• malint­rollet
    Äldre 15 Jul 11:55
    8062 visningar
    12 svar
    12
    8062

    Kalorimängd och ketos?

    Hej!

    Efter en hel del runtsurfande på diverse sidor på internet har jag fortfarande inte hittat svar på min lilla fråga.
    På flera sidor om cambridgekuren står nämligen att om man äter mer än ca 500kcal per dag så kan man generellt sett inte vara i ketos, medan andra dieter som har "steg" som bygger på just ketos, så står det att man hamnar i ketos om man äter ytterst begränsat med kolhydrater.

    Min fråga är därför nu vad det är som egentligen stämmer?
    Har ketos med kaloriintaget att göra (vilket jag är lite skeptisk till) eller har det med intag av kolhydrater att göra?

    Hoppas någon kan svara på min fråga...

    Vad hände förresten med cambridgekurens trådar? tråd 10 stängdes ju...

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Kalorimängd och ketos?
  • tonårs­morsa
    Äldre 15 Jul 12:31
    #1

    Ketos hänger samman med kolhydratintaget. När kroppen inte får i sig tillräckligt med kolhydrater för de organ som är beroende av detta (t.ex. hjärnan använder sig uteslutande av energi från kolhydrater), då tvingas kroppen utvinna ketonkroppar ur fett. Det innebär att de kolhydratberoende organen efter en tid drivs med enbart fett. Om man också äter kolhydrater kommer hjärnan istället använda energgi från detta, men det innebär inte att man inte kommer bränna energi från lagrat fett samtidigt. För den sammanlagda energiförbränningen hänger ju samman med ditt totala energiintag. Är energiintaget lägre än din totala förbrukning så tvingas ju kroppen till slut bränna lagrat fett även om du samtidigt äter kolhydrater. Skillnaden är bara att då får hjärnan energi från det den helst vill, nämligen kolhydraterna.

  • Duches­s
    Äldre 15 Jul 12:45
    #2

    malintrollet:
    här är tråd 11 för oss som håller på med Cambridge:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-20/m2998723.html

  • Emmas syster
    Äldre 24 Jul 22:04
    #3

    tänk även på att hjärnan måste ha minst 30g kolhydrater om dagen

    får den inte det kan man jämföra en person i ketos med en som har 0.5-1 promille i blodet

    är man i kraftig ketos ska man inte köra bil, inte arbeta med ngt som kräver snabba reaktioner

    alla celler vill ha glukos för vissa processer (som fungerar även på ketonkroppar - men inte lika bra)
    men hjärnan kräver glukos för att fungera optimalt så se till att få i er de där 30g med lite marginal (det är lite som att köra en bensinbil på diesel...)

    men man går ner fort i fettvävnad...

  • Duches­s
    Äldre 24 Jul 23:30
    #4

    Ursäkta, men det där är faktiskt inte sant. Jag har aldrig mått så bra som när jag var i GI-rivstartsfasen. Jag har ett jobb som kräver att jag är skärpt på dagarna, så jag märker när jag har bra och dåliga dagar.

    När jag befann mig i ketos mådde jag utmärkt. Det påverkade mig positivt. Jag orkade mer och var piggare.

    Emmas syster skrev 2008-07-24 22:04:00 följande:


    tänk även på att hjärnan måste ha minst 30g kolhydrater om dagenfår den inte det kan man jämföra en person i ketos med en som har 0.5-1 promille i blodetär man i kraftig ketos ska man inte köra bil, inte arbeta med ngt som kräver snabba reaktioner alla celler vill ha glukos för vissa processer (som fungerar även på ketonkroppar - men inte lika bra)men hjärnan kräver glukos för att fungera optimalt så se till att få i er de där 30g med lite marginal (det är lite som att köra en bensinbil på diesel...)men man går ner fort i fettvävnad...
  • Emmas syster
    Äldre 24 Jul 23:52
    #5
    Duchess skrev 2008-07-24 23:30:08 följande:
    Ursäkta, men det där är faktiskt inte sant. Jag har aldrig mått så bra som när jag var i GI-rivstartsfasen. Jag har ett jobb som kräver att jag är skärpt på dagarna, så jag märker när jag har bra och dåliga dagar. När jag befann mig i ketos mådde jag utmärkt. Det påverkade mig positivt. Jag orkade mer och var piggare. Emmas syster skrev 2008-07-24 22:04:00 följande:
    jo hjärnan får en att tro det
    första tre dagarna lever man på glukosen som finns lagrad i muskler och lever så då är det ingen fara men sen...
    jag har oxå gått igenom det (i utbildningssyfte) man går lite som på moln nästan lite hög när man äter nära noll kolhydrater
  • Duches­s
    Äldre 24 Jul 23:54
    #6

    Jag gick på en LCHF-diet (under 30 g kohydrater/dag) i sex veckor. Naturligtvis får du tror att det var min hjärna som lurade mig. Det tror vdock arken jag eller min omgivning.

    Emmas syster skrev 2008-07-24 23:52:47 följande:


    jo hjärnan får en att tro det första tre dagarna lever man på glukosen som finns lagrad i muskler och lever så då är det ingen fara men sen...jag har oxå gått igenom det (i utbildningssyfte) man går lite som på moln nästan lite hög när man äter nära noll kolhydrater
  • Emmas syster
    Äldre 24 Jul 23:57
    #7

    sen är ju skärpt och reaktionstid vid paniksituationer inte samma sak

    förvånansvärt (känner några) många garderobsalkoholister har jobb som de måste vara skärpta på och klarar det bra men om de sätter sig i en bil och en unge springer ut så är det inte säkert att de klarar av att stanna...

  • Emmas syster
    Äldre 25 Jul 00:02
    #8
    Duchess skrev 2008-07-24 23:54:14 följande:
    Jag gick på en LCHF-diet (under 30 g kohydrater/dag) i sex veckor. Naturligtvis får du tror att det var min hjärna som lurade mig. Det tror vdock arken jag eller min omgivning. Emmas syster skrev 2008-07-24 23:52:47 följande:
    luktade du aceton? kände du dig överdrivet pigg?

    så reagerade iallafall alla vi som testade under utbildningen (fyra grupper om 6 pers fick prova olika i 4 veckor) jag käkade LCHF och var pigg som attan men luktade aceton lång väg enl maken och med tanke på vad jag vet så skulle jag aldrig vågat sätta mig i bilen under den perioden
    men då kör jag inte med 1-2 glas vin i kroppen heller även om jag mår superbra och känner mig hur nykter som helst
  • Duches­s
    Äldre 25 Jul 00:03
    #9

    Jag har faktiskt ingen aning om varför du är så ivrig att dumförklara oss som prövat på längre perioder av ketos och mått utmärkt under den tiden (för det är fler än jag).

    Jag vet hur jag mådde. Det är ingen inbillning, oavsett vad du tror.

    Emmas syster skrev 2008-07-24 23:57:00 följande:


    sen är ju skärpt och reaktionstid vid paniksituationer inte samma sakförvånansvärt (känner några) många garderobsalkoholister har jobb som de måste vara skärpta på och klarar det bra men om de sätter sig i en bil och en unge springer ut så är det inte säkert att de klarar av att stanna...
  • Duches­s
    Äldre 25 Jul 00:06
    #10

    Naturligtvis finns det personer som kan må dåligt av lågkolhydratkost, och då rekommenderar jag att man testar någon annan variant av kosthållning. Kände du dig inte i skick att köra bil så var det ju bra att du inte gjorde det.

    Men människor är olika. Jag reagerar på det du skriver eftersom du i svepande formuleringar antyder att alla skulle reagera likadant på LCHF. Så är det inte.

    Emmas syster skrev 2008-07-25 00:02:32 följande:


    luktade du aceton? kände du dig överdrivet pigg?så reagerade iallafall alla vi som testade under utbildningen (fyra grupper om 6 pers fick prova olika i 4 veckor) jag käkade LCHF och var pigg som attan men luktade aceton lång väg enl maken och med tanke på vad jag vet så skulle jag aldrig vågat sätta mig i bilen under den periodenmen då kör jag inte med 1-2 glas vin i kroppen heller även om jag mår superbra och känner mig hur nykter som helst
  • Daemia
    Äldre 25 Jul 01:15
    #11

    Det där är sådant struntsnack!
    Undra vad min hjärna lever av nu då efter 5 LCHF-månader? Glucosen borde rimligtvis vara slut vid det här laget och jag borde vara en total traffic hazard pga av ketosfylla.

    Nä, ALDRIG mera kolhydrater i den mängd som spannmålslobbyn vill få oss att tro at vi behöver.

    ...men visa mig gärna en vetenskapligt förankrad undersökning med bevis på att hjärnan behöver 30g kolhydrater för att fungera och att människan är som ggjord för att äta 6-8 brödskivor om dagen.

    Emmas syster skrev 2008-07-24 23:52:47 följande:


    jo hjärnan får en att tro det första tre dagarna lever man på glukosen som finns lagrad i muskler och lever så då är det ingen fara men sen...jag har oxå gått igenom det (i utbildningssyfte) man går lite som på moln nästan lite hög när man äter nära noll kolhydrater
  • Lollic­k
    Äldre 6 Aug 16:46
    #12

    jag har gjort den dieten med dock lite slarvigt ibland, jag åt frukt och bär för att inte vara yr...samt öl ibland... jag mådde bra! jag gick ner mycket i vikt efter en två månader, mer än vad som var tanken och jag saknade inte alls potatis, pasta och kakor. Jag tror att människan mår bra av att inte äta så mycket kolhydrater. hålla sig kring 100 g om dagen, beronde på vad man behöver såklart.

Svar på tråden Kalorimängd och ketos?