• sommar08

OT Hur gör man om man hör hur grannen slår sin tjej??

Vi har grannar som bråkar hela tiden. Ofta när dom bråkar så hör man hur han slår henne och jagar runt henne i hela lägenheten. Hon gråter och skriker och det känns helt sjukt hemskt att sitta här nere och höra allting. En annan hemsk sak är att dom har två små barn som hör och ser hur dom håller på. Idag tänkte jag ringa polisen men sen blev jag rädd att det ska göra honom ännu mer arg och jag ringde aldrig. Jag skrev dock en lapp och satte på deras dörr om att jag hör vad som händer och nästa gång ringer jag polisen. Är det någon som kan ge bra tips på hur man ska göra? Vill inte vakna fler nätter av oro att han håller på att slå ihjäl henne.

• Svar på tråden OT Hur gör man om man hör hur grannen slår sin tjej??
  • sommar08

Jag kommer göra precis så som jag skrev på lappen till grannen. Nästa gång jag hör att han ger sig på henne eller barnen så ringer jag polisen! Det är kanske inte rätt att vänta men för mig känns det inte bra att ringa polisen när det är lugnt och tyst utan jag vill ringa när han inte har en chans att komma undan. Rätt eller fel? Vad vet jag?? Jag försöker bara göra det som känns rätt för mig och hoppas att jag gör rätt som agerar när det händer något.
    Det kommer säkert att reta upp en del att jag inte ringer polisen men....

• Vi2alltid

jag skulle nog oxå känna att det vore bra att ringa mitt i ett bråk, en kompis till mig hade samma problem och hon ringde polisen som sa att "vi kan inget göra om det inte finns bevis, alltså: ring när det händer istället)
    så jag tror inte att lagen innefattar att man måste ringa polisen
    DÄREMOT
    kan det vara så att man måste ringa till socialen...

sommar08 skrev 2008-06-16 21:13:36 följande:
    Jag kommer göra precis så som jag skrev på lappen till grannen. Nästa gång jag hör att han ger sig på henne eller barnen så ringer jag polisen! Det är kanske inte rätt att vänta men för mig känns det inte bra att ringa polisen när det är lugnt och tyst utan jag vill ringa när han inte har en chans att komma undan. Rätt eller fel? Vad vet jag?? Jag försöker bara göra det som känns rätt för mig och hoppas att jag gör rätt som agerar när det händer något. Det kommer säkert att reta upp en del att jag inte ringer polisen men....
  • Vidalila

Jo alla människor har en lagstadgad SKYLDIGHET att anmäla om man anar att ett barn far illa. Slå i en galbok, titta längts bak i ämnesdelen och läs under "Barnets bästa" eller titta i Föräldrabalken 6§ kap 1.

dockis skrev 2008-06-16 18:25:15 följande:
    Alltså...jag håller med om att man ska anmäla om man tror att någon far illa. Men en anmälningsplikt, lagstadgad sådan, har inte privatpersoner i Sverige väl? Jag har sökt på nätet men inte hittat detta. De som jobbar inom socialtjänsten, med barn i alla stadier och vårdpersonal har inom yrket en anmälningsplikt men inte som privatpersoner. Eller har jag fel?Hoppas du finner stöd och kraft att anmäla men jag förstår hur jobbigt det måste vara.dockan
  • Vidalila

lagbok menar jag givetvis, inte galbok ;)

• Blivande mrs walker

Jag håller med de som skrivit tidigare om att dokumentera och anmäla, men tycker också att du kan ta ett visitkort från en lokal kvinnojour/skriva ut kontaktinfo dit från internet och ge till kvinnan när hon är ensam, så har hon någonstans att vända sig om hon känner att hon kan lämna mannen. Fråga henne då också hur hon mår och visa att du bryr dig om henne och står på hennes sida.
    Som misshandlad blir man ofta väldigt isolerad och ensam och det går det ännu svårare att ta sig ur förhållandet.

• aikidoaasa

Som flera har sagt så kan ni anmäla anonymt, men bäst att göra det vid ett tillfälle då det händer.
    Gör ni inte det kan jag bara påpeka att många våldsmän som misshandlar sina fruar/flickvänner inte dras sig för att senare också misshandla sina barn. Det är årligen hundratals barn som dör i misshandel från föräldrar världen över. De flesta blir så av "misstag".
    Om jag inte anmälde någon som jag vet misshandlar och ett barn senare skulle dö av det skulle jag aldrig förlåta mig själv... jag skulle känna mig lika skyldig som mördaren.

• Dsy04

shit, personlingen skulle jag anmäla på en gång va jobbig o veta att folk mår dålig för att en jävel använder sin macho power på fel sätt genom att misshandla fisisk sin kvinna o barn uch va arg jag blir.

en gång studerade jag i e-tuna och jag hållde på att träna o se på tven när plötslig hör jag smärtskrikande från nånstans jag öppnar dörren o o hör att manen skriker o hon gråtskriker o sen mera grått sen ser jag en gråtande kvinna som tar sig ut med sin barn o ser en man med kniv komma ut.

båda var från China.när han tar sig som in i lägenheten viskar jag till kvinnan att komma upp till min vån hon tar sig upp till mig o jag låser dörren, jag ringer till polisen o ser genom ögan på dörren att manen ropar på henne o håller en kniv i handen. babys gråter o hon försöker lugna ner lalla pojken.

sedan märker jag at hon blev kniv huggen på ena ben 2 gånger och att han högg ena öra så att en bit fattas...

jag försökte hjälpa henne o ringa till polisen de kom ganska fort o tog honom o ambulansen kom också.

efter åt tänkte jag att det jag gjorde var ganska farlig han kunde ha gett sig på mig...men det var en automatisk tanke att hjälpa till...såg bara att hon blöde en massa o att hon grät med smärta .

sorry för min fel stavning

• Babajaga

Dsy04: en eloge för din insats!

• Vena

Hej
    Du kan vara anonym och ringa och berätta vad du hört. Man kan som sagt anmäla ett brott i efterhand. Anmälan går också till soc. Polisen kan också förmedla kontakter till brottsofferjour och kvinnojourer. Ju mer som skrivs ju bättre är det. Försök samla mod och ring fort 112 om du hör något mer. Skriv gärna igen och berätta hur det går.
    Kram!

• skille

Jeg er oppvokst med å både høre og se at min far har slått mamma. det gikk så langt en gang at han slo til mamma , mens hans venner så på ingen gjorde noe. RING POLISEN!!!!!!!!!!!!!! mest sansynerlig tør hun ikke gjøre dette selv da hun er redd for hva som vil skje med henne. det er bedre å ha tatt en telefon for mye enn for lite. Polisen forstår hvofor du ikke vil at dine naboer ikke skal vite hvem som har ringt. jeg kan love deg at både hun som blir slått og barna vil ha det bedre uten han. Barn har har ikke noe valg de tør ikke å gjøre noe. det er ikke morsomt å sovne til å høre pappa slå mamma, og hun gråter... Ring polisen neste gang du hører noe!

• Angelikasen

Dsy04: All heder i världen åt dig för det du gjorde.

Svar på tråden OT Hur gör man om man hör hur grannen slår sin tjej??