• 090619

Gå in själv i kyrkan?

Är det någon av er som tänker att gå in själv i kyrkan?
    Hade tänkt att gå med min m2b men så var det någon som kom med detta och nu funderar jag..

• Svar på tråden Gå in själv i kyrkan?
  • Chrisse och Jonas

Vaa, får man inte vara ego på sin egen bröllopsdag.. det tänker vi vara.. både min M2B och jag.. vi ska bara gifta oss en gång så vi tänker minsann va ego... hahahaha..
    hela dagen ...

• Chrisse och Jonas

oops.. sorry.. vet inte varför det blev två.

• Luucie
    Duchess skrev 2009-03-02 21:41:18 följande:
    Jag har läst trådar här på BT i mer än tre år, vilket är orsaken till att jag tror att det ofta har med brudens ego att göra. Inte alltid, men ofta.
    Men nu har det inte beskrivits så alls i den här tråden!
    Och eftersom man läst i alla andra trådar där detta eller gud förbjude den heta potatisen "brudöverlämning" kommit upp att det har med brudens fokus att göra, så kändes det bara så trist att höra det upprepas...

Man kan ha andra anledningar än sitt ego att vilja ha saker på ett visst sätt när man gifter sig.
  • En till präst

Chrisse och Jonas skrev 2009-03-02 21:46:23 följande:

Vaa, får man inte vara ego på sin egen bröllopsdag.. det tänker vi vara.. både min M2B och jag.. vi ska bara gifta oss en gång så vi tänker minsann va ego... hahahaha..hela dagen ...
    Jag håller inte 100% med Dig, men tycker det är skönt både att ni står för att ni är ego, och för att ni är ett VI som är ego, inte bara JAG JAG JAG, som det alltför ofta låter.
  • Duchess

Det kan absolut finnas andra skäl än rent egoistiska till att ha bruden i centrum. Det kan t ex handla om (som jag faktiskt känner till i ett fall) att den blivande maken tidigare haft problem med panikångest, och var rädd för att drabbas av detta om alla skulle titta på honom när han gick in i kyrkan. För dem var det en bra lösning att bruden gick in själv och han mötte henne framme vid altaret.

Men alltför ofta tycker jag att det verkar handla om att bruden vill stå i centrum. Om det är fel eller inte är väl upp till var och en att avgöra. Jag vet bara att jag själv inte alls ville stå i centrum när jag gifte mig. Jag ville att jag och min man skulle stå i centrum, tillsammans. Utifrån den ståndpunkten utformade vi dagen med alla dess stora och små detaljer.

Luucie skrev 2009-03-02 21:49:15 följande:
    Men nu har det inte beskrivits så alls i den här tråden! Och eftersom man läst i alla andra trådar där detta eller gud förbjude den heta potatisen "brudöverlämning" kommit upp att det har med brudens fokus att göra, så kändes det bara så trist att höra det upprepas...Man kan ha andra anledningar än sitt ego att vilja ha saker på ett visst sätt när man gifter sig.
  • Ida o Mille

Absolut att de ska vara så ändå=D
    Å veckan innan!=P

Tycker inte de måste vara en så stor fråga om jämnställdhet,
    min m2b hade gärna fått gått in om han velat gör de men de tror jag inte han vill haha.
    Frågade honom och han bara skrattade åt mig ;P
    Och karlar iöverlag bryr sig nog inte så mycket, som vi kvinnor gör hehe.
    Då kan man väl lika gärna diskutera varför bruden går och fixar håret och etc för de handlar väl mycket om de ego som vi har?
    Och de tycker jag är heeelt okej, för de ska jag å göra=P
    men ni kanske förstår vad jag menar?=D

För min del är de inte om att "se på mig" utan att jag överlämnar mig till honom och allt de andra jag skrivit om att vi är ifrån varandra sista natten och han är från ett annat land där de har sina traditioner.

• Klarabella

I en kyrka där det fanns två ingångar och två altargångar(den var byggd i vinkel) var jag med om att bruden kom från ett håll och brudgummen från det andra som en symbol för att de kom från var sitt liv men nu valt att mötas (framme vid altaret) och fortsätta livet tillsammans. Det var fint.

• En till präst
    Klarabella skrev 2009-03-02 22:10:13 följande:
    I en kyrka där det fanns två ingångar och två altargångar(den var byggd i vinkel) var jag med om att bruden kom från ett håll och brudgummen från det andra som en symbol för att de kom från var sitt liv men nu valt att mötas (framme vid altaret) och fortsätta livet tillsammans. Det var fint.
    Inte lika fint som att en man och en kvinna tillsammans går till vigseln. Men betydligt bättre än pappa-överlämnar-kossan eller Allt-ljus-på-bruden...

Det märkliga i allt det här pratet om att "inte ses förän man står i kyrkan" är ju att det inte direkt handlar om par som kommer flytta ihop först i samband med vigseln utan om par som delat säng och brevlåda många år och ibland tom har barn ihop,
  • Luucie

En till präst skrev 2009-03-02 22:19:09 följande:

Inte lika fint som att en man och en kvinna tillsammans går till vigseln. Men betydligt bättre än pappa-överlämnar-kossan eller Allt-ljus-på-bruden...
    Oj...riktigt otrevligt..trist
  • Ida o Mille

Uscha... Förstår inte vad de ger att "hoppa" på så när par glädjer sig om sin största dag i deras liv och alla gör sina val, och vi har valt detta. Tycker de är då lite elakt att uttrycker sig på de sättet.
    Utan istället tycker Jag att man ska respektera andras val.
    Jag respekterar att du tycker man ska gå in som par.
    Men vi vill sova med våra respektive familjer sista natten innan vi startar våran familj, och tycker själv att de är fint gjort, och de står jag fast vid!

Svar på tråden Gå in själv i kyrkan?