• NaemiNose

Vår budget:: ca 14.500:-

Vi har inte sparat en enda krona. Vi får 5.000 kr av min pappa, och jag får tillbaka 6.500 kr på skatten, som ska gå till bröllopet. Min sambo får tillbaka 3.000 kr, vilka ska läggas på en vigselring till mig.

Vi ska ha ett borgerligt bröllop för ca 50-60 personer. Vi ska bjuda på 3-rätters middag och tårta hemma.
    Vigseln sker på vår loge, och festen i tält på gården (tälten lånar vi av vänner som införskaffade tälten till sin vigsel förra året). Jag vill ha en underbar dag med min släkt och mina vänner, och jag bryr mig inte om ifall stolarna inte har matchande överdrag t ex.
    Klänningen kommer kosta ca 1000 kr (syr själv), vi kommer äta på engångstallrikar, smink och hår ordnar min svägerska, musik till vigseln kommer antagligen bli på CD (beroende på om vi kan få några vänner att ställa upp för en billig penning), blommor plockar vi i trädgården och i vårt 1000 kvm stora växthus (svärfar ansvarar för detta), en vän är fotograf, svärmor gör tårtorna.
    Trots vår tighta budget räknar jag ändå med att vi kommer få en vacker och meningsfull vigsel, med en härlig fest efteråt.

När jag läser de summor här som läggs ner på bröllop, så känns det helt surrealistiskt för mig. Att lägga lika mycket pengar på ett bröllop, som en bil.

Är det inte fler än jag som känner så..?
    Även om vi hade 100.000 kr att lägga på bröllopet, så tvivlar jag verkligen på att vi skulle göra det.

• Svar på tråden Vår budget:: ca 14.500:-
  • Hannaz

Det är ett utmärkt sätt att mäta pengars rätta värde, vad man sen väljer att göra med sina pengar är helt upp till var och en.

Jag kan också räkna och inser att det inte är svårt att komma upp i 200 000 kr, det gör det dock knappast rimligt i mina ögon. Och vi har ut 50 000 kr i månaden tillsammans så vi räknas inte som fattiglappar även om vi definitivt inte är miljonärer. Folk gör som dom vill men alla har rätt till en åsikt.

• Ore
    Hannaz skrev 2009-03-25 16:09:18 följande:
    Det är ett utmärkt sätt att mäta pengars rätta värde, vad man sen väljer att göra med sina pengar är helt upp till var och en.
    Säger vem, du?

Det finns andra sätt att rädda liv med pengar. Man kanske räddar fler liv genom att ge pengar till vaccination. Kanske pengar till forskning räddar betydligt fler framtida liv, än något man gör just nu.

Så det är, som allt annat, en dålig värdemätare för pengar.

Var och en skapar sin egen värdering av hur mycket av sina pengar man vill spendera, och på vad, och vad det är värt.
  • Hannaz

Ja pengar är ju bara till för att förenkla byteshandel så visst är det relativt, men ja, det säger jag.

Vill du hellre göra nytta genom att skänka till vaccinationsprogram så kan man för 200 000 kr fullvaccinera ca 42600 barn mot polio. Ger lite perspektiv på pengars "värde"...

Och jo jag tycker att det är obscent mkt pengar att lägga på EN fest.

Om alla som gifte sig gav 10 % av sin budet till hjälparbete så skulle det bli en ansenlig summa, ingen dum idé kanske...

• LB5

Visst behöver inte ett bröllop kosta så mycket, man kan välja att ha en vigsel i kyrkan och sen inte så mycket mer, det är ju gratis. Det jag reagerar på i den här tråden är att TS vill ha ett kostsamt bröllop med middag, fest och hela kalaset, men vill att andra ska betala för det.

Jag tycker att det är en sak att säga att "jag förstår pengars rätta värde och väljer att inte bjuda till fest" och en annan att "jag förstår pengars rätta värde, men jag vill ändå ha en fest så andra får betala för den".

• Hannaz

Hur menar du att andra ska betala för det?

Har du aldrig haft knytkalas för att det är att utnyttja sina vänner?

Jag tycker att ex idén med att ha kuvertavgift och avskffa allt vad bröllopspresenter heter är ett bra alternativ. Har själv varit på ett sådant bröllop och det var toppen, ingen presentångest + att man visste att brudparet inte behövt lägga ut en förmögenhet.

• LB5

ojojoj, det gick visst lite fort där, jag trodde att jag svarade i tråden "vad räknas som ett billigt bröllop" där det var lite samma diskussioner... är för trött så här på em. Sorry. Där var det tal om en kuvertavgift för en stor middag... i den här tråden ska ju TS göra egen mat, det är lite skillnad.

• josand

Vi har valt att inte önska oss "vanliga" presenter utan istället har vi skapat konton på två välgörenhetsorganisationer. Då känns det som att vi gör en skillnad trots vi lägger mycket pengar på bröllopet. Vi hoppas även att det får folk att "tänka efter".

• tassen

Vi har satt budgeten på max 10.000 o vi ska bjuda 20 personer.
    Jag tycker oxå att det är orimligt att lägga ner så mkt pengar på en dag. Resa tilkkomer, den gör vi senare.

Det viktigaste för oss är en mysig dag med en rolig fest o vi kommer bara bjuda vänner, ingen släkt.

Men alla e vi olika

• smultronblom00

herregud penagar spelar väl ingen roll det enda är väl att man får gifta sig med den man älskar o att man lever ett lyckligt liv tillsammans!

• superman9000

Vi gör så att vi sparar ihop 100 000 till vårat bröllop detta under 1,5 år, enligt våran budget kommer det att gå på 70 000 men på så sätt har vi lite pengar att spela på om det kommer upp ng som vi inte har tänkt på ( vilket det alltid gör) plus att om vi sen kommer under budget har vi sparade pengar över till amorteringar eller resa eller vad vi ni behöver pengar till då.

Svar på tråden Vår budget:: ca 14.500:-