• NaemiNose

Vår budget:: ca 14.500:-

Vi har inte sparat en enda krona. Vi får 5.000 kr av min pappa, och jag får tillbaka 6.500 kr på skatten, som ska gå till bröllopet. Min sambo får tillbaka 3.000 kr, vilka ska läggas på en vigselring till mig.

Vi ska ha ett borgerligt bröllop för ca 50-60 personer. Vi ska bjuda på 3-rätters middag och tårta hemma.
    Vigseln sker på vår loge, och festen i tält på gården (tälten lånar vi av vänner som införskaffade tälten till sin vigsel förra året). Jag vill ha en underbar dag med min släkt och mina vänner, och jag bryr mig inte om ifall stolarna inte har matchande överdrag t ex.
    Klänningen kommer kosta ca 1000 kr (syr själv), vi kommer äta på engångstallrikar, smink och hår ordnar min svägerska, musik till vigseln kommer antagligen bli på CD (beroende på om vi kan få några vänner att ställa upp för en billig penning), blommor plockar vi i trädgården och i vårt 1000 kvm stora växthus (svärfar ansvarar för detta), en vän är fotograf, svärmor gör tårtorna.
    Trots vår tighta budget räknar jag ändå med att vi kommer få en vacker och meningsfull vigsel, med en härlig fest efteråt.

När jag läser de summor här som läggs ner på bröllop, så känns det helt surrealistiskt för mig. Att lägga lika mycket pengar på ett bröllop, som en bil.

Är det inte fler än jag som känner så..?
    Även om vi hade 100.000 kr att lägga på bröllopet, så tvivlar jag verkligen på att vi skulle göra det.

• Svar på tråden Vår budget:: ca 14.500:-
  • SweetSun
    MV85 skrev 2009-03-24 15:29:56 följande:
    hahaha jag kan bara föreställa mig hur det hade blivit om vi som har hundratusenkronorsbudgetar började säga att "men guuuud vad B" eller "Men så kan man ju inte göra" och "Varför snålar ni så?"
    ja du det händer det med...
  • MysanX

Allt handlar egentligen om värde och inte om pengar.
    Väljer man att ha ett bröllop i trädgården med egenodlade tomater och musik på cd och vänner osm gör tårtbuffé så är det lika mycket värt som att jag väljer att ha mitt bröllop på ett slott med levande musik och beställd bröllopstårta.
    Mitt kommer kosta ca 130 000. Hennes kostar 14 500. Båda är lika mycket värda för det är endast bröllopsparet själva som kan säga vad som är värt och viktigt på deras dag och alla bröllop brukar bli fantastiska oavsett om budgetten är på 10 000 eller 100 000.

• MV85
    SweetSun skrev 2009-03-24 16:40:41 följande:
    ja du det händer det med...
    Då får du gärna visa mig ett exempel, då jag ALDRIG på detta forum sett något sådant.
  • passionsblomman

TS. Då är det ju bara att gratulera till alla de kontakter som möjliggör en bröllopsdag med fest för så minimal summa, eftersom du ju med lokalhyror, tälthyror och allt annat som du nu får gratis, annars lätt ahade kommit upp i mångdubbla summor.
    Och då hade du alltså avstått bröllop om jag fattar saken rätt, så grattis till att du blir gift.

Att få motfrågor och reaktioner på en sådan trådstart som i sig själv innehåller frågor och tyckande, är ju bara ett bevis på att man syns och blir läst. Inget konstigt eller respektlöst alls.

I mitt fall reagerar jag på att 14500 låter för billigt för att stämma, så jag klickar och läser...och inser att det ju stämmer att det inte stämmer, då det egentligen borde kostat många gånger mer, om inte all gratishjälp funnits.

• Red Scarlet

Jag är glad för din skull att du får ditt bröllop så billigt och att du är supernöjd utan att spendera en massa pengar. Jag håller även med passionsblomman om att din budget nog spruckit helt om du inte fått hjälp ifrån dina underbart snälla nära och kära.

Jag har själv inget problem med att lägga ut mer pengar på min budget, men min största poäng är att jag inte vill att mina närstående ska behöva hjälpa till med en massa saker innan och under bröllopet. Jag är helt säker på att din familj/vänner gör det av egen vilja och att de till 100% ställer upp utan att gnälla, men för min egen del vill jag att mina gäster ska vara pigga och glada och utvilade och bara behöva komma till vigseln och fest och ha roligt med oss. Hade jag fått hjälp med en massa saker till bröllopet hade jag kunnat dra av kanske 50.000:-, men jag anser det värt att lägga dem pengarna på professionellt folk istället för att familj och släkt ska behöva göra det. Därför betalar vi för festlokal, mat, tårta, hår, smink, solist, etc etc. Jag tar knappt hjälp med något av mina närstående, och det kan jag isåfall skryta med, det känns rätt skönt. För MIG.

• SweetSun
    MV85 skrev 2009-03-24 17:17:51 följande:
    Då får du gärna visa mig ett exempel, då jag ALDRIG på detta forum sett något sådant.
    ung lika lätt som att be dig leta upp exakta fraser med röda klänningar.

man ser det ibland, och det gäller ju allt här inne, ibland går folk för långt, skyddade av anonymiteten.

Alla får göra som de vill, så länge man själv blir nöjd och kan leva med sina val.
  • Hofsan
    MV85 skrev 2009-03-24 17:17:51 följande:
    Inte jag heller och jag har hängt här i 3 år!
  • ario

jag tror många ljuger när de säger att dem inte skulle spendera flera hundratusen på bröllop om de kunde, det är typsik att säga så när man INTE HAR PENGAR över.

skulle aldrig få för mig att fråga vänner eller släkt att hjälpa till, och skulle de änns göra det så köper jag en present till den. som tex min brudnäbb ska få en docka i present för att hon ställer upp! varför ska vi förvänta oss att folk ska ställa upp gratis?

yes jag är en av dem som ska lyxa till dem maximalt...kan kronprinsessa Viktoria göra det så kan jag också..heheh:)

• MV85
    SweetSun skrev 2009-03-24 17:37:13 följande:
    ung lika lätt som att be dig leta upp exakta fraser med röda klänningar.
    Bara för att visa hur lätt det faktiskt är att hitta något o du bad om röda klänningar så...

brollopstorget.se/Forum-1-8/m1104715.html
    brollopstorget.se/Forum-1-81/m3285324.html

två trådar där röda klänningar diskuteras.. Finns över 27000 andra trådar där röda klänningar oxå kommit upp, men ja...
    Vet man att det har hänt att någon dissat budget bör man komma ihåg ungefär vad som sas, och där med kunna hitta tråden hyfsat enkelt....
    Som sagt, vet inte att det hänt någonsin - och det är jag uppenbarligen inte ensam om heller.
  • SweetSun

det händer ju hela tiden bara i denna tråden??? att man inte kan förstå hur man kan typ utnyttja sin familj under den stora dagen, att man innerst inne vill spendera 100 000tals kr, bara att man ljuger och förnekar.

Svar på tråden Vår budget:: ca 14.500:-