Gå in själv i kyrkan?
Är det någon av er som tänker att gå in själv i kyrkan?
Hade tänkt att gå med min m2b men så var det någon som kom med detta och nu funderar jag..
Är det någon av er som tänker att gå in själv i kyrkan?
Hade tänkt att gå med min m2b men så var det någon som kom med detta och nu funderar jag..
Antingen saknar jag förmåga att uttrycka mig tydligt nog eller också väljer några att tolka det jag skriver till det sämsta och spekulerar över min lämplighet för mitt yrke.
Då säger jag en gång till:
Det finaste och framför allt det som enligt kyrkohandboken är det riktiga vid en svenskkyrklig vigsel är att man och hustru går in tillsammans.
Sen finns det små varianter, extremt blyga människor kan tex välja att inte "tåga in" alls utan redan sitta längst fram när gästerna kommer.
Och om det för något par är jätteviktigt att inte se varandra förän vid altaret just den dagen är varsitt intåg från varsin dörr åtminstone inte teologiskt FEL, även om jag verkligen inte kan förstå VARFÖR man vill göra så istället för att följas åt.
Brudöverläming är dock något helt annat, och det är ju inte det som diskuteras i den här tråden.
Jo visst uttryckte du dig ganska klart och tydligt..
Tycker att många av oss också blir tolkade på ett helt annat sett.......
Jag skrev i denna tråd för någon undrade hur andra ska göra på sitt bröllop, och vi har valt att inte gå in tillsammans.
Utan han före sen jag.
Och inte bli målad som någon puckad brud som vill ha all fokus på mig.
Tycker bara att de är väldigt respektlöst både mot oss par som valt att göra så här och andra kulturer..
Ida o Mille skrev 2009-03-03 18:41:00 följande:
De är absolut inte så jag menar. Utan att man inte behöver uttrycka sig spydigt över som de disskuteras i denna tråd.
I min m2bs land har de traditionellt att mannen väntar där framme på sin brud.
Man behöver kanske inte utrycka sig att en far går fram med kossan eller hur de lät..
För i vissa delar i världen så gör man så.
Visst kan präster bli irriterad men tycker att man kan hantera de på ett respektfullt sett, eller hur man ska säga.
Ni lär nog förstå hur jag menar.
Jag respekterar våran kristna tro annars hade jag aldrig valt att ha en kyrklig vigsel.
Men om en präst låter oss ha de som vi vill ha det så varför inte. Speciellt när vi vill att båda våran kultur ska komma fram i bröllopet.
Till Duchess som frågade varför jag och min blivande man inte ska gå in alls:
Jag står inte ut med tanken på att alla ska TITTA på mig/oss just då. Då har jag ändå ett yrke som innebär att jag står framför människor rätt ofta, dessutom i kyrkan
Däremot ska vi gå ut tillsammans, jag och mannen.
Jag har alltid kännt obehag inför ev giftermål just för detta vandrande längs en lång kyrkgång. Samtidigt vill jag och mannen gifta oss i kyrkan eftersom vi är kristna och vi vill ha med våra vänner och släktingar på denna stora dag. (Ett alternativ vore ju annars att ha en pyttevigsel med bara vi, prästen och ett par vittnen).
Inte bara ganska, utan väldigt. Inte bara ett direkt påhopp på dem som gjort annorlunda än "en till präst" önskar utan också ett påhopp på de präster/kollegor som tycker annorlunda - lågt. De finns nämligen, även om de kanske inte är så många!
Fascinerande fenomen att vara omskriven i tredje person.
Just ja! Så var det med kornas uppdykande i debatten...*slår mig för pannan*
Fast om man uttrycker sig klumpigt får man väl å andra sidan acceptera att folk reagerar..?
En till präst skrev 2009-03-04 22:06:02 följande:
En präst tjänar både Gud och församlingen (liksom Jesus tvättade sina lärljungars fötter)