på ett bröllop så är det genast "slöseri" "överdådigt" "onödigt" "skrytigt" "opersonligt"osv, ett budgetbröllop med betalbar, "gratis hjälp" eller kuvertavgift skapar ramaskri, det är "snålt" "man utnyttjar anhöriga" osvÅ så undrar vi varför världen ser ut som den gör. Varför barn mobbar sina kamrater. Bästa vänner skiljs som värsta efter gräl om tärnklänningar. Kolla grannfejden....hur står det till hos oss människor egentligen?Pengafrågor går inte att komma överens om, det finns för stora skillnader helt enkelt. "Massor" för någon är "smågrus" i plånboken för andra. Förhoppningsvis rättar man bröllop efter plånbok o är nöjd med det. Låt alla ha sina drömbröllop utan att för den delen döma åt något av hållen. Vill ni lägga massor av pengar, gör det! Men döm inte ut andra sätt. Har vi budget var glad för att ni kommer gifta er o titta inte surt på "lyxbröllop". För i slutänden är det bara en sak som betyder någon. Det är att vi, ni, alla får bli man och hustru med den man älskar mest av allt.
    Klokt skrivet.

Jag kan känna att det nästan gått hysteri i bröllopspalnerande.
    När det är helt normalt att ett bröllop kostar 120 000 kr så börjar iallafall jag undra, för inte tjänar väl majoriteten av svenska folket 40 000 kr eller mer i månaden?

Samma sak ser jag när jag tittar på kök/bad. Det är helt naturligt att helkakla med golvvärme och jacuzzi. Det kostar multum och vi ska luras att tro att det är nödvändig standard.

När vi skulle renovera vårt badrum i radhuset vi köpt så blev jag nästan idiotförklarad för att jag ville ha offert på badrumsmatta - enda rätta var att kakla, för det skulle ju höja värdet SÅÅ mkt, plastmatta var bara skit. Ja fast nu planerar vi att bo i vårt radhus i många år och det är VI som ska vistas i badrummet. Det blev jättefint. Finns faktiskt mattor som inte är ljusblåmelerade. Vi har nu ett tufft badrum med antracitgrått golv, nästan vita väggar (inte melerade!) och tvättställskåp med skiva klädd i röd glasmosail och ovalt tvättställ uppe på och ett stilrent badkar UTAN bubblor. Jag är supernöjd och det kostade oss ca 25000 kr.

Samma med kök - det ska vara den ena finessen efter den andra och allt ska man inbillas att tro att det är det ALLA köper och inget man kan klara sig utan. Bara man går in och vänder på ett byggvaruhus så har man gjort av med 1000 spänn, det är inte billigt att renovera.

Vill man läga 150 000 på sitt bröllop och bara behöver spara undan pengar i 3 månader för att ha det betalt och klart så GRATTIS. Men hur många svenska par (ofta rätt unga) kan göra det? Eller vill man så gärna ha det som på bröllopsmässorna och i bröllopsmagasinen för att det är så det "ska" vara? Överallt läser man att man ska "unna" sig det ena och det andra, ja visst om ekonomin tillåter. Men det är nog inte ovanligt att det blir olika varianter på nudlar för ett bra tag framöver för en hel del. Om det är värt det är upp till var och en. Jag lägger 100 000 om året på min häst, men henne har jag glädje av 356 dagar. Man prioriterar olika.

Och jag tror nog att många höjer på ögonbrynen för papptallrikar och pappdukar, "inte lagt ner mer på sin BRÖLLOPSDAG?!" ve och fasa. Eller så ser man till att omge sig med vänner som är down to earth och tycker att umgänget och att få vara med och fira brudparet är det viktigaste och som skiter i om servetterna inte matchar.
  • Heloise

måste bara upprepa dina ord, otroligt klokt skrivet!!

Hannaz skrev 2009-03-24 23:53:52 följande:
    Klokt skrivet. Jag kan känna att det nästan gått hysteri i bröllopspalnerande. När det är helt normalt att ett bröllop kostar 120 000 kr så börjar iallafall jag undra, för inte tjänar väl majoriteten av svenska folket 40 000 kr eller mer i månaden?Samma sak ser jag när jag tittar på kök/bad. Det är helt naturligt att helkakla med golvvärme och jacuzzi. Det kostar multum och vi ska luras att tro att det är nödvändig standard. När vi skulle renovera vårt badrum i radhuset vi köpt så blev jag nästan idiotförklarad för att jag ville ha offert på badrumsmatta - enda rätta var att kakla, för det skulle ju höja värdet SÅÅ mkt, plastmatta var bara skit. Ja fast nu planerar vi att bo i vårt radhus i många år och det är VI som ska vistas i badrummet. Det blev jättefint. Finns faktiskt mattor som inte är ljusblåmelerade. Vi har nu ett tufft badrum med antracitgrått golv, nästan vita väggar (inte melerade!) och tvättställskåp med skiva klädd i röd glasmosail och ovalt tvättställ uppe på och ett stilrent badkar UTAN bubblor. Jag är supernöjd och det kostade oss ca 25000 kr. Samma med kök - det ska vara den ena finessen efter den andra och allt ska man inbillas att tro att det är det ALLA köper och inget man kan klara sig utan. Bara man går in och vänder på ett byggvaruhus så har man gjort av med 1000 spänn, det är inte billigt att renovera.Vill man läga 150 000 på sitt bröllop och bara behöver spara undan pengar i 3 månader för att ha det betalt och klart så GRATTIS. Men hur många svenska par (ofta rätt unga) kan göra det? Eller vill man så gärna ha det som på bröllopsmässorna och i bröllopsmagasinen för att det är så det "ska" vara? Överallt läser man att man ska "unna" sig det ena och det andra, ja visst om ekonomin tillåter. Men det är nog inte ovanligt att det blir olika varianter på nudlar för ett bra tag framöver för en hel del. Om det är värt det är upp till var och en. Jag lägger 100 000 om året på min häst, men henne har jag glädje av 356 dagar. Man prioriterar olika. Och jag tror nog att många höjer på ögonbrynen för papptallrikar och pappdukar, "inte lagt ner mer på sin BRÖLLOPSDAG?!" ve och fasa. Eller så ser man till att omge sig med vänner som är down to earth och tycker att umgänget och att få vara med och fira brudparet är det viktigaste och som skiter i om servetterna inte matchar.
  • Pizan

Vi kommer inte lägga ner så mkt på vårt bröllop; med kläder och allt så blir det nog en 25 000 kronor kan jag tänka mig. Det är inte för att vi inte har råd men för att varken jag eller min sambo har drömmen om ett slottsbröllop eller nått liknande påkostat. Egentligen hade vi nog helst velat gifta oss med endast våra barn närvarande och sen gått ut på restaurang men det skulle göra våra föräldrar och syskon så besvikna så därför blir det en liten fest. Både jag och min sambo tjänar bra och har det ganska gott ställt men vi vill helst enkelt inte lägga de pengarna på en dag. För mig är bröllopet inte lika stort som det var att skaffa barn tillsammans eller att bygga vårt eget hus; att gifta sig är mer som ett led i det val vi har gjort när vi började bygga upp vårt familjeliv.

Jag måste säga att jag har blivit mindre av en bridezilla sen jag började hänga på bröllopstorget (även fast jag inte kan påstå att jag var lagd åt det hållet innan heller). Ibland får jag nästan eksem när jag märker hur folk tar i. Men självklart får ju alla välja de bröllopet som de önskar; själv har jag tydligen inga princessdrömmar utan jag vill att det hela ska vara enkelt och odramtiskt.

• Hofsan

En del lägger 100.000 på hobbies om året. Vi har lagt ca 500 kr om året på vårt bröllop om vi lever fram till vi är 90 år och det är det värt då vi fick det som vi ville ha det med vigseln, maten, duktig fotograf, filmen vi la pengar på och vår bröllopsresa som var den bästa jag någonsin varit på för 35.000 kr(ve och fasa va!)och ändå levde vi och lever på annat än nudlar och vatten, bor i hus med 2,2 mille i lån, har dyra hobbis(ridning och fallskärmshoppning) äter ute ofta och ja, levde ett helt vanligt svenssonliv trots att jag "bara" e undersköterska och han murare.
    Jag tror inte det är så många som sparar i bara 3 månader om man ska ha ett dyare bröllop. Varför måste man spara i bara 3 månader? Spara har vi gjort sedan tonåren. Sen vad man gör med pengarna kan väl kvitta. Vill jag ha en pool trädgården eller resa till Bali eller Maldiverna så sticker det i ögonen på folk, Vill jag gifta mig dyrt så sticker det i ögonen...

• Pizan

Jag förstår inte vad det finns att tjafsa om överhuvudtaget? En del vill flasha till det och en del vill det inte. Folk får väl göra som de vill och inget är sämre än det andra.

Det jag dock kan reagera på lite är att nån skrev att alla skulle lägga ner mkt pengar om de kunde. Jag och min sambo kan om vi vill men det är inte vår grej; vi är sådana praktiska (och kanske oromantiskt tråkiga ) att vi i så fall hellre amorterar av de pengarna på huslånet eller investerar i nått annat.

Hursomhelst, det är väl bara att acceptera att folk har olika drömmar och önskemål, och så är det inget mer med det. Det sticker inte mig ett dugg i ögonen att folk lägger ner massor av pengar på sitt bröllop, det är ju deras pengar och deras val.

• Hofsan

Exakt alla gör som de vill men nu är detta ett diskussionsforum. Vi har en diskussion inte tjafs Det är sådant här man tar lärdom av och får en att tänka till.
    Det ju många undrar över här inne är varför en del av de som ska ha budgetbröllop bara MÅSTE kommentera och klanaka ner på oss som lägger mycket pengar på våra bröllop. Ingen respekt för 5 öre över andras val och prioriteringar och VARFÖR är det så just när det handlar om pengar som ska spenderas i större summor?

Svar på tråden Vår budget:: ca 14.500:-