• NaemiNose

Vår budget:: ca 14.500:-

Vi har inte sparat en enda krona. Vi får 5.000 kr av min pappa, och jag får tillbaka 6.500 kr på skatten, som ska gå till bröllopet. Min sambo får tillbaka 3.000 kr, vilka ska läggas på en vigselring till mig.

Vi ska ha ett borgerligt bröllop för ca 50-60 personer. Vi ska bjuda på 3-rätters middag och tårta hemma.
    Vigseln sker på vår loge, och festen i tält på gården (tälten lånar vi av vänner som införskaffade tälten till sin vigsel förra året). Jag vill ha en underbar dag med min släkt och mina vänner, och jag bryr mig inte om ifall stolarna inte har matchande överdrag t ex.
    Klänningen kommer kosta ca 1000 kr (syr själv), vi kommer äta på engångstallrikar, smink och hår ordnar min svägerska, musik till vigseln kommer antagligen bli på CD (beroende på om vi kan få några vänner att ställa upp för en billig penning), blommor plockar vi i trädgården och i vårt 1000 kvm stora växthus (svärfar ansvarar för detta), en vän är fotograf, svärmor gör tårtorna.
    Trots vår tighta budget räknar jag ändå med att vi kommer få en vacker och meningsfull vigsel, med en härlig fest efteråt.

När jag läser de summor här som läggs ner på bröllop, så känns det helt surrealistiskt för mig. Att lägga lika mycket pengar på ett bröllop, som en bil.

Är det inte fler än jag som känner så..?
    Även om vi hade 100.000 kr att lägga på bröllopet, så tvivlar jag verkligen på att vi skulle göra det.

• Svar på tråden Vår budget:: ca 14.500:-
  • SweetSun
    MV85 skrev 2009-03-24 14:37:28 följande:
    Snarare att man blir provocerad av hur det närmast ses ner på dem som väljer att lägga mer pengar på sina bröllopsdagar.
    fast man behöver ju inte ta åt sig.. har man lagt pengarna och man är nöjd med det blir man knappast provocerad..tror jag iaf.

Och jag kan bara säga efter egen erfarenhet, alla som jag känner som har varit på stora påkostade bröllop, säger att det varit så opersonligt och tråkigt, små bröllop har varit intimare och roligare.
  • MV85
    SweetSun skrev 2009-03-24 14:39:40 följande:
    fast man behöver ju inte ta åt sig.. har man lagt pengarna och man är nöjd med det blir man knappast provocerad..tror jag iaf.Och jag kan bara säga efter egen erfarenhet, alla som jag känner som har varit på stora påkostade bröllop, säger att det varit så opersonligt och tråkigt, små bröllop har varit intimare och roligare.
    Nej, man behöver inte ta åt sig... Men till sist tröttnar man nånstans på att tråd efter tråd efter tråd hyllar budget, o dissar extravagans.

Vad man ser som stort och påkostat är en smaksak, o jag tror inte alls att det behöver bli opersonligt för att man väljer catering, sittande 3rätters och fler än 30 gäster.
  • SweetSun
    MV85 skrev 2009-03-24 14:44:23 följande:
    Nej, man behöver inte ta åt sig... Men till sist tröttnar man nånstans på att tråd efter tråd efter tråd hyllar budget, o dissar extravagans.Vad man ser som stort och påkostat är en smaksak, o jag tror inte alls att det behöver bli opersonligt för att man väljer catering, sittande 3rätters och fler än 30 gäster.
    kanske har folk tröttnat på materialismen?
  • didis

Det ÄR provocerande med pengar i Sverige och många högavlönade (inklusive jag o maken) talar aldrig om hur mycket vi tjänar.

Däremot är det mycket mer accepterat att folk utbrister "Åh jag tjänar bara 20.000 och det efter flera år!!" DET har jag hört betydligt oftare än folk som säger - "skitkul jag fick löneförhöjning, nu tjänar jag 46.000!".

Därmed blir det också mer provocerande med folk som lägger stora summor på ett bröllop. Själv tycker jag inte det är värt att äta makaroner i månader för att ha stor fest men jag är priviligerad nog att kunna ha festen jag vill ha utan att spara så det är enkelt för mig att säga...

• MV85
    SweetSun skrev 2009-03-24 14:45:36 följande:
    Tror det beror på hur man gör det, och vilken släkt o vilka vänner man har.
    När man som oss har vänner som levt på studiemedel eller soc är lite extravagans uppskattat... O släkingarna... Ja, de är vanliga svenssons med volvo, tjocktv o lån... så... beror nog på var man kommer från!
  • SweetSun

didis; det som hände här var endå att nån var tvungen att argumentera varför de valde att lägga massa pengar på sitt bröllop, ist för att låta bli tråden, när den endå inte gällde dem.

men så är det ofta här på BT, många lägger sig i och måste argumentera emot, för deras sak.

• didis

Naj då hade väl folk bosatt sig på landet och odlat sitt eget råg

Skall jag vara ärlig tror jag att många (ta inte åt dig personligt nu!!) med billiga bröllop använder argument som att "billigt blir mysigare" som ett försvar för att de inte har möjlighet till den där brakfesten de egentligen vill ha.

Inget fel på intima bröllop, verkligen inte, jag har varit på sådana också men tvärtemot dig föredrar jag personligen mer rejäla fester med mycket folk och levande musik att dansa till.

Korvgrillning är kanonmysigt och det kan jag göra med släkten när jag vill, det behöver jag inget bröllop till.

SweetSun skrev 2009-03-24 14:45:36 följande:
  • MV85
    didis skrev 2009-03-24 14:46:47 följande:
    Det ÄR provocerande med pengar i Sverige och många högavlönade (inklusive jag o maken) talar aldrig om hur mycket vi tjänar. Däremot är det mycket mer accepterat att folk utbrister "Åh jag tjänar bara 20.000 och det efter flera år!!" DET har jag hört betydligt oftare än folk som säger - "skitkul jag fick löneförhöjning, nu tjänar jag 46.000!".Därmed blir det också mer provocerande med folk som lägger stora summor på ett bröllop. Själv tycker jag inte det är värt att äta makaroner i månader för att ha stor fest men jag är priviligerad nog att kunna ha festen jag vill ha utan att spara så det är enkelt för mig att säga...
    Så sant så sant!
    Jag min kära m2b har mer än en gång sagt efter att vi konstaterat vad hans årslön blir (efter skatt) att "men säg inte det till nån" för det sticker folk i ögonen... Det är få som säger att "Men grattis vad kul" när man säger att man gått upp från 35 till 40 i månaden...
  • Snäckan08

Kul för dig TS att du får ihop det för 14,5, men jag håller med didis att det är ett jäkla tjat på dem som väljer att lägga lite mer och att det bli opersonligt bla bla bla.

Tyvärr känns det mest som svartsjuka hos folk som inte själva kan lägga så mycket, men det är väl typiskt Sverige, det får ju inte gå bättre för någon än nån annan och gud förbjude om man skulle tjäna "för" mycket.

Inkl allt kommer vi nog upp i 250, men festen går väl på 100. Vi har pengarna, har inte sparat en krona, utan tagit löpande av våra inkomst och det funakr bra. Vårt bröllop blir intr överdådigt, däremot vill vi ha fin mat och bar vin och fri bar. Och framförallt ska varken vi eller våra släktingar behöva agera slavar innan bröllopet...

didis skrev 2009-03-24 14:46:47 följande:
    Det ÄR provocerande med pengar i Sverige och många högavlönade (inklusive jag o maken) talar aldrig om hur mycket vi tjänar. Däremot är det mycket mer accepterat att folk utbrister "Åh jag tjänar bara 20.000 och det efter flera år!!" DET har jag hört betydligt oftare än folk som säger - "skitkul jag fick löneförhöjning, nu tjänar jag 46.000!".Därmed blir det också mer provocerande med folk som lägger stora summor på ett bröllop. Själv tycker jag inte det är värt att äta makaroner i månader för att ha stor fest men jag är priviligerad nog att kunna ha festen jag vill ha utan att spara så det är enkelt för mig att säga...
  • SweetSun

didis; jag tror absolut att många ställer sig i försvarsställning, från båda håll, när de inte kan/gjorde som de kanske hade velat / haft råd till.

Svar på tråden Vår budget:: ca 14.500:-