• NaemiNose

Vår budget:: ca 14.500:-

Vi har inte sparat en enda krona. Vi får 5.000 kr av min pappa, och jag får tillbaka 6.500 kr på skatten, som ska gå till bröllopet. Min sambo får tillbaka 3.000 kr, vilka ska läggas på en vigselring till mig.

Vi ska ha ett borgerligt bröllop för ca 50-60 personer. Vi ska bjuda på 3-rätters middag och tårta hemma.
    Vigseln sker på vår loge, och festen i tält på gården (tälten lånar vi av vänner som införskaffade tälten till sin vigsel förra året). Jag vill ha en underbar dag med min släkt och mina vänner, och jag bryr mig inte om ifall stolarna inte har matchande överdrag t ex.
    Klänningen kommer kosta ca 1000 kr (syr själv), vi kommer äta på engångstallrikar, smink och hår ordnar min svägerska, musik till vigseln kommer antagligen bli på CD (beroende på om vi kan få några vänner att ställa upp för en billig penning), blommor plockar vi i trädgården och i vårt 1000 kvm stora växthus (svärfar ansvarar för detta), en vän är fotograf, svärmor gör tårtorna.
    Trots vår tighta budget räknar jag ändå med att vi kommer få en vacker och meningsfull vigsel, med en härlig fest efteråt.

När jag läser de summor här som läggs ner på bröllop, så känns det helt surrealistiskt för mig. Att lägga lika mycket pengar på ett bröllop, som en bil.

Är det inte fler än jag som känner så..?
    Även om vi hade 100.000 kr att lägga på bröllopet, så tvivlar jag verkligen på att vi skulle göra det.

• Svar på tråden Vår budget:: ca 14.500:-
  • bongen80

Jo men det är ju inte från de som är av samma uppfattning som du själv. Tycker tyvärr det förekommer mycket syrliga kommentarer o annat tjafs här inne överlag, inte bara i denna tråd. Det räcker liksom inte med att hitta en tråd och känna fine vi tycker inte lika o sen lämnar man den utan att för den delen tala om hur dålig ide man tycker det är.

• bongen80

NU säger inte jag att man inte får ha en åsikt, men det blir ibland lite för mycket

• På rosa moln

Nu har jag inte läst tråden så jag säger säkert någonting som redan är sagt, men jag chansar ändå :)

Jag skulle tro att vår budget kommer att hamna på runt 70000 plus bröllopsresan. På ett sätt kan jag hålla med om att det känns som galet mycket pengar, å andra sidan så har vi tänkt att börja spara i höst och lägga undan 3000 kronor i månaden till det att det är dags om drygt tre år och 1500 kronor per man i månaden på den förhoppningsvis lyckligaste dagen i våra liv hitills känns rätt överkomligt ändå tycker jag. Har bränt 1500 kronor på betydligt onödigare saker än så... ;)

Vad andra gör och inte gör och hur mycket pengar de lägger eller inte lägger på sina bröllop borde ju vara totalt ointressant även fast det ju tyvärr inte är så. Om ert bröllop blir perfekt för 14500 kr så ha det så, om inte försök att lösa det på annat sätt - svårare än så är det ju inte :)

• HavsVigsel

Vi hade från början planerat ett bröllop för ca 80 gäster, vilket innebar lokal, mat, band osv. Hamnade snabbt i 80-100 tusenkronors klassen. Men sedan la vi allt på is...glädjen försvann. För mkt viljor, åsikter och förväntningar och det kändes som om vi la pengar på något vi inte längre tyckte var kul. Så vi ställde in allt och omarbetade vår plan.
    Nu har vi en budget på 30 000 och åker iväg med 20 gäster. Nära vänner och familj. Bor på hotell och äter på restaurang. Inget jobb för någon. Inga traditioner att följa. Bara kvalitetstid med de vi älskar. Och DET är värt varenda krona för nu är det en dag vi bägge ser fram emot igen. Våran dag...med betoning på våran.

• Ore
    NaemiNose skrev 2009-03-25 13:51:19 följande:
    Det är helt okej för andra att kommentera också, men jag blir lite ledsen när man som sagt döms ut som antingen lögnare eller svartsjuk...
    Jag tycker inte att någon har dömt ut dig som lögnare eller svartsjuk. Men en sak som jag reagerade på i ett av dina inlägg var att du skrev att du hoppades att du även om du hade miljoner på banken skulle inse pengars rätta värde... Det låter litet märkligt tycker jag, det känns som att du anser att din uppfattning om vad pengar är värda för dig skulle vara allmängiltig.

Jag är helt övertygad om att man har olika uppfattning om pengars värde beroende på ens ekonomiska situation. Har man en halv miljon på sparkontot är det inte så svårt att lägga ut 200 000 kr på ett bröllop, då känns inte det som mycket pengar... Men brukar man ofta ha en femhundring kvar att leva på när halva månaden fram till lön återstår, så är ju det en löjlig summa med 200 000, som man spenderar på en enda dag.

Det tror jag att de flesta här är överens om.

Jag tror även att vi är överens om att ett vackert bröllop är helt oberoende av vad man lagt i pengar. Och det gäller åt båda håll, det blir varken bättre eller sämre av att man lägger mer eller mindre pengar på det. Inte tråkigare, inte roligare, ingenting. Varje bröllop blir vad man gör det till...
  • Hannaz

200 000 kr för en fest ÄR mycket pengar hur man än vänder och vrider på det. Miljonärer har vi nog inte så många här på BT.

Jag skulle vilja säga att pengar "rätta värde" kan mätas i tex hur man kan hjälpa människor i fattiga länder till rent vatten och mat på bordet. 200 000 kr ÄR mycket pengar att spendera på EN fest oavsett om man är miljonär eller ej om man jämför med hur mkt nytta de pengarna skulle gjort på annat håll.

• soon and very soon

jag la 1000 spänn på min dotters födelsedags kalas. utan att det var nått spec alls med det hela, hyra lokal, glass godispåsar (utan present i) och chips o popcorn att mumsa på. bor i sthlm och tycker att allt är ganska dyrt fast man inte gör nå speciellt.

Menar inte att något är mer eller mindre bra än något annat men bara vår lokal går på 10000.
    har ingen att låna något av eller känner någon som kan något speciellt.

• Sååå lurade

Tycker inte du ska ta åt dig av detta. eftersom tråden har fortgått utan din inblandning så är det verkligen inte personligt. Tror däremot att många (vilket någon redan påpekat också) reagerade på din åsikt om pengars rätta värde. Även jag kände mig träffad där. Jag anser mig vara en ekonomiskt lagd person. Vi har valt att bo på ett ställe där man inte behöver ha miljonlån för att bo bra. Har inte senaste bilen men åker bekvämt. Har pengar på kontot när bröllopet är över osv. Då känns det konstigt att få kastat i ansiktet att man inte förstår pengar rätta värde när man lägger mycket pengar på ett bröllop... (kanske inte jättemycket men i alla fall 3ggr så mycket som er)

Jag tror inte heller att du är avundjuk eller en lögnare. Min svägerska är precis som du. Hon och hennes sambo är inte gift eller ens förlovad men hon skulle aldrig lägga de pengarna på ett bröllop som vi gör och det har inget med deras ekonomi att göra. Hon skulle vara nöjd med att gå till stadshuset och sen bjuda de närmaste på middag hemma och jag skulle tycka att det vore toppen.

Sen kan inte mer än tilläggas att du har en jäkla tur som kan fixa allt detta till en billigt penning. Ditt bröllop så som du har det nu skulle kunna bli en betydligt dyrare historia för andra som inte har samma möjligheter som er. Precis som att vårat 45 000kr bröllop lätt skulle kunna bli 100 000 för någon annan. Men då har vi andra typer av kontakter som vi utnyttjat... Helt perfekt att känna folk som kan fixa saker billigt osv

Jag önskar er en fantastisk bröllopsdag med alla era nära och kära. Det tänker vi ha på vår bröllopsdag Om 23dagar 23timmar och 55min är vi nämligen på väg i altargången

NaemiNose skrev 2009-03-25 13:51:19 följande:
    Det är helt okej för andra att kommentera också, men jag blir lite ledsen när man som sagt döms ut som antingen lögnare eller svartsjuk...
  • soon and very soon

mycket ligger ju verkligen i vilka kontakter man har!
    och hur man bor mm

• Ore
    Hannaz skrev 2009-03-25 15:34:05 följande:
    200 000 kr för en fest ÄR mycket pengar hur man än vänder och vrider på det. Miljonärer har vi nog inte så många här på BT.Jag skulle vilja säga att pengar "rätta värde" kan mätas i tex hur man kan hjälpa människor i fattiga länder till rent vatten och mat på bordet. 200 000 kr ÄR mycket pengar att spendera på EN fest oavsett om man är miljonär eller ej om man jämför med hur mkt nytta de pengarna skulle gjort på annat håll.
    Jovisst. Men om man hittar ett ställe med litet lyxig mat, vin och dricka efteråt. Tårta samt vickning. Det kan nog lätt gå på 1500 kr/kuvert. Och om man vill ha 80-100 gäster så landar det på 120-150 000 kr. Och så kläder, ringar, fotograf, inbjudningskort och litet annat utöver det. Släng med en resa också i det, och det är inte så svårt att spendera 200 000 kr...

Och ska man börja jämföra med rent vatten och mat på bordet i fattiga länder, så är ju allt som man spenderar pengar på slöseri med pengar. Så frågan är om det är ett bra sätt för att mäta "pengars rätta värde". Skulle det vara mer ok om man la lika mycket pengar till välgörenhet som man lägger på sitt bröllop? Hur många skulle göra det, oavsett nivån på budgeten?
Svar på tråden Vår budget:: ca 14.500:-