• 090619

Gå in själv i kyrkan?

Är det någon av er som tänker att gå in själv i kyrkan?
    Hade tänkt att gå med min m2b men så var det någon som kom med detta och nu funderar jag..

• Svar på tråden Gå in själv i kyrkan?
  • Luucie
    090619 skrev 2009-03-03 11:32:51 följande:
    Oj oj vilken debatt jag råkade skapa med min undran...Och vilken otrevlig ton det ibland förekommer. . Lämnar denna heta potatis och koncentrerar mig på vår planering...
    Jag förstår det.

Den här tråden handlade ju från början om att gå in ensam och ögonblicket då man ser sin älskade i kyrkan och hade inte ett dugg med ego eller fokus på bruden att göra.

Men tydligen måste vissa uttrycka sin starka avsky för att folk som tänker olika i alla trådar där det ges en möjlighet...

Jag tycker inte att det är så konstigt att folk vill göra denna upplevelse så romantisk som möjligt. En vigsel handlar ju om kärlek.
    Kärleken till Gud, visst och respekt för kyrkan. Men om det inte vore för kärleken till varanda så skulle man inte stå där alls.
  • MilosMamma

Självklart ska man komma överens med prästen om ceremonin.
    Vad jag vet får man vara med och bestämma psalmer.
    Man får ju ideér från andras bröllop.
    Hade Ingen präst i hela sverige tillåtit brudöverlämning, ensaminvandring, rosblad, ej helvit klänning med mera så hade det ju inte förekommit nu.

Det viktigaste är väl ändå att både präst och brudpar är nöjda annars blir det tråkig stämning.
    eller har jag fel?

• Stardusty

Håller med dig, detta är ju inte den första tråden som vederbörande spyr galla över folks olika önskemål. Tycker det är riktigt oproffessionellt...

Luucie skrev 2009-03-03 11:49:22 följande:
    Men tydligen måste vissa uttrycka sin starka avsky för att folk som tänker olika i alla trådar där det ges en möjlighet...
  • Duchess

Även präster är människor, konstigt nog, och kan bli irriterade. Jag är inte präst själv, men jag har jobbat inom kyrkan på annat sätt. Man upphör aldrig att förvånas över människors krav och inställning till kyrkliga ting.

Jag jobbade t ex på en pastorsexpedition för några år sedan. Flera gånger i veckan fick jag prata med människor som ville ha ett personbevis. Då fick jag vänligt förklara att det var mer än 10 år sedan den sysslan övertogs av skattemyndigheten. De flesta sa "ojdå, då ringer jag dit" och så var det inte mer med den saken. Men en herre som jag talade med insisterade på att JAG skulle ringa skattmyndigheten och ordna ett personbevis till honom. "Kyrkan ska väl betjäna människor", var hans argument. Han blev väldigt arg när jag insisterade på att han fick ordna sitt personbevis själv.

Min poäng är att man som kyrkligt anställd/engagerad kan bli väldigt trött och less på människor som behandlar kyrkan enbart som en serviceinrätttning och kuliss, utan respekt för vad kyrkan och kristendomen står för. Har man råkat ut för tillräckligt många sådana människor så är det inte lätt att vara godmodig och mild i alla situationer.

Stardusty skrev 2009-03-03 12:48:39 följande:
    Håller med dig, detta är ju inte den första tråden som vederbörande spyr galla över folks olika önskemål. Tycker det är riktigt oproffessionellt...
  • Luucie

Jag kan också bli trött och less både på mina patienter och på mina kunder(har flera jobb om det är någon som undrar)men jag har aldrig kallat någon för kossa...

Jag fattar att det säkert finns folk som överdriver betydelsen av att ha det på ett visst sätt och att det kan bli enerverande att hela tiden behöva förklara att "här gör vi på det här viset".

Men jag tycker också att det verkar ganska inskränkt och visar på oförståelse inför människors olika behov och önskemål när man bara avfärdar en idé med att den är egobaserad.

Kyrkan är ju till för alla och borde istället välkomna våra olikheter. Även när det gäller vigsel, tycker jag.

• Duchess

Ja, kyrkan är öppen för alla och är till för alla. Men vigseln är en gudstjänst, och gudstjänsternas form och symbolik finns reglerat i kyrkohandboken.

Det tråkiga är att präster som gör avsteg från kyrkohandboken och traditionen ofta ses som medgörliga och moderna, medan de präster som vill hålla på ritualerna och traditionen får en stämpel som tråkiga och bakåtsträvande.

Jag förstår inte varför kyrkan borde välkomna olikheter när det gäller vigselgudstjänstens utformning? (förutom de friheter som redan ges inom ramarna)

• Stardusty

Jag har också haft många serviceyrken och visst har man i lunchrummet suttit och beklagat sig om vissa kunder och vad man förväntas göra för dem. Men jag skulle aldrig i låt säga ett forum för mataffärskunder börja skriva om hur jobbigt det är att så många kunder har så knäppa idéer för sig, börja kalla dem öknamn, kräva att de själva ska söka information om hur allt funkar i en mataffär etc. För har man så lite förståelse för andra människor har man enligt mig valt fel arbetsplats och borde nog antingen byta yrke helt eller avsäga sig den delen av ens yrke som man inte gillar. Tex som präst avsäga sig att utföra vigslar.

• Duchess

Men är präst verkligen ett serviceyrke? Jag tycker inte det.

För övrigt har jag aldrig sett En till präst säga att h*n inte tycker om att förrätta vigslar. Att man inte gillar när det man själv ser som heligt blir betraktat som en schysst kuliss är en annan sak.

Stardusty skrev 2009-03-03 14:29:36 följande:
    Jag har också haft många serviceyrken och visst har man i lunchrummet suttit och beklagat sig om vissa kunder och vad man förväntas göra för dem. Men jag skulle aldrig i låt säga ett forum för mataffärskunder börja skriva om hur jobbigt det är att så många kunder har så knäppa idéer för sig, börja kalla dem öknamn, kräva att de själva ska söka information om hur allt funkar i en mataffär etc. För har man så lite förståelse för andra människor har man enligt mig valt fel arbetsplats och borde nog antingen byta yrke helt eller avsäga sig den delen av ens yrke som man inte gillar. Tex som präst avsäga sig att utföra vigslar.
  • didis

Fast det där med kossa härrör (tror jag) från en annan tråd där en kvinna som var FÖR brudöverlämning lite raljant kallade sig själv för kossa som leddes in.

Själv skulle jag inte vilja missa tillfället att gå in med maken men var och en blir lycklig på sin fason och får man inte prästens godkännande blir man lika gift om det är borgerligt vigsel

• Stardusty

Jag skulle nog säga det, i alla fall när det gäller dop och bröllop då man gör något för andra.
    Men det är inte det som är poängen, poängen är att en präst här på BT i ett flertal trådar visat på väldigt liten respekt och förståelse för andra människor och då tycker jag att man kanske valt lite fel yrke.
    När man som brud vill designa om hela kyrkan, ta bort "allt krykligt" m.m. har jag full förståelse för att man som präst reagerar på det, men att man vill gå in i kyrkan ensam (alltså inte med sin pappa, utan helt själv) ser jag inte hur man kan reagera på. Sen har jag problem med att man inte har förståelse för att alla inte kan/vet allt om kyrkan och vad som anses "respektlöst" och att man istället för att upplysa om vad som gäller på ett schysst sätt skriver nedlåtande kommentarer om olika fall på ett offentligt forum.

Duchess skrev 2009-03-03 14:33:48 följande:
    Men är präst verkligen ett serviceyrke? Jag tycker inte det. För övrigt har jag aldrig sett En till präst säga att h*n inte tycker om att förrätta vigslar. Att man inte gillar när det man själv ser som heligt blir betraktat som en schysst kuliss är en annan sak.
Svar på tråden Gå in själv i kyrkan?