• NaemiNose

Vår budget:: ca 14.500:-

Vi har inte sparat en enda krona. Vi får 5.000 kr av min pappa, och jag får tillbaka 6.500 kr på skatten, som ska gå till bröllopet. Min sambo får tillbaka 3.000 kr, vilka ska läggas på en vigselring till mig.

Vi ska ha ett borgerligt bröllop för ca 50-60 personer. Vi ska bjuda på 3-rätters middag och tårta hemma.
    Vigseln sker på vår loge, och festen i tält på gården (tälten lånar vi av vänner som införskaffade tälten till sin vigsel förra året). Jag vill ha en underbar dag med min släkt och mina vänner, och jag bryr mig inte om ifall stolarna inte har matchande överdrag t ex.
    Klänningen kommer kosta ca 1000 kr (syr själv), vi kommer äta på engångstallrikar, smink och hår ordnar min svägerska, musik till vigseln kommer antagligen bli på CD (beroende på om vi kan få några vänner att ställa upp för en billig penning), blommor plockar vi i trädgården och i vårt 1000 kvm stora växthus (svärfar ansvarar för detta), en vän är fotograf, svärmor gör tårtorna.
    Trots vår tighta budget räknar jag ändå med att vi kommer få en vacker och meningsfull vigsel, med en härlig fest efteråt.

När jag läser de summor här som läggs ner på bröllop, så känns det helt surrealistiskt för mig. Att lägga lika mycket pengar på ett bröllop, som en bil.

Är det inte fler än jag som känner så..?
    Även om vi hade 100.000 kr att lägga på bröllopet, så tvivlar jag verkligen på att vi skulle göra det.

• Svar på tråden Vår budget:: ca 14.500:-
  • Ore
    SweetSun skrev 2009-03-24 14:45:36 följande:
    kanske har folk tröttnat på materialismen?
    Vad är det som är extremt materialistiskt i ett bröllop? Mat äter folk ändå, vare sig det är hemma eller borta. Mycket man betalar för vid ett bröllop är tjänster... T.ex. frisör, fotograf, lokal m.m. En tårta är en tårta, och innehåller ungefär samma ingredienser vare sig det kostar 20 kr/bit eller 70 kr/bit... Ibland kan det även bli dyrare att vara miljövänlig, köpa lokalt m.m, jämfört med mer "klimatovänliga" alternativ. Alltså är det ibland bättre att spendera mera pengar

Många passar på att återanvända guld och diamanter, inte särskilt materialistiskt...

"Och jag kan bara säga efter egen erfarenhet, alla som jag känner som har varit på stora påkostade bröllop, säger att det varit så opersonligt och tråkigt, små bröllop har varit intimare och roligare."

Ganska tråkig attityd, säger jag. Vill man ha ett litet bröllop så är väl det jättebra. Men att säga att det blir tråkigt för att det är ett stort och påkostat bröllop är bara löjligt. Vad gör ett bröllop tråkigt då? Blir det tråkigt om brudparet inte har hemmagjorda festprogramsomslag. Kanske blir ännu roligare om man är utan festprogram helt och hållet, för tänk vad pengar man sparar. I vårt fall skulle det säkert gjort flera hundralappar! Och gudbevars vad tråkigt det är om inte tårtan är hemmabakad, maten hemmalagad och serveringspersonalen jobbar svart... För att inte tala om ifall man har köpt "dyra" dekorationer istället för att pyssla ihop något snyggt av konservburkar och barnmatsburkar, eller?

Det är ABSOLUT inget fel att göra saker själv, det brukar som sagt bli väldigt snyggt och personligt. Men att säga att det därmed är opersonligt bara för att man lägger mer pengar på det är bara löjligt.
  • SweetSun

materialistiskt menade jag just när det är överdrivet med pyssel och pynt och onödiga gåvor till gästerna, och när par som lever vanliga svenssonliv, ska spela rollen som kungligheter på slott med 10mans orkestrar och häst och vagn och 5 rätters superlyxmiddag, och sen vara skuldsatta resten av livet. Och heller inget personligt.

har man pengarna, visst man gör som man vill.

• EhjärtarE
    didis skrev 2009-03-24 14:52:23 följande:
    Skall jag vara ärlig tror jag att många (ta inte åt dig personligt nu!!) med billiga bröllop använder argument som att "billigt blir mysigare" som ett försvar för att de inte har möjlighet till den där brakfesten de egentligen vill ha.Inget fel på intima bröllop, verkligen inte, jag har varit på sådana också men tvärtemot dig föredrar jag personligen mer rejäla fester med mycket folk och levande musik att dansa till.Korvgrillning är kanonmysigt och det kan jag göra med släkten när jag vill, det behöver jag inget bröllop till.
    Inse att det finns människor som vill ha små bröllop för att de tycker det är mysigt. Okej om du vill ha värsta brakfesten, ha det då. Men alla vill inte det, det behöver inte betyda att de inte har råd med en brakfest, om de skulle vilja det.
  • miamedknuff

Detta var roligt att läsa..vi har väl en mix av alltihopa på vårt bröllop - vissa saker har vi fyndat, andra saker lägger vi mer pengar på, andra saker ska jag fixa själv.

Men i det stora hela är jag fruktansvärt glad för att vi har valt att vara på en "restaurang" som tar hand om allt som rör maten, dukning, personal och dryck. Om vi hade haft egen lokal etc så hade jag nog fått panik och magsår...

Oavsett pengar så är ju kärleken det allra viktigaste, eller hur! :)

• SweetSun

ang att folk stör sig på höginkomsttagare; ska jag vara ärlig så känns det som att höginkomsttagarna stör sig mer på låginskomsttagare som inte är avundsjuka. De vill gärna att de ska vara det, men alla är inte det.

(vilken debatttråd det blev!)

• Ore
    SweetSun skrev 2009-03-24 14:51:57 följande:
    men så är det ofta här på BT, många lägger sig i och måste argumentera emot, för deras sak.
    Oj, vad konstigt att det blir diskussion i ett diskussionsforum???

Kan inte förstå varför man lägger upp trådar om man bara vill ha medhåll...

Jag känner mig inte provocerad, men vill ändå kommentera eftersom TS verkar vara så säker på att hennes uppfattning om pengar är den mest rätta. I beg to differ...
  • didis

Ja det inser jag, och därför skrev jag "många" och inte "alla" !

Visst finns det folk som vill ha små bröllop, tex min syster. Och inget fel med det.

Själv tycker jag, som sagt, att träffa släkten gör jag ändå och grillar korv eller äter gott. Bröllop är en av få tillfällen man har att samla både min och makens släkt och vänner för fest. När någon av oss fyller år, tex, samlas ju mest från den egna släkten (och de närmast från andra släkten).

EhjärtarE skrev 2009-03-24 15:06:43 följande:
    Inse att det finns människor som vill ha små bröllop för att de tycker det är mysigt. Okej om du vill ha värsta brakfesten, ha det då. Men alla vill inte det, det behöver inte betyda att de inte har råd med en brakfest, om de skulle vilja det.
  • didis

Har man jobbat på en arbetsplats med olika yrkeskategorier med heelt olika löner så har man antagligen fått sin beskärda del av kommentarer runt lön (och lessnat på det!)...

På vissa arbetsplatser har jag fått höra att jag itne skall berätta ("skryta") om tex resor för då blir folk avundsjuka!

Så, helt ok att berätta runt fikabordet att man köpt en begagnad bil men INTE ok att berätta om att man köpte en ny, extrautrustad.

SweetSun skrev 2009-03-24 15:09:20 följande:
    ang att folk stör sig på höginkomsttagare; ska jag vara ärlig så känns det som att höginkomsttagarna stör sig mer på låginskomsttagare som inte är avundsjuka. De vill gärna att de ska vara det, men alla är inte det.(vilken debatttråd det blev!)
  • MV85
    SweetSun skrev 2009-03-24 15:00:17 följande:
    materialistiskt menade jag just när det är överdrivet med pyssel och pynt och onödiga gåvor till gästerna, och när par som lever vanliga svenssonliv, ska spela rollen som kungligheter på slott med 10mans orkestrar och häst och vagn och 5 rätters superlyxmiddag, och sen vara skuldsatta resten av livet.
    Om man bortser från att de blir skuldsatta resten av livet (för de inte hade råd) så so what? Om de vill få vara kungligheter EN DAG i sitt liv o väljer att göra det på sin bröllopsdag har jag full förståelse.
    Har man bara råd så passa på att ta en dag när hela världen (ok, inte hela, men låt det kännas så) får serva er!
  • Ore

Jag har samma erfarenhet kring höga löner som didis. Berätta inte att du ska på en ny resa, när det inte var länge sedan du reste sist. Berätta inte vart du ska åka, allt utöver 2 veckor i Thailand sticker i ögonen på folk. Berätta inte vad som köps till hus m.m.

Och kommentarer om att "det har väl du råd med, du som tjänar så mycket" och "det drabbar ju ingen fattig" om man skulle beklaga sig över en stor oförutsedd utgift ska man bara svälja, annars är man stöddig...

Det är litet samma sak som att det är ofint att kommentera vikt/kroppsform hos någon som väger mycket, men helt ok om man väger litet...?

Svar på tråden Vår budget:: ca 14.500:-