• Serif

    Retroaktiv svartsjuka

    Jag behöver verkligen få goda råd och all styrka jag kan få ang detta problem....känner att det håller på att förstöra både för mig och min man....

    Vi träffades för ca ett år sedan och har det fantastiskt på alla sätt. Visste att han efter sin skilsmässa för fem år sedan haft två förhållanden innan mig. Det senaste har han gjort mindre och kortvarigare än vad det egentligen är har jag kommit på i efterhand. För att han som han själv säger - det betydde inget och det kändes inte bra och han ville göra det så litet han kände att det betydde inför mig.
    De kände varandra i tio månader men hade en relation i 5 och en halv månad.

    Nu till mitt problem.
    Jag kan inte låta bli att tänka på deras sexliv. Jag har nu gått så långt till att jag har regelrätta förhör med honom där jag pressar honom till hur många gånger de hade sex (jag måste veta exakt antal vilket han inte kommer ihåg exakt säger han då det är två år sedan det tog slut), ställningar osv. Jag ältar detta inom mig, ser bilder och filmer med dem framför mig. Hela min vakna tid går åt till detta där jag nu försöker luska ut hur många gånger de tillbringade nätterna med varandra....

    Jag har varit hos psykolog ett antal ggr pga detta men så fort jag går därifrån så kommer tankarna igen....

    Ok, jag vet att det inte är sunt det jag håller på med men jag behöver verkligen hjälp.

    Någon som känner igen sig ?

  • Svar på tråden Retroaktiv svartsjuka
  • Fröken Larsson

    Jag tror att du behöver lära dig metoder hos en psykolog, terapeut eller liknande för hur du aktivt ska hantera tankarna och impulserna när de dyker upp, kanske kognitiv beteendeterapi kan vara något? Där lär du dig att ifrågasätta ditt eget beteende och dina egna tankar, och stegvis ersätta det osunda med ett sunt tankemönster. Som det är nu så låter det som en tidsfråga innan din man inte orkar mer och ger upp.

  • rosesarered

    Oj, jag håller med Fröken Larsson.

    Såhär kan du/ni ju inte ha det, förr eller senare kommer det att gå åt skogen.
    Jag tycker att du genast ska SLUTA med att förhöra din sambo/fästman angående tidigare sexliv.
    Du skadar bara dig själv genom att fråga och få svar. Visst kan man vara nyfiken men ibland kan vissa saker vara bättre osagda.
    Ärligt talat så tror jag att ingen tycker att det är speciellt kul med ens partners tidigare sexliv..det är väl knappast någon som tycker att det är kul att tänka på vilka ställningar osv. partner har haft med andra.
    Men det enda som spelar roll är nuet, det ni har och skapar tillsammans!!

  • Tooticki

    Hur kommer det sig att just denna kvinna och hans relation med henne gör dig så svartsjuk? Är det att han ljög om hur länge det pågick/hur seriöst det var? Är du aldrig svartsjuk på andra relationer han haft?

    Tänk på att han valt att leva med dig och att häftig svartsjuka kan göra att han känner sig kvävd och kränkt... Håll inte hårt i honom, han stannar hos dig av fri vilja för att han älskar dig!

  • Lady o Lufsen

    Tooticki...du är så klok, tycker jag!


    Tooticki skrev 2008-05-20 14:35:26 följande:
    Hur kommer det sig att just denna kvinna och hans relation med henne gör dig så svartsjuk? Är det att han ljög om hur länge det pågick/hur seriöst det var? Är du aldrig svartsjuk på andra relationer han haft?Tänk på att han valt att leva med dig och att häftig svartsjuka kan göra att han känner sig kvävd och kränkt... Håll inte hårt i honom, han stannar hos dig av fri vilja för att han älskar dig!
  • Tooticki

    Lady o Lufsen skrev 2008-05-20 14:44:41 följande:


    Tooticki...du är så klok, tycker jag!
    Tack!

    En annan sak; jag har levt i en relation med en partner som var grymt svartsjuk, frågade ut mig varför jag sminkade mig när jag skulle till jobbet, smygläste sms etc. Till slut var jag otrogen, det var inte min partners fel (jag ska inte skylla ifrån mig) men känslan av att aldrig bli betrodd gjorde att det var lättare på något vis... Kanske förklarar jag dåligt, i så fall får du be mig försöka igen
  • fromheretoeternity

    Hej!

    Jag kan känna igen mig i vad du säger om att man går och tänker på det hela tiden och ser dem framför sig osv... men det som gjorde att jag kom över det hela var att jag bestämde mig för att jag måste SLUTA FRÅGA! För det blir bara värre!! När jag slutade fråga tänkte jag på det mer och mer sällan och till slut kom jag över det.

    Tänk på att han har valt dig och att deras tidigare relaion inte ska få komma emellan dig och din man! Varför ska HON få makten att förstöra mellan er? Om du slutar prata om henne så blir hon inte längre en del av ert förhållande!

    För min del blev det mycket bättre när jag bara slutade prata om det. Det betyder inte att det inte varit jobbigt ibland och att jag aldrig tänkte på det, för det gjorde jag, men det blev trots allt mer och mer sällan och jag kämpade för att det inte skulle påverka min och min m2b´s relation.
    Jag sa till honom att ibland tänker jag på det och då blir jag ledsen, men då behöver jag bara bli omhållen och att vi pratar om något annat så jag slutar tänka på det. Det fungerade väldigt bra för mig.

    Jag hoppas att du kommer över det snart för jag vet precis hur ont det gör i dig just nu...

    *kram*

  • Tooticki

    Ja, bestäm dig för att låta henne tillhöra det förflutna. När frågorna och bilderna kommer upp, bestäm dig för att byta fokus. Jag tror verkligen att det kan fungera, man har mer makt än vad man tror över sina tankar

  • Serif

    Tack för alla svar....

    Det har inte gått så bra....värre än någonsin....

    Denna relation pågick ett år innan vi träffades och nu har jag upptäckt nya "lögner" som enligt honom beror på glömska, förträngning osv....
    Ledsen, så ledsen....
    Upptäckte att han har kallat henne för samma sak som med mig, det som var speciellt menat för mig.....att hon har varit presenterad för hans arbetskamrater, att han har varit på skidsemester med henne och hennes son, att han var på en weekend i tre dagar med henne när de träffades (trots att han sa att han aldrig rest någonstans med henne....) att denna relation nu är uppe i nio månader......

    Mår skitdåligt över detta....
    Bryr mig inte ett dugg om relationen han hade innan henne men denna är så nära inpå och den var ju långt mer seriös än han från början påstod.....
    Hans förklaring är att han ville göra det mycket mindre än det var eftersom det nu med facit i hand var ett förhållande präglat av känsla av att det inte var bra inombords för hans del. Ett dåligt samvete att han inte avslutade det i tid utan lät det löpa på....

    Jag vet varken ut eller in längre.....

  • martintherese

    Men som jag förstår det var väl detta förhållande innan han träffade dig?....och då har han ju inte gjort nått fel...eller?

    Att han "ljugit" om förhållande kanske faktiskt är för att det var ett jobbigt dåligt förhållande som han vill glömma...och du låter honom inte göra det. Vad jag har lärt mig om killar genom åren är att om de verkligen verkligen inte vill snacka om nån grej så svarar de undvikande och bara drar till med någon för att tjejen ska sluta tjata..Sen att vi (tjejen) lägger svaren på minnet finns nog inte ens i hans tanke...

    tror nog att du ska släppa detta och vända blad...glöm henne det är ju NI som ska skapa nått fint mellan er...

    //T

Svar på tråden Retroaktiv svartsjuka