• Serif

    Retroaktiv svartsjuka

    Jag behöver verkligen få goda råd och all styrka jag kan få ang detta problem....känner att det håller på att förstöra både för mig och min man....

    Vi träffades för ca ett år sedan och har det fantastiskt på alla sätt. Visste att han efter sin skilsmässa för fem år sedan haft två förhållanden innan mig. Det senaste har han gjort mindre och kortvarigare än vad det egentligen är har jag kommit på i efterhand. För att han som han själv säger - det betydde inget och det kändes inte bra och han ville göra det så litet han kände att det betydde inför mig.
    De kände varandra i tio månader men hade en relation i 5 och en halv månad.

    Nu till mitt problem.
    Jag kan inte låta bli att tänka på deras sexliv. Jag har nu gått så långt till att jag har regelrätta förhör med honom där jag pressar honom till hur många gånger de hade sex (jag måste veta exakt antal vilket han inte kommer ihåg exakt säger han då det är två år sedan det tog slut), ställningar osv. Jag ältar detta inom mig, ser bilder och filmer med dem framför mig. Hela min vakna tid går åt till detta där jag nu försöker luska ut hur många gånger de tillbringade nätterna med varandra....

    Jag har varit hos psykolog ett antal ggr pga detta men så fort jag går därifrån så kommer tankarna igen....

    Ok, jag vet att det inte är sunt det jag håller på med men jag behöver verkligen hjälp.

    Någon som känner igen sig ?

  • Svar på tråden Retroaktiv svartsjuka
  • Jojjo82

    Fundera över vad du hade känt om du fått reda på alla dessa saker om förhållandet från början. Hade det i ärlighetens namn kännt bättre av att veta allt från början? Din pojkvän är nog rädd för att berätta saker om sitt tidigare förhållande, då han märker hur starkt du reagerar på det. Försök att ta det lugnt och fundera en extra gång på om du verkligen vill veta allt det han gjort förrut. Rannsaka dig själv, har du själv haft förhållanden innan honom som legat på samma nivå som hans tidigare förhållande?

    Det är jättejobbigt att ha sådana här spöken i huvudet (vet av egen erfarenhet), men det gäller att bli förbannad på sig själv och inte på honom, för han har inte gjort något fel.

  • 20080301

    Jag fattar ingenting, det är ju hans förflutna tekniskt sätt så har du inte med det att göra. Det är mellan dom två och inte mellan er tre. Låt det vara. Skulle aldrig falla mig in att förhöra min man om sitt förflutna, inte om x iallafall. Det är helt ointressant vad dom gjort, vad han kallat dom.
    Han har ju valt dig och inte henne eller hur? Låt det bara vara.

  • Zozo

    Jag är vâldigt glad att min make har det förflutna han har (även om jag inte känner för att tänka pa detaljerna för den skull). Utan det förflutna skulle han inte vara den han är idag; den kille jag träffade och blev förälskad i. Jag har ocksa ett förflutet som format mig till den jag är idag; det är vâl inget att ga och älta?! Skulle du hellre vilja vara den enda tjej han nagonsin kännt?

  • Sommargrönt

    Har du funderat på att han kanske ljugit om längden och detaljerna på grund av din svartsjuka. Du måste ju onekligen ha grävt en hel del i det...Han kanske kände att du var så krävande på svar att han ville göra det så litet som möjligt för livet du ställer till annars...? Visst, att ljuga är inte hälsosamt för ett förhållande, men det är inte din svartsjuka heller...

    Jag kan förstå dina svartsjuka tankar. Men som Mia Törnblom sa i ett program jag såg, "du kan inte rå för att tankar kommer, men du har ANSVAR för vad du gör av dem". Det vill säga du kan inte styra över att svartsjuka tankar dyker upp, men DU kan VÄLJA att låta bli att fråga ut honom! Och det tycker jag du ska göra, för annars kommer du garanterat att förlora honom. Och sen behöver du ju uppenbarligen hjälp att hantera svartsjukan, så det är ju jättebra att du träffar psykolog tycker jag. Och så kan man ju inte låta bli att undra vad du råkat ut för som gör att du inte litar på din pojkvän?

  • glowbyjlo

    Hej Ts. Kan inte vara kul att gå omkring och grubbla över detta hela dagarna i ända. Det verkar som att du har väldigt låg självkänsla eftersom att du jämför dig med din partners tidigare relationer?? Är det så? Eller är du bara svartsjuk eller både och kanske?
    Vad bra att du går och pratar med en psykolog ang detta problem!
    Förstår att du tycker att det är jobbigt. Jag hoppas det löser sig. Tro mig eller inte....det enda intresset din partner har är hur DU vill ha det i sängen och vad han kan göra för att tillfredställa dig och dina behov oavsett vilka behov det handlar om.

    Kram och lycka till

  • Fröken Larsson
    20080301 skrev 2008-05-28 14:54:54 följande:
    Jag fattar ingenting, det är ju hans förflutna tekniskt sätt så har du inte med det att göra. Det är mellan dom två och inte mellan er tre. Låt det vara. Skulle aldrig falla mig in att förhöra min man om sitt förflutna, inte om x iallafall. Det är helt ointressant vad dom gjort, vad han kallat dom. Han har ju valt dig och inte henne eller hur? Låt det bara vara.
    Jag håller med. Vad spelar det för roll vad han har gjort innan han träffade dig och hur seriöst eller långt förhållande det var? Förhållandet är ju uppenbarligen slut nu eftersom han har valt att vara med dig?

    Fast på ett sätt så är ju hans tidigare förhållande inte avslutade - för du håller dem igång och drar upp dem till ytan igen. Vad vinner DU på detta rotande i det förflutna? När du har snokat upp alla deras sexdetaljer och kartlagt hela deras förhållande - är du nöjd och glad då och kan lämna allt bakom dig? Jag tror inte det....jag tror att du måste välja här och nu hur du vill ha det, om du vill leva ditt liv i nuet eller bara blicka bakåt. Nä, arbeta med självförtroendet!
  • Burre Präst

    Serif: Jag tycker ni borde fundera på att gå i samtal båda två, gärna hos någon som jobbar just med parrelationer. Du är själv missnöjd med svartsjukan och inser att den inte för något gott med sig och det är ett bra utgångsläge.

    Dock är det tveksamt om du får någon reell hjälp härinne, ett internetforum är i regel inte bästa stället för terapeutiska samtal.

    Så mitt råd är: Sök samtalshjälp, gärna båda två tillsammans. Älskar ni varandra så har ni alla möjligheter att reda ut det här. Jag brukar ta med i mina vigseltal att när man har gift sig har man ett gemensamt ansvar för sin relation. Och i det ansvaret ingår att be om hjälp när man inser att man behöver hjälp.

  • EllaM

    TS

    Jag förstår dig precis. Jag har varit med om samma sak! Undrade varför han ljög om sina tidigare förhållanden för mig, för de pågick ju innan vi träffades. Jag hade jättejobbigt med det ett tag och kände, att varför fortsätter lögnerna? Varför kan han inte säga som det är när han vet att lögnerna gör mig illa? finns det något mer bakom lögnerna? Speciellt eftersom det var två tjejer som fanns i den ytligare bekantskapskretsen och som jag stötte på iböand, och så via dem fick jag reda på något helt obetydligt som avslöjade hans lögn.

    Idag är jag inte svartsjuk längre. Jag bestämde mig för att inte vara det och jobbade på min självkänsla istället, men det var först efter att vi faktiskt gått och pratat med en parterapeut. Jag fick förklaring till varför han ljugit och han fick förstå att det var lögnerna jag reagerade väldigt starkt mot, inte själva förhållandena i sig.

    Jag tror att det är så du också känner. Själva förhållandet i sig kan vara tufft att hantera, för man vill ju inte tänka på ens partner ihop med en annan, men det är lögnerna som föder svartsjukan. Och eftersom fler lögner uppdagas så får du svårare och svårare att lita på honom, och blir mer och mer svartsjuk. Och undrar säkert vad mer han ljuger om.

    Det behöver inte alls vara så! Han är säkert bara rädd att förlora dig och vill inte göra dig mer svartsjuk och beter sig i allt oförstånd tvärtemot vad du behöver. Killar tänker inte alltid som vi gör....

    Jag håller med övriga, sök hjälp! Gå till familjerådgivningen i din kommun eller sök upp någon privat terapeut. Det är värt varenda krona!

  • Tooticki

    Jag kan inte låta bli att undra varför du gräver i det förflutna över huvud taget? Det är HANS privatliv, jag vet att när man älskar varandra så vill man att allt ska vara nytt, fräscht och ett oskrivet blad men som vårt samhälle ser ut idag så funkar det för väldigt få människor. Jag är stark förespråkare för att lämna det förflutna därhän, min man måste respektera att innan vi träffades så hade jag ett annat liv, och jag måste göra detsamma.

    Om hon hade varit viktig för honom hade han varit med henne nu...

  • Dela

    Som tidigare personer har sagt så är det säkert hans lögner som förstärkt din svartsjuka. Det får man ju säga var lite dumt av honom att ljuga, men det var säkert inte illa menat. Det är naturligt att du börjar undra om han ljuger över fler saker. Vad har han för relation till den här kvinnan idag?

  • dfk

    Har inte läst hela tråden, så jag kanske upprepar något nu.
    Förstår att det här blir som en besatthet tillslut, du blir som en detektiv och letar efter saker som ska "avslöja honom".
    Men vad är det för saker han ska skämmas över? Han har haft en relation med en kvinna och de gjorde säkert många trevliga saker tillsammans, det gör man med den man älskar. Men nu är den relationen över.
    Min tanke är. Vem har han ett förhållande med nu? Jo, det är ju med dig! Det är ju dig han älskar och den relationen han hade med "henne" är ju över. Det finns ju ett skäl till att han och hon avslutade sin relation.
    Nu finns du i hans liv och det som har hänt i hans relationer innan måste du försöka att släppa.
    Det är inte sunt varken för dig att behöva må så dåligt och behöva veta alla detaljer eller rättvist mot honom som måste svara på såna frågor. Varför är det så viktigt för dig att veta allt?
    Jag har levt i en osund relation själv där mitt ex var extremt svartsjuk, och ville veta precis allt. Det är jättejobbigt att gå och känna en massa skuld över något som inte är fel egentligen, man har rätt att ha ett förflutet.
    Du behöver mycket stöd nu, det är bra att du själv kommit till insikt över att det är ett problem. Du är jättemodig som vågar öppna dig själv! Jag tror att det är ett stort steg framåt för dig att du ser själv att det inte är hållbart, du har fastnat i ett mönster och nu behöver du hjälp ur det. Fortsätt att ha kontakt med din psykolog, kanske du behöver berätta att tankarna inte släpper utan blir värre däremellan, så kanske du kan få mer hjälp att komma ur det här.
    En stor kram på dig!

  • yessa76

    Oh kära vän! Jag lider så med dig!
    Kära vän! Sluta genast upp med att förhöra din kille!!!
    Det ger inget positivt utan du får bara fler saker att hänga upp dig på!!!

    Jag har liknande problem som du!

    Jag HATAR verkligen att min kille varit med andra tjejer innan mig! Fy och usch! Jag vill ju vara den enda, den bästa, den snyggaste, den sexigaste, den bästa tjejen på alla sätt och vis för min kille! Och ja jag VET att nån "smarty-pants" människa skulle bjäbba nåt om att "men det är ju DIG han har valt, det är ju dig han är med nu...bla bla bla" Jo jag VET det men ändå!!!!

    Jag har också ex så visst, MEN med mina ex så VET ju jag till 110 % att jag aldrig tänker på dom, jag bryr mig helt enkelt inte om dom alls. Det kan jag ju aldrig veta om det är så för min kille med hans ex, eller hur? DET är problemet. Speciellt eftersom killar ibland verkar vara käsnlomässigt retarderade så är ju mina hjärnspöken att min kille nån dag från ingenstans ska "komma på" att det inte är mig han älskar utan nåt jävla ex.

    Knäppa tankar? Jajemen! Jag VET att det är knäppa tankar.
    Kära vän du måste hitta ett mantra som du kan upprepa för dig själv när du får "knäppa" tankar! Du kan "låna" mitt mantra om du vill! För min del så tänker jag följande " Det är MIG han älskar nu. Varför skulle han göra sig besväret att vara ihop med mig om han EGENTLIGEN ville vara med nån annan? Varför skulle han det? Jag är ju med honom för att jag vill,jag vill ju inte nåt av mina ex, varför skulle han vilja ha nåt av sina? Varför skulle han vilja ha nåt av sina ex när jag inte vill ha nåt av mina? Varför skulle hans känslor för hans ex vara annorlunda än mina känslor för mina ex? det är ju MIG han är med nu, alltså är det mig han älskar. Vilka 'bevis' finns det för att han älskar mig? Vad finns det för 'bevis' att han egentligen vill ha nåt av sian ex/ att han hade det 'bättre' med nåt av sina ex?"

    Kära vän. Låna mitt mantra och "kör" det i huvet varje dag, flera gånger om dan även när du inte "behöver" det. Se till dom 'bevis' du har för att han älskar dig. Om ni tex bor ihop så kan du ha det som bevis: " Vi bor ihop. Vi har en lägenhet oched mig om han inte älskade mig? Om han har skaffat allt det med mig och inte vill vara ihop med mig, hur smart är han då? " Din kille är ju inte "dum i huvet".....
    Mina 'bevis' för att min kille älskar mig är följande:

    1) Vi bor ihop. Det har han aldrig gjort med nån annan. Alltså är JAG speciell på det sättet. Det var så naturligt och självklart för honom att vi skulle flytta ihop, brukar han alltid säga. Varför skulle han göra sig det besväret att bo ihop med mig om han inte älskade mig?

    2)Han hade aldrig tänkt på familj, barn och bröllop innan han träffade mig. Alltså där är JAG speciell igen.

    3)Han hade aldrig tänkt på att fixa sommarstugan och bygga på nåt långvarigt inför framtiden innan han träffade mig.

    4) Han hade aldrig tänkt på att man kan riva somamrstugan om typ 5 år och bygga ett 'vanligt' hus innan han träffade mig.

    5) Han hade bara låtit en eller två av exen träffa hans föräldrar. Alltså han skulle aldrig tagit med mig hem till sina föräldrar om det inte var 'allvar' med mig. Hans föräldrar tycker superbra om mig och jag gillar verkligen dom också!

    6) Han hade bara sagt "jag älskar dig" till nån tjej innan mig. Han är alltså inte en sån kille som säger sånt han inte menar, utan säger han nåt så menar han det verkligen.

    7) Vi har möbler, lägenhet och bil ihop. " Vi har så mkt ihop" brukar han säga. Alltså om man aldrig haft dom sakerna med nån så är det ju stora steg att ta.

    Kör mantrat och bevisen i huvet varje dag, speciellt när du får knäpp-tankar. Om det behövs kan du gå iväg typ in på toan och mumla mantrat. Jag använde mitt mantra säkert 10 gånger om dan hela vintern. Nu behöver jag bara mantrat ibland så det funkar faktiskt.
    Låna mitt mantra eller delar av det och "bemöt" dina knäppa tankar med typ " vad har jag för bevis för att mina tankar är sanna?" Hitta dina egna bevis för att din kille älskar dig. Jag har 7 bevis som jag rabblar i huvet tillsammans med mitt mantra.

    Och be att få komma oftare till psykologen. Eller byt psykolog om det inte blir bättre. Berätta för psykologen att dina tankar blir värre mellan besöken.

    Lycka till kära vän. Jag kommer att tänka på dig och skickar en massa positiv energi åt ditt håll. Börja fundera ut ditt mantra och bevisen redan nu. Du kan skriva ner på ett papper och ha i plånboken om du vill.

    KRAMAR

  • tattar-Emma

    Kort fråga: Vill du ha en oskuld? Vill du ha en kille som gör alla relations-nybörjarmisstag med dig?

Svar på tråden Retroaktiv svartsjuka