• 090619

Gå in själv i kyrkan?

Är det någon av er som tänker att gå in själv i kyrkan?
    Hade tänkt att gå med min m2b men så var det någon som kom med detta och nu funderar jag..

• Svar på tråden Gå in själv i kyrkan?
  • Duchess

Spännande! Får man fråga varför ni valt just den varianten?

Miserere skrev 2009-03-02 19:34:41 följande:
    Jag och min blivande man ska inte gå in alls! Vi kommer att sitta framme i koret och sedan själva hälsa våra gäster välkomna innan gudstjänsten börjar.
  • Ida o Mille

De tyckte jag var lite konstigt, för tycker de inte är någon som har uttryckt sig på de sättet att de handlar bara om bruden..
    Tycker istället att man ska respktera varandras val och åsikter.
    Förstår hur ni tänker om att de är bådas dag.
    Men om båda är överens om att de passar dem bäst så varför inte.?
    Och hur är då/funkar om bruden vill gå in med sin far?

• nni

Men jag menar, för att fortsätta mitt inlägg...att om bruden går in själv, fine för mig. Samma med mannen. Så behöver inte bli någon fråga om jämnställdhet. Jag gillar när man kan göra vigseln till sin egen!! Om man som brud vill gå in själv eller inte. Och självklart e hennes man med på det då. Skrev lite ironiskt innan, om någon missade!?

• Chrisse och Jonas

Ja.. alla har åsikt på temat..jag tycker så länge man är överens brudparet i mellan så är ju det huvudsaken.
    Vi tänker gå in tillsammans för det är så vi vill ha det.. men jag förstår mycket väl de som vill att mannen går in först och att de sen får se varandra..så som Luucie beskrev.
    Tycker absolut inte man ska hacka på andra för att de väljer nåt annat.. utan istället bara glädjas över att få dela med andra hur de tänker ha det.

• nni

Men jag menar, för att fortsätta mitt inlägg...att om bruden går in själv, fine för mig. Samma med mannen. Så behöver inte bli någon fråga om jämnställdhet. Jag gillar när man kan göra vigseln till sin egen!! Om man som brud vill gå in själv eller inte. Och självklart e hennes man med på det då. Skrev lite ironiskt innan, om någon missade!?

• nni

Vet att inte det e vanligt med män som går in, tror inget annat alltså, men försökte vända på det i mitt första inlägg...

• Luucie
    Luucie skrev 2009-03-02 21:16:47 följande:
    Jag vet inte om ni undviker att läsa förklaringar eller vad som är problemet när ni kommenterar att det skulle ha med brudens ego att göra..?Men det får stå för er som tror det.Sen vill inte jag se min man "skrida" överhuvudtaget! Och han är själv inte intresserad av att gå in själv heller bara för att uppnå någon slags jämlikhetskovot.
    Och detta inlägg var främst riktat mot Duchess och En till präst.
  • Duchess

Väljer man en borgerlig vigsel kan man naturligtvis göra precis som man vill. Men vill man vigas i kyrkan (det går ju, än så länge) är det prästen som har sista ordet. Den svenskkyrkliga traditionen och symbolspråket i den kyrkliga vigseln är att kvinnan och mannen går in tillsammans.

Sedan finns det präster som går med på att göra annorlunda. Min magkänsla är dock att de blir färre och färre.

• Duchess

Jag har läst trådar här på BT i mer än tre år, vilket är orsaken till att jag tror att det ofta har med brudens ego att göra. Inte alltid, men ofta.

Jag har läst så otroligt många förklaringar till varför bruden vill gå in med pappa eller gå in själv i kyrkan. Jag kan naturligtvis inte bedöma vad som är sant och rimligt i detta eftersom jag inte känner personerna bakom nicken, men den sammantagna bilden blir ändå att många brudar ser vigseln som sina femton minuter i rampljuset.

Själv är jag intresserad av jämställdhetsfrågor, och ämnen som är bröllopsrelaterade ingår naturligtvis i det. Bröllop är ju en del av livet.

Luucie skrev 2009-03-02 21:16:47 följande:
    Jag vet inte om ni undviker att läsa förklaringar eller vad som är problemet när ni kommenterar att det skulle ha med brudens ego att göra..?Men det får stå för er som tror det.Sen vill inte jag se min man "skrida" överhuvudtaget! Och han är själv inte intresserad av att gå in själv heller bara för att uppnå någon slags jämlikhetskovot.
  • Chrisse och Jonas

Vaa, får man inte vara ego på sin egen bröllopsdag.. det tänker vi vara.. både min M2B och jag.. vi ska bara gifta oss en gång så vi tänker minsann va ego... hahahaha..
    hela dagen ...

Svar på tråden Gå in själv i kyrkan?