• 090619

Gå in själv i kyrkan?

Är det någon av er som tänker att gå in själv i kyrkan?
    Hade tänkt att gå med min m2b men så var det någon som kom med detta och nu funderar jag..

• Svar på tråden Gå in själv i kyrkan?
  • nni
    Luucie skrev 2009-03-02 22:21:07 följande:
    En till präst skrev 2009-03-02 22:19:09 följande:
    Oj...riktigt otrevligt..trist
    Håller med! Lite väl! Vissa gör sina val för sina egna anledningar, låt dom göra det. Varför låta det gå överstyr med otrevliga ord!?
  • nni

Tycker det e förjävligt faktiskt.

• En till präst
    Luucie skrev 2009-03-02 22:21:07 följande:
    Oj...riktigt otrevligt..trist
    Jepp! Det är RIKTIGT otrevligt när någon b*********a lyckas genomföra detta...
  • Chrisse och Jonas

Ja, jag håller med.. fy

Ida o Mille skrev 2009-03-02 22:37:53 följande:

Uscha... Förstår inte vad de ger att "hoppa" på så när par glädjer sig om sin största dag i deras liv och alla gör sina val, och vi har valt detta. Tycker de är då lite elakt att uttrycker sig på de sättet.Utan istället tycker Jag att man ska respektera andras val.Jag respekterar att du tycker man ska gå in som par.Men vi vill sova med våra respektive familjer sista natten innan vi startar våran familj, och tycker själv att de är fint gjort, och de står jag fast vid!
    [/citat]
    nni skrev 2009-03-02 22:50:00 följande:
    [citat]
  • Aleta

Eftersom det är emot vad Svenska kyrkan står för så kan jag förstå att präster blir upprörda när brud efter brud kommer och vill regissera "sin" dag.
    De byter till och med vigselpräst för att få igenom sin vilja.
    Reaktionen när den kommer blir ju då väldigt hård för den som möts av den, men jag gissar att den har provocerats fram av måååånga andra. Präster är också människor och tillslut kan det brista och man får nog. Egentligen skulle reaktionen spridas ut litegrann över alla som det berör istället.

Tyvärr så finns det brudpar som använder kyrkan som kuliss till sitt bröllop. (Måste vi ha psalmer? Måste det pratas så mycket om Gud?) Läste i prästtråden om ett tegelgolv från 1400-talet som hade blivit förstört för att brudparet hade haft någon som kastade blomblad framför dem fastän de inte fick! De ljög för vaktmästaren som försökte stoppa det och sa att de hade fått specialtillstånd.
    Det är sorgligt att det finns folk som är beredda att göra något sådant och de förstör för alla oss andra.

Det är ganska respektlöst mot kyrkan att göra så. Om man vill ha en annan ordning så kan man välja borgerligt eller något annat trossamfund med andra traditioner.

Jag skulle t ex inte få för mig att springa omkring i en moské i shorts eller bar mage eller utan att täcka håret eller med skorna på. Ska jag absolut gå in i en kyrka eller vad det nu kan vara så får jag respektera de regler som gäller där.

nni skrev 2009-03-02 22:50:00 följande:
  • styrbord

Bra skrivet.

Aleta skrev 2009-03-03 09:32:30 följande:
    Eftersom det är emot vad Svenska kyrkan står för så kan jag förstå att präster blir upprörda när brud efter brud kommer och vill regissera "sin" dag.De byter till och med vigselpräst för att få igenom sin vilja.Reaktionen när den kommer blir ju då väldigt hård för den som möts av den, men jag gissar att den har provocerats fram av måååånga andra. Präster är också människor och tillslut kan det brista och man får nog. Egentligen skulle reaktionen spridas ut litegrann över alla som det berör istället. Tyvärr så finns det brudpar som använder kyrkan som kuliss till sitt bröllop. (Måste vi ha psalmer? Måste det pratas så mycket om Gud?) Läste i prästtråden om ett tegelgolv från 1400-talet som hade blivit förstört för att brudparet hade haft någon som kastade blomblad framför dem fastän de inte fick! De ljög för vaktmästaren som försökte stoppa det och sa att de hade fått specialtillstånd. Det är sorgligt att det finns folk som är beredda att göra något sådant och de förstör för alla oss andra.Det är ganska respektlöst mot kyrkan att göra så. Om man vill ha en annan ordning så kan man välja borgerligt eller något annat trossamfund med andra traditioner.Jag skulle t ex inte få för mig att springa omkring i en moské i shorts eller bar mage eller utan att täcka håret eller med skorna på. Ska jag absolut gå in i en kyrka eller vad det nu kan vara så får jag respektera de regler som gäller där.
  • Aleta

Tack

styrbord skrev 2009-03-03 09:37:19 följande:
    Bra skrivet.
  • nni

Men jag tycker det är onödigt att vara så otrevlig ändå, sätta negativa ord på DET vissa har fått välja göra på sin stora dag.
    Vissa präster är FÖR att man går ensam in själv eller blir överlämnad. Det finns de som valt att bli överlämnad, är inte rätt att de ska bli kallade "kossor". Enligt mig!
    Kort sagt.

• 090619

Oj oj vilken debatt jag råkade skapa med min undran...Och vilken otrevlig ton det ibland förekommer. . Lämnar denna heta potatis och koncentrerar mig på vår planering...

• MilosMamma

Inte lika fint som att en man och en kvinna tillsammans går till vigseln. Men betydligt bättre än pappa-överlämnar-kossan eller Allt-ljus-på-bruden...Det märkliga i allt det här pratet om att "inte ses förän man står i kyrkan" är ju att det inte direkt handlar om par som kommer flytta ihop först i samband med vigseln utan om par som delat säng och brevlåda många år och ibland tom har barn ihop,
    Ganska oproffitionell (Stavas?) kommentar.

Vi delar säng,Har seX!!, har barn, samma brevlåda, bor i hus, har 2 hunda, levt ihop i 3 år.
    och jag komemr gå in med mina tärnor. Det är min blivande mans önskan. Så visst får han som han vill.
Svar på tråden Gå in själv i kyrkan?